Το Common Rail (κοινού δοχείου) αποτελεί ένα σύστημα παροχής καυσίμων του οποίου γίνεται χρήση στα σύγχρονα αυτοκίνητα με κινητήρες ντίζελ. Το βασικό τους χαρακτηριστικό είναι ότι χρησιμοποιούν μιας σιδηροτροχιά (ράγα) καυσίμου, κοινή για το σύνολο των μπεκ ψεκασμού καυσίμου που λειτουργεί και ως συσσωρευτής, στον οποίο γίνεται η αποθήκευση του καυσίμου υπό υψηλή πίεση (έως 300 mPa). Στη συνέχεια, γίνεται τροφοδοσία του καυσίμου στη σιδηροτροχιά από την αντλία υψηλής πίεσης και από εκεί στα μπεκ (ακροφύσια έγχυσης) από τα οποία εγχέεται (ψεκάζεται) κατευθείαν στους κυλίνδρους του κινητήρα. Ο χρονισμός του ψεκασμού, η μέτρηση του καυσίμου και ο αριθμός των εγχύσεων (ψεκασμών) ανά κύκλο ελέγχονται από την ECU (εγκέφαλος).
Το σύστημα Common Rail (κοινού δοχείου) τοποθετείται στα επιβατικά αυτοκίνητα από το 1997. Στις ημέρες μας, οι κινητήρες ντίζελ στο μεγαλύτερο ποσοστό των επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων εξοπλίζονται με αυτό.
Κινητήρες εξοπλισμένοι με το σύστημα Common Rail (κοινού δοχείου)
Μάρκα αυτοκινήτου | Εταιρικό όνομα κινητήρα | Μοντέλα κινητήρα |
Nissan, Dacia, Renault | dCi | K9K, R9M, F9Q, R9N, M9R, G9T, G9U, M9T, P9X, V9X |
Mercedes-Benz | CDI | OM646, OM611, OM651, OM647, OM612, OM648, OM668, OM628, OM629 |
d | OM654, OM656 | |
Opel, Vauxhall | CRI, CRI BiTurbo | X20DTL, Y20DTH, Z17DTL, Z17DTH, Z13DTH, Z19DTH |
CDTi | Z17DTH, A17DT, A13DTE, A17DTJ, Z17DTJ, G9U 630, A17DTR, A20DTH, Z13DTJ, Z13DTH, Z19DTH | |
BiTurbo CDTI | A20DTR, B20DTR | |
Hyundai, KIA | CRDi | J3, D3FA, D4EB, D4CB, D4FC, D4FA, D4FB, D4FD, D4EA, D4HB, D6EA, G6EN, D3EA |
Land Rover | ED4 | 204DTD |
TD4 | 224DT, DW12BTED4, 204D3, M47 | |
TDV8 | 448DT, 368DT | |
TD6 | 276DT | |
TDV6 | 306DT | |
SDV6 | 30DDTX | |
SDV8 | 448DT | |
SD4 | 224DT | |
Citroën, Peugeot, DS, Volvo | HDI, HDi | DV4TD, DV4TED4, DV6TED4, DV6ATED4, DV6ETED, DW10TD |
BlueHDi, e-HDi | RHE (DW10CTED4), BHY (DV6FD), BHX (DV6FC), DV6FCTED, DW10FCTED4, DW10FC, DW10FDTED4, DV6FETED, DV6FE, DV5TED4 | |
Fiat, Alfa Romeo, Lancia | JTD | 182 B4.000, 188 A2.000, 185 A6.000, 839 A5.000, 186 A6.000, 182 B4.000, 182 B9.000, AR 34202, AR 32501, 937 A2.000 |
JTDm | 955 A4.000, 955 A3.000, 198 A2.000, 939 A7.000, 937 A6.000 | |
MultiJet | 188 A8.000, 188 A9.000, 198 A3.000, 199 B1.000, 263 A1.000 | |
Audi, Škoda, Volkswagen, Seat | TDI | CVMD, CAAC, DCXA, DBGC, DFGA, CLJA, CBAB,CAYC, BKS, BMK, CASA, CJMA, CRCA, CDUD, CKDA, DCZA |
BiTDi | CDCA, CNEA, CSHA | |
Isuzu | DDi iTEQ | 4JJ1 |
Chevrolet, Daewoo | VCDi | Z20S, Z20DMH, LLW, Z20S1, Z20D1, Z22D1 |
Honda | i-DTEC | N16A, N16A2, N22B1, N16A3, N22B3, N22B4 |
i-CTDi | N22A1, N22A3 | |
CTDI | N22A2 | |
Mazda | MZR-CD | RF7J, R2AA, RF5C, RF7J, Y601, Y642 |
Skyactiv-D | S5-DPTS, S8-DPTS, SH-VPTS | |
D | SHY1 | |
CiTD | RF5C | |
DI Turbo | Y601 | |
Mitsubishi | DI-D | 4N13, 4N14, 4N15 |
SsangYong | XDi | D20DT, D27DT |
eXDI | D20DTF | |
XVT | D27DTP | |
Volvo | Drive-E | D4204T8, D4204T14, D4204T23, D 4162 T |
D2 | D5204T7, D4162T | |
D3 | D5204T5 | |
D4 | D4204T5, D5204T | |
D5 | D5244T, D5244T5, D5244T15, D 5244 T9 | |
Chrysler, Jeep | CRD | ENC, ENJ, ENS, ENR, EXF, EXA, ENE, ENF, EXL |
BMW, MINI | d | N47 D20 C, N57 D30 A, N57 D30 B, B37 C15 A |
SD, D | N47C20A | |
Ford | TDCi | F6JB, HHJC, UGJC, XVJA, XVJC, T1WB, QYBA, KHBA, T8CC, T1GA |
Duratorq-TDCi | DV4TD, F6JA, F6JB, DV4TED4 | |
Saab | TiD | Z19DT, Z19DTH, D223L |
TTiD | A19DTR, Z19DTR, A 20 DTR | |
Toyota | D-4D | 1ND-TV, 1WW, 1AD-FTV, 2KD-FTV |
D-CAT | 2AD-FHV | |
Porsche | Diesel | M05.9E, M05.9D, MCU.DB, MCN.RB, MCR.CA, MCR.C, MCU.DC |
Infinity | d | V9X, OM651 |
Subaru | D | EE20Z |
Τα βασικά τμήματα του συστήματος Common Rail (κοινού δοχείου)
Αρ. τμήματος | Ονομασία | Λειτουργία |
1 | Αντλία καυσίμου χαμηλής πίεσης | Βρίσκεται μέσα στο ντεπόζιτο καυσίμου, Παρέχει καύσιμο στην αντλία καυσίμου υψηλής πίεσης. |
2 | Φίλτρο καυσίμου | Καθαρίζει τους ρύπους και τις διάφορες ακαθαρσίες από το καύσιμο και αποτρέπει τη φθορά της αντλίας και των μπεκ. |
3 | Αντλία καυσίμου υψηλής πίεσης | Παρέχει υπό πίεση καύσιμο στην σιδηροτροχιά καυσίμου. |
4 | Βαλβίδα μέτρησης καυσίμου | Ρυθμίζει την ποσότητα του καυσίμου που φτάνει στην αντλία καυσίμου υψηλής πίεσης. |
5 | Αισθητήρας πίεσης καυσίμου | Μετρά την πίεση στο εσωτερικό της σιδηροτροχιάς καυσίμου και αποστέλλει το ανάλογο σήμα στην ECU. |
6 | Σιδηροτροχιά (ράγα) καυσίμου | Περιέχει καύσιμο υπό υψηλή πίεση. |
7 | Βαλβίδα ελέγχου πίεσης καυσίμου | Ανακουφίζει την υπερβάλλουσα πίεση στη σιδηροτροχιά καυσίμου. Η συγκεκριμένη βαλβίδα επιστρέφει το περισσευούμενο καύσιμο στο ντεπόζιτο καυσίμου. Ο έλεγχός της γίνεται από την ECU. |
8 | Μπεκ (ακροφύσια έγχυσης) | Μετρούν και ψεκάζουν το καύσιμο στο εσωτερικό των θαλάμων καύσης. |
Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των κινητήρων με Common Rail (κοινό δοχείο)
Πλεονεκτήματα | Μειονεκτήματα |
? Αποδοτικότητα καυσίμου | ? Υψηλή ευαισθησία στην ποιότητα του καυσίμου |
? Φιλικότητα προς το περιβάλλον | ? Τα μπεκ, παρουσιάζουν ευαισθησία στις ακαθαρσίες |
? Αθόρυβη λειτουργία | ? Δαπανηρή και πολύπλοκη επισκευή |
? Υψηλή ροπή | ? Ανάγκη τακτικότερης αντικατάστασης των φίλτρων καυσίμου |
? Υψηλή ισχύς εξόδου |
Σχόλιο