Υβριδικό Αυτοκίνητο σύστημα και λειτουργίες

Υβριδικό Αυτοκίνητο σύστημα και λειτουργίες

Το μέλλον των αυτοκινήτων με βάση τους ειδικούς βρίσκεται στην ηλεκτρική κίνηση. Στις ημέρες μας, κυκλοφορούν στην αγορά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ήπια υβριδικά αυτοκίνητα, αμιγώς υβριδικά αυτοκίνητα και plug-in υβριδικά αυτοκίνητα. Ας δούμε όμως κατ’ αρχάς τι είναι το ηλεκτρικό και τι είναι το υβριδικό αυτοκίνητο.

Τι σημαίνει υβριδικό αυτοκίνητο

Τι σημαίνει υβριδικό αυτοκίνητο

Τα συμβατικά αυτοκίνητα κινούνται από έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, όπως όλοι γνωρίζουμε. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως λέει και το όνομά τους, κινούνται από έναν ηλεκτρικό κινητήρα. Το υβριδικό αυτοκίνητο κινείται με έναν συνδυασμό των παραπάνω, διαθέτει δηλαδή δύο κινητήρες αντί για έναν.

Όταν κινούνται κάνουν χρήση τόσο του κινητήρα εσωτερικής καύσης, όσο και του ηλεκτρικού κινητήρα, επιτυγχάνοντας παράλληλα μεγάλη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και εξοικονόμηση ενέργειας. Ακόμη, υπό συνθήκες, κάνουν και ανάκτηση ενέργειας ανάλογα με το αυτοκίνητο, κατά την εκκίνηση, την πέδηση κ.λπ.

Πώς λειτουργεί όμως το υβριδικό αυτοκίνητο;

Ας μιλήσουμε αρχικά για τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία κάνουν απλώς χρήση ενός μικρού ηλεκτρικού κινητήρα στη θέση της μίζας και του δυναμό. Ο κινητήρας αυτός μειώνει σημαντικά την κατανάλωση του κινητήρα εσωτερικής καύσης, μιας και επιτρέπει την απενεργοποίησή του όταν δεν είναι πατημένο το πετάλι του γκαζιού. Όταν συμβαίνει αυτό, αναλαμβάνει την παροχή ενέργειας στο τιμόνι, τα φρένα κ.λπ. Τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα όμως δεν έχουν ουσιαστικά καμία σχέση με τον τρόπο λειτουργίας, τις επιδόσεις και την οικονομία των οχημάτων με υβριδικό σύστημα.

Θα μπορούσε κανείς να πει πως το υβριδικό σύστημα συγκεντρώνει τα βέλτιστα χαρακτηριστικά τόσο του ηλεκτρικού συστήματος, όσο και του συστήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το υβριδικό αυτοκίνητο, ουσιαστικά, «επιλέγει» το πότε ή με ποιο τρόπο θα χρησιμοποιήσει τον κάθε κινητήρα ή και τους δύο ταυτόχρονα, για να επιτύχει τα βέλτιστα αποτελέσματα.

Όταν λοιπόν το υβριδικό αυτοκίνητο ξεκινά να κινείται και μέχρι να φτάσει στα 25 χλμ/ώρα, κάνει αποκλειστικά χρήση του ηλεκτρικού κινητήρα, ο οποίος λαμβάνει ενέργεια από μια μπαταρία. Γεγονός που προσφέρει τη βέλτιστη οικονομία στις αστικές συνθήκες.

Όταν κινείται σε αυτοκινητόδρομους με σταθερή ταχύτητα, κάνει χρήση του αποδοτικότερου υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες κινητήρα εσωτερικής καύσης. Την ίδια όμως στιγμή, η λειτουργία του κινητήρα εσωτερικής καύσης παρέχει ενέργεια στη γεννήτρια φορτίζοντας την μπαταρία του ηλεκτρικού κινητήρα.

Μόλις το πετάλι του γκαζιού πατηθεί ως το τέρμα και κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης, οι δύο κινητήρες λειτουργούν συνεργατικά, παρέχοντας στους τροχούς τη μεγαλύτερη δυνατή ισχύ.

Μόλις ενεργοποιηθεί το σύστημα πέδησης, όταν πατάτε δηλαδή φρένο, αλλά ακόμη και όταν απλά αφήνετε το γκάζι, ενεργοποιείται ένα ειδικό σύστημα που διαθέτουν τα υβριδικά αυτοκίνητα, το «έξυπνο σύστημα αναγεννητικής πέδησης». Το σύστημα αυτό παύει να παράσχει ισχύ στους τροχούς, κάνοντας χρήση της περιστροφικής κίνησής τους για την ανάκτηση ενέργειας, παράγοντας ηλεκτρισμό που φορτίζει τη μπαταρία.

Ακόμη, με το πάτημα του πεταλιού του φρένου για να ακινητοποιηθεί το όχημα, σταματάει η λειτουργία και των δύο κινητήρων και η λειτουργία των βοηθητικών συστημάτων γίνεται αποκλειστικά με ενέργεια από την μπαταρία.

Τι διαφορές έχουν τα υβριδικά και τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα (PHEV);

Πρόκειται βασικά για δυο διαφορετικούς τύπους υβριδικών μοντέλων. Ουσιαστικά, αυτό που τα διαχωρίζει είναι μια διαφορά η οποία όμως έχει πολύ μεγάλη σημασία. Τα αμιγώς υβριδικά δεν διαθέτουν πρίζα-υποδοχή για να φορτίζεται η μπαταρία τους με καλώδιο, αλλά όπως είπαμε και πιο πάνω, αναπαράγουν την ενέργεια είτε μέσω του κινητήρα εσωτερικής καύσης, είτε με τη χρήση του έξυπνου συστήματος ανάκτησης ενέργειας.

Τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, λειτουργούν πανομοιότυπα με τα αμιγώς υβριδικά, και αποτελούν εν μέρει το επόμενο βήμα στην εξέλιξή τους, μιας και η μπαταρία τους έχει πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα και μπορεί να φορτιστεί από εξωτερική πηγή. Έτσι, μεγαλώνει η αυτονομία τους όταν χρησιμοποιούν μόνο τον ηλεκτρικό κινητήρα για σχεδόν 50 χιλιόμετρα.

Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι υβριδικών συστημάτων;

Ναι. Αυτή τη στιγμή οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν χρήση τριών τύπων, οι οποίοι διαφοροποιούνται με βάση τη διάταξη των μηχανικών τους τμημάτων.

 Ας τους δούμε λοιπόν αναλυτικότερα. 
  • Παράλληλη διάταξη
    Στον τύπο αυτό, η βασική πηγή ισχύος είναι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης και ο ηλεκτρικός κινητήρας έχει βοηθητική λειτουργία. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι πάντα ενεργός και ο ηλεκτρικός ενεργοποιείται κατά την εκκίνηση από στάση ή την επιτάχυνση, καθώς και σε κάθε περίπτωση που χρειάζεται μεγαλύτερη ενέργεια. Αυτή η διάταξη είναι η απλούστερη, μιας και απαιτείται απλά η προσαρμογή του ηλεκτρικού κινητήρα και των μπαταριών του σε κάποιο συμβατικό αυτοκίνητο.
  • Σειριακή διάταξη
    Σε αυτόν το τύπο, το αυτοκίνητο κινείται αποκλειστικά από τον ηλεκτρικό κινητήρα, με τον τρόπο που κινούνται και τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης απλά κινεί τη γεννήτρια που φορτίζει τις μπαταρίες.
  • Συνδυασμένη διάταξη
    Στη συγκεκριμένη διάταξη, η κίνηση του αυτοκινήτου γίνεται στο ξεκίνημα και στις μικρές ταχύτητες από τον ηλεκτρικό κινητήρα. Ανεβάζοντας όμως ταχύτητα, μπαίνει παράλληλα στο παιχνίδι και ο κινητήρας εσωτερικής καύσης για την κάλυψη των αυξημένων απαιτήσεων σε ισχύ, αλλά και για την κίνηση της γεννήτριας του ηλεκτροκινητήρα. Πρόκειται για την πιο περίπλοκη διάταξη από τις τρεις, μιας και απαιτεί την ύπαρξη συσκευής διαχωρισμού ισχύος και γεννήτριας.

Για πιο λόγο να επιλέξει κανείς ένα υβριδικό αυτοκίνητο;

Αρχικά, θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι δεν απαιτείται καμία ιδιαίτερη δεξιότητα. Η χρήση των υβριδικών αυτοκινήτων είναι πανομοιότυπη με αυτή των συμβατικών. Η λειτουργία τους γίνεται αυτόματα και μιας και ο ανεφοδιασμός τους γίνεται κατά κύριο λόγο στα πρατήρια καυσίμων, δεν αλλάζουν καν οι συνήθειές μας.

Για πιο λόγο να επιλέξει κανείς ένα υβριδικό αυτοκίνητο

Τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι «καθαρότερα». Εκπέμπουν πολύ λιγότερους ρύπους από τα συμβατικά και έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος καυσίμων, μιας και ο κινητήρας βενζίνης σβήνει κατά την πέδηση αλλά και όταν δεν κινούνται. Στη χώρα μας, παρέχονται οφέλη από το κράτος, μιας και όταν η εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα φτάνει μέχρι τα 50 γρ/χλμ υπάρχει 75% έκπτωση στα τέλη ταξινόμησης, ενώ και μεγαλύτερη να είναι, τα υβριδικά δικαιούνται σε κάθε περίπτωση 50% έκπτωση στα τέλη ταξινόμησης.

Τα υβριδικά αυτοκίνητα δεν κάνουν «θόρυβο». Παράγουν δηλαδή πολύ χαμηλότερα επίπεδα θορύβου, μιας και όταν λειτουργεί ο ηλεκτρικός κινητήρας σχεδόν δεν ακούγονται.

Τα υβριδικά αυτοκίνητα μπορούν να προσαρμοστούν στις επιθυμίες σας. Επιθυμείτε μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου ή μεγαλύτερη αυτονομία; Διαλέξτε το βέλτιστο για εσάς υβριδικό αυτοκίνητο, μέσα από τη γκάμα των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων ή των plug-in υβριδικών μοντέλων.

Αν δεν έχετε πειστεί ακόμη και επιμένετε ότι δεν εμπιστεύεστε τις καινούριες τεχνολογίες, τότε μάθετε ότι το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο, παρουσιάστηκε το 1901 από την Porsche.

Το μέλλον είναι εδώ και πλέον γνωρίζετε τα πάντα για αυτό.

Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *