Ανακύκλωση αυτοκινήτου: τι πρέπει να λάβετε υπόψη

Ανακύκλωση αυτοκινήτου: τι πρέπει να λάβετε υπόψη

Περπατώντας στους δρόμους της Αθήνας, αλλά και των άλλων μεγάλων και μικρών πόλεων της Ελλάδας, θα συναντήσει κανείς πολλά παλιά και κατά τα φαινόμενα, παρατημένα αυτοκίνητα. Κάποια από αυτά δείχνουν σε καλή κατάσταση, ενώ άλλα ενδέχεται να είναι και τελείως διαλυμένα.

Στην επαρχία δε, ο αριθμός αυτών των οχημάτων είναι ακόμη μεγαλύτερος, μιας και υπάρχει πολύ περισσότερος ανοιχτός χώρος, οπότε το εγκαταλειμμένο όχημα δεν ενοχλεί κάποιο σπίτι ή κατάστημα. Γιατί βρίσκονται παρατημένο στο δρόμο όμως αυτά το οχήματα και πως μπορεί ο ιδιοκτήτης τους να τα διώξει από το σημείο που βρίσκονται;

Μέχρι και τις 20 Μαΐου του 2016, η Ελληνική κυβέρνηση εφάρμοζε το μέτρο της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων. Έδινε δηλαδή τη δυνατότητα στον ιδιοκτήτη κάποιου παλαιού ή με ζημιά οχήματος μέχρι 3.500 κιλά, να δώσει το όχημα για ανακύκλωση και να λάβει κάποια χρήματα για την αγορά κάποιου άλλου οχήματος. Το μέτρο αυτό, έπαψε να ισχύει και από εκείνη την ημερομηνία και μετά, τα εγκαταλειμμένα οχήματα άρχισαν να αυξάνονται.

Αυτό φυσικά σημαίνει τη σημαντική επιβάρυνση του ήδη πολύπαθου περιβάλλοντος, με μέταλλα τα οποία σκουριάζουν, με διάφορα από τα χημικά που χρησιμοποιούνται για τη λειτουργία των οχημάτων και φυσικά στις αστικές περιοχές με την κατάληψη αρκετών από τις ελάχιστες θέσεις στάθμευσης για τους κατοίκους. Παράλληλα σε αρκετές περιπτώσεις, τα συγκεκριμένα οχήματα διαλύονται από ανθρώπους με παρόμοια οχήματα που προσπαθούν να βρουν δωρεάν ανταλλακτικά και αυξάνουν τη ρύπανση.

Ποια είναι λοιπόν η λύση και τι μπορεί να κάνει κάποιος που έχει κάποιο όχημα σε ακινησία το οποίο δεν μπορεί ή δεν σκοπεύει να επισκευάσει;

Όπως και στην περίπτωση των υπόλοιπων άχρηστων μετά τη χρήση αντικειμένων, η βέλτιστη και ίσως μοναδική λύση είναι η ανακύκλωση των αυτοκινήτων.  Τα συγκεκριμένα οχήματα αναφέρονται από τους αντίστοιχους νόμους ως ΟΤΚΖ, δηλαδή Οχήματα Τέλους Κύκλου Ζωής. Τα οχήματα αυτά αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό των εγκαταλειμμένων αυτοκινήτων που βλέπουμε στους δρόμους. Πρόκειται για οχήματα τα οποία ο ιδιοκτήτης, μιας και δεν μπορεί ή δεν θέλει να χρησιμοποιήσει, κάνει οριστική κατάθεση των πινακίδων τους ή όπως ορθότερα αναφέρεται  οριστική διαγραφή αυτοκίνητου σε ακινησία.

Για να γίνει διαγραφή του οχήματος από τον ιδιοκτήτη του, απαιτούνται τα εξής:

 Αν το όχημα διαθέτει πινακίδες κυκλοφορίας 
  1. Η πρωτότυπη άδεια κυκλοφορίας χωρίς την ύπαρξη παρακράτησης κυριότητας.
  2. Οι πινακίδες του οχήματος.
  3. Αν την διαγραφή κάνει κάποια ιδιωτική εταιρία, οι ανάλογες εξουσιοδοτήσεις, το γνήσιο της υπογραφής του ιδιοκτήτη από κάποιο ΚΕΠ ή Αστυνομικό Τμήμα.
  4. Και μια μη επικυρωμένη φωτοτυπία της ταυτότητας του/των ιδιοκτήτη/των.
 Αν οι πινακίδες του οχήματος έχουν κατατεθεί στην εφορία 
  1. Μια φωτοτυπία της άδειας κυκλοφορίας του αυτοκινήτου χωρίς την ύπαρξη παρακράτησης κυριότητας.
  2. Το διαβιβαστικό έγγραφο της εφορίας για την κατάθεση των πινακίδων και της άδειας.
  3. Αν τη διαγραφή κάνει κάποια ιδιωτική εταιρία, οι ανάλογες εξουσιοδοτήσεις, το γνήσιο της υπογραφής του ιδιοκτήτη από κάποιο ΚΕΠ ή Αστυνομικό Τμήμα
  4. Και μια μη επικυρωμένη φωτοτυπία της ταυτότητας του/των ιδιοκτήτη/των

Η οριστική διαγραφή του σε ακινησία οχήματος είναι υποχρεωτική στην Ελλάδα από το νόμο ΠΔ 116/2004, που υποχρεώνει τον ιδιοκτήτη να το αποσύρει και να το παραδώσει για διάλυση – ανακύκλωση, λαμβάνοντας το αντίστοιχο πιστοποιητικό καταστροφής το οποίο και παραδίδει στο υπουργείο Μεταφορών και την εφορία για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Ο Επίσημος φορέας ανακύκλωσης αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι η ΕΔΟΕ, η Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδας, αν και υπάρχουν και πολλές ιδιωτικές εταιρίες που συνεργάζονται μαζί της και απαλλάσσουν τον ιδιοκτήτη από την όλη διαδικασία.

Υπάρχουν κάποιες τιμές για την ανακύκλωση των αυτοκινήτων;  Θα πάρει ο ιδιοκτήτης κάποια χρήματα για να παραδώσει το όχημά του ή συμφέρει καλύτερα να πουλήσει κάποια ανταλλακτικά αυτοκινήτου και να το πάει μετά για ανακύκλωση;

Υπάρχουν κάποιες τιμές για την ανακύκλωση των αυτοκινήτων;

Ο νόμος ορίζει πως η παράδοση του οχήματος δεν κοστίζει απολύτως τίποτα στον ιδιοκτήτη αλλά δεν του παρέχετε και κανενός είδους αποζημίωση, μιας και δεν υπάρχει πια το μέτρο της απόσυρσης, με την προϋπόθεση όμως ότι το όχημά του είναι ακέραιο. Σε περίπτωση που από το όχημα λείπουν σημαντικά τμήματα, είτε αυτά έχουν πουληθεί, είτε έχουν κλαπεί, υπάρχουν πρόστιμα που επιβαρύνουν τον ιδιοκτήτη.

Με βάση την εγκύκλιο χρεώσεων της ΕΔΟΕ, ως παράδειγμα, αναφέρουμε ότι αν λείπει κάποια πόρτα το πρόστιμο είναι 10 ευρώ, ενώ αν για παράδειγμα λείπει ο κινητήρας ή το σύστημα μετάδοσης σε όχημα με έτος κατασκευής από το 1990 έως το 1995 το πρόστιμο είναι 90 ευρώ.

Αυτός ο κανονισμός εφαρμόζεται με τη λογική ότι αν το όχημα λυθεί για να αφαιρεθούν τμήματα θα αυξηθούν τα παρατημένα στους δρόμους τμήματα που επιβαρύνουν το περιβάλλον. Παράλληλα, το όχημα θα πρέπει να μεταφερθεί στο σημείο ανακύκλωσης με έξοδα του ίδιου του ιδιοκτήτη.

Θα ρωτήσει βέβαια κάποιος γιατί να μπω στη διαδικασία να τρέξω από τη στιγμή που δεν θα κερδίσω κάτι; Οι λόγοι είναι πολλοί, με κυριότερο φυσικά την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και την καθαριότητα στις περιοχές που διαμένουμε και στους χώρους που παίζουν τα παιδιά μας. Φυσικά, αν το όχημα το συλλέξει ο Δήμος, μιας και η ευθύνη της περισυλλογής ανήκει στους κατά τόπους Δήμους και βρεθούν τα στοιχεία του ιδιοκτήτη υπάρχουν πιθανότητες επιβολής προστίμων.

Υπάρχουν κι άλλες δυνατότητες όμως, τις οποίες προσφέρουν κατά κύριο λόγο ιδιωτικές εταιρίες που συνεργάζονται με την ΕΔΟΕ. Οι εταιρίες αυτές κάνουν με ιδιωτικά κονδύλια ένα είδος απόσυρσης. Ουσιαστικά αγοράζουν το όχημα για να το μετατρέψουν σε ανταλλακτικά, τα οποία στη συνέχεια εμπορεύονται.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση ωστόσο τα χρήματα που θα πάρει ο ιδιοκτήτης εξαρτώνται από την ημερομηνία κατασκευής του οχήματος και την κατάστασή του, οπότε τα πολύ παλιά οχήματα και τα οχήματα σε ιδιαίτερα άσχημη κατάσταση δεν πρόκειται να λάβουν κάποιο ικανό ποσό. Από την άλλη πλευρά βέβαια ακόμη και κάποιο μικρό ποσό, είναι σαφώς καλύτερο από το τίποτα. Σπεύσατε λοιπόν για να κρατήσουμε την πόλη, το χωριό ή την ίδια μας τη γειτονιά, καθαρότερη και ομορφότερη. Οι τελευταίες πληροφορίες από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αναφέρουν ότι βρίσκεται στα σκαριά η προκήρυξη μιας καινούριας εκκίνησης του μέτρου της απόσυρσης για την αντικατάσταση του Ελληνικού στόλου με ηλεκτρικά οχήματα, βασισμένη στο Ταμείο Ανάκαμψης για τη χρηματοδότηση πράσινων δράσεων. Το μόνο που μένει λοιπόν, είναι να περιμένουμε και να δούμε αν μπορούμε να περάσουμε το παλαιό μας όχημα στο καινούριο αυτό μέτρο.

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων