Τι είναι αεροτομή αυτοκινήτου

Όλοι οι νεαροί σε ηλικία οδηγοί και κυρίως οι άντρες, από κοινού με ένα μεγάλο ποσοστό γυναικών πια, ασχολούνται με την εξωτερική και εσωτερική αναβάθμιση του αυτοκινήτου τους, τόσο για λόγους πιο όμορφης σπορ εμφάνισης, όσο και για την αύξηση της ιπποδύναμής τους, όταν οι εργασίες γίνονται κάτω από το καπό.

Στα περισσότερα αναβαθμισμένα οχήματα, τοποθετείται το λιγότερο μια αεροτομή, αν όχι και σπόιλερ, όπως τα ονομάζουμε στην Ελλάδα. Τι κάνει η αεροτομή όμως και είναι αναγκαία και για χρηστικούς λόγους εκτός από της αλλαγή της εξωτερικής εμφάνισης του οχήματος;

Προτού περάσουμε στην απάντηση της πιο πάνω ερώτησης όμως, και αφού θα γίνει λόγος για τις αεροτομές, θα πρέπει να μάθουμε και να κατανοήσουμε τον όρο «άντωση». Ας πάρουμε για παράδειγμα τα φτερά των αεροσκαφών για να είναι ευκολότερη η επεξήγηση του όρου. Το σχήμα τους είναι αεροδυναμικό, ας πούμε σαν δάκρυ. Κατά την κίνηση του αεροσκάφους, ο αέρας που περνά πάνω από το φτερό δημιουργεί μια πίεση προς τα κάτω, αυτή η πίεση είναι η άντωση. Αν λοιπόν η κλήση της πτέρυγας είναι θετική (δηλαδή προς τα κάτω), η άντωση αυξάνεται, οπότε το φτερό πιέζεται προς τα κάτω. Κάπου εδώ, βρίσκεται και ο τρόπος λειτουργίας της αεροτομής των αυτοκινήτων.

Στην Ελλάδα, ονομάζουμε αεροτομές όλα τα είδη πτερυγίων στο πίσω μέρος του οχήματος, ανεξάρτητα από το μέγεθος, είτε βρίσκονται στην οροφή, οπότε τα ονομάζουμε αεροτομή οροφής, είτε βρίσκονται στο άκρο του καπό του χώρου αποσκευών, οπότε τα ονομάζουμε απλά αεροτομή. Στο εξωτερικό, γίνεται διαχωρισμός σε πτερύγια (wings) και αεροτομές (spoilers), με τα δεύτερα να είναι οι κλασικές αεροτομές που γνωρίζουμε στη χώρα, μικρού έως μέτριου μεγέθους και τα πρώτα να είναι οι μεγάλου μεγέθους αεροτομές που βλέπουμε στα αγωνιστικά αυτοκίνητα.

 Η ύπαρξή τους φυσικά στηρίζεται σε διαφορετικούς λόγους από ό,τι πιστεύουμε οι περισσότεροι. Ας δούμε τι κάνει το κάθε είδος και γιατί: 
  • i Πτερύγιο (wing). Όπως αναφέρθηκε και νωρίτερα πρόκειται για τις μεγάλου μεγέθους «αεροτομές» που έχουν πολλά αγωνιστικά αυτοκίνητα και τα αυτοκίνητα της F1. Το πτερύγιο αυτό βρίσκεται αρκετά ψηλότερα από το ανώτατο άκρο του οχήματος και είναι απαραίτητοι στα αγωνιστικά αυτοκίνητα, γιατί οδηγεί το αέρα που περνά επάνω από το όχημα, ακόμα ψηλότερα. Το αποτέλεσμα θα είναι να πιεστεί προς τα κάτω το οπίσθιο μέρος του οχήματος, παρέχοντας πολύ καλύτερη πρόσφυση και κράτημα και φυσικά πολύ υψηλότερη ταχύτητα εισόδου και εξόδου από τις στροφές.
  • i Αεροτομή (spoiler). Οι διάσημες αεροτομές, μιας και τις βλέπουμε σε όλο και περισσότερα οχήματα, είτε εργοστασιακές είτε τοποθετημένες αργότερα, έχουν έναν διαφορετικό λόγω ύπαρξης. Ουσιαστικά, κάνει ό,τι και ο προηγούμενος τύπος, αλλά μιας και οι ταχύτητες των συνηθισμένων αυτοκινήτων δεν προσεγγίζουν καν αυτές των αγωνιστικών οχημάτων, η εκτροπή του αέρα προς τα επάνω γίνεται καθαρά για άλλους λόγους. Για να μην περάσει δηλαδή ο αέρας πίσω από το όχημα, στο σημείο το οποίο κατά την κίνησή του, δημιουργείται ένας θύλακας χαμηλής πίεσης. Ο λόγος; Πολύ απλά, για να αποφευχθούν οι αναταράξεις που θα προκαλούνταν αν έφτανε εκεί ο αέρας, οι οποίες θα αύξαναν κατά πολύ την κατανάλωση καυσίμου του οχήματος.

Κάτι ακόμα που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, είναι ότι η ίδια δύναμη που επιτρέπει στα αγωνιστικά οχήματα να στρίβουν με πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες, δηλαδή η άντωση, έχει και αρνητική επίδραση παράλληλα, μιας και σπρώχνοντας το όχημα προς τα κάτω, δημιουργεί την λεγόμενη οπισθέλκουσα η οποία επιβραδύνει το όχημα. Για το λόγο αυτό, οι αεροτομή που θα τοποθετηθεί σε κάθε όχημα θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα σοβαρής μελέτης και ειδικών τεχνικών για να παράσχει τα βέλτιστα θεμιτά αποτελέσματα.

Σε γενικές γραμμές πάντως, η αεροτομή θα ξεκινήσει να λειτουργεί όταν το όχημα κινείται σταθερά με πάνω από τα 100 χλμ/ώρα και τα ορατά αποτελέσματα θα ξεκινήσουν αφού ξεπεραστούν αρκετά αυτά.

Ας δούμε τώρα τα είδη των αεροτομών όσον αφορά την τοποθέτησή τους, αλλά και τους τύπους που υπάρχουν διαθέσιμοι στην αγορά.

 Η τοποθέτηση της αεροτομής γίνεται τις περισσότερες φορές με δύο τρόπους: 
  • i Τοποθέτηση αυτοκόλλητης αεροτομής. Πρόκειται για αεροτομές που παρέχονται στο εμπόριο και οι οποίες στο σημείο επαφής τους με το αμάξωμα του οχήματος, διαθέτουν ισχυρά αυτοκόλλητα επιθέματα, τα οποία κολλούν στο αμάξωμα του οχήματος.
  • i Τοποθέτηση βιδωτής αεροτομής. Πρόκειται για το συνηθέστερο είδος προσαρμογής των αεροτομών που υπάρχουν στο εμπόριο. Η ίδια η αεροτομή διαθέτει στα σημεία επαφής της με το όχημα προεξέχοντα τμήματα με σπείρωμα. Στην περίπτωση αυτή, απαιτείται η δημιουργία οπών στο σημείο που θα τοποθετηθούν στο αυτοκίνητο. Τα τμήματα με το σπείρωμα παίρνουν μέσα από τις οπές με τσιμούχες σε αμφότερες τις πλευρές για να μην περνά το νερό και σταθεροποιούνται εσωτερικά με παξιμάδι.
 Ας δούμε και τους διαθέσιμους τύπους: 
  • i Εξειδικευμένες αεροτομές. Πρόκειται για εργοστασιακές ή μη αεροτομές, που τοποθετούνται σε συγκεκριμένης μάρκας ή ακόμα και μοντέλου οχήματα. Στα υπέρ τους, είναι τα επακριβή μεγέθη και η υπάρχουσες εικόνες τους επάνω στο συγκεκριμένο όχημα, οπότε μπορεί κανείς να δει το οπτικό αποτέλεσμα προτού τις αγοράσει. Το κόστος τους είναι αρκετά υψηλό.
Γενικής χρήσης ή universal αεροτομές
  • i Γενικής χρήσης ή universal αεροτομές. Πρόκειται για προϊόντα που πωλούνται στην ελεύθερη αγορά και είναι οικονομικότερα των εξειδικευμένων. Στα αρνητικά τους, εντοπίζονται οι διαφορές στα μεγέθη οπότε απαιτείται περισσότερο ψάξιμο κι ότι δεν είναι ποτέ σίγουρο πως θα μπορέσετε να δείτε τη συνολική εικόνα του οχήματος, προτού τις τοποθετήσετε στο αμάξωμά του.
 Ας δούμε τώρα και τα υλικά κατασκευής τους. Οι αεροτομές συνήθως κατασκευάζονται από: 
  • Σκληρή πολυουρεθάνη. Οικονομική λύση, με μεγάλο κοινό στην αγορά. Δυστυχώς, το βάρος τους είναι αρκετά μεγάλο και η αντοχή τους το αντίθετο. Προτιμάται κυρίως για αισθητικούς λόγους. Μπορεί να βαφτεί σε οποιαδήποτε απόχρωση.
  • Αλουμίνιο. Υλικό ελαφρύ και ιδιαίτερα ανθεκτικό. Παρέχει τη δυνατότητα ρύθμισης της πτέρυγας, μέσω μηχανισμού, ανάλογα με τις ανάγκες. Το κόστος είναι υψηλότερο από αυτό της πολυουρεθάνης, αλλά και το τελικό προϊόν είναι ανάλογο της τιμής του.
  • Ανθρακονήματα. Το απόλυτο υλικό για την κατασκευή αεροτομών. Το ελαφρύτερο και ανθεκτικότερο υλικό της αυτοκινητοβιομηχανίας που χρησιμοποιείται κατά βάση στα αγωνιστικά οχήματα. Αρκετά ακριβότερο από τα δύο πιο πάνω, αλλά ουσιαστικά το απόλυτο τελικό προϊόν. Μπορεί να υπάρξει ρύθμιση της πτέρυγας, μέσω μηχανισμού, ανάλογα με τις ανάγκες και μπορεί να βαφτεί, αν και δεν νομίζω να επιλέξει κανείς να το βάψει.

‘Ό,τι κι αν επιλέξετε, καλές διαδρομές να έχετε και να οδηγείτε μέσα στα όρια των δυνατοτήτων του οχήματός σας.

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων