Πώς να αλλάξετε μόνοι σας τα ελαστικά

Πώς να αλλάξετε μόνοι σας τα ελαστικά

Η αλλαγή των ελαστικών του αυτοκινήτου είναι μια διαδικασία που έχει άμεση συνάφεια με την ασφάλεια τόσο του οδηγού και των επιβατών του οχήματος, όσο και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου. Είτε η αλλαγή γίνεται γιατί τα ελαστικά του οχήματος έχουν ξεπεράσει τον χρόνο ζωής τους, είτε γίνεται αλλαγή από θερινά σε χειμερινά ελαστικά ή το αντίθετο, θα πρέπει να τηρούνται κάποιοι κανόνες ασφαλείας, αλλά και κάποιες συγκεκριμένες διαδικασίες και έλεγχοι.

Τα ελαστικά του αυτοκινήτου, είναι τα τμήματα που φέρνουν το όχημα σε επαφή με το οδόστρωμα και ουσιαστικά, του επιτρέπουν κατά την κίνηση να στέκεται μέσα στον δρόμο, να διατηρεί την επιθυμητή πορεία, αλλά και να σταματά άμεσα όταν υπάρχει κάποια έκτακτη ανάγκη.

Σε γενικές γραμμές, δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη χρονική περίοδος στην οποία τα ελαστικά απαιτούν αλλαγή. Η φθορά τους έχει να κάνει με τη χρήση που τους γίνεται, δηλαδή τα χιλιόμετρα που καλύπτουν, τον σχεδιασμό τους, το στυλ οδήγησης, το κλίμα της περιοχής στην οποία κινείται και άλλα πολλά.

Στη χώρα μας, συνήθως στην πενταετία, οι οδηγοί κάνουν αλλαγή στα λάστιχα του αυτοκινήτου τους, αν και κατασκευάστριες όπως η MICHELIN δηλώνουν πως στην πενταετία, πρέπει να γίνεται έλεγχος στην κατάστασή τους και ότι μπορούν να αντέξουν οριακά μέχρι και δέκα χρόνια, με την προϋπόθεση ότι θα ελέγχονται ετησίως σε κάποιο βουλκανιζατέρ ή κατάστημα ελαστικών.

Οι λόγοι που ενδέχεται να επιφέρουν την πρόωρη φθορά των ελαστικών, είναι πολλοί.

Οι λόγοι που ενδέχεται να επιφέρουν την πρόωρη φθορά των ελαστικών, είναι πολλοί.
 Ας δούμε τους πιο χαρακτηριστικούς: 
  • ! Οι φυσικοί παράγοντες όπως οι λακκούβες, το ανέβασμα του οχήματος σε πεζοδρόμια, τα σαμαράκια, μυτερά τμήματα που ενδέχεται να βρίσκονται στο οδόστρωμα κ.λπ.
  • ! Τα ακραία καιρικά φαινόμενα όπως βροχές, χιόνια, πάγος, η έντονη ηλιακή ακτινοβολία κ.λπ.
  • ! Τα απότομα ξεκινήματα με σπινάρισμα και τα απότομα φρεναρίσματα, η οδήγηση με μη ειδικά ελαστικά σε χωματόδρομους.
  • ! Η αδιαφορία ή απροσεξία του οδηγού για διαφορές στον χειρισμό του οχήματος, που υποδηλώνουν απώλεια πίεσης, στράβωμα ζάντας, κακή ευθυγράμμιση κ.λπ.
  • ! Η χρήση λάθος είδους ελαστικού ανά εποχή. Σημαντικότατη αμέλεια από την πλευρά του οδηγού, που εγκυμονεί και κινδύνους για την ασφάλειά του.
  • ! Η ταυτόχρονη χρήση διαφορετικών ειδών ελαστικών ή ελαστικών διαφορετικών μεγεθών.
  • ! Η χρήση ελαστικών με διαφορετικό δείκτη ταχύτητας και φορτίου από αυτόν που ορίζει ο κατασκευαστής.

Πότε έρχεται η σωστή ώρα για την αλλαγή ελαστικών λοιπόν; Σε αυτή την ερώτηση, η απάντηση δεν είναι συγκεκριμένη.

 Η αλλαγή κάθε λάστιχου θα πρέπει να γίνεται αν, κατόπιν ελέγχου: 
  • i Εντοπιστούν φθορές στο πέλμα μεγαλύτερες από αυτές που ορίζει ο νόμος, δηλαδή όταν το βάθος του πέλματος πέσει κάτω από τα τέσσερα χιλιοστά.
  • i Υπάρχουν σοβαρές ζημιές στα πλευρικά τους τοιχώματα,
  • i Προκύψει τρύπα στο πέλμα μεγαλύτερη σε διάμετρο από τα έξι χιλιοστά,
  • i Το στεφάνι του ελαστικού που πατά στη ζάντα, έχει ζημιές.

Πέραν όμως των ζημιών και της φθοράς, τα ελαστικά θα πρέπει να αλλάζονται κάθε έξι μήνες με τα αντίστοιχα ειδικά ελαστικά για την εποχή. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα παλιά ελαστικά είναι άχρηστα. Θα πρέπει απλά, να αποθηκευτούν για να χρησιμοποιηθούν και πάλι μετά από έξι μήνες.

Ποια εποχή όμως αλλάζουμε λάστιχα;

Όσον αφορά στην Ελληνική πραγματικότητα, τα πράγματα είναι λιγάκι μπερδεμένα. Ο καιρός εδώ είναι για περίπου εννιά μήνες τον χρόνο σχεδόν καλοκαιρινός, οπότε η πιο πάνω απορία είναι απόλυτα λογική.

Με βάση τους; Κατασκευαστές των ελαστικών, όταν η θερμοκρασία πέσει κάτω από τους 7°C, και διατηρηθεί εκεί για τουλάχιστον μια εβδομάδα, θα πρέπει να ξεκινήσει η χρήση χειμερινών ελαστικών. Με τον ίδιο τρόπο, όταν η θερμοκρασία ξεπεράσει τους 7°C και διατηρηθεί εκεί για το ίδιο χρονικό διάστημα, έχει φτάσει η ώρα για τη χρήση θερινών ελαστικών.

Ουσιαστικά λοιπόν, τέτοιου είδους διαφορές στη θερμοκρασία υπάρχουν κυρίως στη βόρεια Ελλάδα, οπότε και η λογική της εποχιακής αλλαγής ελαστικών αυτοκινήτου μάλλον αφορά αυτές τις περιοχές. Στις υπόλοιπες που οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας δεν είναι τόσο μεγάλες, τα ελαστικά για κάθε εποχή θα αποτελούσαν τη βέλτιστη επιλογή, αλλά πάντα με γνώμονα τις τοπικές θερμοκρασίες.

Πάμε να δούμε τώρα τι θα χρειαστεί, αλλά και πώς μπορεί ο κάθε ιδιοκτήτης οχήματος να κάνει την αλλαγή των ελαστικών του αυτοκινήτου του μόνος του, στον χώρο του.

Ποια εποχή όμως αλλάζουμε λάστιχα;
 Τα αξεσουάρ που θα σας χρειαστούν, είναι τα πιο κάτω: 
  • Ένας γρύλος αυτοκινήτου. Συνήθως, βρίσκεται στον βασικό εξοπλισμό του οχήματος.
  • Ένας σταυρός ή το αντίστοιχο κλειδί που υπάρχει στον εξοπλισμό του οχήματος για το ξεβίδωμα και βίδωμα των μπουλονιών των τροχών.
  • Ένα δυναμόκλειδο. Δεν είναι απολύτως απαραίτητο, αλλά θα σας επιτρέψει να διασφαλίσετε ότι η ροπή σύσφιξης των μπουλονιών των τροχών είναι η σωστή και ότι ούτε θα σφιχτούν λιγότερο, αλλά ούτε και θα σπάσουν από υπερβολική εφαρμογή δύναμης.
  • Μια συρματόβουρτσα. Όταν αφαιρεθεί ο τροχός, η πλήμνη θα έχει στο σημείο επαφής της ζάντας διάφορους ρύπους ή ενδεχομένως σκουριά. Με τη συρματόβουρτσα θα μπορέσετε να την καθαρίσετε προτού τοποθετήσετε το καινούριο ελαστικό.
  • Ένα στυλό λευκού χρώματος. Θα σας χρειαστεί αν τα ελαστικά που βγάλετε, θα πάνε για αποθήκευση, μιας και θα μπορέσετε να σημειώσετε τη θέση στην οποία ήταν τοποθετημένα στο όχημα.
  • Και φυσικά, ένα ζευγάρι γάντια.

Πάμε τώρα στη διαδικασία αλλαγής των ελαστικών, όταν βρίσκονται ήδη εφαρμοσμένα επάνω στις ζάντες – αν δεν είναι, θα πρέπει να επισκεφτείτε κάποιο βουλκανιζατέρ, γιατί η διαδικασία απαιτεί ειδικό εξοπλισμό και ικανότητες:

  • i Το όχημα θα πρέπει να πατάει σε επίπεδη επιφάνεια χωρίς υψομετρικές διαφορές.
  • i Θα πρέπει να τραβηχτεί το χειρόφρενο και να επιλεγεί η πρώτη σχέση ή η όπισθεν.
  • i Με το σταυρό ή το αντίστοιχο κλειδί, θα πρέπει να χαλαρώσουν τα μπουλόνια όλων των τροχών. Όχι να λυθούν τελείως, απλά να μην είναι εντελώς σφιγμένα.
  • i Θα πρέπει να μπει ο γρύλος στην ειδική θέση στο αμάξωμα που είναι πιο κοντά στο κάθε ελαστικό και να σηκωθεί το όχημα, ξεχωριστά για κάθε λάστιχο.
Πάμε τώρα στη διαδικασία αλλαγής των ελαστικών
  • i Με τον σταυρό, θα πρέπει να αφαιρεθούν τα μπουλόνια του τροχού που έχει ανυψωθεί με το γρύλο και να βγει η ζάντα από τη θέση της.
  • i Με τη χρήση της συρματόβουρτσας, να καθαριστεί καλά η πλήμνη του τροχού.
  • i Να μπει η νέα ζάντα και να σφιχτούν τα μπουλόνια του τροχού. Η διαδικασία αυτή θα γίνει τέσσερεις φορές, μια για κάθε ελαστικό.
  • i Θα πρέπει μετά, το όχημα να κατέβει και με το δυναμόκλειδο να ελεγχθεί η ροπή σύσφιξης των μπουλονιών όλων των τροχών.

Το όχημα είναι πλέον έτοιμο για κυκλοφορία.

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων