Τι είναι οι αισθητήρες παρκαρίσματος και πώς λειτουργούν

Τι είναι οι αισθητήρες παρκαρίσματος και πώς λειτουργούν

Μέχρι πριν 50 χρόνια στην Ελλάδα, τα αυτοκίνητα ήταν αντικείμενα θαυμασμού, την ιδιοκτησία των οποίων είχαν οι πλούσιοι και ισχυροί. Στις ημέρες μας, τα αυτοκίνητα τείνουν να γίνουν περισσότερα από τους ανθρώπους. Η κίνηση στις μεγαλουπόλεις αυξάνεται συνεχώς και οι θέσεις στάθμευσης – αν βρεθούν – είναι στενές και δύσκολες στη διαχείριση.

Όταν η θέση που υπάρχει για να παρκάρει το όχημά του ο οδηγός ίσα που το χωράει, θα χρειαστεί να προσπαθήσει αρκετά για να τα καταφέρει και ενδεχομένως θα πρέπει ακόμη και να κατέβει από το όχημα για να ελέγξει το χώρο που του απομένει. Τη λύση στη δύσκολη ομολογουμένως αυτή κατάσταση, δίνουν οι αισθητήρες παρκαρίσματος ή αλλιώς parktronic.

Ας δούμε όμως τι ακριβώς είναι το parktronic ή αισθητήρες παρκαρίσματος. Ουσιαστικά, πρόκειται για ειδικούς αισθητήρες οι οποίοι ενημερώνουν τον οδηγό για την απόσταση ανάμεσα στο όχημά του και τα εμπόδια που ενδέχεται να βρίσκονται εμπρός ή πίσω από το όχημά του, είτε πρόκειται για κάποιο άλλο όχημα, είτε για κάποιο τοίχο, κολωνάκι κ.λπ.

Τα οχήματα στην εποχή μας διαθέτουν αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός και πίσω, οι οποίοι βρίσκονται συνήθως προσαρτημένοι στην επιφάνεια των προφυλακτήρων. Ο λόγος είναι πως οι προφυλακτήρες είναι τα πιο προεξέχοντα τμήματα του αμαξώματος, οπότε διατρέχουν και τον μεγαλύτερο κίνδυνο επαφής με τα αντικείμενα που βρίσκονται εμπρός ή πίσω από το όχημα κατά το παρκάρισμα. Ανάλογα φυσικά με τον κατασκευαστή του οχήματος, το συγκεκριμένο σύστημα ενδέχεται να έχει διαφορετικό όνομα, αλλά ο τρόπος λειτουργίας τους είναι σε γενικές γραμμές παρόμοιος.

Τα δυο δημοφιλέστερα είδη αισθητήρων παρκαρίσματος είναι οι αισθητήρες παρκαρίσματος με υπερήχους και οι ηλεκτρομαγνητικοί αισθητήρες παρκαρίσματος.

  • Αισθητήρες παρκαρίσματος με υπερήχους: οι αισθητήρες υπερήχων, λειτουργούν με ηχητικά κύματα υψηλής συχνότητας με τα οποία γίνεται η ανίχνευση των αντικειμένων. Ουσιαστικά, εκπέμπουν ηχητικούς παλμούς οι οποίοι αντανακλώνται στα αντικείμενα που βρίσκονται κοντά στο όχημα. Με τη χρήση ενός δέκτη, γίνεται η ανάλυση της αντανάκλασης των κυμάτων αυτών, για τον υπολογισμό της  απόστασης του εμποδίου από το όχημα. Η ενημέρωση του οδηγού γίνεται με ηχητικά σήματα και διαφοροποίηση της ταχύτητάς τους ανάλογα με την απόσταση. Το βασικότερο πρόβλημα των συγκεκριμένων αισθητήρων είναι οι παρεμβολές και τα αντικείμενα μικρού μεγέθους που μπορεί να τους μπερδέψουν. Επίσης, η βρωμιά στην επιφάνεια των προφυλακτήρων ενδέχεται να μην τους επιτρέψει να λειτουργήσουν.
  • Ηλεκτρομαγνητικοί αισθητήρες στάθμευσης: Κάνουν χρήση ηλεκτρομαγνητικών συχνοτήτων για την ανίχνευση των πλησιέστερων αντικειμένων. Οι ηλεκτρομαγνητικοί αισθητήρες στάθμευσης αναγνωρίζουν μεγαλύτερο εύρος  αντικειμένων και δεν έχουν τους περιορισμούς των αισθητήρων υπερήχων. Γεγονός το οποίο οφείλεται στο μεγαλύτερο φάσμα μηκών κύματος στο οποίο λειτουργούν. Παράλληλα, έχουν τη δυνατότητα συνδυασμού με κάμερα, δίνοντας στον οδηγό εικόνα του χώρου γύρω από το όχημα. Οι συγκεκριμένοι αισθητήρες τοποθετούνται στο εσωτερικό των προφυλακτήρων, οπότε δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα με το νερό και τους ρύπους.

Όπως είπαμε και πιο πάνω, συνήθως οι αισθητήρες τοποθετούνται στους προφυλακτήρες, είτε εξωτερικά, είτε εσωτερικά. Στην αγορά ωστόσο, έχουν εμφανιστεί και βάσεις πινακίδας οι οποίες διαθέτουν τόσο αισθητήρες όσο και κάμερα. Οι αισθητήρες παρκαρίσματος στην πινακίδα αποτελούν μια πολύ καλή λύση για οχήματα που είτε δεν διαθέτουν εργοστασιακό σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος, είτε για ιδιοκτήτες που επιθυμούν να βλέπουν το χώρο γύρω από το όχημά τους.

Επίσης, στην αγορά διατίθενται και ασύρματοι αισθητήρες παρκαρίσματος, δηλαδή  αισθητήρες παρκαρίσματος χωρίς καλώδια, οι οποίοι δεν απαιτούν λύσιμο των τμημάτων του αμαξώματος και άνοιγμα οπών για την τοποθέτησή τους.

Ας δούμε όμως πώς γίνεται η τοποθέτηση των αισθητήρων παρκαρίσματος.

Συνήθως, τα κιτ που προσφέρει η αγορά διαθέτουν τις δικές τους οδηγίες τοποθέτησης, αλλά σε γενικές γραμμές η διαδικασία είναι η πιο κάτω.

Αρχικά, ανοίγουμε τη συσκευασία και ελέγχουμε αν υπάρχουν όλα τα τμήματα που απαιτούνται. Αυτά συνήθως είναι:

  • 4 ή περισσότεροι αισθητήρες,
  • Η κεντρική μονάδα,
  • Μια οθόνη LED 4 χρωμάτων για την αναγνώριση της απόστασης με οπτικό και ηχητικό σήμα.
  • Καλωδίωση σύνδεσης. Σε περίπτωση που είναι ασύρματοι οι αισθητήρες, δεν απαιτείται άλλη πέραν αυτής της σύνδεσης της μονάδας στο ηλεκτρικό δίκτυο του οχήματος.
  • Ποτηροτρύπανο για το άνοιγμα των οπών στον προφυλακτήρα και ταινία διπλής όψης (ανάλογα με το είδος).

Η διαδικασία εγκατάστασης είναι η εξής:

  1. Πρέπει να μετρηθεί το μήκος του/των προφυλακτήρα/ων και να σημειωθούν τα σημεία που θα τοποθετηθούν οι αισθητήρες σε αρμονικές και ίσες μεταξύ τους αποστάσεις, συνήθως περίπου στα 45 με 50 εκατοστά. Η απόστασή τους από το έδαφος θα πρέπει να είναι περίπου το ίδιο, δηλαδή πάλι κοντά στα 50 εκατοστά.
  2. Αφού σημειώσετε τα σημεία, με το ποτηροτρύπανο ανοίξτε τις οπές στον  προφυλακτήρα.
  3. Στη συνέχεια, θα πρέπει να περαστούν τα καλώδια του αισθητήρα μέσα από τις οπές και να κουμπώσουν οι αισθητήρες στις οπές. Προσέξτε να βρίσκονται σε ευθεία γιατί αν έχουν κλίση ενδέχεται να διαβάζουν το έδαφος ή κάποιο άλλο τμήμα του οχήματος και να μη λειτουργούν σωστά.
  4. Περάστε τα καλώδια στο εσωτερικό του αμαξώματος από κάποια υπάρχουσα οπή ή ανοίξτε μια μόνοι σας, φροντίζοντας να τη στεγανοποιήσετε στη συνέχεια.
  5. «Τρέξτε» τα καλώδια κατά μήκος του οχήματος, κάτω από τα πλαστικά πάνελ στα αριστερά ή δεξιά του πατώματος του αυτοκινήτου. Καλό θα ήταν να μη βρίσκονται πολύ κοντά στα καλώδια παροχής ρεύματος των υπολοίπων συστημάτων.
  6. Τοποθετήστε την κεντρική μονάδα κάπου κάτω από το ταμπλό σε σημείο που να μην εμποδίζει τη χρήση του οχήματος.
  7. Τοποθετήστε την οθόνη LED σε εμφανές σημείο επάνω στο ταμπλό.
  8. Συνδέστε τα καλώδια των αισθητήρων και της οθόνης στις αντίστοιχες υποδοχές της κεντρικής μονάδας.
  9. Συνδέστε την κεντρική μονάδα με το ηλεκτρικό δίκτυο του οχήματος. Το κόκκινο καλώδιο συνδέεται στο ρεύμα και το μαύρο στη γείωση. Για την ασφάλειά σας, αν η γραμμή δεν βγαίνει από την ασφαλειοθήκη, τοποθετήστε ανάμεσα στην κεντρική μονάδα και την παροχή μια ασφάλεια.
  10. Δοκιμάστε την ορθή λειτουργία του συστήματος.

Πιο πάνω, σας περιγράψαμε την τοποθέτηση αισθητήρων παρκαρίσματος ενός συστήματος με υπερήχους και 4 αισθητήρες για τον οπίσθιο προφυλακτήρα, μιας και αποτελεί το συνηθέστερο σύστημα για τα οχήματα κάθε είδους. Ουσιαστικά όμως, η τοποθέτηση των συστημάτων γενικά βασίζεται στις ίδιες αρχές. Οι διαφορές εντοπίζονται στην ύπαρξη περισσότερων καλωδίων αν υπάρχει κάμερα ή στην απουσία καλωδίων αν πρόκειται για κάποιο ασύρματο σύστημα ή αν γίνει τοποθέτηση και στον εμπρόσθιο προφυλακτήρα, του «τρεξίματος» των καλωδίων με την αντίθετη φορά, από εμπρός προς τα πίσω. Καλές τοποθετήσεις να έχετε και να είστε πάντα ασφαλείς.

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων