Τα προβλήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Τα προβλήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Η ύπαρξη των ηλεκτρικών οχημάτων γενικότερα, ξεκινά πολύ πιο πίσω στην ιστορία της αυτοκίνησης, από ότι πιστεύουν οι περισσότεροι από εμάς. Ήδη το 1828, ο Ούγγρος Ányos Jedlik κατασκεύασε έναν αρκετά ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος κατάφερε να δώσει κίνηση σε ένα μικρού μεγέθους ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Μια εικοσαετία προτού παρουσιαστεί το Ford Model T, ο Thomas Parker παρουσίασε ένα κατασκευασμένο από τον ίδιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με δικής του σχεδίασης επαναφορτιζόμενες μπαταρίες. Στα τέλη δε του 19 αιώνα, τόσο στις Η.Π.Α. όσο και τη Μεγάλη Βρετανία, χρησιμοποιούνταν ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως ταξί, ενώ παράλληλα έξι ηλεκτρικά αυτοκίνητα έσπασαν ρεκόρ ταχύτητας στην ξηρά.

Τι είναι όμως το αποκαλούμενο ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Τι είναι όμως το αποκαλούμενο ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ως μόνη τους πηγή κίνησης έναν ηλεκτρικό κινητήρα, ο οποίος παίρνει ενέργεια από επαναφορτιζόμενες μπαταρίες. Φυσικά, υπάρχουν και ηλεκτρικά οχήματα που δεν τροφοδοτούνται οι κινητήρες τους από μπαταρίες, αλλά αυτά σε κάθε περίπτωση έχουν διαφορετικό όνομα π.χ. τα ηλιακά αυτοκίνητα που τροφοδοτούνται από ηλιακούς συλλέκτες. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των οποίων η τροφοδοσία γίνεται από μπαταρίες, λέγονται και αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα (BEV, Battery Electric Vehcle). Συνήθως, στις ημέρες μας, η κατασκευή των συγκεκριμένων αυτοκινήτων γίνεται με βάση δύο τύπους ηλεκτρικών κινητήρων, τους brushless ή κινητήρες μόνιμου μαγνήτη και τους τριφασικούς επαγωγικούς κινητήρες. Με βάση το είδος του κινητήρα που διαθέτουν, εξοπλίζονται και με τον αντίστοιχο μετατροπέα ισχύος.

Είδαμε λοιπόν ότι πριν αρχίσει η ραγδαία εξέλιξη των κινητήρων εσωτερικής καύσης, οι ηλεκτροκινητήρες ήταν παρόντες, προσφέροντας στην ανθρωπότητα τις υπηρεσίες τους. Γιατί όμως δείξαμε τόσο μεγάλη προτίμηση στους κινητήρες εσωτερικής καύσης; Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

  • Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης, μιας και δεν παράγουν καυσαέρια, έχουν δηλαδή μηδενικούς ρύπους.
  • Τα ηλεκτρονικά αυτοκίνητα παράγουν πολύ χαμηλότερα ποσοστά θορύβου από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
  • Οι ηλεκτροκινητήρες μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς προβλήματα σε πολύ υψηλότερες στροφές από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
  • Το κόστος συντήρησής τους είναι πολύ χαμηλότερο.
    Τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
  • Πολύ χαμηλότερο είναι και το κόστος κίνησής τους, μιας και είναι σταθερό και δεν δέχεται επιρροή από τις αλλαγές στην τιμολόγηση βενζίνης. Με βάση την τιμολόγηση της ΔΕΗ αυτή τη στιγμή, η κατανάλωση ρεύματος ανά 100 χλμ αγγίζει μόλις το 1 ευρώ, ενώ για έναν ίδιας ιπποδύναμης κινητήρα βενζίνης θα απαιτούνταν 13 ευρώ (κατανάλωση 8 λίτρα ανά 100 χλμ, τιμή βενζίνης 1,60 ευρώ/λίτρο).
  • Ο μηχανισμός τους είναι απλός και η οδήγησή τους ευκολότερη.
  • Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρέχουν στιγμιαία ροπή στον οδηγό, οπότε οι επιδόσεις τους είναι κατά πολύ ανώτερες από αυτές των συμβατικών. Παραδείγματος χάρη, το Tesla Model 3 Performance για τα σχεδόν 100 χλμ/ώρα απαιτεί 3,2 δευτερόλεπτα, όταν ένα αντίστοιχο σεντάν με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα τα έφτανε στο σχεδόν διπλάσιο χρόνο.
  • Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν απαιτούν χρόνο προθέρμανσης ή επιλογή κατάλληλης σχέσης για να φτάσουν την τελική τους ταχύτητα. Μόλις ενεργοποιηθούν, είναι έτοιμα, απλά απαιτείται το πάτημα του γκαζιού.

Τα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

  • Η τιμή πώλησής τους είναι πολύ υψηλότερη από αυτή των αντίστοιχων συμβατικών λόγω του υψηλού κόστους κατασκευής τους.
  • Παρέχουν μικρή αυτονομία, μιας και οι μπαταρίες απαιτούν επαναφόρτιση κάθε 100 χλμ, αν και πλέον κάποια σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεγάλης ισχύος μπορούν να καλύψουν μέχρι και 300 χλμ με μία φόρτιση.
    Τα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
  • Από τη στιγμή που στην Ελλάδα δεν υπάρχει ειδικό τιμολόγιο για τη φόρτιση των αυτοκινήτων, η χρέωση των ιδιοκτητών γίνεται με βάση το οικιακό τιμολόγιο της ΔΕΗ (κανονικό ή νυχτερινό).
  • Ο χρόνος πλήρους φόρτισής τους βρίσκεται ανάμεσα στις 3 με 8 ώρες. Υπάρχει και η ταχυφόρτιση, η οποία όμως παράσχει μικρότερη αυτονομία. Σε αρκετά μοντέρνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως τοποθετείται ένας μικρός κινητήρας βενζίνης που είναι, ουσιαστικά, γεννήτρια φόρτισης του ηλεκτροκινητήρα.
  • Ο χρόνος ζωής των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων βρίσκεται ανάμεσα στα 5 με 8 έτη.
  • Δεν μπορεί να μετατραπεί το παλιό μας συμβατικό αυτοκίνητο σε ηλεκτρικό.
  • Δεν υπάρχει ακόμη ικανός αριθμός σημείων φόρτισης στο Ελληνικό οδικό δίκτυο.

Τα υπέρ και τα κατά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Ας δούμε όμως λίγο πιο αναλυτικά τα υπέρ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η μόλυνση του περιβάλλοντος δεν θα εξαφανιστεί μέσα σε μια νύχτα. Θα συνεχίσει να υπάρχει, λόγω της ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για την κίνησή τους. Τα ποσοστά ρύπανσης ωστόσο, θα είναι κατά πολύ χαμηλότερα, μιας και θα εκπέμπονται από τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, που και πιο εύκολα ελεγχόμενοι είναι σε σχέση με τα εκατομμύρια των αυτοκινήτων σε κυκλοφορία και το κυριότερο, συνήθως βρίσκονται σε αραιοκατοικημένες περιοχές και όχι στο κέντρο των πόλεων. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για την ηχορύπανση.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σαφώς οικονομικότερα σε κόστος συντήρησης, ευκολότερα στη χρήση και ταχύτερα από τα συμβατικά αυτοκίνητα, αλλά αποτελούν κάτι εντελώς καινούριο για τους περισσότερους οδηγούς. Πολλοί από εμάς δεν θέλουμε να πάψουμε να ακούμε τον ήχο ενός V8 ή ενός V12 κινητήρα ή ακόμη και ενός boxer ή απλά της σκάστρας μιας τουρμπίνας. Η πρόοδος φέρνει αλλαγές τις οποίες θα πρέπει να αποδεχτούμε αργά ή γρήγορα για το καλό της υγείας τόσο της δικής μας, όσο και του πλανήτη μας.

Και τώρα τα κατά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ ακριβότερα σε τιμή πώλησης αλλά…. Εδώ υπάρχει ένα μεγάλο αλλά. Το Ελληνικό κράτος επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι και με 6.000 ευρώ, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ΔΕΝ καταβάλουν τέλος ταξινόμησης, ΔΕΝ έχουν τεκμήριο και φόρο πολυτελούς διαβίωσης, ΔΕΝ έχουν τέλη κυκλοφορίας (μηδενικές εκπομπές CO2) και μπαίνουν καθημερινά στο δακτύλιο. Ενδέχεται λοιπόν ο λογαριασμός ηλεκτρικής ενέργειας να αυξηθεί, αν φορτίζετε το αυτοκίνητο στο σπίτι, αλλά η λειτουργία του κοστίζει πολύ λιγότερο και αν τα βάλουμε κάτω, μαζί με το χαμηλότερο κόστος καυσίμου και συντήρησης, μάλλον φθηνότερα θα λέγαμε πως έρχεται μακροπρόθεσμα.

Φόρτιση ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, είναι η μικρή ποσότητα των υποδομών και των σταθμών φόρτισης. Βλέπουμε όμως μια ταχεία πορεία ανάπτυξης, μιας και το 2019 υπήρχαν συνολικά σχεδόν 100 σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων με τους 13 να είναι ταχείας φόρτισης σε κάποιους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών και τους περισσότερους να είναι ημιταχείας φόρτισης (wallbox), ενώ υπήρχαν και σχεδόν 20 σταθμοί με απλή οικιακή πρίζα για φόρτιση. Η ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας) ωστόσο, μέσα στο 2020 προώθησε την εγκατάσταση άλλων 200 σταθμών φόρτισης στα νησιά και 1000 με 1500 στην υπόλοιπη χώρα, ενώ μέσα στο 2021 προβλέπεται η δημιουργία άλλων 10.291 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη χώρα.

Όσον αφορά στις μπαταρίες και τον χρόνο ζωής τους, τα νέα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά για τα καινούρια αυτοκίνητα που μας έρχονται, με εγγυήσεις και λοιπές αποδείξεις για την αντοχή τους. Τώρα όσον αφορά στη μετατροπή του παλαιού αυτοκινήτου, από τα παραπάνω γίνεται πλήρως κατανοητό ότι συμφέρει η αγορά ενός καινούριου ηλεκτρικού αυτοκινήτου με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *