Οι ZF 4-9 HP αποτελούν αυτόματες μεταδόσεις, οι οποίες παράγονταν στο πέρασμα των ετών από τη διάσημη Γερμανική εταιρεία ZF Friedrichshafen AG. Κάποιες από αυτές, βρίσκονται πια εκτός παραγωγής, ενώ άλλες συνεχίζουν να παράγονται. Το ντεμπούτο τους το έκαναν το 1983. Στις μέρες μας, τα αυτοκίνητα των Ford, Peugeot, Audi, Fiat, Renault, BMW, Volkswagen, Porsche, Jaguar, Land Rover και άλλων μαρκών με δημοτικότητα, είναι εφοδιασμένα με τις συγκεκριμένες μεταδόσεις.
Όλες οι μεταδόσεις ZF 4-9 HP αποτελούν κλασικά αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων με μετατροπέα ροπής και πλανητικά γρανάζια. Με βάση το εγκατεστημένο λογισμικό, διαθέτουν πολλούς τρόπους λειτουργίας και τις περισσότερες φορές, προσαρμόζονται σε ένα ορισμένο στιλ οδήγησης. Συχνά, περιλαμβάνουν μια λειτουργία χειροκίνητου ελέγχου, η οποία δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να αλλάζει ταχύτητα με βάση την κατάσταση του δρόμου. Η χειροκίνητη αλλαγή ταχυτήτων έχει να κάνει με τη μάρκα και το μοντέλο του οχήματος και μπορεί να πραγματοποιείται με τη χρήση του λεβιέ ταχυτήτων, του περιστροφικού επιλογέα, κουμπιών ή με αυτάκια τιμονιού (paddle shifters).
Οι δημοφιλέστερες μεταδόσεις ZF 4-9 HP
Αριθμός σχέσεων (ταχυτήτων) | Κωδικός μετάδοσης | Έναρξη παραγωγής | Μέγιστη ροπή κινητήρα, Nm | Μέγιστος κυβισμός κινητήρα, λίτρα | Είδος κίνησης | Εφαρμογές σε μοντέλα |
4 | 4HP14 | 1983 | 180 | 2.0 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | Citroën BX; Peugeot 405; Citroën Xantia; Peugeot 205; Citroën ZX; Volvo 440; Daewoo Leganza; Peugeot 306; Peugeot 309; Rover 800; Daewoo Nubira; Peugeot 305 |
4 | 4HP20 | 1995 | 330 | 3.5 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | Citroën Xantia; Peugeot 406; Renault Laguna; Lancia Phedra; Renault Espace; Citroën C5; Peugeot 605; Citroën XM; Peugeot 407; Fiat Ducato; Renault Safrane; Lancia Kappa; Mercedes-Benz Vito; Alfa Romeo 166 |
4 | 4HP24 | 2004 | 450 | 5.0 | Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | BMW E31; Jaguar XJS; Audi V8; Land Rover Discovery; Jaguar XJ6; BMW E32; Range Rover; Audi А8 |
5 | 5HP19 | 1995 | 350 | 3.7 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | Audi A4; Audi Allroad; BMW E38; Audi A8; Porsche 911; BMW E46; BMW Z4 E85; Audi A6; Porsche Boxster; BMW E39; Volkswagen Passat |
5 | 5HP24 | 1995 | 440 | 6.0 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | BMW E39; Jaguar XJ; BMW X5 E53; Audi A8; Jaguar XK; BMW E38; Audi A6; BMW E31; Volkswagen Phaeton |
6 | 6HP19 | 2000 | 400 | 3.5 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | Audi A4; BMW E60; BMW E90; Audi A8; BMW E87; Audi A6; BMW E63 |
6 | 6HP26 | 2001 | 600 | 6.0 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | BMW E90; Ford Explorer; BMW X3 E83; Ford Territory; BMW E63; Audi A6; BMW E60; BMW X5 E53; Ford Expedition; Audi A8; Ford Mustang; Jaguar S-Type; BMW E65; Jaguar XK; Audi A4; Volkswagen Phaeton |
6 | 6HP32 | 2002 | 850 | 7.6 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | Bentley Azure; BMW E65; Rolls-Royce Drophead Coupe; Bentley Arnage; Rolls-Royce Phantom; Volkswagen Phaeton |
8 | 8HP45 | 2010 | 500 | 3.5 | Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | BMW F10; Chrysler 300; BMW F20; Volkswagen Amarok; BMW F30; Alfa Romeo Giulia; BMW X3 F25; Alfa Romeo Stelvio; BMW X5 F15; Dodge Charger; Jaguar XE; BMW F22 |
8 | 8HP55 | 2010 | 550 | 4.2 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Τετρακίνηση (AWD) | Audi Q5; Audi A8; Audi Q7; Audi A7 |
8 | 8HP90 | 2010 | 1000 | 8.0 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | Rolls-Royce Wraith; Bentley Mulsanne; Lamborghini Urus; Audi SQ7; Bentley Continental; Rolls-Royce Phantom; Aston Martin DBS; Audi RS6; Dodge Hellcat |
9 | 9HP28 | 2014 | 380 | 2.4 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | Fiat 500X; Chrysler 200; Jeep Renegade |
9HP48 | 2013 | 480 | 4.0 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Τετρακίνηση (AWD) | Acura TLX; Jeep Renegade; Acura MDX; Chrysler 200; Honda Pilot; Chrysler Pacifica; Range Rover Evoque; Fiat 500X; Fiat Doblo; Honda CR-V; Jeep Cherokee; Jaguar E-Pace; Range Rover Discovery Sport |
Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των μεταδόσεων ZF 4-9 HP
Δυσλειτουργίες | Μεταδόσεις |
Ο συμπλέκτης του μετατροπέα ροπής χαλάει, επιφέροντας έτσι κραδασμούς και διαρροές. | 4HP20; 8HP55; 4HP24; 6HP19 |
Οι ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες μαζεύουν βρωμιά και καταστρέφονται. | 4HP20; 5HP19; 8HP45; 6HP19; 6HP26 |
Ο αισθητήρας θέσης ταχύτητας παύει να λειτουργεί. | 4HP20 |
Η αντλία λαδιού φράζει από τα προϊόντα φθοράς του συμπλέκτη του μετατροπέα ροπής. | 5HP19; 4HP24; 8HP55 |
Οι τριβείς (σινεμπλόκ) καταστρέφονται. Κάτι τέτοιο επιφέρει διαρροές, κραδασμούς, αλλά και την καταστροφή των τμημάτων της μετάδοσης, π.χ. της αντλίας λαδιού. | 4HP24; 5HP19; 4HP20; 8HP45; 4HP14; 6HP32 |
Ο μετατροπέας ροπής χαλάει εξαιτίας αυξημένων φορτίων. | 5HP24; 5HP19 |
Η καλωδίωση των ηλεκτρονικών βαλβίδων χαλάει. | 5HP24 |
Ο αισθητήρας ταχύτητας περιστροφής διαθέτει μικρό κύκλο ζωής. | 5HP24; 4HP24 |
Το ρουλεμάν της πλήμνης καταστρέφεται. | 5HP24 |
Η μηχατρονική μονάδα καίγεται εξαιτίας υπερθέρμανσης. | 6HP26; 6HP19; 8HP90; 8HP55; 6HP32 |
Η πλάκα διαχωρισμού του σώματος της βαλβίδας καταστρέφεται εξαιτίας της βρωμιάς. | 6HP19 |
Τα μηχανικά στοιχεία της μετάδοσης χαλούν πρόωρα εξαιτίας διαρροών και χαμηλής πίεσης του λαδιού. | 6HP32; 6HP19; 8HP90; 8HP45 |
Το πλαστικό κάρτερ παραμορφώνεται. | 6HP26 |
Το σετ πλανητικών γραναζιών από αλουμίνιο, χαλάει γρήγορα. | 8HP45 |
Διαρροές λαδιού από το χιτώνιο της μονάδας ελέγχου. | 8HP55; 8HP45 |
Η μετάδοση μετατοπίζεται στο ρελαντί αυθόρμητα. | 9HP48; 9HP28 |
Σχόλιο