Κάντε ερωτήσεις ή μοιραστείτε την εμπειρία σας με τις επισκευές στο forum αυτοκινήτων. Εγγραφείτε σε ενημερώσεις, ώστε να μην χάσετε τις νέες οδηγίες.
Για να κατεβάσετε το app:
Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων
Τι κάνουν οι άνω και κάτω βραχίονες ελέγχου;
Οι λειτουργίες των συγκεκριμένων τμημάτων μπορεί να διαφέρουν ελάχιστα με βάση τον σχεδιασμό της ανάρτησης. Παραδείγματος χάρη, σε αναρτήσεις με διπλά ψαλίδια, οι άνω βραχίονες ελέγχου συγκρατούν το επάνω μέρος του ακραξονίου, μην αφήνοντας τον τροχό να γείρει όταν οδηγείτε. Τα κάτω, συγκρατούν επίσης το ακράξονιο, αλλά παράλληλα, συγκρατούν και το κάτω άκρο του αμορτισέρ για να μην κουνιέται. Σε μια ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, οι άνω βραχίονες ελέγχου μεταφέρουν τις πλευρικές δυνάμεις και κάνουν τη σύνδεση του ακραξονίου με το υποπλαίσιο. Ο εμπρόσθιος κάτω βραχίονας ελέγχου συγκρατεί τη θετική ή την αρνητική απόκλιση (toe in) του τροχού. Ο οπίσθιος κάτω βραχίονας φέρει το βάρος του αμαξώματος του αυτοκινήτου μέσω του ελατηρίου.
Ποια είναι τα σημάδια ενός προβληματικού βραχίονα ελέγχου;
Σε περίπτωση ζημιάς του βραχίονα ελέγχου, το όχημα ενδέχεται να τραβάει προς τη μια πλευρά. Οι τροχοί δεν θα είναι ευθυγραμμισμένοι και τα ελαστικά θα φθείρονται ανομοιόμορφα. Οι ιδιότητες απόσβεσης των κραδασμών της ανάρτησης θα είναι ελαττωμένες, κάτι το οποίο γίνεται ιδιαίτερα αισθητό κατά την οδήγηση σε χαμηλής ποιότητας δρόμους. Ενώ οδηγείτε, μπορεί να ακούστε ευδιάκριτους ήχους: χτυπήματα, τριξίματα ή κλικ. Κατά κανόνα, κάτι τέτοιο προκύπτει σε σκληρούς δρόμους. Σε ομαλό οδόστρωμα, ενδέχεται να ακουστεί ένα ιδιαίτερο βουητό από την ανάρτηση και τριξίματα στις στροφές. Επίσης, ενδέχεται να παρουσιαστούν φαινόμενα υπερστροφής ή υποστροφής και μπορεί να υπάρξουν καθυστερήσεις στην ανταπόκριση του τιμονιού.
Θεωρείται επικίνδυνη η οδήγηση με προβληματικό βραχίονα ελέγχου;
Ο προβληματικός βραχίονας επιφέρει επιδείνωση του χειρισμού, κάτι που ασκεί αρνητική επιρροή στην οδική ασφάλεια. Στα ολισθηρά οδοστρώματα υπάρχει υψηλός κίνδυνος ολίσθησης. Αν σπάσει ο βραχίονας ελέγχου, υπάρχει κίνδυνος εξαιρετικής κλίσης του τροχού, κάτι το οποίο καθίσταται ιδιαίτερα επικίνδυνο κατά την οδήγηση με μεγάλη ταχύτητα, διότι ενδέχεται να χάσετε τελείως τον έλεγχο του αυτοκινήτου.
Πώς χαλούν οι βραχίονες ελέγχου;
Τα πιο ευάλωτα τμήματα των συγκεκριμένων τμημάτων είναι τα σινεμπλόκ και τα μπαλάκια. Τα πρώτα σκληραίνουν και σπάνε με το πέρασμα του χρόνου, ενώ το μέρος τους από καουτσούκ ενδέχεται να ξεκολλήσει από το μεταλλικό. Όσο για τα μπαλάκια, το ένθετο και η μπίλια τους φθείρονται, επιφέροντας την ελεύθερη κίνησή τους. Αν δεν γίνει εγκαίρως η αλλαγή τους, τα στοιχεία στερέωσης και οι θέσεις τοποθέτησης των σινεμπλόκ και των μπαλακιών, ενδέχεται να σπάσουν εξαιτίας των πιο υψηλών φορτίων και των κενών. Έτσι, αυξάνεται ο κίνδυνος να σπάσει ο βραχίονας ελέγχου κατά το πέρασμα του τροχού επάνω από κάποιο εμπόδιο. Έχετε υπόψη σας ότι ακόμα και ένα καινούριο τμήμα ενδέχεται να σπάσει λόγο σοβαρής κρούσης. Σε κάποιες περιπτώσεις, η αντοχή των τμημάτων ελαττώνεται λόγω διάβρωσης.
Μπορώ να αλλάξω μόνο τον έναν βραχίονα ελέγχου;
Θα μπορούσατε να αντικαταστήσετε μόνον τον χαλασμένο βραχίονα ελέγχου, όμως συνιστάται να αντικαθιστάτε τα συγκεκριμένα τμήματα ανά ζεύγος, ιδίως αν έχουν χρησιμοποιηθεί για μεγάλη χρονική περίοδο. Ακόμα και ένας βραχίονας ελέγχου που έχει γίνει χρήση του για μικρή χρονική περίοδο, ενδέχεται να έχει διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά από εκείνα του καινούριου τμήματος. Επίσης, τα τμήματα διαθέτουν περίπου τον ίδιο κύκλο ζωής. Επομένως, η ζημιά του ενός, τις περισσότερες φορές, σημαίνει ότι και το άλλο θα χαλάσει σύντομα.
Πόσος χρόνος απαιτείται για την αλλαγή των βραχιόνων ελέγχου;
Η αλλαγή των συγκεκριμένων τμημάτων ενδέχεται να διαρκέσει 1 έως 5 ώρες. Η διαδικασία του λυσίματός του και της τοποθέτησης των νέων τμημάτων, χαρακτηρίζεται μάλλον χρονοβόρα. Τα εργαλεία που θα σας χρειαστούν είναι ένας γρύλος και συμπιεστές ελατηρίων. Επίσης, η εργασία αυτή, τις περισσότερες φορές, περιλαμβάνει την αφαίρεση των μηχανισμών των φρένων. Μετά την εγκατάσταση των καινούριων βραχιόνων ελέγχου, ανεξαρτήτως από το αν είναι οι άνω ή οι κάτω, καθίσταται υποχρεωτική η ευθυγράμμιση των τροχών. Έχει σημασία να πραγματοποιείται η συγκεκριμένη διαδικασία σωστά, διότι η ορθότητά της είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον μεγάλο κύκλο ζωής των ελαστικών και των άλλων τμημάτων της ανάρτησης, της ικανότητα ελιγμών του οχήματος και της οδικής ασφάλειας.