Η χειροκίνητη μετάδοση πολλαπλών λειτουργιών (MMT) αποτελεί μια αυτόματη μετάδοση, της οποίας γίνεται χρήση σε κάποια μοντέλα της Toyota. Μπορεί να παράσχει και αυτόματη, αλλά και χειροκίνητη λειτουργία. Το ντεμπούτο της το έκανε το 2006. Βοηθάει στην οικονομία καυσίμων, βελτιστοποιεί την απόδοση του οχήματος και διασφαλίζει την οδηγική άνεση, δίχως να απαιτείται η συνεχής αλλαγή ταχυτήτων (σχέσεων).
Πώς δουλεύει
Το χειροκίνητο κιβώτιο πολλαπλών λειτουργιών (MMT) έχει ως βάση ένα μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων. Έχει έναν συμπλέκτη που η εμπλοκή και απεμπλοκή του γίνονται από ένα ηλεκτρικό μοτέρ. Έτσι, δεν απαιτείται συνεχώς το πάτημα το πεταλιού του συμπλέκτη. Άλλα δυο ηλεκτρικά μοτέρ ευθύνονται για τη λειτουργία του μηχανισμού αλλαγής ταχυτήτων.
Το συγκεκριμένο κιβώτιο ταχυτήτων μπορεί να δουλεύει σε τρεις λειτουργίες: την αυτόματη (E), την σπορ (Es) και τη χειροκίνητη (M). Η πρώτη είναι σχεδιασμένη για ήρεμη και άνετη οδήγηση. Η δεύτερη διασφαλίζει γρηγορότερη αλλαγή ταχυτήτων και, κατά συνέπεια, πιο καλή δυναμική. Η τρίτη λειτουργία δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να αποφασίζει ποιες σχέσεις (ταχύτητες) θα εμπλέκει και πότε.
Στη χειροκίνητη λειτουργία, η αλλαγή ταχυτήτων πραγματοποιείται με τη χρήση του λεβιέ ταχυτήτων. Ο οδηγός ανεβάζει ή κατεβάζει ταχύτητα τοποθετώντας τον λεβιέ στη θέση “M+” ή “M-” αντίστοιχα. Κάποιες εκδόσεις έχουν αυτάκια τιμονιού (paddle shifters) για πιο γρήγορη αλλαγή ταχυτήτων.
Οι δημοφιλέστερες μεταδόσεις MMT
Κωδικός κιβωτίου ταχυτήτων | Κατασκευαστής | Αριθμός σχέσεων (ταχυτήτων) | Μέγιστη ροπή κινητήρα, Nm | Μέγιστος κυβισμός κινητήρα, λίτρα | Είδος κίνησης | Έναρξη παραγωγής | Εφαρμογή σε μοντέλα |
C53A | Toyota | 5 | 1.4 | 200 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | 2007 | Yaris XP90 |
C50A | Toyota | 5 | 1.6 | 160 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | 2006 | Corolla E150; Auris E150 |
Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των μεταδόσεων ΜΜΤ
Δυσλειτουργίες | Μεταδόσεις |
Δυσλειτουργίες που προκαλούνται από σφάλματα του υλικολογισμικού. | C53A |
Το συγκρότημα του συμπλέκτη διαθέτει μικρό κύκλο ζωής. | С50А; C53A |
Οι ηλεκτρομηχανικοί ενεργοποιητές του κιβωτίου ταχυτήτων χαλούν πρόωρα. | C53A; С50А |
Σχόλιο