Στις ημέρες μας, όλα σχεδόν τα αυτοκίνητα διαθέτουν δύο φίλτρα αέρα, ένα φίλτρο αέρα για τη μηχανή του αυτοκινήτου και ένα φίλτρο αέρα για την καμπίνα επιβατών. Και τα δύο είναι αναλώσιμα και απαιτούν αντικατάσταση ανά διαστήματα. Σήμερα, θα μιλήσουμε για το φίλτρο αέρα του κινητήρα.
Τι είναι και τι κάνει το φίλτρο αέρα του αυτοκινήτου;
Το φίλτρο αέρα του κινητήρα είναι η τελευταία άμυνα του αυτοκινήτου, προτού περάσει ο ατμοσφαιρικός αέρας στο εσωτερικό του κινητήρα για να ενωθεί με το καύσιμο και να προκύψει η καύση. Η τοποθεσία που θα το βρείτε είναι στο σύστημα εισαγωγής του αέρα μέσα στο ειδικό τους περίβλημα. Το φίλτρο αυτό αποτελεί ουσιαστικό ένα σχετικά μέσου μεγέθους τμήμα από πτυχωτό χαρτί, βαμβάκι ή άλλο παρόμοιο υλικό, το οποίο φιλτράρει, δηλαδή συγκρατεί τους ρύπους και τα σωματίδια που υπάρχουν στην ατμόσφαιρα και δεν τους επιτρέπει να περάσουν μέσα στον κινητήρα και να βλάψουν τα εσωτερικά του μέρη.
Ποια είναι τα συμπτώματα του βουλωμένου φίλτρου αέρα;
Τα φίλτρα στο σύνολό τους, με την πάροδο του χρόνου συγκεντρώνουν ρύπους και σωματίδια, οπότε βουλώνουν. Αυτό συμβαίνει και στα φίλτρα αέρα του κινητήρα. Το αποτέλεσμα είναι, ο αέρας να περνάει με δυσκολία από μέσα τους, με αποτέλεσμα η ποσότητά του που φτάνει στον κινητήρα να είναι περιορισμένη. Αν δεν αλλαχτεί όμως ενδέχεται ακόμη και να ραγίσει ή να σπάσει οπότε οι ρύποι θα περνούν ελεύθερα στο εσωτερικό των θαλάμων καύσης.
Όταν το φίλτρο αέρα βουλώσει, υπάρχουν συγκεκριμένα συμπτώματα που θα σας δώσουν τη δυνατότητα να το καταλάβετε.
Αυτά είναι:Κάθε πότε αλλάζουμε το φίλτρο αέρα του κινητήρα;
Το κάθε πότε απαιτεί αντικατάσταση το φίλτρο αέρα του κινητήρα, εξαρτάται από τη μάρκα, το μοντέλο και τον κατασκευαστή του. Κάθε εταιρία δίνει δικά της διαστήματα ανάλογα με το φίλτρο, αν και η επικρατέστερη άποψη που θα ακούσετε από τους μηχανικούς είναι τα 10.000 χλμ ή δύο χρόνια λειτουργίας για όλα τα φίλτρα.
Σε γενικές γραμμές, αυτό που επηρεάζει περισσότερο την κατάστασή τους οπότε και το χρόνο αντικατάστασης είναι η συνθήκες λειτουργίας του οχήματος. Αν το όχημα κινείται σε περιοχές με πολύ σκόνη ή ιδιαίτερα επιβαρυμένη ατμόσφαιρα λόγο καυσαερίων, είναι σαφές ότι θα πρέπει να αντικαθίσταται συχνότερα.
Η ασφαλέστερη πάντως λύση για να κρατάτε τον κινητήρα σας στη βέλτιστη δυνατή κατάσταση, είναι ο περιοδικός οπτικός έλεγχος του φίλτρου. Όταν δείτε ότι δεν είναι σε καλή κατάσταση ή εμφανιστούν κάποια από τα πιο πάνω συμπτώματα, αντικαταστήστε το. Ούτως ή άλλως, το φίλτρο αέρα του κινητήρα ανήκει στα αναλώσιμα τμήματα και δεν είναι ακριβό, οπότε και να το προμηθευτείτε εύκολα μπορείτε και να το αλλάξετε μόνοι σας, μιας και το μόνο που θα πρέπει να κάνετε είναι να αφαιρέσετε τα στοιχεία συγκράτησης του περιβλήματος, να βγάλετε το παλιό, να καθαρίσετε το εσωτερικό του περιβλήματος, να τοποθετήσετε το καινούριο και να ξαναδέσετε το περίβλημα.
Φίλτρο ελευθέρας ροής και τα προβλήματά του
Το φίλτρο αέρα ελευθέρας ροής, είναι ουσιαστικά ένα φίλτρο αέρα κινητήρα το οποίο είναι πιο διαπερατό, επιτρέποντας σε μεγαλύτερη ποσότητα αέρα να περνά προς τον κινητήρα. Υπάρχουν διαθέσιμες διάφορες μορφές. Υπάρχουν δηλαδή φίλτρα ελευθέρας που μπαίνουν στο φιλτροκούτι αλλά και «φιλτροχοάνες», «σκούπες» κ.λπ. Τα φίλτρα αυτά είναι συνήθως καθοριζόμενα και μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν.
Η συνηθέστερη χρήση τους είναι στην αναβάθμιση του κινητήρα, μιας και η κοινή πεποίθηση είναι πως «αναπνέει» καλύτερα ο κινητήρας και λαμβάνει περισσότερο αέρα άρα φτιάχνει πλουσιότερο μείγμα. Ισχύουν όμως όλα αυτά και αν ναι υπάρχουν συνέπειες;
Κατ’ αρχάς σαφώς θα δείτε κάποια μικρή αλλαγή προς το καλύτερο στην απόδοση του κινητήρα στις χαμηλές στροφές. Επαναλαμβάνω «μικρή» μιας και περνάει περισσότερος αέρας, το θέμα όμως είναι αξίζει τον κόπο;
Τα φίλτρα ελευθέρας ροής, ΔΕΝ συγκρατούν όλους τους ρύπους, όπως τα εργοστασιακά. Οπότε μέρος των ρύπων παίρνουν στον κινητήρα και προκαλούν ζημιές με βασικότερη την καταστροφή του αισθητήρα MAF.
Μετά τον καθαρισμό τους, συνήθως απαιτούν λάδωμα, προτού τοποθετηθούν και πάλι στη θέση τους, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους αν δεν γίνει σωστά.
Το κόστος τους είναι αρκετά υψηλότερο, αν και μιας και είναι καθοριζόμενα, γίνεται απόσβεση σε βάθος χρόνου.
Για να υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα στη «δύναμη» του κινητήρα (μόνα τους υποτίθεται ότι δίνουν έναν με δύο ίππους) θα πρέπει να αλλαχτεί και η εξάτμιση και να αλλαχτούν οι ρυθμίσεις στο πρόγραμμα διαχείρισης του συστήματος ψεκασμού καυσίμου, για να λαμβάνει ο κινητήρας και την ανάλογη ποσότητα καυσίμου και να μην υπάρχουν προβλήματα με το μείγμα.
Τελικά, η απόφαση είναι του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου. Πάντως έτσι για να κλείσουμε, κάτι παραπάνω ξέρει ο κατασκευαστής που δεν τα τοποθετεί εργοστασιακά.
Σχόλιο