Πώς να ρυθμίσετε τους προβολείς του αυτοκινήτου

Πώς να ρυθμίσετε τους προβολείς του αυτοκινήτου

Το σύστημα φωτισμού και επισήμανσης του αυτοκινήτου είναι ένα από τα σημαντικότερα συστήματα του αυτοκινήτου, κυρίως κατά τη διάρκεια της νύχτας, για την ασφάλειά σας. Το σύστημα αυτό αποτελείται από όλα τα εξωτερικά φώτα του οχήματος, τόσο το εμπρόσθιο, όσο και στα πλευρικά και το οπίσθιο μέρος του αυτοκινήτου.

Ακόμη και από ΚΤΕΟ να πρέπει να περάσει το όχημα, θα πρέπει όλα του τα φώτα να λειτουργούν σωστά. Οι προβολείς διαφέρουν από τα υπόλοιπα φώτα, στο ότι απαιτούν ρύθμιση για να κατευθύνεται σωστά η δέσμη τους και να μην τυφλώνουν τους διερχόμενους οδηγούς. Τα υπόλοιπα φωτιστικά σώματα, με εξαίρεση σε κάποιες περιπτώσεις τα εμπρόσθια φώτα ομίχλης, έχουν συγκεκριμένες σταθερές θέσεις τοποθέτησης, οπότε απαιτείται απλά ο έλεγχος των λαμπτήρων τους.

Τι ακριβώς είναι όμως η ρύθμιση των φώτων του αυτοκινήτου και πώς αυτή γίνεται;

Προβολείς

Αρχικά, θα πρέπει να δούμε τη δομή του προβολέα του αυτοκινήτου, μια και υπάρχουν διάφορα είδη με βάση τον τύπο των λαμπτήρων που χρησιμοποιούν. Με τη λέξη προβολέας, αναφερόμαστε στα φανάρια που υπάρχουν τοποθετημένα στο εμπρόσθιο μέρος του οχήματος, στον «πρόβολό» του, από εκεί παίρνουν και το όνομά τους.

Ουσιαστικά μιλάμε για ένα κουτί, ένα περίβλημα με διάφανο εσωτερικό μέρος και ένα πλαστικό συνήθως οπίσθιο, στο εσωτερικό του οποίου βρίσκονται προφυλαγμένοι και σταθεροποιημένοι οι λαμπτήρες και όλα τα υπόλοιπα εξαρτήματα και μηχανισμοί που απαιτούνται για τη λειτουργία τους.

Μιας και όλοι οι λαμπτήρες εκπέμπουν φως περιμετρικά του σώματός τους, στο εσωτερικό του προβολέα και πίσω από τους λαμπτήρες υπάρχει συνήθως ένας ανακλαστήρας, ο οποίος στέλνει τη δέσμη του φωτός εκεί ακριβώς που πρέπει. Δηλαδή στο εμπρόσθιο μέρος του οχήματος και επάνω στον δρόμο σε συγκεκριμένο ύψος που εξαρτάται από το ύψος του οχήματος.

Αν ο προβολέας διαθέτει λαμπτήρες xenon στη θέση του ανακλαστήρα υπάρχει μια μονάδα προβολής, ένας φακός δηλαδή, μπροστά από τον λαμπτήρα που κάνει ακριβώς την ίδια δουλειά.

Όπως και να έχει όμως, άσχετα από το είδος της φωτεινής πηγής, η δέσμη που παράγεται από τον προβολέα διαθέτει κάποιες βασικές αρχές που τη διέπουν.

 Αυτές είναι: 
  • i Το σημείο εστίασης. Το σημείο τοποθέτησης δηλαδή του λαμπτήρα, από το οποίο ξεκινά η φωτεινή πηγή, είτε μέσω ανακλαστήρα, είτε μέσω μονάδας προβολής.
  • i Η κορυφή της παραβολής. Το ανώτερο δηλαδή σημείο της παραγόμενης δέσμης του φωτός.
  • i Το μήκος εστίασης. Το πόσο μακριά είναι το σημείο στο οποίο εστιάζει δηλαδή η δέσμη του φωτός.
  • i Η εμβέλεια. Η μεγαλύτερη απόσταση που φωτίζει δηλαδή ο προβολέας, με βάση μια συγκεκριμένη τιμή. Και
  • i Το πεδίο ορατότητας. Το συγκεκριμένο πεδίο είναι η μεγαλύτερη απόσταση στην οποία κάποιο αντικείμενο είναι ορατό στον οδηγό, χάρη στα φώτα του οχήματος.

Ας δούμε τώρα και το θέμα της σωστής ρύθμισης των φώτων του αυτοκίνητου. Αν είναι σωστή η δέσμη ή δεν βοηθά όσο πρέπει τον οδηγό ή είναι πολύ ψηλά και τυφλώνει τους διερχόμενους οδηγούς. Και στις δύο περιπτώσεις, οι κίνδυνοι ατυχήματος και οι πιθανότητες τραυματισμών, αυξάνονται κατακόρυφα. Πώς σιγουρευόμαστε λοιπόν ότι οι προβολείς μας είναι ρυθμισμένοι σωστά;

Αρχικά ελέγχουμε τη ρύθμιση του ύψους των φώτων του αυτοκινήτου. Ανάλογα με το βάρος με το οποίο είναι φορτωμένο το όχημα, ρυθμίζουμε τον διακόπτη που υπάρχει στον πίνακα οργάνων. Σε κάποια παλαιότερα οχήματα, αντί για διακόπτη, υπάρχουν ρεγουλατόροι επάνω στα περιβλήματα των προβολέων. Αμφότεροι, ρυθμίζουν τη δέσμη και είναι εύκολο να δούμε τη διαφορά κοιτάζοντας τα φώτα στον δρόμο.

Οι πιο πάνω ρύθμιση δουλεύει μόνο όταν οι προβολείς είναι εργοστασιακά τοποθετημένοι στη θέση τους και δεν έχουν κάποιο πρόβλημα. Σε πολλές περιπτώσεις, είτε μικρής σύγκρουσης, είτε παλαιότητας, οι προβολείς χάνουν την αρχική τους θέση.

Επισκεφτούμε κάποιο ηλεκτρολογείο αυτοκινήτων όπου με ειδικά μηχανήματα επανέρχεται η δέσμη στη σωστή θέση.

Υπάρχουν δύο λύσεις, οι οποίες θα επαναφέρουν τη δέσμη των φώτων στη σωστή της θέση. Η μία είναι να επισκεφτούμε κάποιο ηλεκτρολογείο αυτοκινήτων όπου με ειδικά μηχανήματα επανέρχεται η δέσμη στη σωστή θέση.

Η δεύτερη είναι η πρακτική ρύθμιση των φώτων του αυτοκινήτου. Να ρυθμίσουμε δηλαδή μόνοι μας τη δέσμη τους και να γλυτώσουμε το κόστος της επίσκεψης στο ηλεκτρολογείο. Ας δούμε λοιπόν τη διαδικασία.

Θα πρέπει να βρείτε έναν χώρο χωρίς κλήση εδάφους με τοίχο στη μια πλευρά και να σταθμεύσετε το αυτοκίνητο μπροστά του σε απόσταση κοντά στα 6 μέτρα.

 Επίσης, θα χρειαστείτε: 
  • Ένα κατσαβίδι,
  • Μια μετροταινία,
  • Ένα μαρκαδόρο,
  • Χαρτοταινία, και
  • Ένα χοντρό χαρτόνι μεγαλύτερο από το μέγεθος των προβολέων.
 Ας δούμε τη διαδικασία της ρύθμισης των προβολέων. 
  1. Παρκάρετε το όχημα απέναντι από τον τοίχο, με αναμμένα τα φώτα, πορείας, φροντίζοντας το φόρτωμά του (καύσιμο, εργαλεία κ.λπ.) να είναι το συνηθισμένο σας και τα ελαστικά να είναι σωστά φουσκωμένα.
  2. Με τον μαρκαδόρο, κάντε μια τελεία στο κέντρο κάθε προβολέα, για να βρείτε τον κεντρικό άξονα της δέσμης. Μιλάμε πάντα για τη την κανονική σκάλα των προβολέων, όχι για τη μεγάλη.
  3. Κολλήστε χαρτοταινία κάθετα στον τοίχο, περίπου στο κέντρο του οχήματος.
  4. Κολλήστε δύο κομμάτια χαρτοταινία οριζόντια στον τοίχο εμπρός από το κέντρο κάθε προβολέα, στο ύψος δηλαδή που βρίσκονται οι τελείες που κάνατε στους προβολείς.
  5. Μετρήστε το ύψος από το έδαφος μέχρι τις τελείς στους προβολείς, κάντε το ίδιο και για την απόσταση μέχρι τις οριζόντιες χαρτοταινίες στον τοίχο και σημειώστε επάνω τους το ύψος της τελείας στους προβολείς.
  6. Στην πλευρά του οδηγού σημειώστε στον τοίχο με μαρκαδόρο μια γραμμή 10 εκατοστά πιο χαμηλά από το ύψος του άξονα των προβολέων. Από την πλευρά ου συνοδηγού 5 εκατοστά κάτω από τον άξονα, μιας και η ρύθμιση γίνεται με βάση τον οδηγό.
  7. Επάνω στην σημείου αυτή βάλτε οριζόντια χαρτοταινία και στις δύο πλευρές φροντίζοντας να είναι αλφαδιασμένες.
  8. Με τα φώτα του χώρου σβηστά και με το χαρτόνι, μπλοκάρετε το φώς του ενός προβολέα. Με ένα κατσαβίδι, περιστρέψτε το ρυθμιστή του άλλου προβολέα, μέχρι η δέσμη του φωτός να φτάσει στο κάτω μέρος της αντίστοιχης οριζόντιας χαρτοταινίας του άξονα των φώτων. Αν η δέσμη ξεφεύγει από την αντίστοιχη κάθετη χαρτοταινία, κάντε το ίδιο και με το ρυθμιστή για την οριζόντια απόκλιση. Επαναλάβετε τη διαδικασία και με τον άλλο προβολέα.
    Ας δούμε τη διαδικασία της ρύθμισης των προβολέων
  9. Αφού ρυθμίσετε και τους δύο προβολείς, απομακρύνετε το χαρτόνι και τσεκάρετε και πάλι τη δέσμη και των δύο πια προβολέων.

Τα φώτα σας είναι πια ρυθμισμένα.

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων