Τα τελευταία χρόνια, οι χιονοπτώσεις στη χώρα μας δείχνουν να αυξάνουν τόσο σε διάρκεια όσο και σε ποσότητα χιονιού, κάνοντας τις αλυσίδες χιονιού ένα απαραίτητο αξεσουάρ που πρέπει να βρίσκεται μόνιμα στο εσωτερικό του χώρου αποθήκευσής μας κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Παλαιότερα τα πράγματα ήταν πιο απλά, μιας και υπήρχε μόνο ένας τύπος αλυσίδων αυτοκινήτου, οπότε η επιλογή των οδηγών ήταν δεδομένη. Η αγορά στις ημέρες μας ωστόσο, προσφέρει περισσότερες επιλογές με αποτέλεσμα να μπερδεύεται ο αγοραστής σχετικά με το ποιο προϊόν είναι το βέλτιστο.
Σε αυτό το άρθρο, θα κάνουμε μια ανάλυση που θα αφορά σε όλες τις παραμέτρους των αντιολισθητικών αλυσίδων αυτοκινήτου, για να μάθουμε όσα ενδεχομένως δεν είναι απόλυτα κατανοητά ή γνωστά σε όλους.
Ας δούμε αρχικά τους διαθέσιμους τύπους, οι οποίοι είναι τρεις:- Συμβατικές αλυσίδες χιονιού. Πρόκειται για τις γνωστές σε όλους μας αλυσίδες, που είναι ολόκληρες μεταλλικές με δύο ελάσματα, ένα από κάθε πλευρά, στα οποία σταθεροποιείται το μεταλλικό τμήμα. Οι συγκεκριμένες αλυσίδες είναι οι οικονομικότερές και πιο ανθεκτικές, αν και η τοποθέτησή τους απαιτεί αρκετή δύναμη από τον οδηγό. Παράλληλα, κατά την κίνηση του οχήματος σε μικρή ποσότητα χιονιού προκαλούν δονήσεις, ενώ επιφέρουν και γδαρσίματα στα ελαστικά.
- Χιονοκουβέρτες ή Πάνινες αλυσίδες χιονιού. Αποτελούν μια λίγο ακριβότερη επιλογή, αλλά η τοποθέτησή τους είναι πανεύκολη και το βάρος τους μηδαμινό. Απαιτούν όμως ιδιαίτερη προσοχή στη χρήση, γιατί αν κινηθούν έστω και ελάχιστα σε δρόμους χωρίς χιόνι, ενδέχεται να σκιστούν και να καταστραφούν ολοσχερώς.
- Αλυσίδες τύπου αράχνης. Ο πιο μοντέρνος τύπος αλυσίδων χιονιού στην αγορά, ο οποίος δεν απευθύνεται όμως σε μικρού μεγέθους οχήματα λόγω όγκου και ο οποίος απαιτεί πλήρη κατανόηση του τρόπου χρήσης και τοποθέτησής του. Ογκώδεις, αρκετά ακριβότερες από τα άλλα δύο είδη και μη λειτουργικές αν δεν τοποθετηθούν ακριβώς όπως πρέπει.
Η συχνότερη ερώτηση που ακούγεται συνήθως σε περιπτώσεις που απαιτούνται οι αλυσίδες είναι «Πώς βάζω τις αλυσίδες χιονιού;». Ας δούμε λοιπόν πώς γίνεται η τοποθέτηση των αλυσίδων χιονιού ανά τύπο. Μην ξεχνάτε όμως πως θα πρέπει να έχετε κάνει τουλάχιστον μια πρόβα στην τοποθέτησή τους σε ελεγχόμενες συνθήκες, όπως είναι η αυλή του σπιτιού σας, τόσο για να διασφαλίσετε πως δεν λείπει κάτι, όσο και για να δείτε αν μπορείτε να τις τοποθετήσετε μόνοι στο όχημα.
- Συμβατικές αλυσίδες χιονιού. Αρχικά, θα πρέπει να τις βγάλετε από τη συσκευασία τους κατά προτίμηση αφού στρώσετε κάποιο αδιάβροχο πανί για να γονατίσετε επάνω. Όπως είπαμε και πιο πάνω διαθέτουν δύο ελαστικά τμήματα κυκλικού σχήματος, το ενιαίο πάει από μέσα, το ανοιχτό που πρέπει να κλείσετε εσείς πάει στο εξωτερικό μέρος του τροχού. Περάστε τις αλυσίδες κάτω από τον τροχό και σηκώστε την προς τα επάνω, κρατώντας τα δύο σημεία που θα πρέπει μετά να συνδεθούν μεταξύ τους. «Ζυγίστε» τες με τρόπο που να είναι αρμονικά τοποθετημένες πάνω στον τροχό και να μη βρίσκουν τα μεταλλικά μέρη στη ζάντα. Στο εμπρόσθιο μέρος, το ελαστικό τμήμα διαθέτει δύο γάντζους ή κάποιο άλλο είδος στοιχείου στερέωσης, συνδέστε τους και σφίξτε το ρυθμιστικό τμήμα για να σφίξει η αλυσίδα επάνω στον τροχό. Κάποιες παλαιότερες αλυσίδες απαιτούν να κυλήσει το όχημα λίγο προς τα μπροστά για να έρθουν στην σωστή θέση. Οι νέου τύπου αλυσίδες δεν το χρειάζονται αυτό.
- Χιονοκουβέρτες ή Πάνινες αλυσίδες χιονιού. Τρόπος τοποθέτησής τους είναι απλούστερος από αυτόν των κλασσικών αλυσίδων. Και πάλι, θα πρέπει να τις βγάλετε από τη συσκευασία τους και να τοποθετήσετε τη συσκευασία στο χιόνι για να μη βραχείτε. Στη συνέχεια, θα πρέπει να τις περάσετε την κάθε μια από το πάνω μέρος του τροχού προς τα κάτω – κάπως σαν να φοράτε κάλτσες στον τροχό αλλά με την αντίθετη φορά και να τις φέρετε στη σωστή τους θέση με βάση τη ζάντα. Στη συνέχεια, θα πρέπει να κάνετε το αυτοκίνητο λίγο μπροστά και να φέρεται στη σωστή θέση και το υπόλοιπο μέρος τις τραβώντας το προς το μέσα μέρος του τροχού. Μόλις ξεκινήσετε να οδηγείτε, θα έρθουν στην απόλυτη θέση, από μόνες τους.
- Αλυσίδες τύπου αράχνης. Εδώ, η τοποθέτηση είναι απλούστερη υπό προϋποθέσεις. Ανάλογα με τη μάρκα και το μοντέλο των αλυσίδων, υπάρχει στη συσκευασία τους ένα σετ από προσαρμογείς (αντάπτορες), οι οποίοι θα πρέπει να έχουν τοποθετηθεί στη ζάντα εκ των προτέρων. Οι συγκεκριμένοι προσαρμογείς ενδέχεται να διαφέρουν σε σχήμα ή μέγεθος αλλά κάνουν ακριβώς την ίδια δουλειά. Ουσιαστικά, συγκρατούν τον μηχανισμό επάνω στον τροχό. Ο μηχανισμός λοιπόν αποτελείται από τον προσαρμογέα και το τμήμα που αγαλλιάζει τον τροχό και λειτουργεί ως αλυσίδα χιονιού. Όταν έχουν τοποθετηθεί εκ των προτέρων, οι προσαρμογείς (η τοποθέτηση της «αράχνης) γίνεται σε λιγότερο από ένα λεπτό σε κάθε τροχό, απλά με την αφαίρεση του εξωτερικού τμήματος του προσαρμογέα, την τοποθέτηση της αράχνης και την ασφάλισή της με το αποσπώμενο τμήμα του προσαρμογέα.
Ένα ακόμη ερώτημα που θα πρέπει να έχει ο οδηγός στο μυαλό του, εκτός από το να επιλέξει τι αλυσίδες χιονιού θα πάρει, δηλαδή ποιον τύπο θα χρησιμοποιήσει, είναι και οι διαστάσεις των αλυσίδων χιονιού. Καθώς κάθε όχημα διαθέτει διαφορετικού μεγέθους ζάντες και ελαστικά, οι αλυσίδες, ανεξάρτητα από τον τύπο τους θα πρέπει να συνάδουν και με το μέγεθος των τροχών του οχήματος (ζάντα και ελαστικό). Στην αγορά, υπάρχουν τα κατάλληλα μεγέθη για κάθε διάμετρο ζάντας και μέγεθος ελαστικού.
Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι αντιολισθητικές αλυσίδες ανεξάρτητα από τον τύπο τους, τοποθετούνται στους κινητήριους τροχούς. Στους δύο πίσω, αν η κίνηση είναι στους οπίσθιους τροχούς, στους δύο εμπρόσθιους αν η κίνηση είναι μπροστά. Στην περίπτωση των τετρακίνητων οχημάτων, θα πρέπει να μπαίνουν στους εμπρόσθιους τροχούς και να είναι ειδικές για τετρακίνητα οχήματα.
Πώς επιλέγω λοιπόν αλυσίδες αυτοκινήτου- @user_169786724.10.2024 18:16Μέλος
Εχω χρησιμοποιήσει αρκετές φορές αλυσίδες και με χιόνι και με πάγο με αυτοκίνητο με λάστιχο 155/R13 σε 5 λεφτά τις παίρναγα , εύκολα , Τώρα με το νέο αυτοκίνητο με λάστιχα 205/R16 χαμηλού προφίλ , αγόρασα πέρυσι αρχές Δεκεμβρίου αλυσσίδες , 2 φορές που έκανα δοκιμή , δυσκολεύτηκα . Με δυσκολία περνάει το ΄χερι στο πάνω μέρος του λάστιχου και του θόλου. Θα το δούμε στην πράξη . Τις βάζω στο πόρτ παγκάζ τον Δεκέμβριο και τις βγάζω αρχές Απριλίου.
Σχόλια– 1