Καθώς τα χρόνια περνούν, δεν αυξάνεται μόνο η δική μας ηλικία, αλλά και η ηλικία του αγαπημένου μας αυτοκινήτου. Το αποτέλεσμα είναι φυσικά οι φθορές σε κάθε του τμήμα να αυξάνονται. Ανάμεσα στις φθορές που φέρνει ο χρόνος είναι και η οξείδωση των μεταλλικών τμημάτων του αμαξώματος.
Τι είναι όμως ακριβώς η οξείδωση και γιατί εμφανίζεται; Η οξείδωση ή σκουριά όπως την αποκαλούμε συνήθως, εμφανίζεται όταν η υγρασία παραμένει για κάποιο χρονικό διάστημα επάνω στο μέταλλο, αντιδρώντας με το οξυγόνο της ατμόσφαιρας. Οι περισσότεροι θεωρούμε ότι μιας και τα περισσότερα πλέον σύγχρονα οχήματα έχουν προστασία ενάντια της σκουριάς λόγω γαλβανισμού των μετάλλων, δεν υπάρχει κίνδυνος. Οι περισσότεροι θα πουν ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα αφορά μόνο τα παλιά αυτοκίνητα.
Δυστυχώς όμως, αυτό δεν ισχύει. Όποια προστασία κι αν έχει το όχημα βρίσκεται επιφανειακά, το οποίο σημαίνει ότι αν υπάρξει η παραμικρή αμυχή ή γρατζουνιά (δεν μιλάμε δηλαδή απλά για την ύπαρξη πολύ χτυπημένου τμήματος), θα επιτρέψει στην υγρασία να περάσει στο μέταλλο και η σκουριά θα κάνει την εμφάνισή της, τόσο στα μη γαλβανισμένα τμήματα όσο και στα γαλβανισμένα. Φανταστείτε λοιπόν πόσο σοβαρό θα μπορούσε να είναι το πρόβλημα σε περιοχές με πολλά χιόνια και αλάτι, αλλά και στην πατρίδα μας την Ελλάδα, που το μεγαλύτερο ποσοστό της βρέχεται από θάλασσα.
Πώς φεύγει όμως η σκουριά από το μέταλλο;Δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη απάντηση σε αυτή την ερώτηση. Η δυνατότητα αφαίρεσης της σκουριάς απο το αυτοκίνητο, αλλάκαι ο τρόπος που θα επιλεγεί για τη διαδικασία, εξαρτάται από το την ποσότητα της σκουριάς, το σημείο αλλά και την κρισιμότητα της λειτουργίας του τμήματος για τη λειτουργία ή τη στιβαρότητα της κατασκευής του.
Φυσικά, η αφαίρεση της σκουριάς απο το σασί του αυτοκινητου, δεν αποτελεί απλή διαδικασία που μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε. Θα πρέπει σε κάθε περίπτωση, ο ιδιοκτήτης του οχήματος να απευθύνεται στην αντιπροσωπεία ή σε κάποιο εξειδικευμένο φανοποιείο, το οποίο θα εκτιμήσει κατά πόσο μπορεί να γίνει η επισκευή και αν όχι, θα φροντίσει να σας ενημερώσει.
Όταν η ζημιά βρίσκεται στα δομικά τμήματα του οχήματος ή στα φέροντα βάρος, καθώς και σε τμήματα που έχουν να κάνουν με τα συστήματα πέδησης ή διεύθυνσης, η επισκευή δεν είναι πάντα εφικτή και σε ορισμένες περιπτώσεις, το κόστος επισκευής δεν συμφέρει τον ιδιοκτήτη, μιας και σε παλαιότερα οχήματα, ειδικά οι ζημιές στο σασί, ενδέχεται να ξεπερνούν και την αξία του ίδιου του οχήματος.
Ο λόγος φυσικά είναι η ασφάλεια στη χρήση του οχήματος και η διαφύλαξη της σωματικής ακεραιότητας του οδηγού και των επιβατών. Τα τμήματα που μπορούν να αντικατασταθούν, μετά την αντικατάσταση επανέρχονται σε πλήρη λειτουργική κατάσταση. Τα τμήματα όμως που κουβαλάνε βάρος ή έχουν να κάνουν με τη δομή ή τη σταθερότητα του οχήματος και δεν μπορούν να αντικατασταθούν, είτε λόγω κόστους, είτε λόγω μη ύπαρξης ανταλλακτικού, ακόμη και μετά την επισκευή, δεν θα επανέρθουν στην αρχική τους κατάσταση.
Αρκεί να φανταστεί κανείς τι θα μπορούσε να συμβεί στον οδηγό, σε περίπτωση τροχαίου με τμήματα στο εμπρόσθιο μέρος του οχήματος που δεν θα έχουν την αρχική τους αντοχή και σε περίπτωση τροχαίου θα σπάσουν άμεσα ή το σπάσιμο κάποιας βάσης κινητήρα ή αμορτισέρ κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Δεν είναι κάτι το οποίο θα ήθελε να ζήσει, φυσικά, κανείς.
Υπάρχει ένας ακόμη λόγος που θα πρέπει να ζητάμε βοήθεια από τους ειδικούς. Ο λόγος είναι πως όταν η οξείδωση είναι εμφανής σε κάποιο τμήμα της επιφάνειας, συνήθως αν όχι σχεδόν σίγουρα, συνεχίζει να προχωρά και κάτω από τη βαφή, καταλαμβάνοντας πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του τμήματος από αυτό που φαίνεται, ακόμα και μετά το τρίψιμο του σημείου και μειώνοντας την αντοχή του πολύ περισσότερο από ό,τι θα πίστευε κανείς.
Σε περίπτωση απλών σημαδιών σκουριάς, τέλος, υπάρχουν πολύ απλές λύσεις στα διάφορα φόρουμ αυτοκινήτου που δηλώνουν ότι βγαίνει η σκουριά με τη χρήση WD40, ξυδιού κ.λπ., αλλά και πάλι επισημαίνουμε πως μιλάμε για απλά σημάδια σκουριάς και ότι οι πρακτικές αυτού του τύπου δεν συνίστανται.
Σε κάθε περίπτωση, η καλύτερη λύση είναι η πρόληψη. Καλός καθαρισμός του οχήματός μας λοιπόν και συχνοί έλεγχοι και αν απαιτείται, ανανέωση της αντιδιαβρωτικής του προστασίας.
Σχόλιο