Τα G-Tronic αποτελούν μια σειρά αυτόματων μεταδόσεων με χειροκίνητη λειτουργία, τα οποία τοποθετούνται στα αυτοκίνητα των Mercedes-Benz και SsangYong. Το αρχικό G-Tronic αποτελούσε ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 4 σχέσεων, το οποίο εμφανίστηκε το 1981. Στις ημέρες μας, ο κατασκευαστής προσφέρει μια μετάδοση G-Tronic 9 σχέσεων. Στο σύνολό τους, τα συγκεκριμένα κιβώτια ταχυτήτων αποτελούν εταιρικές εξελίξεις της Daimler AG και διακρίνονται για την αξιοπιστία και την υψηλή τους απόδοση, ενώ έχουν τη δυνατότητα μετάδοσης υψηλών ροπών.
Η λειτουργική αρχή των G-Tronic
Το G-Tronic είναι βασισμένο στην κλασική αυτόματη μετάδοση με υδραυλικό μετατροπέα ροπής και ηλεκτρονικό έλεγχο. Η εμφάνισή του έγινε τη δεκαετία του 1990 και διέθετε μετατροπέα ροπής με λειτουργία κλειδώματος. Στην αρχή, έδινε τη δυνατότητα στον οδηγό να διαλέξει την υψηλότερη ταχύτητα (μία ή παραπάνω πιο υψηλές ταχύτητες μπορούσαν να κλειδώσουν). Στη συνέχεια, αυτή επέτρεψε την εφαρμογή μιας πλήρους χειροκίνητης λειτουργίας, η οποία υπάρχει στο σύνολο των γενιών της συγκεκριμένης αυτόματης μετάδοσης.
Συνήθως, αυτές οι μεταδόσεις διαθέτουν διάφορες αυτόματες λειτουργίες, όπως οι Sport, Comfort και Eco. Ο οδηγός έχει τη δυνατότητα επιλογής της επιθυμητής λειτουργίας με τη χρήση ενός κουμπιού, ειδικού διακόπτη ή επιλογέα στην κεντρική κονσόλα. Για να περάσει σε χειροκίνητη λειτουργία, απαιτείται η τοποθέτηση του λεβιέ των ταχυτήτων στη θέση “D” και μετά το σπρώξιμό του προς τα αριστερά και το σύμβολο “-“. Με τον τρόπο αυτό, κλειδώνει την επιλεγμένη ταχύτητα. Στη συνέχεια, μπορούν να αλλάξουν οι ταχύτητες προς τα πάνω ή προς τα κάτω, με το σπρώξιμο του επιλογέα προς τα “+” ή “-“, αντίστοιχα. Η χειροκίνητη αλλαγή των ταχυτήτων μπορεί να γίνει και με τα αυτάκια του τιμονιού (paddle shifters) (όταν διαθέτει το όχημα).
Οι δημοφιλέστερες μεταδόσεις G-Tronic
Έκδοση μετάδοσης | Κωδικός μετάδοσης | Αριθμός σχέσεων (ταχυτήτων) | Μέγιστος κυβισμός κινητήρα, λίτρα | Μέγιστη ροπή κινητήρα, Nm | Έναρξη παραγωγής | Διάταξη αυτοκινήτου | Μοντέλα της Mercedes-Benz | Μοντέλα της SsangYong |
4G-Tronic | 722.3 (W4A040) | 4 | 6.0 | 570 | 1981 | Κίνηση στους οπίσθιους τροχούς (RWD) | S-Class W126; E-Class W123; S-Class W140; SL R107; E-Class W124; SL R129 | ― |
4G-Tronic | 722.4 (W4A020) | 4 | 3.0 | 250 | 1981 | Κίνηση στους οπίσθιους τροχούς (RWD) | S-Class W126; E-Class W123; C-Class W202; E-Class W124 | ― |
5G-Tronic | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) | 5 | 3.5; 4.3; 6 | 350; 420; 580 | 1996 | Κίνηση στους οπίσθιους τροχούς (RWD), τετρακίνηση (AWD) | C-Class W202; S-Class W221; C-Class W204; E-Class W211; C-Class W203; E-Class W212; M-Class W163; S-Class W140; S-Class W220 | Rodius AJ; Rexton Y200 |
5G-Tronic | 722.7 (W5A180) | 5 | 1.9 | 205 | 1998 | Κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς (FWD) | Vaneo W414; A-Class W168 | ― |
7G-Tronic | 722.9 (W7X550, W7A700, W7B700, ) | 7 | 3.5; 5.5; 6.3 | 550; 700; 850 | 2003 | Κίνηση στους οπίσθιους τροχούς (RWD), τετρακίνηση (AWD) | C-Class W204; S-Class W221; E-Class W211; S-Class W220; M-Class W164; C-Class W205; E-Class W212; M-Class W166 | Chairman W |
9G-Tronic | 725.0 (NAG3) | 9 | 6.7 | 1000 | 2013 | Κίνηση στους οπίσθιους τροχούς (RWD), τετρακίνηση (AWD) | C-Class W205; GLE W166; S-Class W222; E-Class W213; GLS X166; CLS W218 |
Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των μεταδόσεων G-Tronic
Δυσλειτουργίες | Μεταδόσεις |
Υπερθέρμανση του κιβωτίου ταχυτήτων, η οποία προκύπτει λόγω φραγμένου ψυγείου λαδιού. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
Σπάσιμο του ελατηρίου του σετ συμπλέκτη της όπισθεν. | 722.3 (W4A040); 722.4 (W4A020) |
Συχνές βλάβες της βαλβίδας διαμόρφωσης κενού. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
Ένα σινεμπλόκ ανάμεσα στους άξονες μετάδοσης κίνησης, δεν έχει αρκετή αντοχή και σπάει τακτικά. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Τα σωληνοειδή του σώματος της βαλβίδας φράσσουν από τα προϊόντα φθοράς των σετ του συμπλέκτη. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Η ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα κλειδώματος του μετατροπέα ροπής χαλάει πρόωρα. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Η πλακέτα του κυκλώματος του σώματος της βαλβίδας χαλάει συχνά. | 722.7 (W5A180); 722.9 (W7A700, W7X550, W7B700) |
Ένα από τα ταμπούρα του συμπλέκτη παρουσιάζει ζημιά. | 722.7 (W5A180) |
Οι κραδασμοί από το επιθετικό στιλ οδήγησης επιφέρουν σοβαρές ζημιές στο περίβλημα της μετάδοσης. | 722.9 (W7B7000, W7X550, W7A70) |
Δυσλειτουργίες της μετάδοσης, οι οποίες προκύπτουν από τη συσσώρευση ρύπων και τη μη έγκαιρη αντικατάσταση των υγρών της μετάδοσης. | 725.0 (NAG3) |
Σχόλιο