Σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών: τι είναι και πώς λειτουργεί;

Σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών: τι είναι και πώς λειτουργεί;

Η πρόοδος της τεχνολογίας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, εξελίσσεται μέρα με την ημέρα, παρέχοντας στους οδηγούς, συστήματα ασφαλείας και άνεσης που μέχρι πριν μερικά χρόνια θα φάνταζαν το λιγότερο αδύνατα. Κάποια από αυτά είναι τόσο απαραίτητα που από κάποιο σημείο και μετά, απαιτείται να τοποθετούνται στο όχημα βάσει νομοθεσίας.

Ένα πολύ δυνατό παράδειγμα μιας τέτοιας τεχνολογίας, η οποία πέρασε πλέον και ως υποχρεωτική για όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή ένωση από το 2014, είναι και το λεγόμενο TPMS. Το συγκεκριμένο αρκτικόλεξο αποτελείται από τα αρχικά των λέξεων Tyre Pressure Monitoring System, το οποίο στα Ελληνικά μεταφράζεται ως Σύστημα Επιτήρησης ή Ελέγχου Πίεσης Ελαστικών.

Η ιστορία της συγκεκριμένης τεχνολογίας ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980, ως κάτι αξιοσημείωτο που τοποθετούταν στα πολυτελή αυτοκίνητα. Αργότερα, το 1986, πέρασε και στα επιβατικά οχήματα, αρχικά στην Porsche 959 και από το 1996 και μετά, άρχισε να υιοθετείται και από τις Renault και Peugeot.

Από το 1990, άρχισε να γίνεται αναγκαστική η χρήση του συστήματος στις Η.Π.Α., μετά το σκάνδαλο με συγκεκριμένα ελαστικά της Firestone που διαλύονταν κατά την κίνηση του οχήματος και προκάλεσαν περισσότερους από 100 θανάτους. Το πέρασμα λοιπόν της σχετικής νομοθεσίας και στην από εδώ πλευρά του Ατλαντικού, ήταν θέμα χρόνου.

Ας δούμε όμως αναλυτικότερα τι είναι, τι ακριβώς κάνει το συγκεκριμένο σύστημα, αλλά και πώς λειτουργεί.

Το Σύστημα Παρακολούθησης Πίεσης Ελαστικών αναλαμβάνει να ενημερώσει τον οδηγό, όταν κάποιο ή κάποια από τα ελαστικά του οχήματός του δεν είναι φουσκωμένο σωστά. Η λανθασμένη ή ανόμοια πίεση των ελαστικών, ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρά τροχαία ατυχήματα είτε κατά την κίνηση, είτε κατά την απότομη πέδηση, αλλοιώνοντας την πορεία του οχήματος.

Μόλις ο αισθητήρας του TPMS (TPMS Sensor) εντοπίσει διαφοροποιήσεις από τη σωστή πίεση των ελαστικών του αυτοκίνητου, ενεργοποιείται αυτόματα η προειδοποιητική ένδειξη πίεσης ελαστικών στον πίνακα οργάνων.

Υπάρχουν δύο είδη Σύστηματος Παρακολούθησης Πίεσης Ελαστικών, το άμεσο και το έμμεσο.

 Ας τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά: 
  • i Άμεσο Σύστημα Παρακολούθησης Πίεσης Ελαστικών (dTPMS). Το άμεσο σύστημα διαθέτει έναν αισθητήρα πίεσης, ο οποίος βρίσκεται τοποθετημένος στη ζάντα ή το ίδιο το ελαστικό κάθε τροχού. Ο αισθητήρας αυτός μετρά συνεχώς την πίεση του ελαστικού και στέλνει τις πληροφορίες σε έναν δέκτη, ο οποίος τις μεταδίδει στον εγκέφαλο του οχήματος. Σε κάποια συστήματα, λαμβάνει επίσης και πληροφορίες σχετικές με την επιτάχυνση, τη θερμοκρασία του ελαστικού κ.λπ.
  • i Έμμεσο Σύστημα Παρακολούθησης Πίεσης Ελαστικών (iTPMS). Το Έμμεσο σύστημα δημιουργήθηκε από την ανάγκη των αυτοκινητοβιομηχανιών να συμμορφωθούν με τη ισχύουσα νομοθεσία, χωρίς όμως να δαπανήσουν χρόνο και χρήματα για τη δημιουργία του δικού τους αντίστοιχου. Ουσιαστικά, το συγκεκριμένο σύστημα κάνει χρήση των αισθητήρων ταχύτητας των τροχών και συγκρίνει την ταχύτητα των τροχών μεταξύ τους. Η θεωρία στην οποία βασίζεται είναι ότι αν κάποιο ελαστικό χάσει αέρα, θα αλλάξει η περιφέρειά του, οπότε και ο ρυθμός της περιστροφής του. Το σύστημα του ABS λοιπόν, διαθέτει μια πρόσθετη ρύθμιση που ενημερώνει τον εγκέφαλο του οχήματος για αυτές τις διαφοροποιήσεις και αυτός με τη σειρά του, τον οδηγό μέσω του πίνακα οργάνων.

Το βασικό ερώτημα που προκύπτει λοιπόν, είναι ποιο σύστημα είναι το βέλτιστο, μιας και τα δύο συμμορφώνονται με την ισχύουσα νομοθεσία και φυσικά, ποιο συμβάλει τα μέγιστα στην ασφάλεια του οχήματός μας. Ας δούμε λοιπόν, τα υπέρ και τα κατά κάθε περίπτωσης.

 Πλεονεκτήματα του Άμεσου TPMS: 
  • + Πραγματικές ενδείξεις σχετικά με την πίεση των ελαστικών
  • + Ενδείξεις ακριβείας, μη εξαρτώμενες από την αντικατάσταση ή την περιστροφή του ελαστικού.
  • + Ευκολία συγχρονισμού του αισθητήρα, σε περίπτωση αντικατάστασης κάποιου ελαστικού.
  • + Μακρά διάρκεια ζωής των μπαταριών του συστήματος.
  • + Δυνατότητα προσθήκης του αισθητήρα και στη ρεζέρβα.
 Μειονεκτήματα του Άμεσου TPMS: 
  • - Υψηλότερο κόστος από το έμμεσο TPMS.
  • - Ο αναγκαίος για τον συγχρονισμό του εξοπλισμός κοστίζει αρκετά.
  • - Μετά τη δεκαετία που είναι η διάρκεια ζωής της μπαταρίας, απαιτείται η ολική αντικατάσταση του αισθητήρα.
  • - Ενδεχόμενο ζημιάς των αισθητήρων κατά την αλλαγή ελαστικών.
  • - Δυσκολίες στη συντήρηση, την τοποθέτηση και την αλλαγή, λόγω των διαφορών στα συστήματα της κάθε εταιρίας.
 Πλεονεκτήματα του Έμμεσου TPMS: 
  • + Οικονομικότερο συγκρινόμενο με το Άμεσο TPMS.
  • + Ευκολότερη συντήρηση και ρύθμιση σε σχέση με το Άμεσο TPMS.
  • + Χαμηλότερο κόστος τοποθέτησης.
 Μειονεκτήματα του Έμμεσου TPMS: 
  • - Πιθανότητα ανακρίβειας των ενδείξεων, όταν αντικαθίσταται κάποιο από τα ελαστικά.
  • - Αναξιοπιστία ενδείξεων όταν τα ελαστικά είναι φθαρμένα.
  • - Ανάγκη επαναφοράς του αισθητήρα, όποτε συμπληρώνει ο οδηγός πίεση σε κάποιο από τα ελαστικά.
  • - Ανάγκη επαναρύθμισης του συστήματος μετά από οποιαδήποτε εργασία συντήρησης των ελαστικών.

Με βάση λοιπόν τα πιο πάνω, βλέπουμε μια φανερή υπεροχή του Άμεσου συστήματος, μιας και τα Έμμεσα συστήματα, βάση ακόμα και του λόγου δημιουργίας τους έχουν πλήθος ελλείψεων. Αν το δούμε λίγο πιο αναλυτικά, τα έμμεσα συστήματα δεν ενημερώνουν τον οδηγό για το ποιο ελαστικό έχει πρόβλημα πίεσης ή αν ο ρυθμός απώλειας πίεσης είναι ίδιος ή διαφορετικός ανάμεσα στα τέσσερα ελαστικά. Παράλληλα, έχει παρατηρηθεί ότι δεν λειτουργούν σωστά όταν το όχημα κινείται σε υγρούς, χιονισμένους ή λασπωμένους δρόμους.

Αν αφήσουμε στο πλάι τα υπέρ και τα κατά των πιο πάνω συστημάτων και αν αναλογιστούμε ότι ο στόλος των οχημάτων στους Ελληνικούς δρόμους είναι από τους παλαιότερους στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατανοούμε ότι πάρα πολλά οχήματα δεν μπορούν να ενημερώσουν τον οδηγό για την κατάσταση των ελαστικών τους.

Η πίεση των ελαστικών έχει άμεση επίδραση στην ασφάλειά μας και φυσικά, στην ασφάλεια των αγαπημένων μας συνεπιβατών. Κάθε οδηγός θα πρέπει να φροντίζει εκτός από τη συντήρηση και την έγκαιρη αντικατάσταση των ελαστικών του – είναι άλλωστε τα τμήματα που κρατούν σε επαφή το όχημα με τον δρόμο – και για τον έλεγχο της πίεσής τους. Η λογική λέει πως ο σχετικός έλεγχος θα πρέπει να γίνεται τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

Για να γίνει πιο εύκολη η ζωή των οδηγών, των οποίων τα οχήματα δεν διαθέτουν τα πιο πάνω συστήματα, στην αγορά κυκλοφορούν συστήματα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών σχεδόν για κάθε μάρκα και μοντέλο οχήματος, αλλά και κάποια μικρά αξεσουάρ που ονομάζονται βαλβίδες πίεσης ελαστικών. Τα συγκεκριμένα αξεσουάρ είναι κυλινδρικού, μικρού σε μέγεθος σχήματος και βιδώνουν στη θέση της τάπας της βαλβίδας πλήρωσης αέρα των ελαστικών.

Στο επάνω μέρος τους, διαθέτουν ένα μετρητή πίεσης αέρα και στο κάτω, μια ακίδα που τους επιτρέπει να έρχονται σε επαφή με τον αέρα στο εσωτερικό των ελαστικών. Με τη χρήση των συγκεκριμένων βαλβίδων, ο έλεγχος της πίεσης γίνεται με μια απλή ματιά σε κάθε ελαστικό. Κάτι λοιπόν εύκολο και ξεκούραστο που ανεβάζει, όμως, την ασφάλεια σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *