Αισθητήρας κρούσης: λειτουργία, δυσλειτουργίες

Αισθητήρας κρούσης: λειτουργία, δυσλειτουργίες

Το σωστό μείγμα καυσίμου αέρα, αλλά και ο σωστός χρόνος της ανάφλεξής του, παίζουν τεράστιο ρόλο στην ορθή λειτουργία του κινητήρα, αλλά και στην αποφυγή δυνητικών ζημιών. Κάθε κινητήρας, διαθέτει ειδικούς μηχανισμούς που ελέγχουν διαρκώς τόσο το μείγμα, όσο και τον χρονισμό της καύσης του. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που μικρές ποσότητες μείγματος, αναφλέγονται νωρίτερα από το κανονικό, προτού παραχθεί δηλαδή ο σπινθήρας από το μπουζί, το συγκεκριμένο γεγονός ονομάζεται προανάφλεξη.

Το πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση, μπορεί να προκαλέσει μεγάλες ζημιές, τόσο στα χιτώνια των κυλίνδρων, όσο και στα πρόσωπα των εμβόλων (στην επιφάνεια της κορυφής τους). Αυτό συμβαίνει γιατί το ωστικό κύμα που παράγεται από την προανάφλεξη, μαζί με αυτό της κανονικής ανάφλεξης από τον σπινθήρα του μπουζί, αυξάνουν σε τεράστιο βαθμό την πίεση στο εσωτερικό του κυλίνδρου.

Στους κινητήρες παλαιότερης τεχνολογίας, ο χρονισμός της ανάφλεξης ήταν ρυθμιζόμενος με το χέρι, οπότε η μείωση κατά ελάχιστο του χρόνου ανάφλεξης διόρθωνε δυνητικά το πρόβλημα. Στις ημέρες μας, ο χρονισμός της ανάφλεξης γίνεται από τον εγκέφαλο (ECU) του οχήματος, οπότε δεν μπορεί να ρυθμιστεί με το χέρι. Εδώ, μπαίνει στο παιχνίδι ο αισθητήρας κρούσης ή αισθητήρας κρουστικής καύσης.

Τι είναι όμως ο αισθητήρας κρούσης;

Ο αισθητήρας κρούσης, όπως λέει και το όνομά του, είναι ένας αισθητήρας ο οποίος ανιχνεύει τους κραδασμούς που παράγει η προανάφλεξη ή οποιαδήποτε άλλη ανωμαλία στη διαδικασία της καύσης και ενημερώνει μέσω σήματος τον εγκέφαλο του κινητήρα, για να διορθώσει την ανωμαλία, προσαρμόζοντας αυτόματα τον χρονισμό της ανάφλεξης.

αισθητηρασ κρουσησ τι ειναι

Ο αισθητήρας κρούσης συνήθως, βρίσκεται τοποθετημένος πλευρικά του μπλοκ του κινητήρα, στην κεφαλή των κυλίνδρων ή σε κάποιο σημείο της πολλαπλής εισαγωγής. Η λειτουργία του βασίζεται στην αρχή του ηλεκτρισμού, μιας και διαθέτει έναν πιεζοηλεκτρικό κρύσταλλο, ο οποίος όταν αρχίσει να δονείται παράγει τάση. Η τάση αυτή είναι το σήμα που φτάνει, όπως είπαμε και πιο πάνω, στον εγκέφαλο του κινητήρα του οχήματος.

Αν ο αισθητήρας κρούσης παρουσιάσει πρόβλημα, ο εγκέφαλος (ECU) του κινητήρα παύει να λαμβάνει τα ανάλογα σήματα, οπότε δεν έχει πια τη δυνατότητα να ελέγξει τον χρονισμό και εμφανίζεται το ενδεχόμενο βλαβών λόγω προανάφλεξης.

Συμπτώματα δυσλειτουργίας του αισθητήρα κρούσης

Συμπτώματα δυσλειτουργίας του αισθητήρα κρούσης

Συνήθως, όταν ο αισθητήρας κρούσης παρουσιάσει κάποια βλάβη ή δυσλειτουργία, παράγεται ένας κωδικός σφάλματος και ενεργοποιείται στον πίνακα οργάνων η προειδοποιητική λυχνία «ελέγχου κινητήρα» (Check Engine). Σε κάποιες περιπτώσεις ωστόσο, ενδέχεται ο κωδικός σφάλματος να παραχθεί μετά από αρκετές επαναλήψεις του προβλήματος, οπότε να βρεθεί εκτεθειμένος ο κινητήρας.

Τα συνηθέστερα συμπτώματα δυσλειτουργίας του αισθητήρα κρούσης, πέραν της ενεργοποίησης της προειδοποιητικής λυχνίας, είναι:

  • ! Σκασίματα του κινητήρα. Ακούγεται ήχος σκασίματος από την εξάτμιση λόγω κακού χρονισμού της ανάφλεξης.
  • ! Κραδασμοί του οχήματος. Εμφάνιση κραδασμών, ειδικά κατά την κίνηση στις εθνικές οδούς λόγω αυξημένης ταχύτητας. Ο χρονισμός δεν είναι σωστός, οπότε παράγονται δονήσεις λόγω μη ομαλής λειτουργίας του κινητήρα που μεταφέρονται στο αμάξωμα.
  • ! Ήχοι χτυπήματος από τον κινητήρα. Λόγω της δυσλειτουργίας, ακούγεται ο ήχος που συνήθως ονομάζουμε «πειράκια».
  • ! Αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου. Ο κινητήρας δεν λειτουργεί σωστά, οπότε «καίει» περισσότερο καύσιμο.
  • ! Μείωση της επιτάχυνσης και της απόδοσης του οχήματος. Ο κινητήρας δεν λειτουργεί σωστά, οπότε δεν έχει τη συνηθισμένη επιτάχυνση και απόδοση.

Τα αίτια που μπορεί να οδηγήσουν σε προβλήματα με τον αισθητήρα κρούσης

Υπάρχουν αρκετοί λόγοι οι οποίοι θα μπορούσαν να επιφέρουν ζημιές ή δυσλειτουργίες στον αισθητήρα κρούσης. Ας δούμε πιο κάτω τα βασικότερα αίτια που θα μπορούσαν να είναι υπεύθυνα για την εμφάνισή τους.

  • ! Εμφάνιση οξείδωσης στη βάση του αισθητήρα κρούσης. Μειώνεται η ευαισθησία του στους κραδασμούς, οπότε δεν λειτουργεί σωστά.
  • ! Ύπαρξη βραχυκυκλώματος σε κάποιο από τα ηλεκτρικά τμήματα του συστήματος ανάφλεξης. Το αποτέλεσμα είναι λάθη στον χρονισμό που μπερδεύουν τον αισθητήρα.
  • ! Ζημιές στην καλωδίωση του αισθητήρα. Παύει η επαφή του με τον εγκέφαλο του κινητήρα, οπότε δεν μπορεί να αποστείλει τα σήματά του.
  • ! Ύπαρξη βραχυκυκλώματος στην καλωδίωση του αισθητήρα. Παύει και πάλι η επαφή του με τον εγκέφαλο του κινητήρα, οπότε δεν μπορεί να αποστείλει τα σήματά του.
  • ! Μηχανική βλάβη του αισθητήρα. Σπάσιμο ή ράγισμα του περιβλήματος λόγω χτυπήματος από κάποιο εργαλείο κατά την επισκευή ή συντήρηση του οχήματος ή λόγω τροχαίου ατυχήματος. Παύει να λειτουργεί ο αισθητήρας, οπότε δεν αποστέλλει τα σήματά του.
  • ! Λανθασμένη τοποθέτηση του αισθητήρα. Αν ο αισθητήρας κρούσης δεν τοποθετηθεί σωστά, δεν θα λειτουργεί σωστά, οπότε ή δεν θα στέλνει σήματα ή τα σήματα που στέλνει θα έχουν κάνει λάθος ανάγνωση.

Οι αισθητήρες κρούσης δεν παρουσιάζουν συχνά βλάβες ή δυσλειτουργίες. Σε κάθε περίπτωση πάντως, αν έχετε την υποψία και μόνο, ή αν παρουσιαστούν τα πιο πάνω συμπτώματα, θα πρέπει να αποταθείτε στους ειδικούς κάποιου ηλεκτρολογείου ή συνεργείου για έλεγχο και επισκευή, πριν παρουσιαστούν μεγαλύτερα και πιο υψηλού κόστους προβλήματα στον κινητήρα σας.  

 Αν πάλι επιθυμείτε να κάνετε μόνοι σας τον έλεγχο, θα πρέπει να ακολουθήσετε τα πιο κάτω βήματα: 
  • i Με έναν σαρωτή να ελέγξετε αν υπάρχει σχετικός κωδικός σφάλματος.
  • i Να ελέγξετε αν ο αισθητήρας είναι σωστά τοποθετημένος και σφιγμένος με τη σωστή ροπή σύσφιξης.
  • i Να ελέγξετε για οξείδωση, μηχανικές βλάβες ή άλλες ζημιές την καλωδίωση και τη φίσα του αισθητήρα, αλλά και το σώμα του ίδιου του αισθητήρα.
 Στη συνέχεια, μπορούν να γίνει έλεγχος της λειτουργίας του με δύο τρόπους: 
  • i Έλεγχος με πολύμετρο για βραχυκύκλωμα στα καλώδια ή την φίσα της μονάδας ελέγχου. Ρυθμίστε το πολύμετρο στο <1 Ohm και αφού αποσυνδέσετε τη φίσα του αισθητήρα βάλτε τα άκρα του πολύμετρου από ένα στο καθένα. Αν υπάρχει βραχυκύκλωμα, θα λάβετε την αντίστοιχη ένδειξη.
  • i Με τη χρήση παλμογράφου και τον κινητήρας ζεστό, συνδέστε τα άκρα του παλμογράφου, το ένα στη θέση της φίσας του αισθητήρα στη μονάδα ελέγχου και το άλλο στη γείωση. Ανοίξτε για λίγο την πεταλούδα του γκαζιού. Ο παλμογράφος θα πρέπει να δώσει κατά πολύ μεγαλύτερο πλάτος ένδειξης. Αν το σήμα δεν είναι καθαρό, χτυπήστε ελαφρά το μπλοκ του κινητήρα κάπου κοντά στον αισθητήρα, αν και πάλι δεν φανεί αύξηση του πλάτους της ένδειξης του παλμογράφου, τότε ο αισθητήρας κρούσης είναι μη λειτουργικός ή βραχυκυκλωμένος.

Σημείωση: και στις δύο πιο πάνω περιπτώσεις, για να βρείτε την έξοδο και τη φίσα του αισθητήρα κρούσης στον εγκέφαλο του οχήματος θα χρειαστείτε το αντίστοιχο διάγραμμα του κατασκευαστή.

Σε γενικές γραμμές πάντως, ο έλεγχος αλλά και η αντικατάσταση του αισθητήρα αν χρειαστεί είναι προτιμότερο να γίνεται από εξιδεικευμένους τεχνικούς.

    Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

    Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων