
Μια από τις χειρότερες καταστάσεις που μπορούμε να συναντήσουμε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού ή ακόμη και πηγαίνοντας ή γυρνώντας από τη δουλειά, είναι να ανέβει ξαφνικά η θερμοκρασία του αυτοκινήτου σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα ή όπως το λέμε συχνά, στο κόκκινο. Γιατί όμως ανεβάζει θερμοκρασία το αυτοκίνητο; Από ποιο σημείο και μετά πρέπει να αρχίσουμε να αγχωνόμαστε; Τι μπορεί να φταίει και τι μπορούμε να κάνουμε σε αυτή την περίπτωση;
Αρχικά, θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι αν απλά ανέβει λίγο η θερμοκρασία εντός των λογικών ορίων, δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Σίγουρα έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τον δείκτη της θερμοκρασίας να βρίσκεται στη φυσιολογική θερμοκρασία του αυτοκίνητου, αλλά υπάρχουν πάρα πολλοί φυσιολογικοί λόγοι που θα μπορούσαν να την αυξήσουν λίγο, χωρίς να μας ενισχύσουν.
Η κίνηση του οχήματος το καλοκαίρι, ειδικά με υψηλές θερμοκρασίες όπως αυτές που εμφανίζονται στην Ελλάδα, ενδέχεται να ανεβάσει λίγο τη θερμοκρασία του οχήματος και να παρατείνει ή να κάνει πιο συχνή τη λειτουργία του βεντιλατέρ του ψυγείου νερού. Επίσης, η για πολλή ώρα κίνηση σε συνθήκες έντονης κυκλοφορίας μπορεί να έχει τα ίδια αποτελέσματα.
Ακόμη τα οχήματα που διαθέτουν υπερσυμπιεστή (τούρμπο) ενδέχεται να ανεβάσουν λίγο τον δείκτη θερμοκρασίας του αυτοκίνητου,αν τα πιέσουμε λίγο περισσότερο από το φυσιολογικό.Σε κάθε περίπτωση η ελαφρά απόκλιση του δείκτη από τη σωστή θερμοκρασία του αυτοκίνητου, δεν θα πρέπει να μας ανησυχεί, ειδικά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Τα προβλήματα ξεκινούν όταν ο δείκτης της θερμοκρασίας φτάσει στην κόκκινη ζώνη. Εκεί υπάρχει κάποια ζημιά ή δυσλειτουργία και απαιτούνται άμεσες ενέργειες. Ποια μπορεί να είναι όμως τα αίτια για την υπερθέρμανση του κινητήρα;
Ας δούμε μαζί τους συνηθέστερους λόγους υπερθέρμανσης του κινητήρα:Αν πάλι η θερμοκρασία του αυτοκινήτου ανεβοκατεβαίνει, τότε κάποιο από τα τμήματα του συστήματος ψύξης που αναφέραμε πιο πάνω, υπολειτουργεί, με αποτέλεσμα μια να ψύχεται το ψυκτικό υγρό και μια να μην ψύχεται, οπότε και η θερμοκρασία ακολουθεί το ίδιο μοτίβο.
Κινητήρας αυτοκινήτου: λειτουργίες και μηχανισμός
Αφού είδαμε τι φταίει που ανεβάζει θερμοκρασία το αυτοκίνητο, ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να αποτρέψουμε το συγκεκριμένο θέμα, αλλά και τη ζημιά μπορεί να προκαλέσει η υπερθέρμανση του κινητήρα.
Τα σημάδια που θα μας κάνουν εμφανές το πρόβλημα πέραν του δείκτη της θερμοκρασίας είναι:
- Η εμφάνιση ατμού κάτω από το καπό
- Η εμφάνιση μυρωδιάς ψυκτικού (γλυκερή οσμή)
- Η εμφάνιση μυρωδιάς λαδιού (οσμή καμένου λαδιού)
- Ενεργοποίηση του καλοριφέρ. Κατά τη λειτουργία του το καλοριφέρ, τραβά θερμότητα από το ψυκτικό υγρό για να την περάσει στην καμπίνα επιβατών, οπότε μειώνει λίγο και τη θερμοκρασία του κινητήρα. Αν σβήσει το αντίστοιχο λαμπάκι ή πέσει ο δείκτης από το κόκκινο, όλα πάνε καλά.
- Παρκάρισμα του οχήματος στο πλάι του δρόμου ή τη Λ.Ε.Α. και αναμονή περίπου τριάντα λεπτών για να πέσει η θερμοκρασία και προσθήκη ψυκτικού. Μην ανοίξετε ποτέ την τάπα όταν η θερμοκρασία είναι ψηλά, γιατί κινδυνεύετε με εγκαύματα και μην προσθέσετε ψυκτικό σε ατμοσφαιρική θερμοκρασία πριν κρυώσει ο κινητήρας, για να μην προκαλέσετε μεγαλύτερες ζημιές.
- Σε κάθε περίπτωση, είτε μπορεί το όχημα να κινηθεί, είτε δεν καταφέρατε κάτι με τα παραπάνω και καλέσετε οδική, το όχημα θα πρέπει να πάει σε κάποιο συνεργείο για εύρεση και επισκευή της ζημιάς.
Η υπερθέρμανση του κινητήρα μπορεί ουσιαστικά να τον καταστρέψει με ζημιές που ενδέχεται να ξεπεράσουν και τα 600 με 700 ευρώ, οπότε μην διακινδυνεύσετε την κίνηση του οχήματος πριν επισκευαστεί.
- @user_145287509.03.2023 15:21Μέλος
Αφού, έχουμε καμένη, φλάντζα κεφαλής!! Αξίζει, να φτιάξω, το κινητήρα? Η μετά, από 1,η 2,χρονια θα έχω προβλήματα, και θα πετάξω τζάμπα λεφτά.!! Λέω, εγώ, να ταν καλύτερα, να τον πετάξω, να πάρω, πιο καινούργιο. Και να είμαι, πιο σίγουρος? Ευχαριστώ!!
@Γιαπ31.03.2023 06:43ΜέλοςΝαι βέβαια και αξίζει η αλλαγή της, στην τελική είναι ένα αναλώσιμο ανταλλακτικό και αυτό απλά με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.
G.18.07.2023 16:50ΜέλοςΑν συνεχίσεις να οδηγείς με προβληματική φλάντζα κεφαλής, η υπερθέρμανση του κινητήρα και η κακή λίπανση μπορεί να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη βλάβη, ενώ η αλλαγή μιας φλάντζας είναι υπόθεση ρουτίνας και χαμηλού κόστους επισκευή.
- @user_169379827.06.2023 07:43Μέλος
Το αμάξι δεν ανεβάζει παραπάνω θερμοκρασία! Όταν όμως το σβήσω και πάω να το ξανά βάλω μπρος δεν παίρνει! Δεν σκάει καν πρέπει να επιμένω πολύ ώρα και αφού περάσει κανένα τέταρτο της ώρας .... Τι μπορεί να είναι????
- @user_174539718.07.2023 15:13Μέλος
καποιον καλό μηχανικό , στην αθήνα,να μου τι ακριβώς έχει; εμφανίζεται το πρόβλημα ( της θερμοκρασίας)κάθε καλοκαίρι και καθε φορά το φτιάχνω και μετα τα ίδια πάλι. Ταλαιπωρούμαι από το καλοκαίρι του 2021.Ευχαριστώ
- N. S.09.09.2023 08:55Μέλος
Καλημερα,
Εχω ενα Toyota Yaris 2000 vvt-i 1.0
Μου αδειάζει το αντιψυκτικο απο το ψυγειο σε μεγαλες θερμοκρασίες και αδειάζει και το κουτι διπλα στο ψυγειο με το αντιψυκτικο αλλα ο βεντηλατορας δουλευει για να κρυώσει η μηχανη ομως στο αμαξι αναβει η κοκκινη ένδειξη.Τι μπορει να ειναι καποιος να μου πει;
Ευχαριστω !!
Χ. Δ.12.10.2023 10:13ΜέλοςΓεια σου φίλε
Μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι, το βύσμα μπορεί να έχει σπάσει ή φλάντζα της κυλινδροκεφαλής μπορεί να έχει σπάσει, πρέπει να ελεγχτεί τα πάντα με μεγαλύτερη ακρίβεια για να βρεθεί ποιο είναι το πρόβλημα.
- @user_216714719.01.2024 20:28Μέλος
Το αμάξι δεν ανεβάζει παραπάνω θερμοκρασία! Όταν όμως το σβήσω και πάω να το ξανά βάλω μπρος δεν παίρνει! Δεν σκάει καν πρέπει να επιμένω πολύ ώρα και αφού περάσει κανένα τέταρτο της ώρας .... Τι μπορεί να είναι????
- G. H.20.01.2024 17:13Μέλος
Καλησπέρα παιδιά νά ρωτήσω κάτι άλλαξα θερμοστάτη στο μπεμβε ε36 καί τόν παλιό που έβγαλα είχε σπάσει το κομμάτι δεν τό βρήκα θά τό έχει τραβήξει κάπου ή μηχανή θά έχω προβλημα
- m. K.06.02.2024 19:31Μέλος
Εγώ που έκανα φλατζα κεφαλής γιατί δεν άνοιγε ο θερμοστάτης...και κάνω εξαέρωση καλή και πάλι αντί για 105 πάει η θερμοκρασία 114 και αν ανοίξει πάλι τι να κάνω (μάρκα bmw e46)
- @Ανδαπ.18.03.2024 09:36m. K.Μέλος
Μπορεί να υπάρχει πρόβλημα με τον θερμοστάτη ή να έχει μείνει αέρας στο σύστημα ψύξης, να έχει βουλώσει το ψυγείο ψύξης του κινητήρα ή να μην έχει αντικατασταθεί σωστά η φλάντζα της κυλινδροκεφαλής. Μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι, η περιγραφή δεν μπορεί να σας πει ακριβώς, καλό θα ήταν να ελέγξετε ξανά τα πάντα. Τι λέει ο μηχανικός σου; έχει εικασίες;
- T. P.17.07.2025 09:54Μέλος
Το οχημα, οταν διαπιστωσουμε αυξηση της θερμοκρασιας και παρκαρουμε προσωρινα στη ΛΕΑ, παραμενει σε λειτουργια, ή σβηνουμε την μηχανη;
Εχω ακουσει, οτι δεν το σβηνουμε, διοτι αν το κανουμε, και το προβλημα βρισκεται στη φλαντζα κεφαλης, μπορει να κολλησουν τα παντα. Ισχυει αυτο; - A. C.20.09.2025 12:31Μέλος
Σε Toyota Yaris 2000 μοντέλο έπαιρνε με δυσκολία το κρύο.Αλλαξα αισθητήρα ψυκτικού και τώρα παίρνει τσακμακι.Αλλα τωρα μου δουλεύει το βεντιλατερ με κρύο αυτοκίνητο.Τι μπορεί να φταίει.Οταν βγάζω το ρελέ σβήνει αρα δεν έχει κάπου βραχυκύκλωμα.Απλα πρόσεξα ότι το παγούρι ήταν άδειο τα Κολλάρα ζεστά άνοιξα Καλοριφέρ να γυρίσει τα νερά και δε σβήνει πάλι.Ενδειξη μέσα υπερθέρμανσης δεν έχω.
@Γιώργος Ιωαννίδης06.10.2025 11:33A. C.ΜέλοςΣχετικά με το πρόβλημά σας με ένα Toyota Yaris του 2000 (ο ανεμιστήρας λειτουργεί συνεχώς μετά την αντικατάσταση του αισθητήρα θερμοκρασίας ψυκτικού):
Πρόβλημα με την συνεχή λειτουργία του ανεμιστήρα
1. Πιθανότερη αιτία: Ένας ελαττωματικός ή ελαττωματικός νέος αισθητήρας θερμοκρασίας ψυκτικού . Η μονάδα ελέγχου κινητήρα λαμβάνει ένα λανθασμένο σήμα από αυτήν (νομίζει ότι ο κινητήρας έχει υπερθερμανθεί σε κρίσιμο βαθμό ή ότι ο αισθητήρας είναι ανοιχτός ή βραχυκυκλωμένος) και ενεργοποιεί τον ανεμιστήρα συνεχώς.
2. Πώς να ελέγξετε:
- Αποσυνδέστε το νέο αισθητήρας θερμοκρασίας ψυκτικού. Εάν ο ανεμιστήρας απενεργοποιηθεί, το πρόβλημα είναι σίγουρα με τον αισθητήρα ή την καλωδίωσή του. Αντικαταστήστε τον αισθητήρα με έναν γνήσιο ή έναν δοκιμασμένο ισοδύναμο.
- Ελέγξτε το καλώδιο σήματος από το CTS προς την ECU για βραχυκύκλωμα στη γείωση. Αυτό προκαλεί επίσης τη συνεχή λειτουργία του ανεμιστήρα.
Πρόβλημα υπερθέρμανσης και αντιψυκτικού
- Η κύρια αιτία υπερθέρμανσης είναι η "Η δεξαμενή ήταν άδεια". - Βρείτε και επιδιορθώστε αμέσως τη διαρροή αντιψυκτικού (ελέγξτε τους εύκαμπτους σωλήνες, το ψυγείο, την αντλία νερού και τη φλάντζα κυλινδροκεφαλής).
- Προσθέστε αντιψυκτικό (όχι νερό!) και εξαερώστε τυχόν αέρα από το σύστημα ψύξης.
- Μην ανοίγετε ποτέ ένα ζεστό ψυγείο!
Αρχικά, επιδιορθώστε τη διαρροή και εξαερώστε το σύστημα. Στη συνέχεια, αντικαταστήστε τον αισθητήρα θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού με τον σωστό.









Σχόλια– 14