Autostick ονομάζεται η λειτουργία της χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων σε πλήθος αυτόματων μεταδόσεων που τοποθετούνται στα αυτοκίνητα των Jeep, Chrysler, Fiat, Dodge και Ram. Η χρήση τους ξεκίνησε αρχικά το 1996, στα σεντάν Dodge Intrepid και Eagle Vision TSi, αν και πλέον μπορεί να τοποθετηθεί στο μεγαλύτερο ποσοστό των μοντέλων της Fiat Chrysler Automobiles. Το Autostick δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να κάνει την αποτελεσματικότερη δυνατή χρήση της ροπής του κινητήρα σε χειροκίνητη λειτουργία.
Η αρχή λειτουργίας των μεταδόσεων με λειτουργία Autostick
Τα κιβώτια ταχυτήτων που διαθέτουν τη λειτουργία Autostick αποτελούν αυτόματες μεταδόσεις με μετατροπέα ροπής, πλανητικά γρανάζια, ηλεκτρονικό έλεγχο και λειτουργία προσαρμογής με το στιλ οδήγησης. Ο μετατροπέας ροπής (χύτρα) έχει λειτουργία κλειδώματος, ενώ ο χειροκίνητος έλεγχος γίνεται με τη βοήθεια λογισμικού.
Το μοτίβο αλλαγής και οι τρόποι λειτουργίας της μετάδοσης ενδέχεται να είναι διαφορετικά με βάση το μοντέλο του οχήματος και την έκδοση της μετάδοσης. Σε κάποια οχήματα, η μετάβαση στη χειροκίνητη λειτουργία γίνεται με την τοποθέτηση του λεβιέ των ταχυτήτων στη θέση “Autostick” και η αλλαγή των ταχυτήτων με την κίνηση του λεβιέ ανάμεσα στις θέσεις “+” ή “-“. Σε άλλα αυτοκίνητα, η αλλαγή των ταχυτήτων προς τα πάνω ή κάτω γίνεται κατευθείαν από τη θέση “D” με την κίνηση του λεβιέ προς τα αριστερά ή δεξιά. Σε πολλές περιπτώσεις παρέχονται προσφέρονται αυτάκια τιμονιού (paddle shifters) ή κουμπιά πάνω στο τιμόνι για να γίνεται ευκολότερα η αλλαγή των ταχυτήτων.
Οι δημοφιλέστερες μεταδόσεις με λειτουργία Autostick
Κωδικός μετάδοσης | Κατασκευαστής | Αριθμός σχέσεων (ταχυτήτων) | Είδος κίνησης | Διάταξη κινητήρα | Έναρξη παραγωγής | Εφαρμογή σε μοντέλα |
42LE (A606) | Chrysler | 4 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | Διαμήκης | 1993 | Chrysler LHS; Chrysler Concorde; Plymouth Prowler; Chrysler 300M; Dodge Intrepid; Chrysler New Yorker; Chrysler Prowler; Eagle Vision |
42RLE | Chrysler | 4 | Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | Διαμήκης | 2003 | Chrysler 300; Dodge Charger; Dodge Durango; Dodge Magnum; Dodge Nitro; Jeep Liberty; Dodge Challenger; Dodge Ram |
40TES/ 41TES | Chrysler | 4 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | Εγκάρσια | 2007 | Chrysler Sebring; Dodge Journey; Chrysler 200; Dodge Avenger |
62TE | Chrysler | 6 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | Εγκάρσια | 2007 | Dodge Journey; Chrysler Pacifica; Chrysler 200; Dodge Avenger; Chrysler Town and Country; Chrysler Grand Voyager; Dodge Grand Caravan; Volkswagen Routan; Chrysler Sebring; Ram ProMaster |
545RFE | Chrysler | 5 | Πίσω κίνηση (RWD), τετρακίνηση (AWD) | Διαμήκης | 2001 | Dodge Durango; Dodge Ram; Dodge Power Wagon; Jeep Grand Cherokee; Jeep Commander; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Mitsubishi Raider; Jeep Wrangler; Chrysler Aspen |
W5A580 (722.6 5G-Tronic) | Mercedes-Benz | 5 | Πίσω κίνηση (RWD), τετρακίνηση (AWD) | Διαμήκης | 1996 | Chrysler 300; Dodge Nitro; Jeep Grand Cherokee WK; Chrysler Crossfire; Dodge Charger; Jeep Commander XK |
845RE (8HP45) | Chrysler-ZF | 8 | Πίσω κίνηση (RWD), τετρακίνηση (AWD) | Διαμήκης | 2010 | Chrysler 300; Dodge Charger |
948TE (9HP48) | Chrysler-ZF | 9 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | Εγκάρσια | 2013 | Chrysler Town and Country; Jeep Renegade; Jeep Cherokee; Dodge Caravan |
Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των μεταδόσεων με λειτουργία Autostick
Δυσλειτουργίες | Μεταδόσεις |
Βλάβη των αισθητήρων, που επιφέρει καθυστερήσεις στην αλλαγή των ταχυτήτων, αυθόρμητη αλλαγή ταχυτήτων και θέματα κλειδώματος της μετάδοσης. | 42LE (A606); 40TES; 41TES; 42RLE; 62TE; 948TE (9HP48) |
O δακτύλιος ανάμεσα στους άξονες τις μετάδοσης, παρουσιάζει ευαισθησία στις πρόωρες βλάβες. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
Ο συμπλέκτης ελεύθερης περιστροφής (overrunning) παρουσιάζει πρόωρη βλάβη. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
Τα σωληνοειδή του σώματος των βαλβίδων, ρυπαίνονται ταχύτατα. | W5A580 (722.6 5G-Tronic).62TE |
Αποτυχία της πλακέτας με τους αισθητήρες ταχύτητας. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
Σχόλιο