Ηλεκτρικό χειρόφρενο: λειτουργίες και συσκευή

Ηλεκτρικό χειρόφρενο: λειτουργίες και συσκευή

Τα τελευταία χρόνια ο σχεδιασμός των αυτοκινήτων τείνει να είναι όλο και πιο ανθρωποκεντρικός, βελτιώνοντας και τη ζωή του οδηγού και παρέχοντάς του όσο το δυνατόν περισσότερες διευκολύνσεις κατά τη χρήση του οχήματός του.

Οι παλαιότεροι από εμάς, θυμόμαστε ακόμη τα αυτοκίνητα των πατεράδων μας με τους χειροκίνητους γρύλλος των παραθύρων και τα ανεμιστηράκια στο ταμπλό, μιας και δεν υπήρχε ακόμη η έννοια του κλιματισμού. Μαζί με τα πιο πάνω, ειδικά τα αγόρια θυμόμαστε και το χειρόφρενο που τραβιόταν προς τα επάνω, τόσο για να εξασφαλίσει τη σταθερότητα του οχήματος κατά τη στάθμευση, όσο και για μερικά αρκετά επικίνδυνα παιχνίδια στις στροφές.

Φυσικά το χειροκίνητο χειρόφρενο είναι ιδιαίτερα κοινό και στα σημερινά αυτοκίνητα, αν και έχει ήδη αρχίσει να μπαίνει στο χρονοντούλαπο τις ιστορίας. Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες αρκετών περιοδικών αυτοκινήτου, μόλις το 25 με 30 τις εκατό των καινούριων αυτοκινήτων, φτάνουν στην αγορά με κλασσικό χειρόφρενο. Τα υπόλοιπα εξοπλίζονται με ηλεκτρικό.

Τι είναι το ηλεκτρικό χειρόφρενο

Το ηλεκτρικό χειρόφρενο όπως λέει και το όνομά του, κάνει τη δουλειά ακριβώς που κάνει και το παλαιού τύπου χειρόφρενο, με τη διαφορά πως είναι ηλεκτρικό. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια ακόμη καινούρια τεχνολογία, η οποία έχει σκοπό να διευκολύνει τον οδηγό, που απλά θα χρησιμοποιεί έναν διακόπτη χωρίς να χρειάζεται να τραβά τον λεβιέ επάνω με δύναμη ή να πατάει το κουμπί του λεβιέ για να το κατεβάσει. Παράλληλα βέβαια, η συγκεκριμένη τεχνολογία, αυξάνει τον χώρο γύρω από τον οδηγό, μιας και δεν υπάρχει ο λεβιές του χειρόφρενου και ομορφαίνει και το εσωτερικό με την ύπαρξη ενός καλοσχεδιασμένου διακόπτη.

Πώς λειτουργεί το ηλεκτρικό χειρόφρενο

Πώς λειτουργεί το ηλεκτρικό χειρόφρενο

Η αρχή λειτουργίας του χειρόφρενου είναι απλή. Τραβώντας το χειρόφρενο, ένας σύστημα από ντίζες πρεσάρει τα τακάκια ου πίσω άξονα πάνω στους αντίστοιχους δίσκους ή τις σιαγώνες επάνω στα ταμπούρα. Το αποτέλεσμα είναι το όχημα να σταθεροποιείται στη θέση του ακόμη και στις απότομες ανηφοριές. Η ίδια αρχή λειτουργίας διέπει και το ηλεκτρικό χειρόφρενο, μόνο που τη θέση του λεβιέ και του συστήματος με τις ντίζες, εδώ κατέχουν δύο ηλεκτρικά μοτέρ, ένα σε κάθε οπίσθιο τροχό. Με την ενεργοποίηση του διακόπτη, τα ηλεκτρικά μοτέρ, αναλαμβάνουν το πρεσάρισμα των τακακιών επάνω στους δίσκους ή πιο σπάνια πια, των σιαγώνων επάνω στα ταμπούρα.

 Υπάρχουν δύο είδη ηλεκτρικού χειρόφρενου στην αγορά αυτή τη στιγμή: 
  1. Τα ηλεκτρικά χειρόφρενα με ένα ηλεκτρικό μοτέρ και ντίζες μικρού μήκους. Το συγκεκριμένο σύστημα διαθέτει ένα ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο μόλις ενεργοποιηθεί, τραβάει τις ντίζες «δένοντας» τους τροχούς. Η χρήση του μπορεί να γίνει τόσο με δίσκους όσο και με ταμπούρα και τοποθετείται σε οχήματα κατασκευαστών όπως οι Citroen, Hyundai, Toyota κ.λπ.
  2. Τα ηλεκτρικά χειρόφρενα τύπου δαγκάνας με δύο μοτέρ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχουν δύο μοτέρ, ένα σε κάθε φρένο των οπίσθιων τροχών, τα οποία λειτουργούν απευθείας επάνω στη δαγκάνα των φρένων, με τη χρήση ιμάντα. Η χρήση τους γίνεται αποκλειστικά σε αυτοκίνητα με δισκόφρενα στους οπίσθιους τροχούς και συναντώνται συνήθως στα οχήματα του Group VAG.

Το μεγαλύτερο ποσοστό των ηλεκτρικών χειρόφρενων, απενεργοποιείται αυτόματα με το ξεκίνημα της κίνησης του οχήματος.

Στα οχήματα με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, το χειρόφρενο «λύνεται» μόλις πατηθεί πλήρως ο συμπλέκτης και αρχίσετε να πατάτε το πετάλι του γκαζιού. Αν δεν το έχετε χρησιμοποιήσει ποτέ στο παρελθόν, στην αρχή θα σας μπερδέψει, αν και είναι απλά θέμα συνήθειας.

Στα οχήματα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων τα πράγματα είναι σαφώς απλούστερα, μιας και το χειρόφρενο «λύνεται» με το πάτημα του πεταλιού του γκαζιού. Σε αυτό το είδος των οχημάτων, η τεχνολογία έχει εξελιχθεί περισσότερο, μιας και έχει να προσφέρει μερικά ακόμη καλούδια.

Για παράδειγμα σε κάποια οχήματα υπάρχει ένα σύστημα που όταν το όχημα βρίσκεται σε ανηφοριά η κατηφοριά, ανιχνεύει την κλίση του και κρατά τα φρένα πατημένα χωρίς να πρέπει να δέσετε το χειρόφρενο, για να ξεκινήσει το αυτοκίνητο ευκολότερα.

Ένα ακόμη σύστημα που παρουσιάστηκε από το Group VAG, διαθέτει ένα διακόπτη στο πετάλι του φρένου, οπότε για να «δεθεί» το χειρόφρενο, εκτός από τη χρήση του βασικού διακόπτη, ο οδηγός μπορεί απλά πρέπει να πατήσει μέχρι το τέρμα το πετάλι του φρένου.

Επίσης, σε κάποια οχήματα, το ηλεκτρικό χειρόφρενο ενεργοποιείται και όταν σβήνει ο κινητήρας του αυτοκινήτου, καλύπτοντας τον οδηγό σε περίπτωση που το ξεχάσει.

Ηλεκτρικό χειρόφρενο και προβλήματα

Το βασικότερο πρόβλημα για κάποιους είναι πως δεν μπορούν πια να «παίξουν» με το χειρόφρενο. ‘Όπως και με κάποιες άλλες νέες τεχνολογίες, υπάρχει ένα μεγάλο μέρος της αγοράς που υποστηρίζει πως χάνετε η πραγματική μαγεία του αυτοκινήτου. Εν μέρει θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε με αυτή τη σκέψη. Ας πάμε να δούμε όμως κάποια ουσιαστικότερα προβλήματα με το ηλεκτρικό χειρόφρενο.

Αρχικά έχουμε τα προβλήματα που δημιουργούνται στον οδηγό όταν έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με τη συγκεκριμένη καινούρια τεχνολογία. Σαφώς απαιτείται χρόνος για να αλλάξει συνήθειες και για αρκετό καιρό θα ψάχνει να βρει το λεβιέ του χειρόφρενου δίπλα του ή θα μαρσάρει πολύ τον κινητήρα για να λύσει το χειρόφρενο. Το σίγουρο είναι ότι μετά από κάποιο διάστημα θα καταλάβει την ευκολία που του προσφέρει και θα συνηθίσει τις καινούριες γι’ αυτόν κινήσεις. Μην ξεχνάμε πόσο ευχάριστη θα είναι η συγκεκριμένη τεχνολογία για τη σύζυγο που όταν παίρνει το αυτοκίνητο μετά το σύζυγο, συνήθως παραπονιέται πως δεν μπορεί να λύσει το χειρόφρενο.

Ένα ακόμη πρόβλημα για κάποιους είναι και ότι δεν υπάρχει πια η δυνατότητα να αλλαχτούν τα τακάκια από το ίδιο τον οδηγό. Το συγκεκριμένο σύστημα απαιτεί η συντήρηση οποιουδήποτε είδους να γίνεται από ειδικευμένο προσωπικό και φυσικά με υψηλότερο από παλαιότερα κόστος, μιας και απαιτείται η χρήση ειδικού κομπιούτερ ακόμη και για την αλλαγή τακακιών. Φυσικά η συντήρηση από τους ειδικούς, όσο κι αν δεν αρέσει σε κάποιους από εμάς, είναι η σωστή πρακτική.

Φυσικά αν και δεν θα το προτείναμε ποτέ, δεν υπάρχει και η δυνατότητα να «παίξουμε» με το χειρόφρενο. Αν και αυτό είναι σε γενικές γραμμές η ιδανική λύση για να μειωθούν κάποια είδη ατυχημάτων κατά πολύ.

Σε γενικές γραμμές πάντως, η καινούρια αυτή τεχνολογία είναι πολύ πιο αξιόπιστη και ξεκούραστη για τον οδηγό, ειδικά όταν συνοδεύεται και από τα υπόλοιπα «καλούδια» που αναφέραμε πιο πάνω.

Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *