Το Switch-Tronic αποτελεί την ονομασία της λειτουργίας χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων στα αυτοκίνητα της Alpina που είναι εφοδιασμένα με αυτόματες μεταδόσεις, η οποία καταχωρήθηκε το 1992. Όταν έκανε την εμφάνισή της η τεχνολογία Switch-Tronic, ήταν κάτι το επαναστατικό, διότι ήταν η πρώτη που παρείχε χειροκίνητο έλεγχο στα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων που τοποθετούνταν σε οχήματα μαζικής παραγωγής. Στις μέρες μας, ο συγκεκριμένος κατασκευαστής αυτοκινήτων κάνει ενεργή χρήση της στα μοντέλα του, διότι το Switch-Tronic δεν έχει να κάνει μόνο με τη δυνατότητα χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων, αλλά και με το ειδικό υλικολογισμικό που προσαρμόζει τις ικανότητες του κινητήρα στις ανάγκες του οδηγού.
Η αρχή λειτουργίας του
Το Switch-Tronic έχει ως βάση του μια αυτόματη μετάδοση με κλασικό σχεδιασμό, ο οποίος περιλαμβάνει έναν μετατροπέα ροπής και σετ πλανητικών γραναζιών. Το ειδικό υλικολογισμικό κάνει εφικτή τη λειτουργία της μετάδοσης με ποικίλους τρόπους, ενώ εξ αρχής, είναι προσαρμοζόμενο για άνετη οδήγηση. Αν χρειάζεται, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα μετάβασης στη σπορ λειτουργία, στην οποία οι ταχύτητες αλλάζουν σε πιο υψηλές στροφές και ταχύτερα. Η χειροκίνητη λειτουργία είναι σχεδιασμένη για ακόμη δυναμικότερη οδήγηση. Διασφαλίζει την άμεση αλλαγή ταχυτήτων. Η μετάδοση στη χειροκίνητη λειτουργία μπορεί να ελέγχεται με ευκολία, από τα αυτάκια του τιμονιού (paddle shifters).
Οι δημοφιλέστερες μεταδόσεις με λειτουργία Switch-Tronic
Κωδικός μετάδοσης | Κατασκευαστής | Αριθμός ταχυτήτων (σχέσεων) | Μέγιστη ροπή, Nm | Μέγιστος κυβισμός κινητήρα, λίτρα | Έναρξη παραγωγής | Είδος κίνησης | Εφαρμογή σε μοντέλα |
5HP18 | ZF | 5 | 310 | 3.0 | 1999 | Πίσω κίνηση (RWD) | Alpina В3 (E36) |
5HP30 | ZF | 5 | 560 | 6.0 | 1992 | Πίσω κίνηση (RWD) | Alpina B10 (E39) |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6.0 | 2001 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | Alpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60) |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6.2 | 2010 | Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | Alpina D3 Biturbo (F30) |
Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των μεταδόσεων με λειτουργία Switch-Tronic
Δυσλειτουργίες | Μεταδόσεις |
Ο χαλασμένος συμπλέκτης του μετατροπέα ροπής επιφέρει ως συνέπεια τη βλάβη της αντλίας της μετάδοσης. | 5HP18 |
Ο τριβέας του ταμπούρου του συμπλέκτη χαλάει γρήγορα. | 5HP30; 5HP18 |
Η μηχατρονική μονάδα καίγεται συχνά, ιδίως όταν κάνει ζέστη. | 8HP70; 6HP26 |
Εξαιτίας των χαλασμένων τριβέων, η μετάδοση ξεκινά να δονείται και προκύπτουν διαρροές λαδιού. | 6HP26; 8HP70 |
Οι φραγμένες ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες επιφέρουν τραντάγματα κατά την αλλαγή των ταχυτήτων. | 6HP26; 8HP70 |
Το πλαστικό κάρτερ παραμορφώνεται και αποκτά ρωγμές. | 6HP26 |
Σχόλιο