Τι να κάνεις αν υπερθερμανθεί ο κινητήρας του αυτοκινήτου;

Τι να κάνεις αν υπερθερμανθεί ο κινητήρας του αυτοκινήτου;

Μια από τις χειρότερες καταστάσεις που μπορούμε να συναντήσουμε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού ή ακόμη και πηγαίνοντας ή γυρνώντας από τη δουλειά, είναι να ανέβει ξαφνικά η θερμοκρασία του αυτοκινήτου σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα ή όπως το λέμε συχνά, στο κόκκινο. Γιατί όμως ανεβάζει θερμοκρασία το αυτοκίνητο; Από ποιο σημείο και μετά πρέπει να αρχίσουμε να αγχωνόμαστε; Τι μπορεί να φταίει και τι μπορούμε να κάνουμε σε αυτή την περίπτωση;

Αρχικά, θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι αν απλά ανέβει λίγο η θερμοκρασία εντός των λογικών ορίων, δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Σίγουρα έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τον δείκτη της θερμοκρασίας να βρίσκεται στη  φυσιολογική θερμοκρασία του αυτοκίνητου, αλλά υπάρχουν πάρα πολλοί φυσιολογικοί λόγοι που θα μπορούσαν να την αυξήσουν λίγο, χωρίς να μας ενισχύσουν.

Η κίνηση του οχήματος το καλοκαίρι, ειδικά με υψηλές θερμοκρασίες όπως αυτές που εμφανίζονται στην Ελλάδα, ενδέχεται να ανεβάσει λίγο τη θερμοκρασία του οχήματος και να παρατείνει ή να κάνει πιο συχνή τη λειτουργία του βεντιλατέρ του ψυγείου νερού. Επίσης, η για πολλή ώρα κίνηση σε συνθήκες έντονης κυκλοφορίας μπορεί να έχει τα ίδια αποτελέσματα.

Ακόμη τα οχήματα που διαθέτουν υπερσυμπιεστή (τούρμπο) ενδέχεται να ανεβάσουν λίγο τον δείκτη θερμοκρασίας του αυτοκίνητου,αν τα πιέσουμε λίγο περισσότερο από το φυσιολογικό.Σε κάθε περίπτωση η ελαφρά απόκλιση του δείκτη από τη σωστή θερμοκρασία του αυτοκίνητου, δεν θα πρέπει να μας ανησυχεί, ειδικά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Τα προβλήματα ξεκινούν όταν ο δείκτης της θερμοκρασίας φτάσει στην κόκκινη ζώνη. Εκεί υπάρχει κάποια ζημιά ή δυσλειτουργία και απαιτούνται άμεσες ενέργειες. Ποια μπορεί να είναι όμως τα αίτια για την υπερθέρμανση του κινητήρα;

 Ας δούμε μαζί τους συνηθέστερους λόγους υπερθέρμανσης του κινητήρα: 
  • ! Χαμηλή στάθμη ψυκτικού υγρού.
    Χαμηλή στάθμη ψυκτικού υγρού
    Η συνηθέστερη αιτία υπερθέρμανσης του κινητήρα είναι η πτώση της στάθμης του ψυκτικού υγρού. Το ψυκτικό υγρό μέσω του συστήματος ψύξης απορροφά το μεγαλύτερο μέρος της θερμότητας που παράγει ο κινητήρας και φτάνοντας στο ψυγείο νερού, την ανταλλάσσει με την ατμόσφαιρα και ψύχεται. Μόλις κρυώσει, ξεκινά και πάλι το ταξίδι του μέσα στα χιτώνια του κινητήρα. Αν λοιπόν δεν υπάρχει ικανή ποσότητα ψυκτικού υγρού στο σύστημα ψύξης, η λειτουργία του δεν θα γίνεται σωστά και το αυτοκίνητο θα ανεβάζει θερμοκρασία. Ο έλεγχος του ψυκτικού υγρού στο δοχείο διαστολής είναι εύκολος, μιας και στην επιφάνεια του δοχείου υπάρχουν δείκτες για το κατώτατο και ανώτατο επιτρεπόμενο όριο που πρέπει να έχει.
  • ! Δυσλειτουργία του θερμοστάτη. Ο θερμοστάτης ελέγχει ουσιαστικά, την κυκλοφορία του ψυκτικού υγρού. Όσο το όχημα είναι κρύο, η βαλβίδα του θερμοστάτη είναι κλειστή και δεν αφήνει το ψυκτικό να περάσει μέσα στον κινητήρα. Μόλις ζεσταθεί ο κινητήρας, η βαλβίδα του θερμοστάτη ανοίγει και επιτρέπει την κυκλοφορία του ψυκτικού. Αν ο θερμοστάτης κολλήσει σε κλειστή θέση, το ψυκτικό δεν θα κυκλοφορεί, οπότε ο κινητήρας θα υπερθερμανθεί.
  • ! Βλάβη στην αντλία νερού. Για να κυκλοφορήσει το ψυκτικό υγρό μέσα στα χιτώνια του κινητήρα όταν ανοίγει η βαλβίδα του θερμοστάτη, θα πρέπει να του δώσει ώθηση η αντλία νερού. Αν λοιπόν η αντλία δεν λειτουργήσει σωστά, δεν θα μπορέσει το ψυκτικό υγρό να κυκλοφορήσει και δεν θα κρυώσει τον κινητήρα, οπότε η θερμοκρασία θα ανέβει.
  • ! Ζημιά ή δυσλειτουργία του ψυγείου νερού. Το ψυγείο νερού βρίσκεται στο εμπρόσθιο άκρο του οχήματος και ουσιαστικά, μόλις φτάσει το ζεστό ψυκτικό υγρό εκεί, το ψύχει μέσω ανταλλαγής θερμότητας με την ατμόσφαιρα χάρη στα ειδικά του πτερύγια και το προσαρτημένο σε αυτό βεντιλατέρ. Αν λοιπόν το ψυγείο έχει κάποια μηχανική ζημιά και δεν περνά ο αέρας σωστά από μέσα του, έχει βουλώσει και δεν επιτρέπει την κυκλοφορία του ψυκτικού υγρού ή αν δεν λειτουργεί το βεντιλατέρ για να δώσει πρόσθετη δύναμη στο αέρα, το ψυκτικό υγρό δεν θα κρυώσει και η θερμοκρασία του οχήματος θα ανέβει.
  • ! Ζημιά ή «κάψιμο» της φλάντζας της κεφαλής των κυλίνδρων.
    Ζημιά ή «κάψιμο» της φλάντζας της κεφαλής των κυλίνδρων
    Ανάμεσα στο μπλοκ, τον κορμό δηλαδή του κινητήρα και την κεφαλή των κυλίνδρων, υπάρχει μια φλάντζα η οποία διαχωρίζει τα δύο τμήματα και τα στεγανοποιεί. Αν αυτή η φλάντζα χαλάσει, ενδέχεται να περάσει ψυκτικό υγρό στα λάδια ή λάδια στο σύστημα ψύξης ή και απλή διαρροή ψυκτικού η λαδιών. Στην πρώτη περίπτωση, το λάδι με το νερό θα δημιουργήσουν σαπούνι, οπότε θα πάψει να λιπαίνεται ο κινητήρας και θα ανεβάσει θερμοκρασία. Στη δεύτερη, το λάδι στο σύστημα ψύξης δεν θα επιτρέψει την ψύξη του ψυκτικού υγρού, οπότε και πάλι το όχημα θα ανεβάσει θερμοκρασία. Στις περιπτώσεις των διαρροών, ισχύει και πάλι το ίδιο μιας και τα δύο συστήματα, λίπανσης και ψύξης, διατηρούν τη θερμοκρασία σε φυσιολογικά επίπεδα.

Αν πάλι η θερμοκρασία του αυτοκινήτου ανεβοκατεβαίνει, τότε κάποιο από τα τμήματα του συστήματος ψύξης που αναφέραμε πιο πάνω, υπολειτουργεί, με αποτέλεσμα μια να ψύχεται το ψυκτικό υγρό και μια να μην ψύχεται, οπότε και η θερμοκρασία ακολουθεί το ίδιο μοτίβο.

Κινητήρας αυτοκινήτου: λειτουργίες και μηχανισμός

Αφού είδαμε τι φταίει που ανεβάζει θερμοκρασία το αυτοκίνητο, ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να αποτρέψουμε το συγκεκριμένο θέμα, αλλά και τη ζημιά μπορεί να προκαλέσει η υπερθέρμανση του κινητήρα.

Τα σημάδια που θα μας κάνουν εμφανές το πρόβλημα πέραν του δείκτη της θερμοκρασίας είναι:

  • Η εμφάνιση ατμού κάτω από το καπό
  • Η εμφάνιση μυρωδιάς ψυκτικού (γλυκερή οσμή)
  • Η εμφάνιση μυρωδιάς λαδιού (οσμή καμένου λαδιού)
 Οι άμεσες ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν είναι οι εξής: 
  • Ενεργοποίηση του καλοριφέρ. Κατά τη λειτουργία του το καλοριφέρ, τραβά θερμότητα από το ψυκτικό υγρό για να την περάσει στην καμπίνα επιβατών, οπότε μειώνει λίγο και τη θερμοκρασία του κινητήρα. Αν σβήσει το αντίστοιχο λαμπάκι ή πέσει ο δείκτης από το κόκκινο, όλα πάνε καλά.
  • Παρκάρισμα του οχήματος στο πλάι του δρόμου ή τη Λ.Ε.Α. και αναμονή περίπου τριάντα λεπτών για να πέσει η θερμοκρασία και προσθήκη ψυκτικού. Μην ανοίξετε ποτέ την τάπα όταν η θερμοκρασία είναι ψηλά, γιατί κινδυνεύετε με εγκαύματα και μην προσθέσετε ψυκτικό σε ατμοσφαιρική θερμοκρασία πριν κρυώσει ο κινητήρας, για να μην προκαλέσετε μεγαλύτερες ζημιές.
  • Σε κάθε περίπτωση, είτε μπορεί το όχημα να κινηθεί, είτε δεν καταφέρατε κάτι με τα παραπάνω και καλέσετε οδική, το όχημα θα πρέπει να πάει σε κάποιο συνεργείο για εύρεση και επισκευή της ζημιάς.

Η υπερθέρμανση του κινητήρα μπορεί ουσιαστικά να τον καταστρέψει με ζημιές που ενδέχεται να ξεπεράσουν και τα 600 με 700 ευρώ, οπότε μην διακινδυνεύσετε την κίνηση του οχήματος πριν επισκευαστεί.

Σχόλια– 11

  • @user_333424
    09.03.2023 15:21
    Μέλος

    Αφού, έχουμε καμένη, φλάντζα κεφαλής!! Αξίζει, να φτιάξω, το κινητήρα? Η μετά, από 1,η 2,χρονια θα έχω προβλήματα, και θα πετάξω τζάμπα λεφτά.!! Λέω, εγώ, να ταν καλύτερα, να τον πετάξω, να πάρω, πιο καινούργιο. Και να είμαι, πιο σίγουρος? Ευχαριστώ!!

    • @Γιαπ
      31.03.2023 06:43
      Μέλος

      Ναι βέβαια και αξίζει η αλλαγή της, στην τελική είναι ένα αναλώσιμο ανταλλακτικό και αυτό απλά με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.

    • @G.
      18.07.2023 16:50
      Μέλος

      Αν συνεχίσεις να οδηγείς με προβληματική φλάντζα κεφαλής, η υπερθέρμανση του κινητήρα και η κακή λίπανση μπορεί να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη βλάβη, ενώ η αλλαγή μιας φλάντζας είναι υπόθεση ρουτίνας και χαμηλού κόστους επισκευή.

  • @user_421032
    27.06.2023 07:43
    Μέλος

    Το αμάξι δεν ανεβάζει παραπάνω θερμοκρασία! Όταν όμως το σβήσω και πάω να το ξανά βάλω μπρος δεν παίρνει! Δεν σκάει καν πρέπει να επιμένω πολύ ώρα και αφού περάσει κανένα τέταρτο της ώρας .... Τι μπορεί να είναι????

  • @user_489027
    18.07.2023 15:13
    Μέλος

    καποιον καλό μηχανικό , στην αθήνα,να μου τι ακριβώς έχει; εμφανίζεται το πρόβλημα ( της θερμοκρασίας)κάθε καλοκαίρι και καθε φορά το φτιάχνω και μετα τα ίδια πάλι. Ταλαιπωρούμαι από το καλοκαίρι του 2021.Ευχαριστώ

  • @N. S.
    09.09.2023 08:55
    Μέλος

    Καλημερα,

    Εχω ενα Toyota Yaris 2000 vvt-i 1.0

    Μου αδειάζει το αντιψυκτικο απο το ψυγειο σε μεγαλες θερμοκρασίες και αδειάζει και το κουτι διπλα στο ψυγειο με το αντιψυκτικο αλλα ο βεντηλατορας δουλευει για να κρυώσει η μηχανη ομως στο αμαξι αναβει η κοκκινη ένδειξη.Τι μπορει να ειναι καποιος να μου πει;

    Ευχαριστω !!

    • @Χ. Δ.
      12.10.2023 10:13
      Μέλος

      Γεια σου φίλε
      Μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι, το βύσμα μπορεί να έχει σπάσει ή φλάντζα της κυλινδροκεφαλής μπορεί να έχει σπάσει, πρέπει να ελεγχτεί τα πάντα με μεγαλύτερη ακρίβεια για να βρεθεί ποιο είναι το πρόβλημα.

  • @user_998718
    19.01.2024 20:28
    Μέλος

    Το αμάξι δεν ανεβάζει παραπάνω θερμοκρασία! Όταν όμως το σβήσω και πάω να το ξανά βάλω μπρος δεν παίρνει! Δεν σκάει καν πρέπει να επιμένω πολύ ώρα και αφού περάσει κανένα τέταρτο της ώρας .... Τι μπορεί να είναι????

  • @G. H.
    20.01.2024 17:13
    Μέλος

    Καλησπέρα παιδιά νά ρωτήσω κάτι άλλαξα θερμοστάτη στο μπεμβε ε36 καί τόν παλιό που έβγαλα είχε σπάσει το κομμάτι δεν τό βρήκα θά τό έχει τραβήξει κάπου ή μηχανή θά έχω προβλημα

  • @m. K.
    06.02.2024 19:31
    Μέλος

    Εγώ που έκανα φλατζα κεφαλής γιατί δεν άνοιγε ο θερμοστάτης...και κάνω εξαέρωση καλή και πάλι αντί για 105 πάει η θερμοκρασία 114 και αν ανοίξει πάλι τι να κάνω (μάρκα bmw e46)

    • @Ανδαπ.
      18.03.2024 09:36
      @m. K.
      Μέλος

      Μπορεί να υπάρχει πρόβλημα με τον θερμοστάτη ή να έχει μείνει αέρας στο σύστημα ψύξης, να έχει βουλώσει το ψυγείο ψύξης του κινητήρα ή να μην έχει αντικατασταθεί σωστά η φλάντζα της κυλινδροκεφαλής. Μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι, η περιγραφή δεν μπορεί να σας πει ακριβώς, καλό θα ήταν να ελέγξετε ξανά τα πάντα. Τι λέει ο μηχανικός σου; έχει εικασίες;

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων