Ο Manumatic αποτελεί έναν τύπο μετάδοσης, ο οποίος παρέχει ταυτόχρονα και αυτόματη, αλλά και χειροκίνητη λειτουργία. Ως προεπιλογή, η επιλογή των ταχυτήτων γίνεται από την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου, χωρίς να ασκείται έλεγχος από τον οδηγό. Παρ’ όλα αυτά, όταν χρειάζεται, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να κάνει την επιλογή των ταχυτήτων χειροκίνητα, όπως παραδείγματος χάρη, για να κάνει γρήγορη επιτάχυνση ή οικονομία σε καύσιμα. Ο χειροκίνητος έλεγχος γίνεται με τη μετακίνηση του λεβιέ των ταχυτήτων σε μια ειδική υποδοχή και σε ορισμένες περιπτώσεις με τη χρήση κουμπιών ή πτερυγίων (αυτάκια) τιμονιού.
Αρχή λειτουργίας
Τις περισσότερες φορές, ο manumatic είναι βασισμένος σε κάποια κλασική αυτόματη μετάδοση, που είναι εξοπλισμένη με υδραυλικό μετατροπέα ροπής. Παρ’ όλα αυτά, σε αρετές περιπτώσεις, υπάρχουν και ημιαυτόματες μεταδόσεις, αλλά και συνεχώς μεταβαλλόμενες μεταδόσεις.
Η λειτουργία χειροκίνητου ελέγχου γίνεται εφικτή χάρη σε ένα υλικό λογισμικό ειδικής μονάδας ηλεκτρονικού ελέγχου. Μόλις ο οδηγός επιλέξει κάποια συγκεκριμένη ταχύτητα, το ανάλογο σήμα φτάνει στην ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου που στη συνέχεια, κάνει την εμπλοκή αυτής της ταχύτητας.
Δημοφιλείς μάρκες manumatic
Ονομασία | Μάρκα αυτοκινήτου |
Sportronic, Q-Tronic, Q-System | Alfa Romeo |
Touch Activated Power (TAPshift) | Chevrolet, Pontiac, Saturn |
S Tronic | Audi |
Steptronic | BMW, MINI, Rover, MG |
AutoStick | Dodge, Jeep, Chrysler, Ram |
Shiftronic, HIVEC H-Matic | Hyundai |
MultiMatic, iShift, S-matic | Honda |
Direct-Shift Gearbox (DSG) | Volkswagen, Škoda |
Sportmatic | Kia |
Comfortronic | Lancia |
CommandShift | Land Rover |
ActiveMatic | Mazda |
TouchShift, G Tronic, | Mercedes-Benz |
Xtronic CVT, DualMatic M-ATx | Nissan |
ActiveSelect | Opel, Vauxhall, Holden |
E-Shift | Lexus |
2Tronic | Peugeot |
Tiptronic | Porsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot |
Tiptronic S | Porsche |
Geartronic, I-Shift | Volvo |
SportShift | Subaru, Honda |
Auto-Gear Shift | Suzuki |
Multimode manual transmission | Toyota |
Sportronic | Alfa Romeo, Mitsubishi |
Switchtronic | Alpina |
SelectShift | Ford, Lincoln |
Sequential SportShift | Acura, Honda, Ford |
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SST | Mitsubishi |
Multimode manual transmission | Toyota |
Touchtronic | Aston Martin |
EGS | Peugeot, Citroën |
Sentronic | Saab |
Protronic | Proton |
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) | Pontiac |
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των manumatic
Πλεονεκτήματα | Μειονεκτήματα |
Είναι δυνατή η πέδηση με τον κινητήρα | Πιο αργή αλλαγή σχέσεων κατά τη σύγκριση με τη μηχανική μετάδοση |
Υψηλότερη αποδοτικότητα καυσίμου, κατά τη σύγκριση με τις κλασσικές αυτόματες μεταδόσεις | Κιβωτίου ταχυτήτων μεγαλύτερου μεγέθους |
Βελτίωση των δυναμικών χαρακτηριστικών του οχήματος | Πολύπλοκος σχεδιασμός |
Επιλογή σπορ λειτουργίας | Υψηλό κόστος |
Προστασία του κινητήρα από τις ζημιές λόγω λανθασμένης αλλαγής σχέσεων | |
Καλύτερος χειρισμός του αυτοκινήτου |
Σχόλιο