Πώς ελέγχουμε και αλλάζουμε το υγρό της μετάδοσης

Πώς ελέγχουμε και αλλάζουμε το υγρό της μετάδοσης

Το λάδι του κιβωτίου ταχυτήτων διαθέτει πολύ σημαντικές λειτουργίες. Λιπαίνει τα στοιχεία του κιβωτίου ταχυτήτων που έρχονται σε επαφή, απομακρύνει τη βρωμιά και τα προϊόντα τριβής και βοηθάει στην ψύξη. Στις αυτόματες μεταδόσεις, το συγκεκριμένο λειτουργικό υγρό μεταδίδει επίσης τη ροπή μεταξύ των τμημάτων του μετατροπέα ροπής. Έτσι, οι πιο πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτου συνιστούν να παρακολουθείται το επίπεδο και η κατάσταση του υγρού μετάδοσης μέσα στο κιβώτιο ταχυτήτων. Εμείς θα σας ενημερώσουμε σχετικά με το πώς να ελέγχετε το επίπεδό του στα διάφορα οχήματα, καθώς επίσης θα συζητήσουμε τις καταστάσεις που ενδέχεται να απαιτήσουν την αλλαγή του.

Ποια είναι τα σημάδια προβλημάτων με το υγρό της μετάδοσης;

 Τα παρακάτω σημάδια δηλώνουν ότι δεν υπάρχει αρκετή ποσότητα λαδιού στο κιβώτιο ταχυτήτων ή ότι ήρθε η ώρα να το αλλάξετε: 


  • εξωτερικοί θόρυβοι και δονήσεις κατά την αλλαγή των σχέσεων,
  • τη χειμερινή περίοδο, ενδέχεται να έρθετε αντιμέτωποι με προβλήματα κατά την αλλαγή σχέσης όταν η μονάδα δεν έχει ακόμα ζεσταθεί,
  • η δυναμική ενδέχεται να επιδεινωθεί στα οχήματα με αυτόματη μετάδοση,
  • κοπανήματα στις αλλαγές ταχυτήτων,
  • καθυστέρηση στην αλλαγής ταχύτητας,
  • η αυτόματη μετάδοση ανεβάζει ή κατεβάζει ταχύτητα ενώ δεν θα έπρεπε.

Πώς ελέγχουμε το επίπεδο του υγρού της μετάδοσης;

 Για τον έλεγχο του επιπέδου του λαδιού σε μηχανική μετάδοση, προβείτε στα εξής: 
  1. Προετοιμάστε όλα τα αναγκαία εργαλεία και χημικά: ένα κλειδί, WD-40, μεταλλική βούρτσα, καθαρά πανιά ή χαρτοπετσέτες. Ενδέχεται επίσης να σας χρειαστεί λάδι – απαιτείται η χρήση του ίδιου με αυτό που περιέχει το κιβώτιο ταχυτήτων τη δεδομένη στιγμή. Πληροφορίες σχετικές με το υγρό του οποίου γίνεται χρήση στο μοντέλο του αυτοκινήτου σας, θα πρέπει να αναγράφονται στο εγχειρίδιο του οχήματος. Διαφορετικά, ζητήστε επαγγελματική υποστήριξη.
Προετοιμάστε όλα τα αναγκαία εργαλεία και χημικά
  1. Βάλτε το αυτοκίνητό σας σε ένα αναβατόριο οχημάτων ή επάνω από ένα λάκκο επιθεώρησης. Αν δεν έχετε τέτοιου είδους εξοπλισμό και το αυτοκίνητό σας είναι μπροστινοκίνητο, βγάλτε τον αριστερό εμπρόσθιο τροχό για να αποκτήσετε πρόσβαση στο παράθυρο επιθεώρησης που βρίσκεται στο περίβλημα του κιβωτίου ταχυτήτων.
  2. Τραβήξτε χειρόφρενο.
  3. Αν μόλις σβήσατε τον κινητήρα, αφήστε να περάσουν μερικά λεπτά έως ότου το λάδι να στραγγιχτεί στο κάρτερ.
  4. Καθαρίστε την τάπα πλήρωσης και τη τριγύρω περιοχή με τη βοήθεια μιας μεταλλικής βούρτσας. Σκουπίστε τα με ένα καθαρό πανάκι με διαλυτικό. Έτσι, θα αποτραπεί η εισαγωγή βρωμιάς στο εσωτερικό της μονάδας.
Καθαρίστε την τάπα πλήρωσης
  1. Ξεβιδώστε το καπάκι που κλείνει το άνοιγμα. Αν είναι κολλημένο, χρησιμοποιήστε WD-40 για να το ξεσφίξτε.
Ξεβιδώστε το καπάκι που κλείνει το άνοιγμα
  1. Τσεκάρετε την ποσότητα λαδιού που υπάρχει στο κιβώτιο ταχυτήτων. Το επίπεδό του θα πρέπει να φτάνει στο κάτω άκρο της οπής.
  2. Εάν απαιτείται, συμπληρώστε υγρό με τη βοήθεια μιας σύριγγας.
Εάν απαιτείται, συμπληρώστε υγρό με τη βοήθεια μιας σύριγγας
  1. Σκουπίστε τις κηλίδες λαδιού στο περίβλημα του κιβωτίου ταχυτήτων με τη βοήθεια ενός πανιού ή μιας χαρτοπετσέτας.
  2. Βιδώστε το καπάκι.
  3. Εγκαταστήστε όλα τα τμήματα στις θέσεις τους, ακολουθώντας την αντίστροφη σειρά.
Τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, τις περισσότερες φορές, διαθέτουν ένα δείκτη μέτρησης στάθμης για να ελέγχετε τη στάθμη του υγρού αυτόματης μετάδοσης (ATF).
 Η διαδικασία ελέγχου έχει ως εξής: 
  1. Παρκάρετε το όχημά σας σε μια ίσια επιφάνεια.
  2. Ανοίξτε το καπό.
  3. Βρείτε το δείκτη μέτρησης λαδιού της μετάδοσης. Τις περισσότερες φορές, η λαβή του διαθέτει ανοιχτό χρώμα, συχνά πορτοκαλί. Εάν χρειαστεί, συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του οχήματος για τη θέση του δείκτη μέτρησης λαδιού.
  4. Βάλτε μπρος τον κινητήρα. Αφήστε τον να λειτουργήσει για λίγη ώρα ώστε να θερμανθεί.
  5. Αν δεν κάνετε τον έλεγχο αμέσως αφού σταματήσετε να οδηγείτε, τσεκάρετε όλες τις λειτουργίες κρατώντας το λεβιέ σε κάθε θέση για περίπου τρία δευτερόλεπτα. Έτσι θα βοηθηθεί η διανομή του υγρού μετάδοσης σε όλο το μήκος των αγωγών.
  6. Μετακινήστε το λεβιέ στη θέση “Park” ή “Neutral” ανάλογα με το μοντέλο του οχήματος. Η ακριβής θέση του επιλογέα ταχυτήτων καθορίζεται συχνά στο δείκτη μέτρησης της στάθμης λαδιού.
  7. Τραβήξτε χειρόφρενο.
  8. Συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του οχήματος ώστε να ενημερωθείτε για το εάν ο κινητήρας πρέπει να είναι αναμμένος ή σβηστός για τον έλεγχο. Ειδικότερα, σε κάποια μοντέλα των Acura και Honda, ο κινητήρας απαιτείται να σβήσει μετά την προθέρμανσή του.
  9. Βγάλτε το δείκτη μέτρησης από το κιβώτιο ταχυτήτων και σκουπίστε το με τη χρήση ενός καθαρού πανιού που δεν αφήνει χνούδια.
  10. Βάλτε το δείκτη μέτρησης της στάθμης λαδιού μέχρι κάτω και μετά, βγάλτε τον και πάλι.
  11. Τσεκάρετε τον δείκτη μέτρησης της στάθμης λαδιού. Θα εντοπίσετε δύο σημάδια πάνω του. Το ένα δηλώνει τη στάθμη του υγρού μετάδοσης με κρύο κινητήρα και το δεύτερο, με ζεστό κινητήρα. Συνήθως, διαθέτουν τις ανάλογες σημάνσεις: “Κρύο” ή “Ζεστό” ή αριθμούς οι οποίοι δηλώνουν τη θερμοκρασία. Όταν ο κινητήρας σας είναι ζεστός, το ίχνος λαδιού στο δείκτη του λαδιού θα πρέπει να βρίσκεται στο σημάδι “Hot” ή σε υψηλότερη θερμοκρασία, αλλά όχι πιο πάνω από αυτά. Αντενδείκνυται η μέτρηση της στάθμης του υγρού μετάδοσης με κρύο κινητήρα, διότι τα αποτελέσματα δεν θα είναι ακριβή.
  12. Εάν απαιτείται, συμπληρώστε υγρό αυτόματης μετάδοσης στο κιβώτιο ταχυτήτων. Για αυτό, σβήστε τον κινητήρα και κάντε χρήση ενός χωνιού.
  13. Περιμένετε να αδειάσει το λάδι μέσα στο κάρτερ λαδιού.
  14. Βάλτε μπρος τον κινητήρα και τσεκάρετε ξανά τη στάθμη του υγρού μετάδοσης.
Κάποια μοντέλα, π.χ. τα BMW E46, BMW E39, Audi A4, Audi A6, Volkswagen Passat, είναι εξοπλισμένα με κιβώτια ταχυτήτων που δεν έχουν δείκτες μέτρησης.
 Για να κάνετε τον έλεγχο του εάν είναι επαρκώς γεμάτα ή όχι, ακολουθήστε τα εξής: 
  1. Ζεστάνετε το κιβώτιο ταχυτήτων σε θερμοκρασία λειτουργίας, διανύοντας απόσταση κοντά στα 15 χιλιόμετρα.
  2. Βάλτε το όχημα σε ένα αναβατόριο, λάκκο επιθεώρησης ή ράμπα αυτοκινήτων, ώστε να φτάσετε στο κάτω μέρος του οχήματος.
  3. Βάλτε μπρος τον κινητήρα.
  4. Τοποθετήστε τον λεβιέ ταχυτήτων στην αντίστοιχη λειτουργία, “Park” ή “Neutral”.
  5. Ξεβιδώστε την τάπα ελέγχου στο κάτω μέρος του κιβωτίου ταχυτήτων. Αν το υγρό διαρρέει από την τρύπα, δεν χρειάζεται να συμπληρώσετε. Βιδώστε ξανά την τάπα.
  6. Αν δεν διαρρεύσει καθόλου, αυτό συνεπάγεται ότι δεν υπάρχει αρκετή ποσότητα λαδιού.
  7. Ρίξτε λίγο υγρό αυτόματης μετάδοσης μέσω του ανοίγματος πλήρωσης με ειδική αντλία ή σωλήνα και χωνί, μέχρι να αρχίσει να τρέχει από την οπή ελέγχου.
  8. Κλείστε την οπή με ένα καπάκι.
  9. Βάλτε μπρος τον κινητήρα.
  10. Ξεβιδώστε ξανά την τάπα και επαναλάβετε τη διαδικασία προσθέτοντας υγρό.
  11. Μόλις ξεκινήσει το υγρό αυτόματης μετάδοσης να διαρρέει και πάλι, κλείστε την οπή.
  12. Τοποθετήστε τον λεβιέ ταχυτήτων σε όλες τις λειτουργίες.
  13. Ανοίξτε την οπή ελέγχου και συμπληρώστε υγρό για τελευταία φορά.
  14. Βιδώστε τις τάπες ελέγχου και πλήρωσης.
  15. Σκουπίστε τις κηλίδες λαδιού από το κιβώτιο ταχυτήτων.

Πότε θα πρέπει να αλλάζετε το υγρό της μετάδοσης;

Συνιστάται η αλλαγή λαδιού στο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων κάθε 80.000 – 100.000 χλμ ή έπειτα από 5 έτη λειτουργίας, όποιο από τα δύο συμβεί γρηγορότερα. Στις ημιαυτόματες μεταδόσεις, το υγρό αλλάζεται κάθε 60.000 χλμ. Τα διαστήματα αλλαγής λαδιού των αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων στα διάφορα μοντέλα διαφοροποιούνται ακόμα πιο πολύ – από τριάντα μέχρι ορισμένες εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα. Τα επακριβή διαστήματα αλλαγής για το μοντέλο του οχήματός σας ορίζονται στο εγχειρίδιο ιδιοκτήτη.

 Κάποιες φορές, χάνονται οι ιδιότητες του υγρού μετάδοσης πρόωρα. Αυτό οφείλεται σε: 


  • Επιθετικό στυλ οδήγησης.
  • Έλξη βαρέως τύπου ρυμουλκούμενου.
  • Σπινάρισμα των τροχών σε ολισθηρές επιφάνειες για πολλή ώρα.
  • Ακατάλληλο υγρό αυτόματης μετάδοσης.
  • Οδήγηση όταν έχει κίνηση σε καύσωνα για πολλή ώρα.
  • Εσφαλμένη αλλαγή ταχυτήτων.

Έτσι, κάθε φορά που ελέγχετε τη στάθμη λαδιού, να ρίχνετε μια σταγόνα υγρού μετάδοσης σε μια χαρτοπετσέτα και να εξετάσετε την κηλίδα. Αυτή δεν πρέπει να περιλαμβάνει ξένες ύλες. Τα μαύρα κατάλοιπα στον δείκτη μέτρησης, η έντονη μυρωδιά καψίματος, η θολότητα ή η σημαντική μεταβολή του χρώματος, παραδείγματος χάρη εάν το λάδι από κόκκινο ή κίτρινο έγινε σκούρο καφέ ή μαύρο, αποτελούν επιπλέον σημάδια ότι το υγρό έχει αλλοιωθεί.

Πώς θα αλλάξετε λάδι του κιβωτίου ταχυτήτων μόνοι σας

 Για την αλλαγή του λαδιού της μετάδοσης σε μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, ακολουθήστε τα εξής: 
  1. Μάθετε την ποσότητα λαδιού κιβωτίου ταχυτήτων που μπορεί να χωρέσει στο κιβώτιο ταχυτήτων σας. Οι συγκεκριμένες πληροφορίες περιλαμβάνονται στο εγχειρίδιο του οχήματος. Εκτός από την αναγκαία ποσότητα του υγρού, με βάση τον σχεδιασμό του οχήματος, θα σας χρειαστούν μια φλάντζα κιβωτίου ταχυτήτων ή ένα o-ρινγκ (λαστιχάκι στεγανοποίησης) για την τάπα αποστράγγισης, κάποιο στεγανοποιητικό, ένα δοχείο για τη συλλογή του χρησιμοποιημένου λαδιού, χωνί και σωλήνα ή σύριγγα , πανάκι και κλειδιά για την αφαίρεση των στοιχείων στερέωσης.
  2. Προτού αρχίσετε, οδηγήστε για 5 με 10 χλμ, έτσι ώστε να αφήσετε το λάδι να θερμανθεί και να γίνει λιγότερο ιξώδες: θα γίνει πιο εύκολη η αποστράγγισή του.
  3. Τοποθετήστε το αυτοκίνητό σας σε ένα αναβατόριο οχημάτων, σε λάκκο επιθεώρησης ή σε ράμπα αυτοκινήτων. Αν χρειάζεται, ασφαλίστε τους τροχούς με τάκους τροχών.
Τοποθετήστε το αυτοκίνητό σας σε ένα αναβατόριο οχημάτων
  1. Βγάλτε την πλάκα ολίσθησης.
  2. Βάλτε ένα δοχείο κάτω από το κάρτερ λαδιού.
Βάλτε ένα δοχείο κάτω από το κάρτερ λαδιού
  1. Βγάλτε την τάπα αποστράγγισης (παραδείγματος χάρη, στα Renault Megane, Audi 100 και Audi A6) και αφήστε το ντεπόζιτο να στραγγιχτεί. Αν δεν υπάρχει τάπα αποστράγγισης (παραδείγματος χάρη, στα Opel Astra ή Chevrolet Lacetti), ξεσφίξτε τα στοιχεία στερέωσης του κάρτερ λαδιού, περιμένετε έως ότου διαρρεύσει το λάδι και μετά, βγάλτε το τμήμα, γερμένο με πολύ προσοχή προς τη μια πλευρά.
ξεσφίξτε τα στοιχεία στερέωσης του κάρτερ λαδιού
  1. Με καθαριστικό φρένων, απομακρύνετε τη βρωμιά από τη θέση τοποθέτησης του κάρτερ και των σπειρωμάτων της τάπας.
Απομακρύνετε τη βρωμιά από τη θέση τοποθέτησης του κάρτερ
  1. Αν βγάλατε το κάρτερ λαδιού κατά την εργασία, καθαρίστε τις εφαπτόμενες επιφάνειες από τα υπολείμματα της παλιάς φλάντζας, σκουπίστε τες με διαλυτικό και τοποθετήστε μια καινούρια φλάντζα κάνοντας χρήση στεγανοποιητικού. Βάλτε το κάρτερ λαδιού ξανά στη θέση του.
Καθαρίστε τις εφαπτόμενες επιφάνειες από τα υπολείμματα της παλιάς φλάντζας,
  1. Αν έχετε βγάλει την τάπα, αλλάξτε το ο-ρινγκ (λαστιχάκια στεγανοποίησης) και κλείστε την οπή αποστράγγισης μαζί με αυτό.
  2. Κάντε χρήση ενός σωλήνα και ενός χωνιού για να ρίξετε την αναγκαία ποσότητα υγρού στο κιβώτιο ταχυτήτων μέσω του σημείου εξαέρωσης. Έχετε επίσης τη δυνατότητα να το ρίξετε με τη βοήθεια μιας σύριγγας μέσα από την οπή ελέγχου.
  3. Ξανασυναρμολογήστε τα πάντα, ακολουθώντας την αντίστροφη σειρά.
Το υγρό αυτόματης μετάδοσης στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων απαιτείται να αλλάζεται σε κάποιο συνεργείο. Δεν θα είστε σε θέση να βγάλετε το λάδι μόνοι σας. Για να βγει, γίνεται χρήση ειδικού εξοπλισμού που διαθέτουν τα συνεργεία επισκευής αυτοκινήτου.

Συμπέρασμα

Η αλλαγή του υγρού μετάδοσης και η έγκαιρη συμπλήρωσή του θα συνδράμουν στη σημαντική επέκταση του κύκλου ζωής του τόσο της μηχανικής, όσο και της αυτόματης μετάδοσης, καθώς και στη διασφάλιση της μακρόχρονης και σταθερής λειτουργίας τους. Τηρήστε τις συμβουλές μας και θα μπορείτε να ελέγχετε το επίπεδο και την ποιότητα του λαδιού μόνοι σας, ώστε εσείς να αποφασίσετε τι θα κάνετε μετέπειτα.

[Total: 0   Average: 0/5]