Μίζα αυτοκίνητου: λειτουργία, βλάβες, έλεγχος

Μίζα αυτοκίνητου: λειτουργία, βλάβες, έλεγχος

Το χειρότερο σενάριο για όσους από εμάς, μετακινούνται από και προς το χώρο εργασίας με το αυτοκίνητο, είναι κάποιο κρύο πρωινό του χειμώνα, με τον πρώτο καφέ της ημέρας στο χέρι, να μπούμε στο αυτοκίνητο, να γυρίσουμε το διακόπτη και να μην ακούσουμε τον χαρακτηριστικό ήχο της μίζας που θα βάλει μπροστά το αυτοκίνητο. Για να αποφύγουμε λοιπόν την πιθανότητα το πιο πάνω σενάριο να βγει αληθινό, θα πρέπει να μάθουμε κάποια πράγματα για το μυστηριώδη για πολλούς από εμάς αυτό μηχανισμό.

Τι είναι η μίζα του αυτοκινήτου;

Η μίζα του αυτοκινήτου είναι ουσιαστικά ένα πολύ δυνατό ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο είναι υπεύθυνο για την εκκίνηση του κινητήρα του αυτοκινήτου. Το σύστημα εκκίνησης του αυτοκινήτου αποτελείται από τη μίζα και μια ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα που βρίσκεται επάνω της.

Μια ακόμη εύλογη απορία είναι η εξής: πού βρίσκεται η μίζα του αυτοκίνητου; Στις περισσότερες περιπτώσεις, η μίζα βρίσκεται προσαρτημένη με βίδες είτε στον κινητήρα, είτε στην μετάδοση, αλλά σε κάθε περίπτωση συνδέεται με το βολάν για να μπορεί να προσφέρει το έργο της.

Στην ερώτηση πώς λειτουργεί η μίζα του αυτοκινήτου, θα απαντήσουμε με απλά λόγια ότι η ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα λαμβάνει ρεύμα από την μπαταρία και το παρέχει στη μίζα. Τότε η μίζα ξεκινά να περιστρέφεται και μιας και διαθέτει ένα προσαρτημένο γρανάζι που συνεργάζεται με τα δόντια στην περίμετρο του βολάν, περιστρέφει και τον κινητήρα βάζοντάς τον μπροστά.

Τι είναι η μίζα του αυτοκινήτου;

Ας δούμε όμως λίγο και την ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα της μίζας. Αυτή διαθέτει μια μικρή φίσα που στέλνει το ρεύμα στη μίζα και δύο ακροδέκτες που οδηγούν ο ένας στο καλώδιο του θετικού πόλου της μπαταρίας και ο άλλος στο φαρδύ καλώδιο που δίνει ρεύμα στο ίδιο το μοτέρ της μίζας. Η ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα είναι ουσιαστικά ένα δυνατό ρελέ, που κλείνει το κύκλωμα και παράσχει ρεύμα στη μίζα.

Πότε έχει πρόβλημα η μίζα;

Η μόνη περίπτωση το πρόβλημα ή η ζημιά να βρίσκεται στη μίζα είναι όταν η μίζα δεν γυρνάει ή όπως λέμε με απλούστερα λόγια, όταν η μίζα δεν σκάει. Αν λοιπόν στην προσπάθειά σας να βάλετε μπροστά το αυτοκίνητο, ακούσετε τη μίζα να λειτουργεί κανονικά αλλά δεν παίρνει μπροστά ο κινητήρας, τότε στις περισσότερες περιπτώσεις δεν φταίει η μίζα.

 Μερικά από τα αίτια που ενδέχεται να προκαλούν το πρόβλημα στη μίζα, είναι τα πιο κάτω: 
  • ! Χαμηλή φόρτιση μπαταρίας ή άδεια μπαταρία. Αυτό σημαίνει ότι το ρεύμα της μπαταρίας δεν αρκεί για να γυρίσει τη μίζα.
  • ! Κακή σύνδεση των ακροδεκτών των καλωδίων παροχής ρεύματος στη μίζα. Συνήθως το αίτιο είναι η διάβρωση των ακροδεκτών.
  • ! Διάβρωση του φις σύνδεσης της ηλεκτρομαγνητικής βαλβίδας της μίζας. Το ρελέ δεν κλίνει το κύκλωμα.
  • ! Ζημιά στο ίδιο το μοτέρ της μίζας. Σε κάποιες περιπτώσεις, φθείρονται τα καρβουνάκια του ηλεκτρικού μοτέρ της, οπότε η μίζα δεν λειτουργεί.
  • ! Κολλημένη μίζα αυτοκινήτου. Η μίζα κολλάει λόγω κακής ευθυγράμμισης των δοντιών του γραναζιού της με τα δόντια της περιμέτρου του σφονδύλου.
  • ! Σε αρκετές περιπτώσεις, το πρόβλημα ενδέχεται να προκύπτει λόγω ζημιάς στα σημεία επαφής του διακόπτη της ανάφλεξης. Δεν περνά ρεύμα από τον διακόπτη, οπότε δεν δίνεται σήμα εκκίνησης στην ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα της μίζας.

Τα συμπτώματα δυσλειτουργιών της μίζας του αυτοκινήτου, καθώς και οι απλούστερες μέθοδοι επισκευής,βρίσκονται πιο κάτω:

  1. Η μίζα γυρίζει αλλά το αυτοκίνητο δεν παίρνει μπροστά. Όπως είπαμε και πιο πάνω, συνήθως φταίει η μπαταρία, υπάρχουν κακές συνδέσεις καλωδίων, διαβρωμένοι πόλοι μπαταρίας ή άδεια μπαταρία. Βρίσκουμε λοιπόν το σημείο της ζημιάς και επανασυνδέουμε το καλώδιο, καθαρίζουμε τον ακροδέκτη ή ακόμη αν χρειάζεται, αντικαθιστούμε το χαλασμένο τμήμα.
  2. Η λειτουργία της μίζας απαιτεί μεγάλη εφαρμογή δύναμης στο κλειδί της ανάφλεξης για να ξεκινήσει. Σε κάθε περίπτωση, η ζημιά βρίσκεται στο διακόπτη της ανάφλεξης. Όταν το κλειδί φτάνει στη θέση “εκκίνησης”, δεν στέλνει ικανό ρεύμα για να λειτουργήσει η ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα. Απαιτείται φυσικά, η αντικατάσταση του διακόπτη της ανάφλεξης.
  3. Με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ο κινητήρας παίρνει μπροστά στο «Ν» (Neutral – Νεκρά) αλλά όχι στο «Ρ» (Park – Στάθμευση). Στα οχήματα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, εκτός από τη μίζα και την ηλεκτρομαγνητική της βαλβίδα υπάρχει και ένας διακόπτης ασφαλείας της, που δεν το αφήνει να πάρει μπροστά αν δεν είναι επιλεγμένη η «Ρ».  Στην περίπτωση που ισχύει κάτι διαφορετικό φταίει διακόπτης ασφαλείας νεκράς και απαιτεί αντικατάσταση.
  4. Πέφτει η ένταση των φώτων όταν ενεργοποιείται η μίζα. Συνήθως, το πρόβλημα βρίσκεται στη μπαταρία. Αν η μπαταρία δεν έχει πρόβλημα, ενδέχεται το πρόβλημα να βρίσκεται στο κύκλωμα ελέγχου της μίζας του, στο καλώδιο ελέγχου, στο ρελέ της μίζας, στο διακόπτη ανάφλεξης ή στο διακόπτη ασφαλείας.

Πώς ελέγχουμε τη μίζα του αυτοκινήτου;

Πώς ελέγχουμε τη μίζα του αυτοκινήτου;

Όταν τύχει η μίζα να μην μπορεί να βάλει μπροστά τον κινητήρα, όπως είπαμε και πιο πάνω θα πρέπει να κάνουμε έναν πρώτο γενικό αλλά πολύ προσεκτικό έλεγχο όλων των τμημάτων που σχετίζονται μαζί της. Αρχικά, θα πρέπει να τσεκάρουμε την κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας με το πολύμετρο και μετά οπτικά την κατάσταση των πόλων της μπαταρίας των καλωδίων που οδηγούν στη μίζα αλλά και αυτών του διακόπτη της ανάφλεξης.

Σε περίπτωση που εντοπίζουμε το σημείο ή το τμήμα που δημιουργεί το πρόβλημα, το καθαρίζουμε, σφίγγουμε ή αν απαιτείται το αντικαθιστούμε. Σε περίπτωση που φταίει η μπαταρία, τη φορτίζουμε ή την αλλάζουμε.

Το δεύτερο βήμα απαιτεί την επίσκεψη σε κάποιο ηλεκτρολόγο οχημάτων για πιο ενδελεχές τσεκάρισμα. Ο Ηλεκτρολόγος, με τα ειδικά του όργανα θα ελέγξει ολόκληρο το κύκλωμα της  μίζας. Ο μηχανικός σας θα ξεκινήσει μετρώντας την τάση της μπαταρίας και την τάση που φτάνει στην φίσα της ηλεκτρομαγνητικής βαλβίδας της μίζας με το κλειδί γυρισμένο στο START. Αν δεν φτάνει τάση στην ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα θα ελέγξει στη συνέχεια το διακόπτη της ανάφλεξης, το ρελέ της μίζας, το διακόπτη ασφαλείας και το σύνολο των υπολοίπων καλωδίων. Αν φτάνει η τάση στην ηλεκτρομαγνητική βαλβίδας της μίζας, τότε σειρά έχει το μοτέρ της ίδιας της μίζας. Σε κάθε περίπτωση, ο ειδικός θα σας προτείνει τη βέλτιστη λύση και θα σας εξηγήσει τη συνέχεια. Στην περίπτωση που η ζημιά βρίσκεται στο μοτέρ της μίζας, ενδέχεται απλά να αλλάξει καρβουνάκια. Από την άλλη, όταν η βλάβη βρίσκεται στην περιέλιξή του, συνήθως το ηλεκτρικό μοτέρ, δηλαδή ουσιαστικά ολόκληρη η μίζα, αντικαθίσταται με καινούρια.

Σχόλια– 1

  • @user_474314
    13.07.2023 19:23
    Μέλος

    Καλησπέρα σας, να ρωτήσω, ενώ άλλαξα τη μπαταρία του αυτοκινήτου μου πριν δύο μήνες συν ότι του έκανα και σέρβις τότε, τώρα τις τελευταίες μέρες όταν γυρνάω το κλειδί, δεν μου περνει μπρος με τη πρώτη αλλά με τη δεύτερη ή και τη τρίτη,θα κλείσω ραντεβού εννοείται το πρωί να το παω αλλά μέχρι τότε φοβάμαι μήπως είναι επικίνδυνο γιατί βάζω και τα παιδιά μου μέσα και θα ήθελα τη γνώμη σας στο αν είναι επικίνδυνο,ευχαριστώ εκ των προτέρων!!!

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων