Ανασφάλιστο όχημα: Τι γίνεται αν δεν πληρώσω την ασφάλεια

Ανασφάλιστο όχημα: Τι γίνεται αν δεν πληρώσω την ασφάλεια

Πολλοί Έλληνες οδηγοί, κατά κύριο λόγο άντρες αλλά όχι μόνο, δηλώνουν ότι έχουν το αυτοκίνητό τους σαν «παιδί» τους. Εννοώντας φυσικά πως το προσέχουν, το συντηρούν σωστά και το διατηρούν πάντα στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Αν δεχτούμε όμως τη συγκεκριμένη παρομοίωση ως σωστή, θα πρέπει να τους υπενθυμίσουμε ότι όπως κάνοντας ένα παιδί αποκτάς και κάποιες ευθύνες, το ίδιο ισχύει και με την απόκτηση ενός αυτοκινήτου.

Η Ελληνική νομοθεσία, όπως και η νομοθεσία κάθε χώρας που διαθέτει οδικό δίκτυο, ορίζει κάποιες συγκεκριμένες παραμέτρους για την κίνηση των οχημάτων στους δρόμους. Στην Ελληνική επικράτεια, για να κυκλοφορεί ένα όχημα νόμιμα, θα πρέπει να διαθέτει:

  • Έγκυρη άδεια κυκλοφορίας,
  • Έγκυρες πινακίδες κυκλοφορίας,
  • Έγκυρη κάρτα ελέγχου Κ.Τ.Ε.Ο.
  • Έγκυρη κάρτα ελέγχου καυσαερίων,
  • Απόδειξη πληρωμής τελών κυκλοφορίας,
  • Έγκυρη ασφάλεια αυτοκινήτου και φυσικά,
  • Ο οδηγός να διαθέτει δίπλωμα οδήγησης για τον τύπο του συγκεκριμένου οχήματος.

Τα πιο πάνω έγγραφα απαιτούνται για όλα τα είδη των οχημάτων που κυκλοφορούν στο Ελληνικό οδικό δίκτυο, ανεξάρτητα από την κατηγορία στην οποία ανήκει το όχημα, το αν είναι δίκυκλο, τρίκυκλο, τετράτροχο, τριαξονικό κ.λπ. Στο άρθρο αυτό, θα γίνει λόγος για την ασφάλεια αυτοκινήτου, το ανασφάλιστο όχημα και τα πρόστιμα της τροχαίας για ανασφάλιστο όχημα.

Αρχικά, θα πρέπει να αναφερθεί ότι μιας και η ασφάλεια του αυτοκινήτου αποτελεί σύμβαση περιορισμένης διάρκειας, δεν υπάρχει συγκεκριμένη ημερομηνία κατά την οποία θα πρέπει να πληρώνεται. Οι ασφαλιστικές εταιρίες στην Ελλάδα παρέχουν μηνιαία, τριμηνιαία, εξαμηνιαία και ετήσια πακέτα ασφάλισης, των οποίων το κόστος εξαρτάται από τις καλύψεις που θα επιλέξει ο ιδιοκτήτης του οχήματος. Αν δηλαδή θα έχει οδική ασφάλεια, θραύση κρυστάλλων κ.λπ. εκτός από την αστική ευθύνη.

Παράλληλα, η πεποίθηση που έχουν πολλοί οδηγοί ότι καλύπτονται για κάποιο διάστημα – άλλοι λένε ενός μηνός, άλλοι μιας εβδομάδας – δεν ισχύει. Με τη λήξη της ασφάλειας, το μεσημέρι συνήθως μιας συγκεκριμένης ημερομηνίας, το όχημα είναι αυτόματα ανασφάλιστο και  οποιαδήποτε ζημιά ή ευθύνη προς τρίτους επιβαρύνει αποκλειστικά τον οδηγό και ιδιοκτήτη.

Ακόμη, κάτι που θα πρέπει να έχουν οι οδηγοί στο νου τους είναι τα «ψιλά» γράμματα των συμβολαίων με την ασφαλιστική εταιρία. Υπάρχει περίπτωση, ακόμη κι αν είναι εμπρόθεσμα πληρωμένη η ασφάλεια, να μην καλύπτονται, αν το όχημα δεν έχει περάσει από Κ.Τ.Ε.Ο.

Το πρόστιμο για ανασφάλιστο όχημα ενδέχεται να είναι αρκετά βαρύ ανάλογα με την περίπτωση. Σε γενικές γραμμές πάντως, η νομοθεσία αναφέρει τα εξής:

  • Αν συλληφθεί οδηγός με Ιδιωτικής Χρήσης αυτοκίνητο ή μοτοσυκλέτα να κυκλοφορεί με ανασφάλιστο όχημα ή αν βρεθεί στο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου του υπουργείου ότι το όχημα είναι ανασφάλιστο (αν το όχημα δεν κυκλοφορεί θα πρέπει να έχει κατατεθειμένες πινακίδες, αλλιώς θεωρείται εν κυκλοφορία), λαμβάνει ειδοποίηση και θα πρέπει σε οκτώ (8) ημέρες το πολύ να αποδείξει ότι το όχημα ήταν ασφαλισμένο κατά την ημερομηνία του ελέγχου. Αν δεν μπορεί να αποδειχθεί αυτό, απαιτείται η άμεση ασφάλιση του οχήματος και η πληρωμή ενός παράβολου αξίας 250 ευρώ.
  • Σε περίπτωση που δεν γίνουν οι πιο πάνω προβλεπόμενες διαδικασίες, επέρχεται καινούριο πρόστιμο της τάξης των 500 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης, των πινακίδων και της αδείας κυκλοφορίας για έξη (6) μήνες.
  • Το πρόστιμο για το Επικουρικό Κεφάλαιο, το οποίο είναι η αρχή η οποία υποχρεούται να αποζημιώσει οδηγούς λόγω θανάτου, σωματικής βλάβης ή υλικών ζημιών σε περίπτωση τροχαίου με άγνωστο τον έναν οδηγό, με ανασφάλιστο όχημα, με οχήματα με ειδικές πινακίδες ή σε περίπτωση πτώχευσης της ασφαλιστικής εταιρίας, είναι 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία, 500 ευρώ για τα επιβατικά και 250 ευρώ για τις μοτοσυκλέτες.

Παράλληλα, σε περίπτωση ατυχήματος με ανασφάλιστο όχημα, οι κυρώσεις πέρα από τις πιο πάνω ενδέχεται να είναι οι εξής:

περίπτωση ατυχήματος με ανασφάλιστο όχημα
  • Αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος μέχρι και για δύο (2) χρόνια, και
  • Φυλάκιση από δύο (2) μήνες μέχρι και ένα (1) έτος με ποινή σε χρήματα της τάξης των 3.000 ευρώ.

Στα πιο πάνω φυσικά, προστίθεται και η οποιαδήποτε ποινή ορίσει το δικαστήριο, μιας και σε περιπτώσεις τραυματισμού, η διαδικασία είναι αυτόφωρη και το δικαστήριο ελέγχει για περαιτέρω ευθύνες, κατανάλωση αλκοόλ, ουσιών κ.λπ.

Πώς μπορώ να δω λοιπόν αν είναι ασφαλισμένο το αυτοκίνητο μου;

Η συγκεκριμένη διαδικασία είναι ιδιαίτερα εύκολη. Το μόνο που θα πρέπει να κάνει ο ιδιοκτήτης του οχήματος, είναι να συνδεθεί ηλεκτρονικά με την πλατφόρμα του Κέντρου Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου. Στη συνέχεια, θα πρέπει να εισάγει τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματός του και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου του. Με τον τρόπο αυτό, θα εμφανιστεί μια λίστα ασφαλισμένων οχημάτων, στην οποία θα πρέπει να βρίσκεται και το δικό του όχημα. Αν δεν βρει το όχημά του στη λίστα, σημαίνει πως είναι ανασφάλιστο και θα πρέπει να επικοινωνήσει με την ασφαλιστική εταιρία, με την οποία συνεργάζεται.

Πώς μπορώ να δω αν το αυτοκίνητό μου έχει δεχτεί πρόστιμο ως ανασφάλιστο;

Και αυτή η διαδικασία γίνεται ηλεκτρονικά και είναι ιδιαίτερα απλή. Αρχικά, με το που βεβαιωθεί το πρόστιμο, θα πρέπει ο ιδιοκτήτης του οχήματος να λάβει είτε μήνυμα στο κινητό του τηλέφωνο, είτε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που θα ορίζει το πρόστιμο και το λόγο που επιδόθηκε.

Αν δεν έχει λάβει κάποιο μήνυμα, και πάλι ο ιδιοκτήτης που υποψιάζεται την ύπαρξη προστίμου ή θέλει απλά να κάνει έλεγχο, θα πρέπει να συνδεθεί στο gov.gr και στις πληροφορίες οχημάτων. Εκεί έχει τη δυνατότητα να ελέγξει αν το όχημά του βρίσκεται σε ακινησία, αν έχει δηλωθεί κλοπή του, αν είναι ανασφάλιστο, αλλά και την ημερομηνία λήξης της ασφάλειάς του.

Σε περίπτωση που τελικά υπάρχει πρόστιμο, ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να συνδεθεί και πάλι στην ίδια πλατφόρμα αλλά στην επιλογή Υπηρεσίες προς πολίτες με τους κωδικούς του TaxisNet, να βρει το σχετικό παράβολο με τον αριθμό πρωτοκόλλου της παράβασης για την οποία έχει επιβληθεί το πρόστιμο και να το πληρώσει είτε στο ταμείο κάποιας τράπεζας, είτε την ίδια στιγμή ηλεκτρονικά.

Σε κάθε περίπτωση, η ασφάλεια θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα των οδηγών, μιας και μπορεί ενδεχομένως να τους γλιτώσει τόσο από πρόστιμα, αλλά και από ολοκληρωτική χρεοκοπία και φυλάκιση. Η ασφάλεια είναι αυτή η οποία θα καλύψει τόσο τις υλικές ζημιές, όσο και τις σωματικές βλάβες και τους θανάτους που ενδέχεται να προκύψουν λόγω ατυχήματος. Προσοχή στους δρόμους φυσικά, αλλά και πάντα πληρωμένη ασφάλεια για να είναι η οδήγηση του αυτοκινήτου μας ξέγνοιαστη.

Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *