Το Quattro αποτελεί ένα σύστημα μόνιμης τετρακίνησης που τοποθετείται στα αυτοκίνητα της Audi που έχουν εγκάρσια διάταξη κινητήρα. Παρουσιάστηκε το 1980 και στις μέρες μας, αποτελεί είτε εργοστασιακή, είτε πρόσθετη επιλογή για το μεγαλύτερο ποσοστό των μοντέλων της Audi. Το Quattro κάνει εφικτή τη βελτιστοποίηση των εκτός δρόμου ικανοτήτων του οχήματος στις διαδρομές με διαφορετικά οδοστρώματα (cross-country) και τη βελτιστοποίηση των δυναμικών χαρακτηριστικών του.
Ο τρόπος λειτουργίας του Quattro
Τα βασικότερα τμήματα του συστήματος είναι:
- Tο κιβώτιο ταχυτήτων: κάνει τη ρύθμιση της ροπής του κινητήρα με βάση την επιλογή του τρόπου οδήγησης και μεταδίδει τη ροπή στα υπόλοιπα τμήματα της μετάδοσης.
- Το κιβώτιο μετάδοσης με το κεντρικό διαφορικό: κάνει την κατανομή της ροπής του κινητήρα ανάμεσα στον εμπρόσθιο και τον οπίσθιο άξονα.
- Οι ταχύτητες (σχέσεις): κάνουν την αύξηση της ροπής που μεταδίδεται στους τροχούς.
- Τα αξονικά διαφορικά: κάνουν την κατανομή της ροπής ανάμεσα στον αριστερό και τον δεξιό τροχό.
- Ο άξονας μετάδοσης κίνησης (Cardan): κάνει τη σύνδεση ανάμεσα στο κιβώτιο της μετάδοσης και το οπίσθιο διαφορικό.
- Ο εμπρόσθιος άξονας της μετάδοσης: κάνει τη μεταφορά της ροπής από το κιβώτιο της μετάδοσης στο εμπρόσθιο κεντρικό γρανάζι κίνησης.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των μοντέλων της Audi κάνει χρήση ενός διαφορικού αυτόματου κλειδώματος Torsen ή κορώνας σαν κεντρικό διαφορικό. Υπό φυσιολογικές συνθήκες οδήγησης, η κατανομή της ροπής του κινητήρα ανάμεσα στον εμπρόσθιο και τον οπίσθιο άξονα γίνεται σε αναλογία 40:60. Αν κάποιος τροχός ξεκινήσει να ολισθαίνει, το πιο μεγάλο μέρος της ροπής μεταφέρεται στον άξονα με την πιο καλή πρόσφυση. Ο λόγος της ροπής ανάμεσα στον εμπρόσθιο και τον οπίσθιο άξονα, ενδέχεται παραδείγματος χάρη να είναι 15:85, 20:80, 80:20, 70:30 ή 75:25.
Χαρακτηριστικά του Quattro
Γενιά συστήματος | Τύπος διαφορικού | Έτος παραγωγής | Μοντέλα της Audi εξοπλισμένα με το συγκεκριμένο σύστημα | ||
Διαφορικό μεταξύ αξόνων (Inter-axle) | Οπίσθιος άξονας | Εμπρόσθιος άξονας | |||
I | Ανοιχτό με μηχανικό κλείδωμα | Ανοιχτό με μηχανικό κλείδωμα | Ανοιχτό χωρίς κλείδωμα | 1981 | Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85 |
II | Συμμετρικό με Torsen Т-1, αυτόματου κλειδώματος | 1988 | 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5 | ||
III | Συμμετρικό με Torsen Т-1, αυτόματου κλειδώματος | 1988 | V8 441, 442, 4C2, 4C8 | ||
IV | Ανοιχτό, ηλεκτρονικού κλειδώματος | 1995 | A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8 | ||
V | Ασύμμετρο με Torsen Т-3, αυτόματου κλειδώματος | 2006 | RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH | ||
VI | Ασύμμετρο με κορώνα, αυτόματου κλειδώματος | 2010 | RS5 8T; A7 4A, 4G |
Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες του Quattro
- Τα γρανάζια του διαφορικού φθείρονται ταχύτατα.
- Οι σύνδεσμοι των σταυρών, ενδέχεται να πάθουν ζημιά από την οδήγηση σε σκληρά οδοστρώματα.
- Η ζημιά του αισθητήρα του ABS επιφέρει προβλήματα στη λειτουργία του ηλεκτρονικού κλειδώματος του διαφορικού
Σχόλιο