Τι ειναι το ηλεκτρικο τουρμπο: πλεονεκτηματα και μειονεκτηματα

Τι ειναι το ηλεκτρικο τουρμπο: πλεονεκτηματα και μειονεκτηματα

Το κοινό τούρμπο (υπερσυμπιεστής) αποτελείται από δυο θαλάμους οι οποίοι έχουν δομή σαλίγκαρου και επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω μιας φτερωτής. Ο πρώτος θάλαμος δίνει κίνηση στη φτερωτή, ενώ ο ίδιος παίρνει κίνηση από τα καυσαέρια του κινητήρα, τα οποία πριν μπουν στο εσωτερικό του, έχουν ήδη περάσει μέσα από το ψυγείο του τούρμπο για να ψυχθούν. Η στιγμή της έναρξης της λειτουργίας του τούρμπο έχει να κάνει με τη βαλβίδα που έχει τοποθετηθεί στο κύκλωμα του καυσαερίου η οποία ορίζει τα bar στα οποία θα επιτρέψει στα καυσαέρια να περάσουν για να δώσουν κίνηση στην τουρμπίνα. Μόλις πάρει κίνηση ο πρώτος θάλαμος ξεκινάει αυτομάτως να δουλεύει και ο δεύτερος, τραβώντας αέρα από το περιβάλλον, μέσω του φίλτρου αέρα και στέλνοντάς τον υπό πίεση στους θαλάμους καύσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνονται οι στροφές του κινητήρα και να ανεβαίνει κατακόρυφα η ροπή, καθώς ο κινητήρας κάνει αναγκαστικά πλουσιότερη αλλά και ταχύτερη καύση.

Με την ίδια λογική στις ημέρες μας, έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους και τα e turbo, δηλαδή τα ηλεκτρικά τούρμπο. Ο σκοπός και η δομή τους παραμένουν ίδια, δηλαδή ο σκοπός είναι η αύξηση της ροπής του κινητήρα και η δομή τους, μοιάζει με την κλασσική, αλλά έχει προστεθεί ένα ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο δίνει κίνηση στην  φτερωτή. Η διαφορά τους βρίσκεται στο ότι μπορούν να αρχίσουν να λειτουργούν ακόμα και σε πολύ χαμηλές σ.α.λ. κάτι που το κοινό turbo δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει, μιας και τα καυσαέρια στις χαμηλές σ.α.λ. δεν διαθέτουν αρκετή πίεση για την κίνηση της  φτερωτής.

Η βέλτιστη χρήση τους γίνεται παράλληλα με τον κανονικό υπερσυμπιεστή, Προγραμματίζουμε λοιπόν το ηλεκτρικό τούρμπο να ξεκινήσει να δουλεύει στις επιθυμητές στροφές και μόλις οι σ.α.λ. ανέβουν αρκετά, αρχίζει να δουλεύει το κανονικό, μέσω των καυσαερίων. Από εκεί και πέρα, το μοτέρ του ηλεκτρικού τούρμπο δεν παίρνει ρεύμα για να κινηθεί, αντιθέτως περιστρέφεται από την κίνηση της κανονικής τουρμπίνας. Μιας και ως γνωστόν, όταν έχουμε έναν ελεύθερο κινητήρα ο οποίος παίρνει κίνηση με μη ηλεκτρικό τρόπο στα άκρα του παράγεται τάση, ξεκινά και λειτουργεί σαν δυναμό και βοηθά και τη βαλβίδα ανακυκλοφορίας καυσαερίων στην συνεχή κυκλοφορία των καυσαερίων στους θαλάμους καύσης.

Όμως, όπως συμβαίνει και με όλες τις μετατροπές που γίνονται στα αυτοκίνητα, έτσι κι εδώ υπάρχουν και τα θετικά αλλά και τα αρνητικά στοιχεία.  Το ηλεκτρικό τούρμπο αυτοκινήτου λοιπόν, έχει τα δικά του πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Ποια είναι περισσότερα θα το διαπιστώσουμε παρακάτω.

Στα πλεονεκτήματα όπως είπαμε και πιο πριν βρίσκεται και το γεγονός ότι το ηλεκτρικό τούρμπο μπορεί να ξεκινήσει να δουλεύει από πολύ χαμηλές σ.α.λ. Έτσι μπορούμε να πετύχουμε ιδιαίτερα σταθερή και επακριβή λειτουργία του συστήματος, ειδικότερα στη συμπίεση. Ένα ακόμη πολύ σημαντικό στοιχείο είναι ότι μπορεί να φτάσει ακαριαία στα επιθυμητά bar πίεσης. Συγκρινόμενο με τα κλασσικά τούρμπο, υπερέχει μιας και η απόκρισή του κλασσικού είναι πιο αργή, αφού χρειάζεται υψηλότερες σ.α.λ. γιατί τα καυσαέρια στις πολύ χαμηλές στροφές δεν μπορούν να δώσουν κίνηση στην φτερωτή για να δουλέψει σωστά ενώ αντίθετα τα ηλεκτρικά μπορούν να δουλέψουν άμεσα Παράλληλα όπως είδαμε το ηλεκτρονικό τούρμπο λειτουργεί και ως δυναμό δηλαδή επιστρέφει ρεύμα που φορτίζει τις μπαταρίες του.

Όσων αφορά στα μειονεκτήματά του, αυτά είναι σαφώς λιγότερα όμως είναι εξίσου σημαντικά και πολλές φορές δρουν ως καθοριστικός παράγοντας στην εγκατάσταση ενός ηλεκτρικού τούρμπο είτε εξ αρχής, είτε στην μετατροπή ενός συμβατικού τούρμπο σε ηλεκτρικό.

Οι λόγοι που το κάνει να μειονεκτεί σε σχέση με το κανονικό τούρμπο είναι κυρίως οικονομικοί αν και υπάρχουν και μερικοί ακόμα. Αρχικά, το ηλεκτρονικό turbo kit (το οποίο περιλαμβάνει ένα σύνολο τμημάτων όπως είναι η τουρμπίνα, τα κολάρα, το κουτί των μπαταριών, η βάση στήριξης, τα απαραίτητα βύσματα βίδες και καλώδια, το boost controller κ.λπ.) πολλές φορές αν όχι όλες είναι ακριβότερο από το απλό turbo kit.

Επιπλέον, οι οδηγοί θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για το γεγονός ότι εκτός από το υψηλό κόστος της απόκτησης ενός ηλεκτρικού τούρμπο, ιδιαίτερα δαπανηρή είναι και η συντήρησή του σε σχέση με το απλό τούρμπο.

Τέλος, είναι επίσης δεδομένη η μεγαλύτερη πολυπλοκότητα της εγκατάστασής του. Παρόλα αυτά, πολλοί οδηγοί τείνουν να κάνουν μετατροπές στα αυτοκίνητα τους χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά τούρμπο γιατί προσφέρουν πλήθος δυνατοτήτων και ευκολιών, αρκεί να θέλει κανείς να επωμιστεί το πρόσθετο οικονομικό βάρος.


Μελλοντικά, το ηλεκτρικό τούρμπο θα καθιερωθεί σε πολλές μετατροπές αυτοκινήτων, όχι επειδή θα αντικαταστήσει τον γνωστό μας υπερσυμπιεστή, αλλά γιατί ενώ δεν μπορεί ακόμη να δουλέψει στις πιέσεις που φτάνουν οι κοινές τουρμπίνες, μπορεί να γίνει τμήμα μετατροπών twin turbo, στις οποίες απαιτούνται ένα μικρό και ένα μεγάλο τούρμπο.


Το ηλεκτρονικό τούρμπο μπορεί θαυμάσια να μπει στη θέση του μικρού τούρμπο σε αυτή την περίπτωση, μιας και ο σκοπός του είναι να δουλεύει σε πιο χαμηλές στροφές-πιέσεις και να σταματά για να δουλέψει το μεγάλο. Το ηλεκτρονικό τούρμπο θα αναλαμβάνει να κινεί στις χαμηλές στροφές την μεγαλύτερη φτερωτή και όταν οι στροφές γίνονται ικανές, την δουλειά θα αναλαμβάνει το καυσαέριο. Έτσι, θα μπορούμε να απολαύσουμε μεγάλες ροπές με μια μετατροπή πιο οικονομική από το κλασσικό twin turbo, με πιο σταθερή και άμεση λειτουργία.


Επίσης, το ηλεκτρικό τούρμπο μπορεί να προσφέρει ευκολότερες, πιο ελέγξιμες και πιο οικονομικές μετατροπές στα ατμοσφαιρικά αυτοκίνητα, των οποίων οι ιδιοκτήτες θέλουν να αυξήσουν τη ζωηράδα, αλλά δεν θέλουν να χαλάσουν μια περιουσία, ούτε και να μπλέξουν με ακριβές πολύπλοκες μετατροπές.

Πλέον όλο και συχνότερα, βρίσκουμε στο διαδίκτυο μετατροπές με ηλεκτρικά τούρμπο σε ατμοσφαιρικά αυτοκίνητα, με την απλή τοποθέτησή τους, χωρίς την ανάγκη κανονικού υπερσυμπιεστή. Στις περιπτώσεις αυτές, στα ατμοσφαιρικά αυτοκίνητα δεν γίνεται καμία απολύτως άλλη μετατροπή για να μπορέσει να μπει το ηλεκτρονικό τούρμπο.  Απλά τοποθετείται και δίνει τη λύση παρέχοντας μια ασφαλή μετατροπή, που θα διατηρεί τις πιέσεις σε επίπεδο που να μην υπάρχει κίνδυνος χαλάσει κάτι, όπως πιθανόν θα μπορούσε να γίνει με την τοποθέτηση κλασσικού τούρμπο που προϋποθέτει την ύπαρξη ενισχυμένης κυλινδροκεφαλής και σφυρήλατων πιστονιών.

Να λοιπόν που η εξέλιξη της τεχνολογίας, δίνει μια ακόμη λύση, σε όλους εμάς που επιθυμούμε το καθημερινό μας αυτοκίνητο να γίνει λίγο πιο σπιρτόζικο και δυναμικό.

Σχόλια– 2

  • @user_335915
    15.03.2023 03:24
    Μέλος

    Πόσο κοστίζει, Σας Παρακαλώ Ένα Καλό??!!!!!?? ΗΛΕΚΤΡΙΚΌ ΤΟΎΡΜΠΟ??!!Για 1600cc. Χιουνται Κουπε??

  • @.
    31.03.2023 06:44
    Μέλος

    Θα πρέπει να το ψάξεις σε Aftermarket να βρεις κάτι .

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων