Η αλλαγή των ελαστικών του αυτοκινήτου είναι μια διαδικασία που έχει άμεση συνάφεια με την ασφάλεια τόσο του οδηγού και των επιβατών του οχήματος, όσο και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου. Είτε η αλλαγή γίνεται γιατί τα ελαστικά του οχήματος έχουν ξεπεράσει τον χρόνο ζωής τους, είτε γίνεται αλλαγή από θερινά σε χειμερινά ελαστικά ή το αντίθετο, θα πρέπει να τηρούνται κάποιοι κανόνες ασφαλείας, αλλά και κάποιες συγκεκριμένες διαδικασίες και έλεγχοι.
Τα ελαστικά του αυτοκινήτου, είναι τα τμήματα που φέρνουν το όχημα σε επαφή με το οδόστρωμα και ουσιαστικά, του επιτρέπουν κατά την κίνηση να στέκεται μέσα στον δρόμο, να διατηρεί την επιθυμητή πορεία, αλλά και να σταματά άμεσα όταν υπάρχει κάποια έκτακτη ανάγκη.
Σε γενικές γραμμές, δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη χρονική περίοδος στην οποία τα ελαστικά απαιτούν αλλαγή. Η φθορά τους έχει να κάνει με τη χρήση που τους γίνεται, δηλαδή τα χιλιόμετρα που καλύπτουν, τον σχεδιασμό τους, το στυλ οδήγησης, το κλίμα της περιοχής στην οποία κινείται και άλλα πολλά.
Στη χώρα μας, συνήθως στην πενταετία, οι οδηγοί κάνουν αλλαγή στα λάστιχα του αυτοκινήτου τους, αν και κατασκευάστριες όπως η MICHELIN δηλώνουν πως στην πενταετία, πρέπει να γίνεται έλεγχος στην κατάστασή τους και ότι μπορούν να αντέξουν οριακά μέχρι και δέκα χρόνια, με την προϋπόθεση ότι θα ελέγχονται ετησίως σε κάποιο βουλκανιζατέρ ή κατάστημα ελαστικών.
Οι λόγοι που ενδέχεται να επιφέρουν την πρόωρη φθορά των ελαστικών, είναι πολλοί.

Πότε έρχεται η σωστή ώρα για την αλλαγή ελαστικών λοιπόν; Σε αυτή την ερώτηση, η απάντηση δεν είναι συγκεκριμένη.
Η αλλαγή κάθε λάστιχου θα πρέπει να γίνεται αν, κατόπιν ελέγχου:Πέραν όμως των ζημιών και της φθοράς, τα ελαστικά θα πρέπει να αλλάζονται κάθε έξι μήνες με τα αντίστοιχα ειδικά ελαστικά για την εποχή. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα παλιά ελαστικά είναι άχρηστα. Θα πρέπει απλά, να αποθηκευτούν για να χρησιμοποιηθούν και πάλι μετά από έξι μήνες.
Ποια εποχή όμως αλλάζουμε λάστιχα;
Όσον αφορά στην Ελληνική πραγματικότητα, τα πράγματα είναι λιγάκι μπερδεμένα. Ο καιρός εδώ είναι για περίπου εννιά μήνες τον χρόνο σχεδόν καλοκαιρινός, οπότε η πιο πάνω απορία είναι απόλυτα λογική.
Με βάση τους; Κατασκευαστές των ελαστικών, όταν η θερμοκρασία πέσει κάτω από τους 7°C, και διατηρηθεί εκεί για τουλάχιστον μια εβδομάδα, θα πρέπει να ξεκινήσει η χρήση χειμερινών ελαστικών. Με τον ίδιο τρόπο, όταν η θερμοκρασία ξεπεράσει τους 7°C και διατηρηθεί εκεί για το ίδιο χρονικό διάστημα, έχει φτάσει η ώρα για τη χρήση θερινών ελαστικών.
Ουσιαστικά λοιπόν, τέτοιου είδους διαφορές στη θερμοκρασία υπάρχουν κυρίως στη βόρεια Ελλάδα, οπότε και η λογική της εποχιακής αλλαγής ελαστικών αυτοκινήτου μάλλον αφορά αυτές τις περιοχές. Στις υπόλοιπες που οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας δεν είναι τόσο μεγάλες, τα ελαστικά για κάθε εποχή θα αποτελούσαν τη βέλτιστη επιλογή, αλλά πάντα με γνώμονα τις τοπικές θερμοκρασίες.
Πάμε να δούμε τώρα τι θα χρειαστεί, αλλά και πώς μπορεί ο κάθε ιδιοκτήτης οχήματος να κάνει την αλλαγή των ελαστικών του αυτοκινήτου του μόνος του, στον χώρο του.

Πάμε τώρα στη διαδικασία αλλαγής των ελαστικών, όταν βρίσκονται ήδη εφαρμοσμένα επάνω στις ζάντες – αν δεν είναι, θα πρέπει να επισκεφτείτε κάποιο βουλκανιζατέρ, γιατί η διαδικασία απαιτεί ειδικό εξοπλισμό και ικανότητες:
Το όχημα είναι πλέον έτοιμο για κυκλοφορία.