Αισθητήρας στροφαλοφόρου: δυσλειτουργίες, λειτουργία, συμπτώματα

Αισθητήρας στροφαλοφόρου

Ο αισθητήρας στροφάλου είναι ένα πολύ χρήσιμο εξάρτημα που σχετίζεται με τη λειτουργία του κινητήρα και υπάρχει στην πλειοψηφία των σύγχρονων μοντέλων. Οι περισσότεροι κινητήρες δεν μπορούν να λειτουργήσουν αν δεν τους έχει σταλεί σήμα από τον συγκεκριμένο αισθητήρα. Αυτό είναι κάτι που μας κάνει να κατανοήσουμε πόσο σημαντικό είναι αυτό το μικρό εξάρτημα για την ομαλή λειτουργία των αυτοκινήτων.

Παρακάτω θα εξηγήσουμε πώς λειτουργεί ο αισθητήρας στροφάλου και ποια είναι τα επιμέρους στοιχεία του. Περιλαμβάνει το εξάρτημα του πηνίου και την πλακέτα του αισθητήρα, η οποία αποτελείται από 34 δόντια. Η πλάκα στην οποία βρίσκεται ο αισθητήρας πραγματοποιεί συνεχείς περιστροφές και προκαλείται παλμικό σήμα κάθε φορά που περνάει ένα δόντι από το πηνίο λήψης. Αφού τα δόντια που υπάρχουν στην πλάκα είναι 34, είναι λογικό να δημιουργούνται 34 σήματα παλμών, βάση τα οποία προσδιορίζεται η θέση του άξονα στροφάλου και η ταχύτητα με την οποία περιστρέφεται ο κινητήρας. Η παραπάνω λειτουργία βοηθάει, ακόμη, στον έλεγχο του ψεκασμού καυσίμου και στον χρονισμό του συστήματος ανάφλεξης του κινητήρα.

Ας δούμε τώρα πού βρίσκεται ο αισθητήρας στροφάλου. Ο συγκεκριμένος τύπος αισθητήρα εντοπίζεται φυσικά πάνω στον στροφαλοφόρο άξονα και συγκεκριμένα εφάπτεται με ένα γρανάζι του άξονα, το οποίο βρίσκεται πάνω στο βολάν και ονομάζεται γρανάζι σφονδύλου.

Όλοι σίγουρα θα αναρωτιέστε τι κάνει ο αισθητήρας στροφάλου και για ποιο λόγο είναι τόσο σημαντικός για τη λειτουργία των οχημάτων σας. Ο συγκεκριμένος αισθητήρας στέλνει σήματα στον εγκέφαλο για να εξασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του κινητήρα. Αναλυτικότερα, παρέχει πληροφορίες στον εγκέφαλο για τον ρυθμό και την ταχύτητα των στροφών του άξονα και μέσω αυτού ο εγκέφαλος ρυθμίζει κάποιες άλλες βασικές λειτουργίες, όπως είναι ο έλεγχος της ανάφλεξης και ο ψεκασμός καυσίμου.

Κατηγορίες

Υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι αισθητήρων στροφάλου: Οι επαγωγικοί αισθητήρες και αισθητήρες Hall. Πάντα πρέπει να γνωρίζετε ποιος τύπος αισθητήρας υπάρχει στο δικό σας αυτοκίνητο.

Βλάβες και συμπτώματα

Η οδήγηση ενός αυτοκινήτου με βλάβη στον συγκεκριμένο αισθητήρα είναι εξαιρετικά επικίνδυνη, γι’ αυτό και οι οδηγοί θα πρέπει να έχουν τα μάτια τους δεκατέσσερα για να προλάβουν οποιαδήποτε ζημιά. Συνήθως τα συμπτώματα βλάβης του αισθητήρα στροφάλου είναι εμφανή και χαρακτηριστικά. Παρακάτω θα γίνει αναλυτική παρουσίαση:

Εμφάνιση προβλήματος τη στιγμή που βάζετε μπροστά το όχημα. Αυτό μπορεί να συνοδεύεται από τη δυσκολία ή κάποια καθυστέρηση στην εκκίνηση ή ακόμη χειρότερα να μην μπορεί να ξεκινήσει ο κινητήρας του οχήματος.

Μη σταθερή επιτάχυνση

Αν για κάποιο λόγο αυξηθούν οι στροφές, τότε αυτό θα έχει ως συνέπεια την αύξηση στον ρυθμό που στέλνονται τα ηλεκτρικά σήματα στον εγκέφαλο και αυτό με τη σειρά του θα προκαλέσει απότομη αύξηση της ταχύτητας του κινητήρα και σοβαρές δυσλειτουργίες.

λειτουργία του αισθητήρα με διακοπές μπορεί να προκαλέσει αντίστοιχες διακοπές και στα σήματα που στέλνονται στον εγκέφαλο του κινητήρα. Συνήθως γι’ αυτό ευθύνονται προβλήματα με την καλωδίωση ή ακόμη και η κακή ποιότητα του αισθητήρα.

Η συγκεκριμένη ειδοποίηση με το λαμπάκι της λυχνίας να ανάβει είναι ένα πολύ κοινό σύμπτωμα. Αυτό συμβαίνει για να ενημερωθεί ο οδηγός πως υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το σήμα που μεταφέρεται από συγκεκριμένο αισθητήρα ή ακόμη και από κάποιον άλλον αισθητήρα.

Δόνηση ή κάποιος άλλος ασυνήθιστος θόρυβος από τον κινητήρα. Αν αντιληφθείτε οποιονδήποτε ασυνήθιστο θόρυβο από τον κινητήρα, είτε διακεκομμένο είτε συνεχόμενο, τότε πολύ πιθανόν να συμβαίνει κάποια λανθασμένη λειτουργία στους κυλίνδρους ή και πάλι μπορεί να έχει εγκατασταθεί κακής ποιότητα αισθητήρας.

Τι είναι ο στροφαλοφόρος άξονας: λειτουργίες, προβλήματα, συμπτώματα

Ο στροφαλοφόρος άξονας είναι ένα εξάρτημα που εντοπίζεται στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η θέση του είναι σε κεντρικό σημείο, όπου γίνεται η συνεργασία κι επικοινωνία όλων εξαρτημάτων για να λειτουργεί σωστά και αποδοτικά το όχημα. Οι άκρες των εμβόλων είναι σταθερές και ο άξονας κάνοντας περιστροφικές κινήσεις, εφοδιάζει τους τροχούς και το κιβώτιο των ταχυτήτων με ισχύ. Ο συγκεκριμένος άξονας παίζει τόσο σπουδαίο ρόλο για την ομαλή λειτουργία του οχήματος, που αν για οποιονδήποτε λόγο χαλάσει, τότε ο λογαριασμός στο συνεργείο για την επισκευή του θα είναι μεγάλος… Το να επισκευαστεί ο άξονας από κάποιον μηχανικό, απαιτεί άφθονο χρόνο και αυτός που θα κάνει την επισκευή πρέπει να είναι εξειδικευμένος, καθώς δεν διατίθενται ειδικά εργαλεία που να τον επισκευάζουν αυτόματα.

Βλάβες στροφαλοφόρου: Αιτίες και συμπτώματα

Κατά κανόνα, οι βλάβες που μπορεί να εμφανιστούν στον στροφαλοφόρο άξονα δεν αποτελούν πλέον πολύ συχνό φαινόμενο. Αυτό συμβαίνει γιατί τα μοντέλα έχουν γίνει ολοένα και πιο σύγχρονα και το ίδιο ισχύει και για τον τρόπο κατασκευής τους και τα εξαρτήματα που εφαρμόζονται. Τις περισσότερες φορές οι όποιες βλάβες εμφανιστούν στον στροφαλοφόρο άξονα γίνονται από απροσεξία ή κακό χειρισμό από πλευράς του ιδιοκτήτη. Οι λόγοι που πιθανόν να προκύψει κάποια ζημιά είναι δύο κυρίως: να μην υπάρχουν καθόλου λάδια στη μηχανή ή να έχει ανεβάσει υπερβολικές στροφές ο κινητήρας, κάτι που πλέον συμβαίνει πολύ σπάνια, καθώς όλα τα καινούρια μοντέλα έχουν ειδικά διαμορφωμένα συστήματα που παρακολουθούν ηλεκτρονικά όλες τις λειτουργίες που αφορούν τον κινητήρα. Αν λοιπόν, για παράδειγμα ένας κινητήρας ανεβάσει επικίνδυνα στροφές (κόκκινη ένδειξη), αυτομάτως αυτό ανιχνεύεται ηλεκτρονικά και διακόπτεται η παροχή του καυσίμου. Υπάρχει όμως η πιθανότητα κάποιος οδηγός να βάλει απότομα μικρότερη ταχύτητα κατά λάθος κι αυτό μπορεί να είναι καταστροφικό για τον στροφαλοφόρο άξονα.

Όσον αφορά την περίπτωση που έχουν εξαντληθεί τα λάδια του κινητήρα, αρχικά καίγονται πρώτα οι μπιέλες και αν δεν αντιμετωπιστεί εγκαίρως το πρόβλημα, τότε προχωράει η ζημιά και στον άξονα. Και πάλι όμως αυτό είναι κάτι που συμβαίνει σε σπάνιες περιπτώσεις, καθώς τα περισσότερο καινούρια μοντέλα διαθέτουν τούρμπο στον κινητήρα, γι’ αυτό και δεν μπορούν να αντέξουν πολλή ώρα χωρίς λάδια.

Όπως καταλαβαίνετε όλοι, ο αισθητήρας κι ο άξονας στροφάλου είναι πάρα πολύ σημαντικά εξαρτήματα ενός κινητήρα που παίζουν μεγάλο ρόλο για την ομαλή λειτουργία του κινητήρα. Αν αγνοήσετε τα πρώτα «σημάδια» ότι κάτι δεν πάει καλά ή αν αργήσετε να τα επισκευάσετε, τότε ίσως προκαλέσετε στο αυτοκίνητό σας κάποια μεγαλύτερη βλάβη που μπορεί να είναι καταστροφική. Γι’ αυτό αν παρατηρήσετε κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα, χωρίς δεύτερη σκέψη επισκεφτείτε το συνεργείο αυτοκινήτων της περιοχή σας για να γίνει μια εκτίμηση

Σχόλια– 1

  • @user_213996
    10.07.2023 17:16
    Μέλος

    Είναι απαραίτητο να έχει δημιουργηθεί το πρόβλημα αυτό με αυξημένες στροφές και καμμένα λάδια;;

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων