Αερόσακοι: τι έχει μεγάλη σημασία να γνωρίζουμε

Αερόσακοι: τι έχει μεγάλη σημασία να γνωρίζουμε

Για κάμποσες δεκαετίες, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ασχολήθηκαν εντατικά με τη μείωση των πιθανοτήτων σοβαρού τραυματισμού κατά τη διάρκεια τροχαίων ατυχημάτων. Μια από τις πιο καλές λύσεις στο συγκεκριμένο τομέα, αποτελούν οι αερόσακοι, οι οποίοι κατάφεραν να σώσουν εκατομμύρια ζωές. Με βάση το Ινστιτούτο Ασφάλισης των ΗΠΑ για τη Ασφάλεια των Αυτοκινητοδρόμων, οι αερόσακοι έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τις πιθανότητες θανατηφόρων ατυχημάτων στο ένα τρίτο τους και σε ορισμένες περιπτώσεις, και στο μισό. Παρ’ όλα αυτά, η λανθασμένη χρήση τους είναι επικίνδυνη. Πιο κάτω, θα σας ενημερώσουμε για τον τρόπο λειτουργίας των αερόσακων, τον τρόπο χρήσης τους, αλλά και για το πότε θα πρέπει να τους απενεργοποιείτε.

 8 δεδομένα με ενδιαφέρον σχετικά με τους αερόσακους 

  1. Τα πρώτα διπλώματα ευρεσιτεχνίας για αερόσακους, δόθηκαν ταυτόχρονα στους Walter Linderer από τη Γερμανία και John Hetrik από τις ΗΠΑ το 1951. Οι συσκευές που είχαν σχεδιάσει, έκαναν χρήση συμπιεσμένο αέρα το γέμισμά τους. Εξαιτίας όμως του ιδιαίτερα αργού ανοίγματος και της αντίστοιχα χαμηλής τους απόδοσης, δεν έγιναν ποτέ δημοφιλείς.
  2. Το 1963 ο Ιάπωνας Yasuzaburou Kobori πρότεινε να χρησιμοποιηθεί κάποιο προωθητικό φορτίο για το φούσκωμα του αερόσακου, στη θέση του πεπιεσμένου αέρα. Λόγω των νόμων όμως της Ιαπωνίας σχετικά με την πυρασφάλεια, η λύση που πρότεινε ο Kobori είχε πλήθος περιορισμών, με αποτέλεσμα να πάψουν οι έρευνες στο συγκεκριμένο τομέα.
  3. Το 1968 ο εφευρέτης Allen Breed έκανε την παρουσίαση του παρθενικού αισθητήρα κρούσης για αερόσακο, ο οποίος επέτρεπε την αυτόματη ανάπτυξη του συστήματος.
  4. Το Αμερικανικής κατασκευής Oldsmobile Toronado του 1973 αποτέλεσε το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που είχε στον εξοπλισμό του εμπρόσθιο αερόσακο. Στην αγορά της Ευρώπης, η καινοτομία εμφανίστηκε το 1980, με το σεντάν μοντέλο Mercedes-Benz S-Klasse.
  5. Σε διαφορετικά διαστήματα, πλήθος κατασκευαστών αυτοκινήτων ανέπτυξαν στη συγκεκριμένη τεχνολογία:
    • Το 1994 η εταιρεία Volvo άρχισε να εξοπλίζει τα αυτοκίνητά της με πλευρικούς αερόσακους. Οι συγκεκριμένοι αερόσακοι παρέχουν προστασία στη λεκάνη, το θώρακα και την κοιλιά, αποτρέποντας παράλληλα την είσοδο αιχμηρών αντικειμένων στην καμπίνα επιβατών.
    • Το 1996 η Κορεατική εταιρία κατασκευής αυτοκινήτων KIA ξεκίνησε τη χρήση αερόσακων γονάτων, των οποίων ο σχεδιασμός αποσκοπεί στη μείωση των φορτίων στο κάτω μέρος του σώματος.
    • Το 1998 τόσο η Toyota όσο και η Volvo, έκαναν διαθέσιμες ειδικές κουρτίνες για την αποτροπή των τραυματισμών στο κεφάλι, από τις πλευρικές συγκρούσεις και τα ατυχήματα που ενέχουν ανατροπή του οχήματος. Πέραν από τη βασική τους λειτουργία, οι συγκεκριμένες συσκευές των εταιρειών απέτρεπαν και την είσοδο θραυσμάτων γυαλιού στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, αλλά και την εκτίναξη των επιβατών έξω από αυτό.
    • Το 2009 η Toyota έκανε την παρουσίαση μιας ακόμα καινοτομίας, του κεντρικού αερόσακου. Η λειτουργία του παρέχει προστασία τόσο στον οδηγό, όσο και στους επιβάτες από τους δευτερογενείς τραυματισμούς, όπως οι συγκρούσεις μεταξύ τους.
    • Το 2012 η Volvo ασχολήθηκε με την ασφάλεια των πεζών, τοποθετώντας μια φουσκωτή συσκευή κάτω από το καπό.
    • Το 2012 και πάλι, στην Ευρώπη, η εταιρεία Ford παρουσίασε ζώνες ασφαλείας με ενσωματωμένα φουσκωτά τμήματα. Οι συγκεκριμένες συσκευές παρέχουν πιο ομοιόμορφη κατανομή της δύναμης κρούσης, η οποία προσφέρει παράλληλα τη μείωση των πιθανοτήτων σοβαρών τραυματισμών, κυρίως στα παιδιά.
  6. Στις μέρες μας, η μέγιστη ποσότητα φουσκωτών συσκευών στο αυτοκίνητο ενδέχεται να φθάνει στις 14.
Ποσότητα φουσκωτών συσκευών στο αυτοκίνητο ενδέχεται να φθάνει στις 14
  1. Ο σάκος της συσκευής διατηρείται διπλωμένος για μεγάλη χρονική περίοδο. Προς αποφυγή του κολλήματος των πτυχώσεών του, οι κατασκευαστές κάνουν χρήση ταλκ ή σκόνης από άμυλο ως λιπαντικού: αυτές ακριβώς είναι οι σκόνες που παρατηρούνται στην καμπίνα επιβατών, μετά την ενεργοποίηση του συστήματος.
  2. Τις περισσότερες φορές, η πλήρης ανάπτυξη ενός αερόσακου απαιτεί από 0,01 μέχρι 0,05 δευτερόλεπτα. Ο άνθρωπος χρειάζεται πιο πολύ χρόνο, ακόμη και για να ανοιγοκλείσει τα βλέφαρά του: συνήθως, το ακούσιο άνοιγμα και κλείσιμο των βλεφάρων απαιτεί 0,05 δευτερόλεπτα.

 9 συμβουλές από το AUTODOC σχετικά με την ορθή χρήση των αερόσακων 

  1. Να χρησιμοποιείτε πάντα τις ζώνες ασφαλείας. Οι αερόσακοι δεν τις αντικαθιστούν, αλλά απλά τις συμπληρώνουν. Όταν ενεργοποιούνται, κινούνται προς το άτομο με ταχύτητα 300 χλμ/ώρα. Αν δεν έχετε φορέσει τη ζώνη ασφαλείας σας, ενδέχεται να πάθετε σοβαρούς τραυματισμούς.
  2. Να ρυθμίζετε το κάθισμά σας. Η απόσταση ανάμεσα στον οδηγό και το κέντρο του τιμονιού απαιτείται να είναι τουλάχιστον 25 εκ. Θα πρέπει λοιπόν είτε να μετακινήσετε το κάθισμά σας προς τα πίσω, ή να γείρετε την πλάτη του. Οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων προγενέστερων γενιών που τα καθίσματά τους δεν είναι εφοδιασμένα με ευρεία γκάμα ρυθμίσεων, έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν ειδικούς αποστάτες στα πετάλια για ανετότερη οδήγηση.
Να ρυθμίζετε το κάθισμά σας
  1. Να σιγουρεύεστε ότι η στάση σας είναι η ορθή. Τόσο ο οδηγός όσο και οι επιβάτες απαιτείται να κάθονται στο κέντρο των καθισμάτων καθέτως και να ακουμπούν στην πλάτη του. Τα πόδια απαιτείται να είναι τοποθετημένα στο πάτωμα. Δεν επιτρέπεται να στηρίζεστε στον αερόσακο: η υψηλή πίεση κατά την ενεργοποίησή του και τα καυτά αέρια, ενδέχεται να επιφέρουν τραυματισμούς. Επίσης, απαγορεύεται να στηρίζεστε στο παράθυρο, ιδίως τα παιδιά.
  2. Να προσέχετε να μην παρεμποδίζεται η διαδρομή ανάπτυξης του αερόσακου. Μην τοποθετείτε καλύμματα στα καθίσματα: ενδέχεται να επηρεαστεί πλήρως ή μερικώς η λειτουργία των πλευρικών αερόσακων. Μην έχετε αποθηκευμένα βαριά ή αιχμηρά αντικείμενα στις θήκες των θυρών: ενδέχεται να επιφέρουν τραυματισμούς κατά την ανάπτυξη του συστήματος. Για τον ίδιο λόγο, δεν επιτρέπεται να έχετε κάποια τσάντα ή άλλου είδους αντικείμενα επάνω στα γόνατά σας.
  3. Μη τοποθετείτε το παιδικό κάθισμα στη μπροστινή θέση. Συνιστάται να μεταφέρετε τα παιδιά κάτω των 12 ετών στα οπίσθια καθίσματα, γεγονός υποχρεωτικό σε κάποια κράτη. Εφόσον απαιτείται η τοποθέτηση παιδικού καθίσματος στο εμπρόσθιο κάθισμα, μετακινήστε το κάθισμα προς τα πίσω όσο γίνεται μακρύτερα και αν χρειάζεται, απενεργοποιήστε το σύστημα. Στα πιο πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα, η απενεργοποίηση γίνεται αυτόματα.
Μη τοποθετείτε το παιδικό κάθισμα στη μπροστινή θέση
  1. Οι εγκυμονούσες γυναίκες, κατά τους τελευταίους τρεις μήνες της κύησης, θα πρέπει να κάνουν χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας σε κάθε περίπτωση. Παρ’ όλο το μεγάλο κίνδυνο να προκληθούν βλάβες στο έμβρυο από κατά το φούσκωμα της συσκευής, οι συνέπειες του χτυπήματος στην κολώνα του τιμονιού, είναι συνήθως σοβαρότερες. Έτσι, οι κατάλληλα ρυθμισμένες και ασφαλισμένες ζώνες ασφαλείας, σε συνδυασμό με την ενεργοποίηση των αερόσακων, διασφαλίζουν τα μεγαλύτερα δυνατά επίπεδα ασφάλειας. Καλό θα ήταν, ωστόσο, να αποφεύγονται τα ταξίδια με αυτοκίνητο κατά τους τελευταίους μήνες της εγκυμοσύνης και κυρίως, η οδήγηση.
  2. Μην καπνίζετε ενώ οδηγείτε. Η πίπα ή το ηλεκτρονικό τσιγάρο πέρα από παράγοντες απόσπασης της προσοχής, ενέχουν και υψηλότατους κινδύνους πρόκλησης θανατηφόρων τραυματισμών κατά το άνοιγμα του αερόσακου.
Μην καπνίζετε ενώ οδηγείτε
  1. Διατηρείτε πάντα το σύστημα σε λειτουργική κατάσταση. Η προειδοποιητική λυχνία του συστήματος στον πίνακα οργάνων, αποδεικνύει την ορθή λειτουργική κατάσταση του συστήματος. Η ενεργοποίησή της γίνεται με την περιστροφή του διακόπτη της ανάφλεξης και απενεργοποιείται μετά από 5 με 6 δευτερόλεπτα. Αν η προειδοποιητική λυχνία είναι διαρκώς αναμμένη ή αναβοσβήνει κατά την οδήγηση, θα πρέπει να επισκεφτείτε κάποιο ηλεκτρολογείο αυτοκινήτων για λεπτομερέστερο διαγνωστικό έλεγχο.
  2. Μη βγάζετε ποτέ το κάλυμμα και μην κάνετε ποτέ επισκευές στο σημείο που βρίσκονται οι αερόσακοι, δίχως πρώτα να αποσυνδέσετε την μπαταρία. Μόνον η αποσύνδεση της παροχή ρεύματος, θα σας παράσχει προστασία από το ξαφνικό άνοιγμα του αερόσακου.
Αποσυνδέσετε την μπαταρία

Συμπέρασμα

Χωρίς αμφιβολία, οι αερόσακοι αποτελούν μια από τις κορυφαίες τεχνολογικές λύσεις, για την προστασία του οδηγού και των επιβατών από τραυματισμούς, σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος. Όμως, παρά τα ξεκάθαρα πλεονεκτήματά τους, ενέχουν ορισμένους κίνδυνους και επομένως, απαιτείται η αυστηρότατη τήρηση των κανονισμών λειτουργίας τους. Τηρώντας αυτούς τους κανονισμούς, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα παθητικά και ενεργητικά συστήματα ασφαλείας, θα καταφέρετε να προστατεύσετε τόσο εσάς, όσο και τους συνεπιβάτες σας, από τις διάφορες απρόβλεπτες καταστάσεις που ενδέχεται να τύχουν κατά την οδήγηση.

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων