Τι είναι η νεκρή γωνία;

Τι είναι η νεκρή γωνία;

Τα τυφλά σημεία ή όπως αλλιώς ονομάζονται, οι νεκρές γωνίες κατά την οδήγηση ενέχουν τον κίνδυνο και σε πολλές περιπτώσεις οδηγούν σε δυστυχήματα. Κάθε οδηγός λοιπόν, θα πρέπει να τα προσέχει ιδιαιτέρως. Ευτυχώς, η ύπαρξη τυφλών σημείων δεν σημαίνει ότι η οδική ασφάλεια είναι ανέφικτη. Πιο κάτω, θα αναλύσουμε το όλο θέμα και θα σας παρέχουμε ορισμένες αναγκαίες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε τα τυφλά σημεία και να διασφαλίσετε την ασφάλεια τόσο τη δική σας ως οδηγός, όσο και των επιβατών του οχήματός σας, αλλά και την ασφάλεια των υπολοίπων χρηστών του οδικού δικτύου.

Οδική ασφάλεια: Τι είναι η νεκρή γωνία ή αλλιώς, το τυφλό σημείο του οχήματος;

Ως τυφλό σημείο ή νεκρή γωνία εννοείται η περιοχή γύρω από το αυτοκίνητο ή οποιουδήποτε άλλου είδους όχημα,  την οποία πολύ απλά δεν μπορεί να δει ο οδηγός. Αυτό σημαίνει ότι αυτά τα σημεία δεν είναι ορατά ούτε στους εξωτερικούς καθρέπτες, αλλά ούτε και στον εσωτερικό καθρέπτη, κατά την οδήγηση. Σαν σκέψη όλο αυτό ακούγεται τρομακτικό, σωστά;

Οδική ασφάλεια: Τι είναι η νεκρή γωνία ή αλλιώς, το τυφλό σημείο του οχήματος;

Πράγματι, η αδυναμία ελέγχου αυτών των σημείων σημαίνει ότι είναι δύσκολο για τον οδηγό να εντοπίσει αν υπάρχουν οχήματα, πεζοί ή άλλα εμπόδια εντός της περιοχής της νεκρής γωνίας και για τον λόγο αυτό, ονομάζονται και «τυφλά» σημεία, αφού ο οδηγός «κινείται στα τυφλά» εκεί. Το γεγονός ότι υπάρχουν περιοχές πέρα από το οπτικό πεδίο του οδηγού, μπορεί να καταστήσει την οδήγηση με ασφάλεια δύσκολη, ειδικά όταν κάποιος στρίβει ή αλλάζει λωρίδα.

Διαχείριση τυφλού σημείου ή νεκρής γωνίας αυτοκινήτου

Ευτυχώς, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, η ύπαρξη τυφλών σημείων και νεκρής γωνίας δεν σημαίνει ότι η οδική ασφάλεια είναι ανέφικτη ή ότι ο οδηγός είναι ανήμπορος να ανταπεξέλθει στην πρόκληση αυτή με επιτυχία. Για τον λόγο αυτό, σας παρέχουμε παρακάτω ένα σύνολο βημάτων ως συμβουλές διαχείρισης του τυφλού σημείου ή της νεκρής γωνίας του αυτοκινήτου κατά την οδήγηση:

  • i Το πρώτο και το μεγαλύτερο βήμα για τη διαχείρισή της κατά την οδήγηση είναι ο προσδιορισμός ακριβώς του σημείου όπου βρίσκεται η νεκρή γωνία του συγκεκριμένου οχήματος. Αυτό μπορείτε να το διαπιστώσετε με μια γρήγορη ματιά στους εξωτερικούς σας καθρέπτες, αναγνωρίζοντας τι δεν έχετε τη δυνατότητα να δείτε. Η επίγνωση αυτή θα σας επιτρέψει να δώσετε την απαιτούμενη προσοχή.
  • i Πριν αρχίσετε να οδηγείτε, βεβαιωθείτε ότι τόσο οι εξωτερικοί καθρέπτες, όσο και ο εσωτερικός καθρέπτης, είναι σωστά προσαρμοσμένοι και σας παρέχουν το μέγιστο εφικτό οπτικό πεδίο.
  • Διαχείριση τυφλού σημείου ή νεκρής γωνίας αυτοκινήτου
  • i Είναι συνετό να ρίχνετε μια ματιά από τα παράθυρα για να ελέγχετε αν στο τυφλό σημείο υπάρχει κάποιο όχημα, άτομο ή οτιδήποτε άλλο. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα πρακτική και απλή λύση κάθε φορά που επιθυμείτε να αλλάξετε λωρίδα ή κατεύθυνση.
  • i Για να είστε προσεκτικός σαν οδηγός, αποτελεί επιτακτική ανάγκη να αντιληφθείτε ότι κάθε όχημα έχει τουλάχιστον μια νεκρή γωνία ακριβώς όπως και το δικό σας. Αυτό αποτελεί κρίσιμο παράγοντα κατά την οδήγηση στο οδικό δίκτυο. Αν έχετε αυτή τη σκέψη πάντα στο μυαλό σας, θα μπορείτε να εξασφαλίζετε ικανό χώρο αλλά και να διασφαλίζεται ότι σας έχει δει ο προπορευόμενος οδηγός, όταν προσπαθείτε να προσπεράσετε για παράδειγμα κάποιο όχημα.
  • i Κατά την αλλαγή λωρίδων, είναι σημαντικό να μη βγαίνετε ξαφνικά από τη λωρίδα σας. Αντ’ αυτού, ενεργοποιήστε πρώτα το φλας, τουλάχιστον 5-10 δευτερόλεπτα νωρίτερα για να διασφαλίσετε ότι κάθε κοντινός σας χρήστης του δρόμου κατανοεί την άμεση τάση σας για αλλαγή λωρίδας. Στη συνέχεια, εκτιμήστε με προσοχή τον δρόμο μπροστά από το όχημά σας, καθώς επίσης και μέσω των καθρεπτών την κατάσταση του οδικού δικτύου, για να βεβαιωθείτε ότι μπορείτε να πραγματοποιήσετε με ασφάλεια τον ελιγμό για την αλλαγή λωρίδας.
  • i Αγοράστε και εγκαταστήστε καθρέπτες τυφλού σημείου.

Για τους τελευταίους, σας παρουσιάζουμε παρακάτω, τις σύγχρονες λύσεις που προσφέρει η τεχνολογία για την υποστήριξη του οδηγού στην πρόκληση της διαχείρισης του τυφλού σημείου ή της νεκρής γωνίας του αυτοκινήτου.

Καθρέπτες τυφλού σημείου

Δεν απαιτείται να είναι κανείς ειδικός στα αυτοκίνητα για να καταλάβει ότι σχεδόν όλοι οι  εργοστασιακοί εξωτερικοί καθρέπτες διαθέτουν τυφλά σημεία. Με βάση ετήσιες έρευνες σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, συμβαίνουν ετησίως σχεδόν 840.000 τροχαία που αφορούν στα τυφλά σημεία των καθρεπτών.

Κάποια μοντέρνα οχήματα διαθέτουν πια ανίχνευση τυφλού σημείου. Τι είναι αυτό; Ουσιαστικά μόλις ο αντίστοιχος αισθητήρας ανιχνεύσει κάποιο αντικείμενο στο πεδίο του τυφλού σημείου,  ανάβει στον ανάλογο εξωτερικό καθρέφτη ένας ενημερωτικός λαμπτήρας.

Αν το όχημά σας δεν διαθέτει εργοστασιακά το εν λόγω σύστημα υπάρχουν και πάλι λύσεις, οπότε μην ανησυχείτε.

Οι καθρέφτες τυφλού σημείου είναι ιδιαίτερα φθηνοί και παρέχουν μεγάλη ασφάλεια στον οδηγό, επιτρέποντάς του να βλέπει τι υπάρχει στο τυφλό σημείο χωρίς να πρέπει να γυρίσει το κεφάλι του και να κοιτάξει μέσα από τα παράθυρα του οχήματος. Συνήθως πρόκειται για μικρού μεγέθους καθρεφτάκια, που δίνουν μεγαλύτερο πεδίο παρατήρησης.

Το συνηθέστερο είδος καθρέπτη τυφλού σημείου είναι αυτοκόλλητο και κολλιέται στην ανακλαστική επιφάνεια του εξωτερικού καθρέπτη, στο κάτω μέρος, με κλίση και διαφορετικό ορίζοντα από τον εργοστασιακό, παρέχοντας ευρύτερη άποψη του πλαϊνού και του οπίσθιου μέρους του αυτοκινήτου.

Κάποια οχήματα διαθέτουν καθρέφτες τυφλού σημείου ενσωματωμένους στους εργοστασιακούς πλαϊνούς καθρέφτες τους. Αυτά είναι κυρίως τα βαριά οχήματα μιας και στις ημέρες μας, η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ορίζει την εγκατάστασή τους ως υποχρεωτικού χαρακτήρα για όλα τα φορτηγά, αφού κινούνται περισσότερες ώρες και υπό δυσκολότερες συνθήκες.

 Ωστόσο, αν και δεν ορίζεται ρητά από την νομοθεσία, μπορούν και οι οδηγοί επιβατικών αυτοκινήτων να τους εγκαταστήσουν στα οχήματά τους, καθαρά ως μέτρο προάσπισης της  οδικής τους ασφάλειας στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Οι καθρέπτες τυφλού σημείου είναι συνήθως διαθέσιμοι σε σετ των δυο.

Επίσης, υπάρχουν πλέον διαθέσιμα στην αγορά και σύγχρονα συστήματα για τον έλεγχο των τυφλών σημείων ή της νεκρής γωνίας, όπως αυτά που τοποθετούνται εργοστασιακά σε κάποια λίγο πιο ακριβά οχήματα.  Τα συγκεκριμένα συστήματα έχουν σαφώς ένα κόστος, το οποίο όμως δεν είναι απαγορευτικό και φυσικά, η τοποθέτησή του θα πρέπει να γίνεται από ειδικούς.

Αποτελούνται δε από σετ αισθητήρων που τοποθετούνται στους εξωτερικούς καθρέπτες ή τον οπίσθιο προφυλακτήρα, με σκοπό τον έλεγχο του τυφλού σημείου. Μόλις αναγνωριστεί κάποιο αντικείμενο, ενημερώνεται ο οδηγός με κάποιο ηχητικό σήμα ή μέσω λαμπτήρων, όπως και στα εργοστασιακά συστήματα. Ακόμη υπάρχουν και συστήματα, είτε εργοστασιακά είτε στην ελεύθερη αγορά, τα οποία κάνουν χρήση κάμερας και οθόνης, εκτός των βασικών αισθητήρων, οπότε πέραν των προειδοποιητικών ήχων ή λαμπτήρων, ο οδηγός έχει και πλήρη εικόνα της κατάστασης στην οθόνη του.

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων