Αν θέλετε να σιγουρευτείτε πως το όχημα σας δεν θα σας προδώσει, ασχέτων καιρικών συνθηκών, πρέπει να διατηρείτε την μπαταρία του αυτοκινήτου σας σε καλή κατάσταση. Ο μέσος όρος ζωής μπαταριών είναι τα 5 με 7 χρόνια. Συνιστάται η αντικατάσταση της μπαταρίας προς το τέλος αυτής την περιόδου. Διαβάστε παρακάτω για να βρείτε τους τύπους μπαταριών με την μεγαλύτερη ζήτηση και την καλύτερη απόδοση. Θα σας εξηγήσουμε, επιπλέον, ποιοι είναι οι παράγοντες που πρέπει να λάβετε υπόψη στη επιλογή σας σχετικά με την μπαταρία του οχήματός σας.
Τύποι μπαταριών ανάλογα με την κατασκευή τους
Συμβατικές μπαταρίες
Οι υγροί ηλεκτρολύτες τους καλύπτονται από στοιχεία μολύβδου και διάλυμα θειικού οξέος. Αυτή η κατηγορία μπαταριών είναι η συνηθέστερη στην αγορά, σε σχέση με τις υπόλοιπους τύπους μπαταριών, είναι λιγότερο ευαίσθητες στην υπερφόρτωση. Παρόλα αυτά, εμφανίζουν υψηλά επίπεδα εκφόρτισης που προκαλούν θειική οξείδωση. Η κανονική αποφόρτιση που συμβαίνει κατά την διάρκεια ταξιδιών μικρής απόστασης δεν συνίσταται τους χειμερινούς μήνες. Οι ηλεκτρολύτες παγώνουν στις χαμηλές θερμοκρασίες και εξατμίζονται. Αυτό είναι και ο βασικός λόγος που όχημα με την συγκεκριμένη μπαταρία απαιτεί συντήρηση αφού πρέπει να παρακολουθείτε την πυκνότητα των ηλεκτρολυτών και να τους αραιώνεται με απιονισμένο νερό κατά καιρούς.
Μπαταρίες τύπου EFB (Enhanced Flooded Battery)
Διαφέρουν από τις συνηθισμένες μπαταρίες που διαθέτουν υγρούς ηλεκτρολύτες με στοιχεία μολύβδου- διαθέτουν ένα πρόσθετο πολυεστερικό στοιχείο ανάμεσα στην πλάκα και το διαχωριστή που αυξάνει το μέσο όρο ζωής τους. Η συγκεκριμένη κατηγορία μπαταριών παρουσιάζει καλύτερες επιδόσεις, φορτίζουν γρηγορότερα και επανέρχονται στο 100% των δυνατοτήτων τους μετά από βαθιά αποφόρτιση. Επίσης, έχουν υψηλότερη αποδοχή φόρτισης. Είναι λίγο ακριβότερες σε σχέση με τις συμβατικές μπαταρίες αλλά αντέχουν περισσότερο. Διαθέτουν βελτιωμένη θερμική σταθερότητα για θερμοκρασίες έως -50 οC. Αλλά τέτοιες μπαταρίες είναι ασύμβατες για οχήματα με φρένα τεχνολογίας ανάκτησης ενέργειας πέδησης.
Μπαταρίες τύπου AGM (Absorbed Glass Matted)
Η βασική διαφορά αυτού του τύπου μπαταριών σε σχέση με τις συμβατικές είναι ότι το διάλυμα θειικού οξέος είναι απορροφημένο από τους διαχωριστές. Αυτή η κατηγορία μπαταριών φορτίζεται 2-3 φορές γρηγορότερα σε σχέση με τις συμβατικές. Παρά το γεγονός ότι έχουν το ίδιο μέγεθος με τους υπόλοιπους τύπους, το φορτίο τους είναι υψηλότερο. Εμφανίζουν μεγαλύτερη αντοχή στους κραδασμούς. Τα μειονεκτήματά τους είναι η υψηλή τιμή και η βαθιά φόρτιση-εκφορτιση τους.
Μπαταρίες τύπου GEL
Όπως όλοι οι παραπάνω τύποι μπαταριών διαθέτουν στοιχεία μολύβδου αλλά διαθέτουν σταθεροποιημένους ηλεκτρολύτες ενσωματωμένους με διοξείδιο του πυριτίου. Αυτό αυξάνει το προσδόκιμο ζωής της μπαταρίας, πολλές φορές έως 10 έτη. Αυτή η κατηγορία μπαταριών παρουσιάζει αντοχή στη βαθιά αποφόρτιση. Επιπροσθέτως φορτίζουν 2-2,5 φορές γρηγορότερα από τις συμβατικές. Έτσι παίρνει μπροστά η μηχανή του αυτοκινήτου ακόμα και σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Έχουν πολύ μικρή αυτοεκφόρτιση αλλά είναι ακριβές. Όταν τις χρησιμοποιείτε πρέπει να πραγματοποιείται τακτικούς ελέγχους στα ηλεκτρολογικά του οχήματός σας. Ακόμα και η μικρότερη υπερφόρτωση προκαλεί μη αναστρέψιμες αλλαγές στους ηλεκτρολύτες και αυτό είναι επιζήμιο για αυτό τον τύπο μπαταριών.
4 παράμετροι που πρέπει να σκεφτείτε κατά την διαδικασία επιλογής μπαταρίας
Χωρητικότητα
Μετριέται σε αμπερώρια (Ah). Η χωρητικότητα δείχνει την υπάρχουσα ικανότητα της μπαταρίας να φορτίσει το όχημα σε διάστημα 20 ωρών με τάση πάνω από τα 10,8 Volt. Για παράδειγμα, μια μπαταρία 72 Ah αποδίδει 3,6 A σε χρονικό διάστημα 20 ωρών. Όσο μεγαλύτερο το όχημα σας, τόσο μεγαλύτερη χωρητικότητα μπαταρίας απαιτεί.
Αμπέρ ψυχρής εκκίνησης (CCA)
Όπως προδίδει και ονομασία του, μετριέται σε αμπέρ. Δείχνει την μέγιστη ικανότητα φόρτισης του οχήματος τα πρώτα δευτερόλεπτα εκκίνησης όταν η μηχανή βρίσκεται στους -18 οC. Αυτή η παράμετρος είναι σημαντική διότι κρίνει την ικανότητα της μπαταρίες σε συνθήκες ψύχους. Για τα επιβατικά αυτοκίνητα η τιμή πρέπει να είναι πάνω από 255 Α στα βενζινοκίνητα και πάνω από 300 Α στα πετρελαιοκίνητα.
Διαστάσεις
Πρέπει να βρίσκονται σε αντιστοιχία με τις τα υπόλοιπα μεγέθη του οχήματος σας. Διαφορετικά μπορεί να αντιμετωπίσετε προβλήματα στην εγκατάσταση της μπαταρίας. Για παράδειγμα, οι μπαταρίες που κυκλοφορούν για τα Αμερικάνικα αυτοκίνητα, διαθέτουν απολήξεις στα πλαϊνά σε αντίθεση με τις μπαταρίες που κυκλοφορούν για τα Ευρωπαϊκά αυτοκίνητα που έχουν απολήξεις στο πάνω μέρος.
Πολικότητα
Μπορεί να είναι κανονική ή ανεστραμμένη. Στην πρώτη περίπτωση το θετικό στοιχείο είναι στα αριστερά και στην δεύτερη περίπτωση στα δεξιά. Η φυσιολογική πολικότητα εμφανίζεται με σήμανση 1 ή L και η ανεστραμμένη 0 ή R. Η πολικότητα της νέα σας μπαταρίας πρέπει να είναι ίδια με της παλιάς, διαφορετικά θα γίνει δύσκολη συνδεσμολογία μιας και τα καλώδια δεν θα έχουν επαρκές μήκος.
Συμπεράσματα
Ένα αξιόπιστο ηλεκτρολογικό δίκτυο και η ικανότητα να ξεκινάτε το όχημά σας, εξαρτώνται από την κατάσταση της μπαταρίας σας. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να επιλέξετε μπαταρία που θα μπορεί να ανταπεξέλθει στις προδιαγραφές του οχήματός σας. Πληροφορίες σχετικά με τις παραμέτρους που δέχεται το όχημα σας, μπορείτε να βρείτε στο εγχειρίδιο χρήσης του κατασκευαστή. Σας συμβουλεύουμε να μην ξεφύγετε από τις προβλεπόμενες εργοστασιακές ρυθμίσεις: μπορεί να είναι επικίνδυνο. Πραγματοποιήστε τις αγορές σας από το online κατάστημα τις AUTODOC, σε εμάς θα βρείτε τα μόνα αξιόπιστα προϊόντα.
- @user_11112709.11.2021 11:36Μέλος
Καλησπέρα το όνομα μου είναι Κώστας. Εγώ έχω ένα Nissan Sunny ,του. 88 μοντέλο. Τι μπαταρία μπορώ να βάλω
- @D. F.13.12.2023 16:03Μέλος
Ένδειξη 12,7 στο αμπερόμετρο σβηστός κινητήρας.
Τό οδηγό μέχρι το σούπερ μάρκετ,5χιλιομετρα απόσταση, κάνω την δουλειά μου, και πάω να βάλω μπροστά καί δεν παίρνει με την πρώτη ούτε με την δεύτερη φορά, καί με αφήνει από ρεύμα - @Κ. Κ.08.01.2024 12:13Μέλος
Γεια σας
Νομίζω ότι πρέπει να ελέγξετε την μπαταρία υπό φορτίο, ίσως το πρόβλημα είναι εκεί.
Σχόλια– 3