Σκουριασμένο αυτοκίνητο: πώς να το διορθώσετε

Σκουριασμένο αυτοκίνητο: πώς να το διορθώσετε

Καθώς τα χρόνια περνούν, δεν αυξάνεται μόνο η δική μας ηλικία, αλλά και η ηλικία του αγαπημένου μας αυτοκινήτου. Το αποτέλεσμα είναι φυσικά οι φθορές σε κάθε του τμήμα να αυξάνονται. Ανάμεσα στις φθορές που φέρνει ο χρόνος είναι και η οξείδωση των μεταλλικών τμημάτων του αμαξώματος.

Τι είναι όμως ακριβώς η οξείδωση και γιατί εμφανίζεται; Η οξείδωση ή σκουριά όπως την αποκαλούμε συνήθως, εμφανίζεται όταν η υγρασία παραμένει για κάποιο χρονικό διάστημα επάνω στο μέταλλο, αντιδρώντας με το οξυγόνο της ατμόσφαιρας. Οι περισσότεροι θεωρούμε ότι μιας και τα περισσότερα πλέον σύγχρονα οχήματα έχουν προστασία ενάντια της σκουριάς λόγω γαλβανισμού των μετάλλων, δεν υπάρχει κίνδυνος. Οι περισσότεροι θα πουν ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα αφορά μόνο τα παλιά αυτοκίνητα.

Δυστυχώς όμως, αυτό δεν ισχύει. Όποια προστασία κι αν έχει το όχημα βρίσκεται επιφανειακά, το οποίο σημαίνει ότι αν υπάρξει η παραμικρή αμυχή ή γρατζουνιά (δεν μιλάμε δηλαδή απλά για την ύπαρξη πολύ χτυπημένου τμήματος), θα επιτρέψει στην υγρασία να περάσει στο μέταλλο και η σκουριά θα κάνει την εμφάνισή της, τόσο στα μη γαλβανισμένα τμήματα όσο και στα γαλβανισμένα. Φανταστείτε λοιπόν πόσο σοβαρό θα μπορούσε να είναι το πρόβλημα σε περιοχές με πολλά χιόνια και αλάτι, αλλά και στην πατρίδα μας την Ελλάδα, που το μεγαλύτερο ποσοστό της βρέχεται από θάλασσα.

 Πώς φεύγει όμως η σκουριά από το μέταλλο; 

Δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη απάντηση σε αυτή την ερώτηση.  Η δυνατότητα αφαίρεσης της σκουριάς απο το αυτοκίνητο, αλλάκαι ο τρόπος που θα επιλεγεί για τη διαδικασία, εξαρτάται από το την ποσότητα της σκουριάς, το σημείο αλλά και την κρισιμότητα της λειτουργίας του τμήματος για τη λειτουργία ή τη στιβαρότητα της κατασκευής του.

  • i Ας το δούμε πιο αναλυτικά, για να καταλάβουμε περί τίνος πρόκειται. Αν η σκουριά του αυτοκινήτου έχει πλήξει τμήματα του αμαξώματος, τα πράγματα είναι πιο απλά. Αν το τμήμα είναι εξωτερικό όπως ας πούμε κάποιο φτερό, πόρτα, θόλος τροχού, προφυλακτήρας κ.λπ., η εργασία μπορεί να γίνει άμεσα μιας και υπάρχει πρόσβαση. Η όλη διαδικασία εξαρτάται από την ποσότητα και μόνο.
  • i Αν η περιοχή με το πρόβλημα είναι μικρή, απαιτείται το τρίψιμό της με τροχό ή τριβείο για να αφαιρεθεί η οξείδωση και το πέρασμα της περιοχής με κάποιο ειδικό υλικό για τον περιορισμό της οξείδωσης ή κάποιο αφαιρετικό σκουριάς, τα οποία αμφότερα, τις περισσότερες φορές, λειτουργούν μέσω φωσφάτωσης (μετατροπή της σκουριάς σε μαύρο μέταλλο). Στη συνέχεια, απαιτείται φυσικά αστάρωμα και βάψιμο.
Πώς φεύγει όμως η σκουριά από το μέταλλο
  • i Αν η περιοχή έχει μεγαλύτερη έκταση, τις περισσότερες φορές, το τμήμα θα πρέπει να αντικατασταθεί, γιατί η επισκευή του, αν είναι εφικτή θα πρέπει να γίνει με κόψιμο και αφαίρεση του σκουριασμένου τμήματος και συγκόλληση νέου φίλου μετάλλου στο κενό. Ο συγκεκριμένος τρόπος επισκευής όμως, δεν είναι ο βέλτιστος, μιας και καταστρέφεται η δομή του τμήματος και τα αποτελέσματα δεν είναι εγγυημένα. Συνήθως, επιλέγεται σε ιστορικά οχήματα που δικαιολογούν και το κόστος της επισκευής, αλλά και την ίδια την επισκευή, μιας και υπάρχει έλλειψη ανταλλακτικών.
  • i Αν το τμήμα που έχει σκουριάσει ανήκει στο σασί, οπότε είναι εσωτερικό και αποτελεί δομικό τμήμα του οχήματος, όπως τα σημεία με τις βάσεις του κινητήρα ή της μετάδοσης, οι βάσεις των αμορτισέρ, οι κολώνες του οχήματος κ.λπ., ανάλογα με την επιφάνεια που καλύπτει η σκουριά, θα πρέπει:
επισκευη σασι αυτοκινητου απο σκουρια
  • i Αν η επιφάνεια είναι μικρή, ισχύει ό,τι και πιο πάνω. Απαιτείται δηλαδή τρίψιμο του σημείου, πέρασμα της περιοχής με ειδικό υλικό, αστάρωμα και βαφή.
  • i Αν η επιφάνεια είναι μεγάλη, η βέλτιστη λύση είναι η αντικατάσταση όλου του τμήματος. Συνήθως, τα δομικά τμήματα του οχήματος, αποτελούν ενιαία τμήματα που εφαρμόζουν στο υπόλοιπο αμάξωμα με συγκόλληση. Οι ειδικοί τεχνικοί των φανοποιείων, έχουν την τεχνική κατάρτιση και τα εργαλεία για να κάνουν αντικατάσταση του τμήματος και την επισκευή του σασί του αυτοκινήτου απο τη σκουριά.

Φυσικά, η αφαίρεση της σκουριάς απο το σασί του αυτοκινητου, δεν αποτελεί απλή διαδικασία που μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε. Θα πρέπει σε κάθε περίπτωση, ο ιδιοκτήτης του οχήματος να απευθύνεται στην αντιπροσωπεία ή σε κάποιο εξειδικευμένο φανοποιείο, το οποίο θα εκτιμήσει κατά πόσο μπορεί να γίνει η επισκευή και αν όχι, θα φροντίσει να σας ενημερώσει.

Όταν η ζημιά βρίσκεται στα δομικά τμήματα του οχήματος ή στα φέροντα βάρος, καθώς και σε τμήματα που έχουν να κάνουν με τα συστήματα πέδησης ή διεύθυνσης, η επισκευή δεν είναι πάντα εφικτή και σε ορισμένες περιπτώσεις, το κόστος επισκευής δεν συμφέρει τον ιδιοκτήτη, μιας και σε παλαιότερα οχήματα, ειδικά οι ζημιές στο σασί, ενδέχεται να ξεπερνούν και την αξία του ίδιου του οχήματος.

Ο λόγος φυσικά είναι η ασφάλεια στη χρήση του οχήματος και η διαφύλαξη της σωματικής ακεραιότητας του οδηγού και των επιβατών. Τα τμήματα που μπορούν να αντικατασταθούν, μετά την αντικατάσταση επανέρχονται σε πλήρη λειτουργική κατάσταση. Τα τμήματα όμως που κουβαλάνε βάρος ή έχουν να κάνουν με τη δομή ή τη σταθερότητα του οχήματος και δεν μπορούν να αντικατασταθούν, είτε λόγω κόστους, είτε λόγω μη ύπαρξης ανταλλακτικού, ακόμη και μετά την επισκευή, δεν θα επανέρθουν στην αρχική τους κατάσταση.  

Αρκεί να φανταστεί κανείς τι θα μπορούσε να συμβεί στον οδηγό, σε περίπτωση τροχαίου με τμήματα στο εμπρόσθιο μέρος του οχήματος που δεν θα έχουν την αρχική τους αντοχή και σε περίπτωση τροχαίου θα σπάσουν άμεσα ή το σπάσιμο κάποιας βάσης κινητήρα ή αμορτισέρ κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Δεν είναι κάτι το οποίο θα ήθελε να ζήσει, φυσικά, κανείς.

Υπάρχει ένας ακόμη λόγος που θα πρέπει να ζητάμε βοήθεια από τους ειδικούς. Ο λόγος είναι πως όταν η οξείδωση είναι εμφανής σε κάποιο τμήμα της επιφάνειας, συνήθως αν όχι σχεδόν σίγουρα, συνεχίζει να προχωρά και κάτω από τη βαφή, καταλαμβάνοντας πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του τμήματος από αυτό που φαίνεται, ακόμα και μετά το τρίψιμο του σημείου και μειώνοντας την αντοχή του πολύ περισσότερο από ό,τι θα πίστευε κανείς.

Σε περίπτωση απλών σημαδιών σκουριάς, τέλος, υπάρχουν πολύ απλές λύσεις στα διάφορα φόρουμ αυτοκινήτου που δηλώνουν ότι βγαίνει η σκουριά με τη χρήση WD40, ξυδιού κ.λπ., αλλά και πάλι επισημαίνουμε πως μιλάμε για απλά σημάδια σκουριάς και ότι οι πρακτικές αυτού του τύπου δεν συνίστανται.

Σε κάθε περίπτωση, η καλύτερη λύση είναι η πρόληψη. Καλός καθαρισμός του οχήματός μας λοιπόν και συχνοί έλεγχοι και αν απαιτείται, ανανέωση της αντιδιαβρωτικής του προστασίας.

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων