Κάντε ερωτήσεις ή μοιραστείτε την εμπειρία σας με τις επισκευές στο forum αυτοκινήτων. Εγγραφείτε σε ενημερώσεις, ώστε να μην χάσετε τις νέες οδηγίες.
Για να κατεβάσετε το app:
Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων
Τι κάνει το λάδι της μετάδοσης;
Η βασικότερη λειτουργία του λαδιού του οποίου γίνεται χρήση στα μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων, τα κιβώτια μετάδοσης και τα διαφορικά είναι η λίπανση των κινούμενων τμημάτων των συγκεκριμένων μηχανισμών. Παρέχει δηλαδή προστασία στα τμήματα που έρχονται σε επαφή, από τη λειαντική φθορά και τα γδαρσίματα. Λόγω της λίπανσης, τα τμήματα γλιστρούν ομαλότερα, βοηθώντας την αποδοτικότητα του οχήματος σε καύσιμο. Παράλληλα, το λάδι απομακρύνει τα προϊόντα της θερμότητας και της φθοράς από τα ζεύγη τριβής, ενώ το φιλμ που δημιουργεί το λάδι στην επιφάνεια των εξαρτημάτων δεν επιτρέπει τη διάβρωσή τους.
Το λάδι της μετάδοσης έχει τις ίδιες λειτουργίες και στην αυτόματη μετάδοση, ενώ παράλληλα γίνεται χρήση του και για τη μετάδοση ροπής από το βολάν του κινητήρα στους άξονες του κιβωτίου ταχυτήτων.
Πώς θα καταλάβω πότε έχει η φτάσει η ώρα να αλλάξω το λάδι της μετάδοσης;
Η αντικατάσταση του λαδιού των αυτόματων και των μηχανικών κιβωτίων ταχυτήτων θα πρέπει να γίνεται ανά 90.000 με 100.000 χλμ. Το λάδι των ημιαυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων έχει πιο μικρό κύκλο ζωής – ανάμεσα στα 50.000 με 60.000 χλμ. Σε περίπτωση που η χρήση του αυτοκινήτου γίνεται υπό σκληρές συνθήκες, όπως εκτός δρόμου, ενδέχεται να απαιτείται συχνότερη αντικατάστασή του. Όπως και να έχει, το διάστημα αντικατάστασης ορίζεται από τον κατασκευαστή και αναγράφεται στο εγχειρίδιο του ιδιοκτήτη. Στην αυτόματη μετάδοση, η εμφάνιση ρεταρισμάτων κατά την αλλαγή ταχυτήτων ενδέχεται να δηλώνει την ανάγκη αλλαγής του λαδιού της μετάδοσης.
Τι θα συμβεί αν δεν αλλάξω το λάδι της μετάδοσης;
Καθώς περνά ο χρόνος, το λάδι της μετάδοσης εμφανίζει οξείδωση, η οποία ασκεί αρνητική επιρροή στις λιπαντικές και αντιδιαβρωτικές του ιδιότητες. Παράλληλα, επιμολύνεται με ρινίσματα μετάλλου τα οποία ασκούν αποξεστική δράση, επιταχύνοντας τη φθορά των τμημάτων. Τα συχνά σπιναρίσματα των τροχών, ενδέχεται να επιφέρουν τη συσσώρευση επικαθίσεων άνθρακα. Όλα τα παραπάνω, προκαλούν την ταχύτερη φθορά των στοιχείων της μετάδοσης, χειροτερεύουν την απόδοση του οχήματος σε καύσιμο αλλά και την ευκολία με την οποία αλλάζονται οι ταχύτητες.
Τι χρώμα έχει το λάδι της μετάδοσης;
Το καινούριο λάδι της μετάδοσης είναι συνήθως κόκκινο, κίτρινο ή πορτοκαλί. Όσο όμως χρησιμοποιείται, ενδέχεται να πάρει σκούρα κόκκινη ή καφέ απόχρωση. Η σκούρα απόχρωση του λαδιού της μετάδοσης δεν σημαίνει πάντα ότι βρίσκεται σε κακή κατάσταση. Αν υπάρχει διαύγεια και δεν υπάρχει οσμή καμένου, φανερές μολυσματικές ουσίες και βρωμιά, είναι ακόμη κατάλληλο για χρήση. Αντίθετα, αν το σκούρο λάδι είναι θολό και μυρίζει έντονα καμμένο, ενώ εμφανίζει μηχανικές ακαθαρσίες τότε απαιτείται η άμεση αντικατάστασή του, μιας και δηλώνει ότι υπάρχουν δυσλειτουργίες στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Ποιες είναι οι ενδείξεις αν πέσει η στάθμη του λαδιού της μετάδοσης;
Τα ρεταρίσματα κατά την αλλαγή των σχέσεων, η οσμή καμένου, το γλίστρημα των γραναζιών (γλίστρημα των στοιχείων τριβής της μετάδοσης), οι περίεργοι ήχοι και η καθυστερημένη ή αυθόρμητη αλλαγή των σχέσεων, ενδέχεται να δηλώνουν την πτώση της στάθμης του λαδιού στις αυτόματες μεταδόσεις. Στα πισωκίνητα οχήματα, κατά την οδήγηση σε ανωφέρεια ή την επιτάχυνση, μπορεί να περάσει αέρας στις γραμμές του λαδιού. Έτσι, θα μειωθεί η πίεση του λαδιού, θα διακοπεί η σύνδεση με τον κινητήρα και το όχημα θα κόψει ταχύτητα. Η χαμηλή στάθμη του λαδιού ενδέχεται ακόμη και να αναγκάσει τον κινητήρα να σβήσει. Κάποιες φορές, ο κινητήρας παραμένει αναμμένος αλλά το αυτοκίνητο δεν κινείται.
Η χαμηλή στάθμη του λαδιού στα μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων επιφέρει ραγίσματα, ρεταρίσματα και κραδασμούς κατά την αλλαγή των σχέσεων.
Κάντε έλεγχο της στάθμης του λαδιού για να διασφαλίσετε ότι το πρόβλημα είναι η χαμηλή του στάθμη. Τα αυτοκίνητα που διαθέτουν αυτόματη μετάδοση, εξοπλίζονται συνήθως με δείκτη στάθμης λαδιού για το συγκεκριμένο σκοπό. Σε κάποια οχήματα απαιτείται το ξεβίδωμα της τάπας πλήρωσης του δοχείου λαδιού της μετάδοσης. Η τάπα πλήρωσης στα αυτοκίνητα με μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων ενδέχεται να βρίσκεται πίσω από τον εμπρόσθιο αριστερό τροχό. Τσεκάρετε το εγχειρίδιο ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου σας για να βρείτε λεπτομερέστερες οδηγίες που να αφορούν στον έλεγχο της στάθμης του λαδιού στο δικό σας αυτοκίνητο.
Είναι δύσκολη η αντικατάσταση του λαδιού της μετάδοσης;
Ναι, η συγκεκριμένη διαδικασία είναι αρκετά χρονοβόρα και τις πιο πολλές φορές χρειάζεται να χρησιμοποιηθεί ειδικός εξοπλισμός. Ακόμη, το κιβώτιο ταχυτήτων θα πρέπει να ξεπλυθεί προτού προστεθεί το καινούριο λάδι μετάδοσης για να καθαριστούν οι επικαθίσεις άνθρακα, τα υπολείμματα και τα προϊόντα φθοράς των τμημάτων που έρχονται σε επαφή. Για να γίνει αυτό, απαιτείται η χρήση ειδικών προσθέτων.
Η διάρκεια της συγκεκριμένης διαδικασίας έχει να κάνει με το είδος της αλλαγής λαδιών: ενδέχεται να είναι μερική ή πλήρης. Η πρώτη περίπτωση απαιτεί την αποστράγγιση μικρής μόνον ποσότητας λαδιού. Η εργασία κρατά σχεδόν 1 ώρα και δεν χρειάζεται ειδικό εξοπλισμό. Παρ’ όλα αυτά, η μερική αλλαγή έχει μικρότερα αποτελέσματα. Η πλήρης αλλαγή λαδιού χρειάζεται ειδικό εξοπλισμό και κρατά σχεδόν 3 ώρες.