Συνδετική ράβδος κινητήρα/μπιέλα: λειτουργίες και προβλήματα

Συνδετική ράβδος κινητήρα/μπιέλα: λειτουργίες και προβλήματα

Τα οχήματα στις ημέρες μας κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης, όπως όλοι γνωρίζουμε. Ο ορισμός για του κινητήρες εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ – Μηχανές Εσωτερικής Καύσης) μας λέει πως πρόκειται για θερμικές μηχανές, οι οποίες καίνε ένα μείγμα καυσίμου και αέρα μέσα στο θάλαμο καύσης και παράγουν θερμά αέρια τα οποία ωθούν τα κινούμενα τμήματά τους, δηλαδή τα έμβολα ή πιστόνια, κάνοντας εφικτή την κίνηση του οχήματος.

Ουσιαστικά, στο εσωτερικό κάθε κυλίνδρου, που συνήθως είναι τέσσερεις ή οκτώ σε αριθμό, υπάρχει κι από ένα έμβολο, το οποίο συνδέεται μέσω της δικιάς του μπιέλας ή διωστήρα με τν στροφαλοφόρο άξονα, ο οποίος μεταφέρει την κίνηση στα υπόλοιπα συστήματα για να κυλίσει το αυτοκίνητο. Η κίνηση που κάνει το πιστόνι είναι κάθετη, επάνω-κάτω. Τι είναι λοιπόν η μπιέλα του αυτοκινήτου ή αλλιώς η μπιέλα του κινητήρα και ποιος είναι ο ρόλος της μπιέλας; Η μπιέλα είναι το τμήμα που αναλαμβάνει να κάνει αυτή την κίνηση περιστροφική και να τη μεταφέρει το στροφαλοφόρο.

Βλέπουμε λοιπόν ότι το ζεύγος έμβολο/πιστόνι-μπιέλα, είναι τα βασικά εργαλεία μετάδοσης της κίνησης που παράγεται μέσα στο θάλαμο καύσης στα υπόλοιπα τμήματα του οχήματος.

Οι μπιέλες συνήθως παράγονται από επιλεγμένα υλικά, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε κινητήρα, για να διαθέτουν την αντοχή που απαιτείται, έναντι των πιέσεων που δέχονται κατά τη λειτουργία τους.

Η δομή της συνδετικής ράβδου/μπιέλας

Η δομή της συνδετικής ράβδου/μπιέλας

Η μπιέλα αποτελείται από τρία τμήματα το άνω άκρο ή μικρό άκρο, το κεντρικό τμήμα ή στέλεχος και το κάτω άκρο ή μεγάλο άκρο. Το άνω άκρο ενώνεται στο πιστόνι/έμβολο με έναν πείρο. Το κάτω άκρο είναι διαιρούμενο για να συναρμολογείται πιο εύκολα και πιάνει στο στροφαλοφόρο άξονα με ρουλεμάν ή κουζινέτα μπιέλας.

λειτουργία της μπιέλας/διωστήρα και τα είδη της

λειτουργία της μπιέλας/διωστήρα και τα είδη της

Η μπιέλα εκτελεί δύο βασικές λειτουργίες. Η πρώτη όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, είναι η σύνδεση ανάμεσα στα πιστόνια/έμβολα και τον στροφαλοφόρο άξονα και η μετάδοση της παλινδρομικής κίνησης, αφού μετατραπεί σε περιστροφική. Η δεύτερη λειτουργία της είναι η υποστήριξη της λίπανσης των τοιχωμάτων των κυλίνδρων και των κινούμενων τμημάτων που βρίσκονται στο εσωτερικό τους.

Ας δούμε τώρα και τα βασικότερα είδη μπιελών/διωστήρων που υπάρχου στην αγορά. Η διαφοροποίηση ανάμεσά τους έχει να κάνει με το υλικό κατασκευής τους.

  • i Μπιέλες Billet. Παράγονται από ένα κομμάτι ατσαλιού ή αλουμινίου και είναι πιο ελαφριές, πιο δυνατές και πιο ανθεκτικές από τα υπόλοιπα είδη. Η χρήση τους γίνεται σε κινητήρες υψηλών απαιτήσεων.
  • i Μπιέλες Χύτευσης. Είναι οι συνηθέστερες και παράγονται από χυτό ατσάλι. Είναι οι οικονομικότερες σε κατασκευή, αλλά μπορούν να λειτουργήσουν μέχρι τις 6.000 σ.α.λ., οπότε η χρήση τους γίνεται σε απλούς κινητήρες. Κάθετα προς το μήκος τους έχουν μια γραμμή, η οποία τις διαφοροποιεί από τον επόμενο τύπο.
  • i Μπιέλες Σφυρήλατες. Παράγονται από τη σφυρηλάτηση κόκκων επιλεγμένου υλικού στη μορφή μπιέλας. Το υλικό τους μπορεί να είναι μείγμα ατσαλιού ή αλουμινίου, ανάλογα με τις ανάγκες χρήσης τους. Γενικά πάντως, πρόκειται για πολύ ισχυρές μπιέλες.

Προβλήματα της μπιέλας

Προβλήματα της μπιέλας

Οι μπιέλες ενδέχεται να παρουσιάσουν προβλήματα κατά τη λειτουργία τους, μιας και δέχονται πολύ ισχυρές πιέσεις από το θάλαμο καύσης, που μια τις πρεσάρει και μια τις έλκει σε ταχύτατες επαναλήψεις. Σε κάποιες περιπτώσεις, η επισκευή τους είναι εφικτή, ενώ σε κάποιες άλλες απαιτείται η αντικατάσταση τους. Αν κάποια μπιέλα σπάσει, η συνέπειες για τον κινητήρα θα είναι δραματικές.

 Τα συνηθέστερα αίτια ζημιάς στη μπιέλα είναι τα παρακάτω: 
  • ! Κόπωση υλικού. Πρόκειται για τη συνηθέστερη αιτία σπασίματος της μπιέλας. Η συμπίεση και το τράβηγμα της μπιέλας χιλιάδες επαναλαμβανόμενες φορές ανά λεπτό, επιφέρει φθορά στο τμήμα που τελικά σπάει.
  • ! Υδραυλίκωση ή Hydrolock. Προκαλείται από την εισροή νερού στον κύλινδρο, που επιφέρει την παραμόρφωση της μπιέλας. Συνήθως, προκύπτει κατά το πέρασμα μέσα από βαθιές λιμνούλες νερού στο οδόστρωμα.
  • ! Αύξηση των στροφών λειτουργίας του κινητήρα ή over revving. Εμφανίζεται συνήθως σε οχήματα με κινητήρες υψηλών επιδόσεων. Όταν λειτουργούν συχνά στα κόκκινα, παθαίνουν ζημιά οι μπιέλες αυξάνοντας τις σ.α.λ. και απαιτείται επισκευή.
  • ! Ζημιά στους πείρους. Η φθορά στους πείρους που συνδέουν τις μπιέλες στο έμβολο προκαλεί ζημιές και στις μπιέλες μιας και αποκτώνται κενά και ενδέχεται να προκληθεί μεγάλη βλάβη και στον κινητήρα.

Τα συμπτώματα ζημιάς στις μπιέλες είναι συνήθως απλά και φανερά και οφείλονται κατά βάση στην πάροδο του χρόνου και την έλλειψη λαδιού. Αρχικά θα αρχίσει να παράγεται ένας καμπανιστός ήχο, ο οποίος θα αυξάνεται όσο θα ανεβαίνουν οι σ.α.λ. του κινητήρα. Με τον παραμικρό περίεργο ήχο από τους κυλίνδρους λοιπόν, θα πρέπει να επισκεφτούμε το μηχανικό μας. Αν δεν γίνει αυτό, το επόμενο βήμα θα είναι η μείωση της απόδοσης του κινητήρα και τελικά, ένας υπερβολικά δυνατό κρότος με δυνατά χτυπήματα και πιθανότατα σβήσιμο του κινητήρα, που θα μας ενημερώνει ότι κάτι έσπασε. Η έκφραση που χρησιμοποιούμαι στην Ελλάδα είναι «Βάρεσε μπιέλα». Δηλαδή, κάποια μπιέλα έσπασε και «απλά» καταστράφηκε ο κινητήρας.

Κόστος επισκευής ζημιάς στις μπιέλες

Κόστος επισκευής ζημιάς στις μπιέλες

Οι επισκευές στις μπιέλες και/ή τον στροφαλοφόρο άξονα φέρνουν πάντα ένα τεράστιο χαμόγελο στα χείλη των μηχανικών και έναν αρκετά μεγάλο πόνο στην τσέπη του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου. Οι βλάβες στα τμήματα αυτά συνήθως αποτελούν παρελκόμενο η μία της άλλης, οπότε οι αντίστοιχες επισκευές θα πρέπει να γίνουν ταυτόχρονα.

Σε κάθε περίπτωση ο κινητήρας θα πρέπει να ανοιχτεί, να βγουν τα τμήματα για να ελεγχθούν, να γίνουν οι απαραίτητες παρελκόμενες επισκευές, γιατί συνήθως λόγω του κλειστού χώρου οι ζημιές μεταφέρονται και σε άλλα τμήματα και φυσικά, οι αντικαταστάσεις των τμημάτων που δεν επισκευάζονται.

Όπως είναι λογικό λοιπόν και ανάλογα με τον κινητήρα, το κόστος μπορεί να ξεπεράσει τα 500 ή ακόμη και τα 1000 ευρώ. Όσον αφορά στα παλιά οχήματα, σαφώς η οικονομικότερη λύση θα ήταν η αντικατάσταση ολόκληρου του κινητήρα. Όσον αφορά στα καινούρια, ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να επιλέξει με βάση την αξία και τα διανυθέντα χιλιόμετρα του οχήματός του, αλλά και το ποσό το οποίο ο ίδιος διατίθεται να δαπανήσει. Για μια ακόμη φορά όμως, ο κερδισμένος θα είναι ο μηχανικός και αυτό που θα μας κρατήσει μακριά από αυτά τα έξοδα, είναι η σωστή συντήρηση του κινητήρα μας, η σωστή χρήση του οχήματος και η προσεκτική επιλογή αναλώσιμων και ανταλλακτικών. «Προσέχουμε» λοιπόν όπως λέει και ο λαός «για να έχουμε» τον κινητήρα μας λειτουργικό και μακριά από ζημιές.

Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *