Το σωστό μείγμα καυσίμου αέρα, αλλά και ο σωστός χρόνος της ανάφλεξής του, παίζουν τεράστιο ρόλο στην ορθή λειτουργία του κινητήρα, αλλά και στην αποφυγή δυνητικών ζημιών. Κάθε κινητήρας, διαθέτει ειδικούς μηχανισμούς που ελέγχουν διαρκώς τόσο το μείγμα, όσο και τον χρονισμό της καύσης του. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που μικρές ποσότητες μείγματος, αναφλέγονται νωρίτερα από το κανονικό, προτού παραχθεί δηλαδή ο σπινθήρας από το μπουζί, το συγκεκριμένο γεγονός ονομάζεται προανάφλεξη.
Το πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση, μπορεί να προκαλέσει μεγάλες ζημιές, τόσο στα χιτώνια των κυλίνδρων, όσο και στα πρόσωπα των εμβόλων (στην επιφάνεια της κορυφής τους). Αυτό συμβαίνει γιατί το ωστικό κύμα που παράγεται από την προανάφλεξη, μαζί με αυτό της κανονικής ανάφλεξης από τον σπινθήρα του μπουζί, αυξάνουν σε τεράστιο βαθμό την πίεση στο εσωτερικό του κυλίνδρου.
Στους κινητήρες παλαιότερης τεχνολογίας, ο χρονισμός της ανάφλεξης ήταν ρυθμιζόμενος με το χέρι, οπότε η μείωση κατά ελάχιστο του χρόνου ανάφλεξης διόρθωνε δυνητικά το πρόβλημα. Στις ημέρες μας, ο χρονισμός της ανάφλεξης γίνεται από τον εγκέφαλο (ECU) του οχήματος, οπότε δεν μπορεί να ρυθμιστεί με το χέρι. Εδώ, μπαίνει στο παιχνίδι ο αισθητήρας κρούσης ή αισθητήρας κρουστικής καύσης.
Τι είναι όμως ο αισθητήρας κρούσης;
Ο αισθητήρας κρούσης, όπως λέει και το όνομά του, είναι ένας αισθητήρας ο οποίος ανιχνεύει τους κραδασμούς που παράγει η προανάφλεξη ή οποιαδήποτε άλλη ανωμαλία στη διαδικασία της καύσης και ενημερώνει μέσω σήματος τον εγκέφαλο του κινητήρα, για να διορθώσει την ανωμαλία, προσαρμόζοντας αυτόματα τον χρονισμό της ανάφλεξης.
Ο αισθητήρας κρούσης συνήθως, βρίσκεται τοποθετημένος πλευρικά του μπλοκ του κινητήρα, στην κεφαλή των κυλίνδρων ή σε κάποιο σημείο της πολλαπλής εισαγωγής. Η λειτουργία του βασίζεται στην αρχή του ηλεκτρισμού, μιας και διαθέτει έναν πιεζοηλεκτρικό κρύσταλλο, ο οποίος όταν αρχίσει να δονείται παράγει τάση. Η τάση αυτή είναι το σήμα που φτάνει, όπως είπαμε και πιο πάνω, στον εγκέφαλο του κινητήρα του οχήματος.
Αν ο αισθητήρας κρούσης παρουσιάσει πρόβλημα, ο εγκέφαλος (ECU) του κινητήρα παύει να λαμβάνει τα ανάλογα σήματα, οπότε δεν έχει πια τη δυνατότητα να ελέγξει τον χρονισμό και εμφανίζεται το ενδεχόμενο βλαβών λόγω προανάφλεξης.
Συμπτώματα δυσλειτουργίας του αισθητήρα κρούσης
Συνήθως, όταν ο αισθητήρας κρούσης παρουσιάσει κάποια βλάβη ή δυσλειτουργία, παράγεται ένας κωδικός σφάλματος και ενεργοποιείται στον πίνακα οργάνων η προειδοποιητική λυχνία «ελέγχου κινητήρα» (Check Engine). Σε κάποιες περιπτώσεις ωστόσο, ενδέχεται ο κωδικός σφάλματος να παραχθεί μετά από αρκετές επαναλήψεις του προβλήματος, οπότε να βρεθεί εκτεθειμένος ο κινητήρας.
Τα συνηθέστερα συμπτώματα δυσλειτουργίας του αισθητήρα κρούσης, πέραν της ενεργοποίησης της προειδοποιητικής λυχνίας, είναι:
Τα αίτια που μπορεί να οδηγήσουν σε προβλήματα με τον αισθητήρα κρούσης
Υπάρχουν αρκετοί λόγοι οι οποίοι θα μπορούσαν να επιφέρουν ζημιές ή δυσλειτουργίες στον αισθητήρα κρούσης. Ας δούμε πιο κάτω τα βασικότερα αίτια που θα μπορούσαν να είναι υπεύθυνα για την εμφάνισή τους.
Οι αισθητήρες κρούσης δεν παρουσιάζουν συχνά βλάβες ή δυσλειτουργίες. Σε κάθε περίπτωση πάντως, αν έχετε την υποψία και μόνο, ή αν παρουσιαστούν τα πιο πάνω συμπτώματα, θα πρέπει να αποταθείτε στους ειδικούς κάποιου ηλεκτρολογείου ή συνεργείου για έλεγχο και επισκευή, πριν παρουσιαστούν μεγαλύτερα και πιο υψηλού κόστους προβλήματα στον κινητήρα σας.
Αν πάλι επιθυμείτε να κάνετε μόνοι σας τον έλεγχο, θα πρέπει να ακολουθήσετε τα πιο κάτω βήματα: Στη συνέχεια, μπορούν να γίνει έλεγχος της λειτουργίας του με δύο τρόπους:Σημείωση: και στις δύο πιο πάνω περιπτώσεις, για να βρείτε την έξοδο και τη φίσα του αισθητήρα κρούσης στον εγκέφαλο του οχήματος θα χρειαστείτε το αντίστοιχο διάγραμμα του κατασκευαστή.
Σε γενικές γραμμές πάντως, ο έλεγχος αλλά και η αντικατάσταση του αισθητήρα αν χρειαστεί είναι προτιμότερο να γίνεται από εξιδεικευμένους τεχνικούς.
Σχόλιο