Φίλτρο καυσίμου: συμπτώματα και λειτουργίες

Φίλτρο καυσίμου: συμπτώματα και λειτουργίες

Το αυτοκίνητό μας αποτελεί τον πιστό μας σύντροφο σε όλες μας τις μετακινήσεις, τα ταξίδια και τις διακοπές. Θα πρέπει όμως να φροντίζουμε το φιλαράκι μας, όπως και κάθε άλλο καλό μας φίλο. Μέσα στα πλαίσια της φροντίδας του αυτοκινήτου μας φυσικά βρίσκεται και η συντήρησή του. Πέρα από τα γνωστά μας λάδια, μπουζί και καύσιμα, ένα μεγάλο βάρος της σωστής και απροβλημάτιστης λειτουργίας του πέφτει και στα φίλτρα και την έγκαιρη αντικατάστασή τους.

Εκτός όμως από τα γνωστά σε όλους φίλτρα αέρα κινητήρα, καμπίνας και λαδιού, υπάρχει άλλο ένα με το οποίο ο κόσμος δεν ασχολείται και ιδιαίτερα. Το παραμελημένο αυτό φίλτρο είναι το φίλτρο βενζίνης. Πρόκειται για ένα μικρό σε μέγεθος, αναλώσιμο τμήμα, το οποίο όμως παίζει τεράστιο ρόλο στη λειτουργία του κινητήρα.

Πού βρίσκεται το φίλτρο βενζίνης

Πού βρίσκεται το φίλτρο βενζίνης

Στις ημέρες μας, τα οχήματα διαθέτουν συνήθως δύο φίλτρα βενζίνης. Το ένα βρίσκεται μέσα στο ντεπόζιτο του καυσίμου και είναι το ακριβότερο από τα δύο, και το άλλο βρίσκεται τοποθετημένο κατά μήκος τις γραμμής παροχής καυσίμου και είναι το πιο οικονομικό. Σε κάθε περίπτωση πάντως, ο ιδιοκτήτης του οχήματος θα πρέπει ή να τσεκάρει το εγχειρίδιο συντήρησης του οχήματος ή να ρωτήσει κάποιο μηχανικό για να βρει ακριβώς που βρίσκονται κι αν είναι ένα ή δύο. Παράλληλα, με αυτό τον τρόπο θα μάθει και τα διαστήματα αντικατάστασής του.

Τι κάνει το φίλτρο βενζίνης

Κατ’ αρχάς, το φίλτρο βενζίνης κατασκευάζεται από πλαστικό το οποίο στο εσωτερικό του έχει ένα μέσω διήθησης από χαρτί με ειδική επίστρωση. Ο λόγος ύπαρξής του είναι η συγκράτηση των ρύπων, της σκουριάς και των άλλων σωματιδίων που ενδέχεται να περιέχει το καύσιμο, πριν αυτό φτάσει στην αντλία καυσίμου, τα μπεκ ψεκασμού και τον κινητήρα, χωρίς όμως να επηρεάζει την πίεση του καυσίμου στο σύστημα.

Η ικανότητα συγκράτησης σωματιδίων έχει να κάνει με την ικανότητα διήθησης που μετριέται σε μικρόν. Στις ημέρες μας, τα περισσότερα αυτοκίνητα με ψεκασμό καυσίμου, δέχονται φίλτρα ανάμεσα στα 10 με 30 μικρόν. Πολύ ισχυρότερα φίλτρα δηλαδή από ό,τι τα οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας, μιας και είναι πιο ευαίσθητα στις ζημιές από ρύπους.

Τα προβλήματα του φίλτρου βενζίνης

Πού βρίσκεται το φίλτρο βενζίνης

Τα προβλήματα που ενδέχεται να παρουσιάσει το φίλτρο βενζίνης είναι απλά. Ενδέχεται να σπάσει το περίβλημά του λόγω μηχανικής κρούσης και να βουλώσει ή να σκιστεί το μέσο διήθησης. Παρ’ όλα αυτά, το συνηθέστερο πρόβλημα είναι να είναι το φίλτρο βενζίνης βουλωμένο.

Συμπτώματα βουλωμένου φίλτρου βενζίνης

Όταν το φίλτρο βενζίνης βουλώσει, μαζέψει δηλαδή πολλούς ρύπους χάνει τη δυνατότητα διήθησής του. Ο οδηγός μπορεί να το καταλάβει από τα πιο κάτω συμπτώματα.

  1. Χειροτέρευση της απόδοσης του κινητήρα. Όταν το φίλτρο αρχίσει να βουλώνει, κατά το πάτημα του γκαζιού δεν φτάνει η παραπάνω βενζίνη που απαιτείται άμεσα στους θαλάμους καύσης, οπότε το αυτοκίνητο «ανοίγει» με καθυστέρηση. Η επιδείνωση είναι φανερότερη στις απότομες ανηφοριές.
  2. Δυσκολίες στην εκκίνηση του κινητήρα. Το συγκεκριμένο σύμπτωμα εμφανίζεται μόνο αφού το φίλτρο βουλώσει αρκετά. Αν το φίλτρο δεν έχει αλλαχτεί ποτέ, το συγκεκριμένο σύμπτωμα αργά ή γρήγορα θα κάνει την εμφάνισή του.
  3. Αιφνίδιο σβήσιμο του κινητήρα. Αν σβήνει μόνος του ο κινητήρας κατά την οδήγηση, ενδέχεται εκτός από τροφοδοσία ρεύματος να είναι και δείγμα ανάγκης αντικατάστασης του φίλτρου καυσίμου. Όσο πιο πολύ βουλώνει το φίλτρο, τόσο μικρότερη ποσότητα καυσίμου φτάνει στον θάλαμο καύσης, με αποτέλεσμα να μην επαρκεί για τη λειτουργία του κινητήρα.
  4. Ρεταρίσματα ή άσχημη λειτουργία στο ρελαντί. Όταν βουλώσει το φίλτρο η ποιότητα του μείγματος αλλοιώνεται, οπότε δημιουργούνται προβλήματα στην ομαλή λειτουργία του κινητήρα. Ενδέχεται επίσης να αυξηθεί η κατανάλωση καυσίμου και να ανάψει η ένδειξη «ελέγχου κινητήρα» στον πίνακα οργάνων.

Πώς αλλάζω φίλτρο βενζίνης

Πώς αλλάζω φίλτρο βενζίνης

Η αλλαγή του φίλτρου βενζίνης που βρίσκεται στη γραμμή καυσίμου είναι μια αρκετά εύκολη διαδικασία, αν και απαιτεί μεγάλη προσοχή, μιας και η βενζίνη είναι εύφλεκτη. Η αλλαγή του φίλτρου στο εσωτερικό του ντεπόζιτου καυσίμου είναι μια διαφορετική πολύ πιο δύσκολη περίπτωση. Σε γενικές γραμμές πάντως η αλλαγή του ανάλογα με τον κατασκευαστή πρέπει να γίνεται ανά 30.000 μίλια ή 40.000 με 45000 χιλιόμετρα. Κάποια οχήματα ωστόσο έχουν πολύ μεγαλύτερα διαστήματα αντικατάστασής του.

Ας τις δούμε ξεχωριστά. Αρχικά, ας δούμε πώς γίνεται η αλλαγή του φίλτρου βενζίνης που βρίσκεται κατά μήκος της γραμμής παροχής καυσίμου.

 Θα χρειαστείτε: 
  • Ένα δοχεία για την συλλογή της βενζίνης που ενδεχομένως θα κυλίσει από τη γραμμή.
  • Έναν πυροσβεστήρα μιας και η βενζίνη είναι ιδιαίτερα εύφλεκτη.
  • Ένα λάστιχο νερού συνδεδεμένο με την παροχή νερού για τον ίδιο λόγο.
  • Ένα μυτοτσίμπιδο.
  • Γυαλιά ατομικής προστασίας.
  • Ένα ίσιο κατσαβίδι.
  • Ένα γρύλλο αν το φίλτρο βρίσκεται κάτω από τον κινητήρα. Και φυσικά,
  • Το κατάλληλο για το όχημα φίλτρο βενζίνης.
 Ας δούμε και τη διαδικασία τώρα σε 5 απλά βήματα. 
  1. Αρχικά θα πρέπει να ανακουφίσουμε την πίεση του κυκλώματος παροχής καυσίμου. Μέσα από το εγχειρίδιο συντήρησης του οχήματος βρείτε την ασφάλεια ή το ρελέ της αντλίας καυσίμου του οχήματος και αποσυνδέστε την ή το. Ελέγξτε αν παίρνει μπροστά ο κινητήρας. Δεν θα παίρνει ή θα σβήσει μόλις κάψει την υπάρχουσα στη γραμμή βενζίνη.
  2. Βρείτε το φίλτρο βενζίνης. Και πάλι μέσα από το εγχειρίδιο συντήρησης του οχήματος, βρείτε την ακριβή θέση του φίλτρου βενζίνης.
  3. Αποσυνδέστε και βγάλτε το παλιό φίλτρο βενζίνης. Έχετε πρόχειρο το λάστιχο του νερού και φέρτε κοντά σας τον πυροσβεστήρα. Φορέστε τα γυαλιά προστασίας. Βάλτε το δοχείο συλλογής κάτω από το φίλτρο και ξεκουμπώστε και αφαιρέστε τα κλιπ ή τα στοιχεία στερέωσης που συγκρατούν το φίλτρο βενζίνης. Στη συνέχεια, αφαιρέστε το. Κατά την αφαίρεση συνήθως πετάγονται μερικές σταγόνες καυσίμου που ενδέχεται να φτάσουν στα μάτια σας ή, αν δεν είναι κρύος ο κινητήρας ή βρεθούν κοντά σε φλόγα, να δημιουργηθούν προβλήματα.
  4. Τοποθετείστε το καινούριο φίλτρο βενζίνης. Συνδέστε τα κλιπ ή τα στοιχεία στερέωσης και καθαρίστε τον χώρο.
  5. Βάλτε και πάλι στη θέση της το ρελέ ή την ασφάλεια της αντλίας καυσίμου.
  6. Βάλτε μπροστά το όχημα και ελέγξτε για διαρροές καυσίμου.

Η αλλαγή του φίλτρου στο εσωτερικό του ντεπόζιτου καυσίμου, είναι ιδιαίτερα δύσκολη και επικίνδυνη. Αν δεν έχετε ειδίκευση επάνω στην επισκευή οχημάτων, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να γίνεται από τους ειδικούς κάποιου συνεργείου αυτοκινήτων.

Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *