Αισθητήρας εκκεντροφόρου

Αισθητήρας εκκεντροφόρου

Κάθε ιδιοκτήτης οχήματος, αυτό που επιθυμεί είναι να γνωρίζει πως το όχημά του είναι πάντα έτοιμο να τον εξυπηρετήσει. Να γυρίσει απλά δηλαδή το κλειδί στη μίζα και να πάει εκεί που επιθυμεί χωρίς προβλήματα.

Για να είναι φυσικά αυτό εφικτό, ακόμη και αν το αυτοκίνητο είναι καινούριο, απαιτείται η σωστή συντήρησή του. Πέραν όμως από τα συνηθισμένα σέρβις, ενδέχεται να προκύψουν και βλάβες σε τμήματα που δεν θα σκεφτόμασταν ποτέ να ελέγξουμε από μόνοι μας.

Ο ορθός χρονισμός του κινητήρα, είναι το Α και το Ω για να μπορεί να λειτουργεί σωστά και χωρίς προβλήματα. Για να μπορεί να υπάρξει όμως απαιτούνται διάφοροι αισθητήρες που ελέγχουν τη διαδικασία. Ένας από αυτούς είναι και ο αισθητήρας θέσης του εκκεντροφόρου.

Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης διαθέτουν δυο βασικούς άξονες, τον στροφαλοφόρο και τον εκκεντροφόρο. Ο στροφαλοφόρος άξονας, ενώνεται με τα έμβολα και με τη χρήση του βολάν με τον συμπλέκτη και το κιβώτιο ταχυτήτων, λαμβάνοντας παλινδρομική κίνηση και μετατρέποντάς τη σε περιστροφική. Έτσι, μπορεί και κινείται το όχημα.

Πάμε τώρα στον άξονα που μας ενδιαφέρει, τον εκκεντροφόρο. Ο εκκεντροφόρος παίρνει κίνηση από τον στροφαλοφόρο, είτε με ιμάντα, είτε με καδένα και γυρνάει με τη μισή ταχύτητα από ότι ο στροφαλοφόρος, με βασικό του σκοπό το άνοιγμα και το κλείσιμο των βαλβίδων, άρα και τον χρονισμό του κινητήρα. Κάπου εκεί γύρω του λοιπόν, υπάρχει και ο αισθητήρας θέσης του εκκεντροφόρου..

Τι είναι ο αισθητήρας του εκκεντροφόρου

Τι είναι ο αισθητήρας του εκκεντροφόρου

Ας δούμε κατ’ αρχάς τι είναι ο αισθητήρας του εκκεντροφόρου. Ουσιαστικά αποτελεί μια ηλεκτρονική συσκευή, η οποία ελέγχει τη θέση και την ταχύτητα του εκκεντροφόρου και στέλνει τα δεδομένα που λαμβάνει στον εγκέφαλο του κινητήρα. Για το λόγο αυτό, ονομάζεται και αισθητήρας θέσης εκκεντροφόρου. Τι κάνει λοιπόν ο αισθητήρας του εκκεντροφόρου; Με τα δεδομένα του, ο εγκέφαλος ή ECM του κινητήρα, ορίζει την ποσότητα του καυσίμου που θα εισέρθει στους θαλάμους καύσης, αλλά και το χρονισμό του σπινθήρα από τα μπουζί που θα αναφλέξει το μείγμα καυσίμου αέρα.

Στα σύγχρονα αυτοκίνητα με σύστημα start-stop, ο συγκεκριμένος αισθητήρας, ορίζει τον κύλινδρο που θα βρίσκεται σε χρόνο εισαγωγής και εκτόνωσης σε σχέση με τη θέση του εκκεντροφόρου, παρέχοντας καύσιμο και σπινθήρα κατά το πάτημα του πεταλιού του γκαζιού.

Πώς λειτουργεί ο αισθητήρας θέσης εκκεντροφόρου

Ο αισθητήρας θέσης του εκκεντροφόρου, βασίζει τη λειτουργία του στο φαινόμενο Hall, οπότε ονομάζεται και αισθητήρας Hall. Στους κινητήρες βενζίνης, τοποθετείται συνήθως δίπλα στο γρανάζι του εκκεντροφόρου. Μόλις περάσει ένα από τα δόντια του γραναζιού μπροστά από τον αισθητήρα, αυτός παράγει ένα σήμα, το οποίο όπως είπαμε αποστέλλεται στον εγκέφαλο του αυτοκινήτου. Ανάλογα λοιπόν με την ταχύτητα περιστροφής του εκκεντροφόρου, αυξάνεται και η ποσότητα σημάτων προς τον εγκέφαλο. Το σήμα αυτό ο εγκέφαλος το χρησιμοποιεί για να ορίσει τις θέσεις του εμβόλου στον πρώτο κύλινδρο.

Στους κινητήρες ντίζελ, η λειτουργία του αισθητήρα είναι λίγο διαφορετική, μιας και τα σήματά του χρησιμοποιούνται για τον καθορισμό της θέσης του εμβόλου στο σύνολο των κυλίνδρων και όχι μόνο στον πρώτο. Αντίστοιχα λοιπόν, υπάρχει και διαφορά στον σχεδιασμό του ίδιου του αισθητήρα.

Συμπτώματα βλάβης του αισθητήρα θέσης εκκεντροφόρου

Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, ο αισθητήρας αυτός είναι μια ηλεκτρονική συσκευή, οπότε ενδέχεται να παρουσιάσει προβλήματα ή να χαλάσει πλήρως. Το καλό είναι πως συνήθως εμφανίζονται κάποια συμπτώματα προτού καταστραφεί εντελώς, τα οποία υποδηλώνουν την έναρξη της διαδικασίας.

 Ας δούμε λοιπόν ποιά συμπτώματα υποδεικνύουν βλάβη του αισθητήρα εκκεντροφόρου: 
  1. Ενεργοποίηση της λυχνίας «ελέγχου κινητήρα – check engine” στον πίνακα οργάνων. Αποτελεί το συχνότερο μέσω ενημέρωσης για τυχόν πρόβλημα στον αισθητήρα του εκκεντροφόρου.
    Συμπτώματα βλάβης του αισθητήρα θέσης εκκεντροφόρου
  2. Κακή απόδοση κινητήρα. Ο χαλασμένος αισθητήρας θέσης εκκεντροφόρου, δεν λειτουργεί σωστά, οπότε δεν μεταδίδονται έγκαιρα τα δεδομένα στον εγκέφαλο. Το αποτέλεσμα είναι το όχημα να ρετάρει, να μην επιταχύνει κανονικά, να μην έχει την κανονική του δύναμη και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και να σβήνει μόνο του.
  3. Προβλήματα στην αλλαγή των ταχυτήτων. Στα σύγχρονα οχήματα, η βλάβη του αισθητήρα εκκεντροφόρου, ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία των ηλεκτρομαγνητικών βαλβίδων αλλαγής ταχυτήτων και να περάσει το αυτοκίνητο σε λειτουργία έκτακτης ανάγκης. Να ανεβάζει δηλαδή μόνο μέχρι 2.000 σ.α.λ. για την προστασία του κινητήρα μέχρι την επισκευή.
  4. Αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου. Όταν δεν λαμβάνει σωστά δεδομένα ο αισθητήρας εκκεντροφόρου, ενδέχεται τα μπεκ ψεκασμού να παραμένουν ανοιχτά για περισσότερη ώρα από όση απαιτείται, ψεκάζοντας περίσσεια καυσίμου στο θάλαμο καύσης. Παράλληλα ωστόσο, ο κινητήρας θα παράγει χτυπήματα.
  5. Αδυναμία εκκίνησης κινητήρα. Αν τα παραπάνω συμπτώματα δεν αντιμετωπιστούν, ο αισθητήρας εκκεντροφόρου θα καταστραφεί τελείως με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να μην παίρνει μπροστά. Γεγονός απόλυτα λογικό, μιας και αν ο εγκέφαλος δεν λαμβάνει δεδομένα, δεν ανταποκρίνεται στέλνοντας εντολές για παροχή καυσίμου και παραγωγή σπινθήρα.

Έλεγχος και αντικατάσταση

Ο αισθητήρας θέσης του εκκεντροφόρου δεν διαθέτει κάποιο συγκεκριμένο διάστημα για την αντικατάστασή του. Δεν είναι δηλαδή αναλώσιμο τμήμα. Η αντικατάστασή του απαιτείται όταν και αν πάθει κάποια βλάβη, με τη σύμφωνη γνώμη πάντα του μηχανικού σας.

Σε περίπτωση που εμφανιστούν κάποια από τα πιο πάνω συμπτώματα, πριν μεταβείτε για έλεγχο και πιθανή αντικατάσταση σε κάποιο συνεργείο μπορείτε να κάνετε κάποιους απλούς ελέγχους και μόνοι σας, χωρίς όμως να ανοίξετε τη συσκευή ή να παρέμβετε με οποιονδήποτε τρόπο στη δομή ή το περίβλημά της.

Αρχικά, θα πρέπει να ανοίξετε το καπό και να βρείτε σε ποιο σημείο βρίσκεται ο αισθητήρας. Για να γίνει πιο εύκολα αυτό, τσεκάρετε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή του οχήματος. Αφού βρείτε τον αισθητήρα, καθώς είναι μια ηλεκτρονική συσκευή, θα πρέπει να τσεκάρετε για τα συνηθισμένα προβλήματα που αφορούν κάθε ηλεκτρονική συσκευή.

Αρχικά, αποσυνδέστε τη φίσα τροφοδοσίας του, πάντα με τον κινητήρα σβηστό και τα κλειδιά εκτός διακόπτη και αφού έχετε αφαιρέσει τον αρνητικό πόλο της μπαταρίας. Αφού την αποσυνδέσετε ελέγξτε για την ύπαρξη υγρασίας ή σκουριάς στις επαφές. Αν υπάρχει υγρασία, στεγνώστε τη, αν υπάρχει σκουριά επικοινωνήστε με κάποιον ηλεκτρολόγο αυτοκινήτων.

Στη συνέχεια, τσεκάρετε σε όσο από το μήκος της καλωδίωσης υπάρχει ορατότητα για την ύπαρξη τσακισμάτων, κοψιμάτων, τυχόν καψιμάτων ή οποιασδήποτε άλλης ζημιάς του περιβλήματος της. Αν όντως βρείτε κάποιο από τα πιο κάτω προβλήματα, μεταβείτε σε κάποιο ηλεκτρολογείο οχημάτων για την επισκευή ή την αντικατάσταση τμημάτων ή ολόκληρης της καλωδίωσης.

Αν δεν βρείτε τίποτα από τα παραπάνω, το πιθανότερο είναι να απαιτείται η αντικατάσταση του αισθητήρα, στην αντιπροσωπεία ή σε κάποιο εξουσιοδοτημένο κατάστημα επισκευής.

Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *