OBD2 - διαγνωστικά σφαλμάτων αυτοκινήτου

OBD2 - διαγνωστικά σφαλμάτων αυτοκινήτου

Η τεχνολογική εξέλιξη, έχει αλλάξει κατά πολύ τα αυτοκίνητα, τις δυνατότητές τους αλλά και την άνεση και την ασφάλεια που παρέχουν στον οδηγό. Ανάμεσα στις μοντέρνες τεχνολογίες που είναι πλέον κοινές στα οχήματα, υπάρχουν και τεχνολογίες που παρέχουν στον οδηγό πληροφορίες σχετικές με τα συστήματα και την ορθότητα της λειτουργίας τους.

Τα οχήματα στις ημέρες μας, ανάμεσα στα διάφορα «καλούδια» με τα οποία εξοπλίζονται διαθέτουν και έναν υπολογιστή αυτοκινήτου, ο οποίος ελέγχει συνεχώς κάθε του σχεδόν λειτουργία και παρέχει τις αντίστοιχες πληροφορίες στον οδηγό.

Τι είναι το OBD;

Σε συνεργασία με τον πιο πάνω υπολογιστή, τα σύγχρονα οχήματα εξοπλίζονται και με το OBD (on-board diagnostics). Το OBD είναι ένα ενσωματωμένο στο ηλεκτρονικό σύστημα του αυτοκινήτου διαγνωστικό σύστημα, το οποίο προσφέρει δυνατότητες αυτοδιάγνωσης των συστημάτων του οχήματος και αναφοράς σχετικά με αυτά στους τεχνικούς. Παρέχει δηλαδή πρόσβαση σε πληροφορίες με σκοπό τον έλεγχο της απόδοσης αλλά και την ενημέρωση για αναγκαίες επισκευές. Το σύνολο αυτών των πληροφοριών, λαμβάνεται από διάφορες μονάδες ελέγχου του κινητήρα. Σήμερα, τα οχήματα εξοπλίζονται με το πιο νέο OBD2 ή OBD II.

Είναι απαραίτητο το OBD 2; Και αν ναι, γιατί;

Το διαγνωστικό αυτοκινήτου OBD2

Το OBD 2 αποτελεί ιδιαίτερα σημαντικό τμήμα της τηλεματικής και της διαχείρισης του οχήματος, μιας και επιτρέπει τη μέτρηση και τη διαχείριση της εύρυθμης λειτουργίας και της κίνησης του οχήματος.

 Μέσω του OBD, ο οδηγός μπορεί να: 
  • Να ελέγχει τις τάσεις φθοράς των διαφόρων τμημάτων και να μαθαίνει ποια  ανταλλακτικά του οχήματος φθείρονται ταχύτερα,
  • Να κάνει έγκαιρη διάγνωση των προβλημάτων του αυτοκινήτου, προτού αυτά εμφανιστούν, προλαβαίνοντάς τα και γλιτώνοντας μεγαλύτερες ζημιές, και
  • Να λαμβάνει μετρήσεις σχετικά με την οδηγική συμπεριφορά, την ταχύτητα, το χρονισμό του ρελαντί και πλήθος άλλων δεδομένων.

Πού βρίσκεται η θύρα του OBD2;

Πού βρίσκεται η θύρα του OBD2;

Η πρόσβαση στα διαγνωστικά obd2 γίνεται μέσω μιας θύρας που βρίσκεται ενσωματωμένη στο όχημα και ενός αντάπτορα OBD2. Συνήθως, στα οχήματα που χρησιμοποιούμαι καθημερινά η θύρα OBDII βρίσκεται κάτω από το ταμπλό στην πλευρά του οδηγού και ανάλογα με τη μάρκα, το μοντέλο και τον τύπο του αυτοκινήτου, ενδέχεται να διαθέτει 6, 9 ή 16 ακίδες.

Ο αντάπτορας είναι ένα τμήμα το οποίο διαθέτουν σχεδόν όλα τα συνεργεία και το οποίο μπορούν να βρουν και οι οδηγοί πάρα πολύ εύκολα στο διαδίκτυο σε αρκετά οικονομικές τιμές, που ξεκινούν από τα δέκα (10) ευρώ. Για να ληφθούν ωστόσο οι πληροφορίες απαιτείται και η ύπαρξη ενός ψηφιακού διαγνωστικού αυτοκινήτου, το οποίο θα συνδεθεί με τον αντάπτορα.

Πέραν των επαγγελματικών διαγνωστικών, υπάρχουν διαθέσιμα στην αγορά και διαγνωστικά για ιδιώτες σε τιμές που βρίσκονται κοντά στα πενήντα (50) ευρώ. Η διαφορές στην τιμή τους, πέρα από τον κατασκευαστή τους έχουν να κάνουν με τον τρόπο σύνδεσής τους, μιας και υπάρχουν διαγνωστικά OBD2 με καλώδιο, obd2 με bluetooth και obd με wifi.

Επίσης υπάρχουν και εφαρμογές για κινητές συσκευές, αλλά και φορητούς υπολογιστές, οι οποίες εκτελούν τις λειτουργίες του ψηφιακού διαγνωστικού, αλλά και οθόνες οι οποίες τοποθετούνται στο ταμπλό και παρέχουν συνεχή πληροφόρηση για τις επιδόσεις του οχήματος.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ OBD και OBD2;

Για να το θέσουμε όσο πιο απλά γίνεται το OBDII είναι η δεύτερη γενιά του OBD. Το OBD I συνδεόταν εξωτερικά με το αυτοκίνητο, ενώ το OBDII βρίσκεται πια ενσωματωμένο στο  όχημα. Η εμφάνιση του OBDII έγινε στις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Ας δούμε λοιπόν λίγο και την ιστορία των OBD. Τα πρώτα διαγνωστικά εμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1960 με κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες να δημιουργούν διεπαφές υπολογιστών για τα αυτοκίνητα δικής τους κατασκευής. Το 1990, ξεκίνησε από τις Η.Π.Α. η απαίτηση τα αυτοκίνητα να διαθέτουν κάποιου είδους OBD, αλλά τα πρώτα πρότυπα τα οποία χρησιμοποιούνται και μέχρι τις ημέρες μας, παρουσιάστηκαν το 1996.

Πως λειτουργεί το OBD2;

Μόλις κάποιος από τους αισθητήρες του οχήματος αναγνωρίσει κάποιο πρόβλημα ή δυσλειτουργία, ενεργοποιείται ένας «κωδικός προβλήματος», ο οποίος αρχικά εμφανίζεται ως ένδειξη στον πίνακα οργάνων («έλεγχος κινητήρα» κ.λπ.) Μόλις συνδεθεί το διαγνωστικό στη θύρα του οχήματος, εμφανίζεται ο συγκεκριμένος για κάθε πρόβλημα κωδικός, οπότε ο τεχνικός μαθαίνει ποιο είναι το πρόβλημα, σβήνει τον κωδικό από τη μνήμη και προχωρά στην επισκευή του προβλήματος.

Ουσιαστικά οι κωδικοί είναι σειρές γραμμάτων και αριθμών που ανταποκρίνονται σε κάποια συγκεκριμένη δυσλειτουργία και όχι η περιγραφή του προβλήματος. Ο τεχνικός θα πρέπει να ανατρέξει στο αντίστοιχο για τη μάρκα του οχήματος αρχείο αναφοράς και να βρει την αντιστοιχία του κωδικού.

Σε κάποιες περιπτώσεις, όταν το διαγνωστικό απευθύνεται σε συγκεκριμένη μάρκα οχήματος ενδέχεται να περιλαμβάνει κάποιος προφορτωμένους κωδικούς και να αναφέρει συγκεκριμένη δυσλειτουργία. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν ιστοσελίδες που παρέχουν λίστες με κωδικούς προβλημάτων ανά μάρκα, οπότε μπορεί κανείς εύκολα να βρει την δυσλειτουργία που αντιστοιχεί στον κωδικό που αναγράφει το διαγνωστικό του. Υπάρχουν φυσικά και κάποιοι γενικοί κωδικοί, αλλά συνήθως ο κάθε κατασκευαστής διαθέτει κάποιο δικό του αρχείο αναφοράς, για λόγους κυρίως εμπορικούς.

Επιδίωξη υψηλότερων επιδόσεων, μέσω OBD2

Πέρα από τις δυνατότητες διαγνωστικών ελέγχων, τα συγκεκριμένα εργαλεία έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούνται και για τη βελτίωση των επιδόσεων των αυτοκινήτων. Στην αγορά έχουν εμφανιστεί συστήματα με οθόνη, τα οποία τοποθετούνται απευθείας στο ταμπλό του οχήματος και παρέχουν συνεχή ανατροφοδότηση στον οδηγό σχετικά με τα δεδομένα που καταγράφουν.

Αρχής γενομένης με τους αγώνες αυτοκινήτου, κατά τους οποίους το τεχνικό τμήμα κάθε ομάδας με βάση τα δεδομένα που καταγράφονται τροποποιούν τον τρόπο λειτουργίας του οχήματος για να αυξήσουν την απόδοσή του, διάφορες εταιρίες παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες στα ιδιωτικά οχήματα.

Τα συγκεκριμένα συστήματα πέρα της παρακολούθησης των φυσιολογικών δεδομένων όπως η οικονομία καυσίμου, καταγράφουν και χρόνους γύρων σε πίστα ή την απόδοση ισχύος του οχήματος.

Επίσης, υπάρχουν στην αγορά εταιρείες που παρέχουν προγράμματα αναβάθμισης της απόδοσης των οχημάτων, που ουσιαστικά τροποποιούν το υπάρχων λογισμικό, αυξάνοντας την ιπποδύναμη. Μιλάμε φυσικά για το «πρόγραμμα» όπως το ξέρουμε στην καθομιλουμένη. Μιας και τα μοντέρνα αυτοκίνητα εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον υπολογιστή του οχήματος, οι αλλαγές του λογισμικού παρέχουν απίστευτα αποτελέσματα, σε συνδυασμό φυσικά με κάποιες μετατροπές στον ίδιο τον κινητήρα.  

Μην ξεχνάμε ότι το πρώτο στάδιο στην αναβάθμιση οχημάτων, είναι η γνωστή τριπλέτα «φίλτρο, πρόγραμμα, εξάτμιση». Θα πρέπει ωστόσο, να θυμόμαστε ότι κάθε αναβάθμιση θα έχει συνέπειες σε κάποιον άλλο τομέα όπως είναι η αξιοπιστία του οχήματος ή η οικονομία του σε καύσιμο και ότι το πιθανότερο είναι πως θα ακυρώσουν την  εργοστασιακή εγγύηση του οχήματος.

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων