
Η αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος πέδησης αποτελεί μία από τις βασικότερες προϋποθέσεις για την ασφάλεια της οδήγησης. Έτσι, το να διατηρηθούν τα φρένα σε καλή λειτουργική κατάσταση, αποτελεί καθήκον, κάθε ιδιοκτήτη αυτοκινήτου: θα πρέπει να πραγματοποιείτε έγκαιρα την αντικατάσταση των αναλωσίμων, να κάνετε έλεγχο των αγωγών για διαρροές και να κάνετε εξαέρωση του συστήματος, αν φτάσει μέχρι εκεί ο αέρας. Ας δούμε τα αίτια που προκαλούν την ύπαρξη αέρα στο σύστημα. Στο συγκεκριμένο άρθρο, θα σας πούμε ποια είναι η σωστή σειρά για να κάνετε εξαέρωση στα φρένα.
Τα 5 βασικά αίτια ύπαρξης αέρα στο σύστημα
Πώς θα καταλάβετε πότε χρειάζονται εξαέρωση τα φρένα σας
Το συγκεκριμένο πρόβλημα συνοδεύεται από κάποια χαρακτηριστικά σημάδια. Κατά το πάτημα του πεταλιού, ενδέχεται να αισθανθείτε μεγάλη μείωση στην αντίστασή του. Σε κάποιες περιπτώσεις, μπορεί να χρειαστεί να πατήσετε το πετάλι αρκετές φορές για να δουλέψουν τα φρένα. Σε κάθε πάτημα, το πετάλι γίνεται πιο σκληρό. Σε κάποιες περιπτώσεις, το φρενάρισμα ξεκινά μόνο αφού πατηθεί τελείως το πετάλι. Ουσιαστικά, η απόσταση πέδησης του οχήματός σας γίνεται κατά πολύ μεγαλύτερη από τη φυσιολογική.
Αν καταλάβετε ότι ισχύει έστω κι ένα από τα παραπάνω συμπτώματα, κάντε εξαέρωση στα φρένα σας.
Πώς θα προετοιμάσετε το αυτοκίνητό σας για εξαέρωση;
Η σειρά των βημάτων για την εκτόνωση του αέρα από τις γραμμές των φρένων διαφέρει με βάση τη μάρκα και το μοντέλο του οχήματος. Έχει, επίσης, να κάνει με τη δομή του συστήματος πέδησης και την ύπαρξη πρόσθετων μονάδων και συγκροτημάτων. Έτσι, προτού αρχίσετε τη διαδικασία, διασφαλίστε πως έχετε μελετήσει με προσοχή το εγχειρίδιο του οχήματος. Εκεί θα πρέπει να περιέχεται λεπτομερής περιγραφή της εξαέρωσης για το δικό σας μοντέλο. Σε κάποιες περιπτώσεις, όταν το αυτοκίνητό είναι εξοπλισμένο με πλήθος ηλεκτρονικών συστημάτων, δεν θα καταφέρετε να την ολοκληρώσετε χωρίς τη βοήθεια κάποιου επαγγελματία.

Προετοιμάστε τα εργαλεία εξαέρωσης φρένων και τα υπόλοιπα αναγκαία υλικά και αξεσουάρ.
Θα σας χρειαστούν:Τα χαρακτηριστικά της διαδικασίας της εξαέρωσης των φρένων στα διάφορα μοντέλα αυτοκινήτων.
Η ακολουθία των βημάτων έχει να κάνει με τα πιο κάτω:- Την ύπαρξη ρυθμιστή πίεσης φρένων στον οπίσθιο άξονα. Τις περισσότερες φορές, τοποθετείται στα επαγγελματικά οχήματα και τα επιβατικά αυτοκίνητα παλαιότερων γενεών. Υπό συγκεκριμένες οδικές συνθήκες, δεν επιτρέπουν την παροχή των υγρών των φρένων στους οπίσθιους τροχούς. Έτσι, για να κάνετε σωστή εξαέρωση των φρένων στα συγκεκριμένα οχήματα, μην αφαιρέσετε το φορτίο από τον οπίσθιο άξονα, σηκώνοντας το αυτοκίνητο με αναβατόριο ή γρύλο.
- Τη διάταξη των κυκλωμάτων των φρένων. Η διαδικασία αποτελείται από την εξαέρωση όλων των μηχανισμών πέδησης. Αρχικά, αφαιρείται ο αέρας από το ένα κύκλωμα των φρένων και μετά από το δεύτερο. Σε περίπτωση που η διάταξη των κυκλωμάτων είναι διαγώνια, θα πρέπει να ξεκινήσετε με τον μηχανισμό πέδησης που βρίσκεται μακρύτερα από την κεντρική αντλία των φρένων: συνήθως πρόκειται για τον οπίσθιο δεξιό τροχό. Μετά, θα πρέπει να περάσετε στον εμπρόσθιο αριστερό, τον οπίσθιο αριστερό και τέλος στον εμπρόσθιο δεξιό.
Αν η διάταξη των κυκλωμάτων είναι παράλληλη και συνδέουν τους οπίσθιους με τους εμπρόσθιους τροχούς, τότε η εξαέρωση του συστήματος θα πρέπει να γίνει κυκλικά. Ξεκινήστε κάνοντας εξαέρωση στον μηχανισμό του οπίσθιου φρένου που είναι μακρύτερα από την κεντρική αντλία των φρένων και μετά από τον δεύτερο οπίσθιο. Με την ίδια φορά, συνεχίστε με τους εμπρόσθιους τροχούς.
Σημείωση: Η σειρά με την οποία γίνεται η εξαέρωση των φρένων είναι διαφορετική για κάθε μοντέλο, μιας και έχει να κάνει με τη σχεδίαση συστήματος πέδησης. Έτσι, πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία, μελετήστε με προσοχή το εγχειρίδιο του οχήματος.
- Ύπαρξη συστήματος αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS). Το συγκεκριμένο σύστημα δεν επιτρέπει στους τροχούς να μπλοκάρουν κατά το φρενάρισμα, αποτρέποντας την ολίσθηση. Βρίσκεται τοποθετημένο στα πιο πολλά από τα καινούρια αυτοκίνητα. Δεν επιτρέπει την απώλεια ελέγχου κατά το φρενάρισμα εκτάκτου ανάγκης ή κατά την προσπάθεια φρεναρίσματος σε ολισθηρές επιφάνειες. Η βάση σχεδιασμού του αποτελείται από το ρυθμιστή πίεσης φρένων και απαιτεί επίσης εξαέρωση.

- Υδραυλική αντλία αντί για σεβρό φρένων. Υπάρχει στις BMW 7 series (E32), τα Nissan Cedric Y32, τα Toyota Land Cruiser 105, τα Mitsubishi Pajero III και σε πλήθος άλλων οχημάτων. Σε κάποια αυτοκίνητα, η χρήση της γίνεται παράλληλα με το σεβρό, οπότε απαιτείται η ενεργοποίηση της αντλίας για να γίνει η εξαέρωση.
- Πρόσθετα χαρακτηριστικά. Σε περίπτωση που το αυτοκίνητο διαθέτει, παραδείγματος χάρη, ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας, η καλύτερη λύση θα ήταν να λάβετε τη βοήθεια των ειδικών κάποιου συνεργείου για να κάνετε εξαέρωση στις γραμμές των φρένων. Ακόμη, η ολοκλήρωση της εργασίας θα πρέπει να γίνει επίσης από ειδικούς, σε περίπτωση που οι μονάδες του ABS βρίσκονται σε διάφορα σημεία του οχήματος, μιας και τότε, για να ολοκληρωθεί η διαδικασία απαιτεί η χρήση διαγνωστικού σαρωτή και αρχίζει με τη βοήθεια λογισμικού. Τα Land Cruiser 200, BMW X5 κ.α. αυτοκίνητα βρίσκονται ανάμεσα στα μοντέλα του συγκεκριμένου είδους.
Πώς γίνεται η εξαέρωση των φρένων σε όχημα χωρίς ABS;
- Ξεβιδώστε την τάπα του δοχείου.
- Συμπληρώστε υγρά φρένων μέχρι την ένδειξη “Max”.
- Ρίξτε λίγο υγρό στο δοχείο αποστράγγισης.
- Συνδέστε έναν σωλήνα στη βίδα εξαέρωσης των φρένων και βυθίστε την άλλη του άκρη στο δοχείο αποστράγγισης που περιέχει υγρό.
- Ζητήστε από κάποιον να σας βοηθήσει, πατώντας το πετάλι του φρένου συνεχόμενα αρκετές φορές και μετά να το πιέσει όσο πιο δυνατά μπορεί.
- Παράλληλα, ξεσφίξτε τη βίδα εξαέρωσης, επιτρέποντας στο υγρό να κυλήσει μέσα από το σωλήνα.
- Πείτε στο βοηθό σας να πατήσει τελείως το πετάλι.
- Δείτε το υγρό που βγαίνει από τη βίδα εξαέρωσης. Θα πρέπει να περιέχει φυσαλίδες.
- Σφίξτε τη βίδα εξαέρωσης. Στη συνέχεια, ο βοηθός σας μπορεί να αφήσει το πετάλι.
- Κάντε τη διαδικασία 4 με 5 φορές σε κάθε μηχανισμό πέδησης.
- Θυμηθείτε να ελέγχετε τη στάθμη του υγρού στο δοχείο και να το συμπληρώνετε μέχρι το “Max”.
- Κατά τη διάρκεια της εξαέρωσης, προσέξτε να μην πάνε υγρά στο αμάξωμα του αυτοκινήτου, καθώς περιέχουν συστατικά που επιφέρουν αλλοιώσεις στη βαφή. Επίσης, εμποδίστε τη διαρροή των υγρών να φτάσει στα τακάκια των φρένων. Αν αυτό συμβεί, χρειάζεται να τα αντικαταστήσετε.
Πώς γίνεται η εξαέρωση των φρένων σε οχήματα εξοπλισμένα με ABS;
Για να κάνετε εξαέρωση των φρένων σε οχήματα στα οποία το σύνολο των μονάδων του ABS συνδυάζονται σε μία μονάδα, κάντε τα πιο κάτω βήματα:- Βγάλτε την ασφάλεια του ABS.
- Ακολουθήστε το σύνολο των παραπάνω αναφερόμενων βημάτων.
- Βάλτε πάλι την ασφάλεια στη θέση της.
- Σιγουρευτείτε πως δεν είναι ενεργοποιημένη η προειδοποιητική λυχνία που δηλώνει δυσλειτουργία του ABS.
Πώς γίνεται η εξαέρωση των φρένων, σε αυτοκίνητα με υδραυλική αντλία σεβρό;

- Αφαιρέστε την ασφάλεια του ABS από την θέση της.
- Συνδέστε έναν σωλήνα στη βίδα εξαέρωσης των φρένων. Βυθίστε την άλλη του άκρη στο δοχείο αποστράγγισης που περιέχει υγρό φρένων.
- Ζητήστε από τον άνθρωπο που σας βοηθά, να πατήσει μέχρι τέρμα το πετάλι. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν υπάρχει ανάγκη πολλαπλού πρεσαρίσματος πιο πριν.
- Πείτε στον άνθρωπο που σας βοηθάει να ανάψει το διακόπτη της ανάφλεξης, γυρίζοντας το κλειδί στην αντίστοιχη θέση. Έτσι, θα ενεργοποιηθεί η αντλία.
- Περιμένετε μέχρι η αντλία να βγάλει όλο τον αέρα από το σύστημα. Εν ολίγοις, μέχρι το υγρό που εξέρχεται από τη βίδα εξαέρωσης να μη διαθέτει φυσαλίδες.
- Κάντε την ίδια διαδικασία για όλα τα κυλινδράκια των φρένων (δαγκάνες φρένων).
- Τσεκάρετε τη στάθμη του υγρού στο δοχείο. Συμπληρώστε υγρά μέχρι το επίπεδο “Max” πριν από κάθε κύκλο εξαέρωσης, καθώς και αφού τελειώσετε τη διαδικασία της εξαέρωσης.
- Πείτε στον άνθρωπο που σας βοηθάει να σβήσει την ανάφλεξη.
- Βάλτε και πάλι την ασφάλεια στη θέση της. Σιγουρευτείτε πως η προειδοποιητική λυχνία του πίνακα οργάνων, που ενημερώνει για δυσλειτουργίες του ABS, δεν έχει ανάψει.
Πώς θα κάνετε εξαέρωση στις γραμμές των φρένων αν δεν έχετε κάποιον για να σας βοηθήσει;
Αν δεν υπάρχει κανείς για να σας βοηθήσει, μπορείτε να κάνετε ολόκληρη τη διαδικασία και μόνοι σας.
Οι διαθέσιμες μέθοδοι είναι διάφορες:- Ο τρόπος εξαέρωσης είναι ο ίδιος όπως και αν είχατε βοήθεια, απλά θα πρέπει να κάνετε χρήση ενός αμορτισέρ αερίου για να κρατήσετε το πετάλι πατημένο. Για να το κάνετε αυτό, βγάλτε προσωρινά ένα, από το καπό του πορτμπαγκάζ. Για μεγαλύτερη ευκολία, έχετε τη δυνατότητα να αγοράσετε ένα ειδικό σετ εξαέρωσης φρένων, το οποίο αποτελείται από συνδέσμους, αντάπτορες, σωλήνες και δοχείο αποστράγγισης. Θα σας βολέψει ιδιαίτερα, μιας και το δοχείο του, διαθέτει είναι έναν ιδιαίτερα ισχυρό μαγνήτη, που σας επιτρέπει να το τοποθετήσετε σε οποιοδήποτε σημείο του αμαξώματος του αυτοκινήτου και που δεν αφήνει το δοχείο να αναποδογυρίσει και να χυθούν τα υγρά.
- Εξαέρωση με τη χρήση ειδικής αντλίας κενού. Η διαδικασία είναι η εξής: Γεμίστε το δοχείο διαστολής με λειτουργικό υγρό έως το μέγιστο σημείο. Συνδέστε τον σωλήνα της αντλίας στη βίδα εξαέρωσης στο κυλινδράκι του τροχού (δαγκάνα φρένου) στο οποίο θα δουλέψετε. Το υγρό που αναρροφάται από την αντλία συγκεντρώνεται σε ένα ειδικό δοχείο και ο αέρας αφαιρείται.
- Εξαέρωση με τη δημιουργία πίεσης στο δοχείο διαστολής. Ενδέχεται να απαιτηθεί πλήθος συσκευών για την ολοκλήρωσή της: σύριγγες, μικροί συμπιεστές χειρός κ.α. εργαλεία. Η αρχή λειτουργίας τους έχει να κάνει με την παροχή πεπιεσμένου αέρα ή υγρού φρένων στο δοχείο διαστολής. Έτσι, τα υγρά κυκλοφορούν στη γραμμή των φρένων και αντικαθίσταται η διαδικασία δημιουργίας πίεσης με το πάτημα του πεταλιού. Το υπόλοιπο της διαδικασία είναι σχεδόν το ίδιο με την κλασσική διαδικασία της εξαέρωσης: το υγρό φρένων με τις φυσαλίδες αποστραγγίζεται μέσα από τον συνδεδεμένο στη βίδα εξαέρωσης στο κυλινδράκι του (δαγκάνα φρένου), σωλήνα.
Συμπέρασμα
Το σύνολο των δυσλειτουργίες του συστήματος πέδησης, αν παρουσιαστούν, θα πρέπει επιδιορθωθούν αμέσως μόλις θα εμφανιστούν. Το σύστημα δεν θα πρέπει να έχει αέρα. Έτσι, με το που θα καταλάβετε πως ίσως υπάρχει αέρας στα φρένα σας, κάντε τους εξαέρωση, ακολουθώντας τις συμβουλές μας.
Σχόλιο