Βενζίνη Ε10: επιπτώσεις, συνέπειες, κίνδυνοι

Βενζίνη Ε10: επιπτώσεις, συνέπειες, κίνδυνοι

Η μείωση της μόλυνσης της ατμόσφαιρας αποτελεί τα τελευταία χρόνια, έναν μόνιμο αγώνα που δίνουμε όλοι μαζί, ανεξάρτητα από την εθνικότητα ή το σημείο του πλανήτη στο οποίο ζούμε. Λέξεις όπως ανακύκλωση, περιβάλλον, βιωσιμότητα κ.λπ. έχουν μπει στην καθημερινότητά μας  και στη λογική με την οποία ζούμε.

Ένας ακόμη όρος έρχεται να προστεθεί στην καθημερινή μας ζωή. Η βενζίνη Ε10. Το συγκεκριμένο καύσιμο έχει ήδη μπει στα πρατήρια καυσίμου 15 Ευρωπαϊκών χωρών (Βέλγιο, Βουλγαρία, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Λετονία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Ρουμανία, Σλοβακία, Μεγάλη Βρετανία) και σύντομα, αναμένεται να μπει και στα πρατήρια και άλλων χωρών. Έχει ήδη εισαχθεί και σε χώρες άλλων ηπείρων.

Τι είναι όμως το καύσιμο Ε10;

Η Ε10 βενζίνη  είναι ένα είδος βενζίνης που περιέχει ανανεώσιμη αιθανόλη σε ποσοστό 10%, γεγονός που πρόκειται να μειώσει το διοξείδιο του άνθρακα που παράγουν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτός είναι και ο λόγος που το όνομά της περιλαμβάνει το E10. Ουσιαστικά, η συγκεκριμένη βενζίνη είναι ένα μείγμα με 90% κανονική αμόλυβδη βενζίνη και 10% βιοαιθανόλη. Η κλασσική αμόλυβδη βενζίνη που όλοι γνωρίζουμε περιλαμβάνει 5% αιθανόλη (οπότε η σήμανσή της είναι Ε5) και μπορεί να τροφοδοτηθεί σε όλα τα οχήματα βενζίνης χωρίς προβλήματα ή μετατροπές.

Ας δούμε όμως και τι είναι η αιθανόλη ή βιοαιθανόλη. Η αιθανόλη αποτελεί ένα καύσιμο το οποίο έχει ως βάση του την αλκοόλη και το οποίο φτιάχνεται μέσω της ζύμωσης φυτών, όπως το ζαχαροκάλαμο και τα δημητριακά, που ονομάζονται στην τελική επεξεργασμένη προ της παραγωγής καυσίμου μορφή, βιομάζα. Ο λόγος που η βιοαιθανόλη θεωρείται καλύτερη για την ατμόσφαιρα είναι πως ενώ τα φυτά από τα οποία θα παραχθεί μεγαλώνουν, απορροφούν περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα από αυτό που θα φτάσει στην ατμόσφαιρα λόγω της καύσης του καυσίμου.  Το αν ωστόσο αυτό είναι απόλυτο, βρίσκεται ακόμα υπό συζήτηση.

Τα πλεονεκτήματα της βενζίνης Ε10 και οι επιπτώσεις της χρήσης της

Όπως είπαμε και πιο πάνω, η βενζίνη Ε10 μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Το συγκεκριμένο στοιχείο είναι αέριο και βρίσκεται ανάμεσα στα αέρια του θερμοκηπίου που προκαλούν την αναπόφευκτη απ’ ό,τι φαίνεται κλιματική αλλαγή.  

Η πρόσμιξη της κανονικής βενζίνης με κατά 10% ανανεώσιμη αιθανόλη, πολύ απλά μειώνει την ποσότητα των ορυκτών καυσίμων που απαιτούνται, μειώνοντας τις εκπομπές άνθρακα και παράλληλα βοηθά στην σωτηρία του περιβάλλοντος.  Η εισαγωγή της βενζίνης E10 με βάση σχετική έρευνα στα προάστια του Λονδίνου στη Μεγάλη Βρετανία, δυνητικά μείωσε τις εκπομπές CO2 κατά 750.000 το χρόνο, μια ισοδυναμία με τη μείωση που θα επερχόταν αν σταματούσαν να κυκλοφορούν 350.000 αυτοκίνητα.

Με βάση τις αντίστοιχες έρευνες, η χρήση της βενζίνης E10 θα επιφέρει και μια μικρή μείωση στην κατανάλωση καυσίμου των οχημάτων. Φυσικά, η συγκεκριμένη μείωση μόλις που αγγίζει το 1%, οπότε δεν πρόκειται να την καταλάβουμε στην τσέπη μας στην καθημερινή μας οδήγηση, αλλά μακροπρόθεσμα είναι οικονομικότερη.

Οι συνέπειες και οι κίνδυνοι της βενζίνης Ε10

Περίπου το 90% των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορούν να κάψουν βενζίνη Ε10, τα αντίστοιχα ποσοστά στην Ελλάδα ωστόσο είναι αρκετά χαμηλότερα. Ο λόγος είναι φυσικά η παλαιότητα του στόλου των οχημάτων στη χώρα μας, που βρίσκεται ανάμεσα στους παλαιότερους της Ευρώπης. Ουσιαστικά, όλα τα οχήματα με κατασκευή μετά το 2011 είναι ικανά να κάψουν το συγκεκριμένο καύσιμο χωρίς προβλήματα ή μετατροπές. Το ίδιο ισχύει και για της μοτοσυκλέτες με έτος κατασκευής μετά το 1990. Παρ’ όλα αυτά, όλα τα παλαιότερα οχήματα δεν είναι δεδομένο πως μπορούν να κάνουν χρήση της.  

Κατανάλωση βενζίνης: συμβουλές για εξοικονόμηση και υπολογισμό εξόδων

Υπάρχουν αρκετές ιστοσελίδες στο διαδίκτυο που παρέχουν τη δυνατότητα ελέγχου του κατά πόσο μπορεί το όχημά σας να λειτουργήσει με τη συγκεκριμένη βενζίνη, αλλά δεν πρόκειται να βρείτε όλα τα μοντέλα. Τα οχήματα μαρκών που έχουν πάψει να λειτουργούν δεν περιλαμβάνονται, όπως και τα ιστορικά αυτοκίνητα. Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να μάθετε κατά τη διαδικασία του ΚΤΕΟ ή από τον μηχανικό σας για μεγαλύτερη σιγουριά.

Αν το όχημά σας δεν είναι συμβατό θα πρέπει να συνεχίσετε να κάνετε χρήση της κλασσικής αμόλυβδης βενζίνης Ε5. Αν για κάποιο λόγο πάλι, κάνετε χρήση βενζίνης E10, δεν πρόκειται να γίνει καμία έκρηξη, απλά θα λειτουργεί πιο περίεργα το όχημα και ίσως να έχετε προβλήματα να το βάλετε μπροστά. Μακροπρόθεσμα ωστόσο, λόγω των διαβρωτικών ιδιοτήτων της βιοαιθανόλης, το όχημα θα παρουσιάσει ζημίες στις τσιμούχες και τις φλάντζες, τα πλαστικά τμήματα του κινητήρα, αλλά και στα μέταλλά του.

Ας το δούμε λίγο πιο αναλυτικά. Αν κάνετε λάθος και βάλετε στο όχημά σας τη βενζίνη Ε10, δεν θα υπάρξει πρόβλημα, αρκεί να γεμίσετε με κανονική αμόλυβδη όσο πιο γρήγορα γίνεται για να διαλυθεί, μέσα στο ντεπόζιτο.

Αν βάλουμε της συνέπειες της Βενζίνης Ε10 στα παλαιότερα οχήματα σε μία λίστα, θα δούμε τα πιο κάτω:

  • Προβλήματα με το ψύχος. Η υψηλότερη περιεκτικότητα αιθανόλης στη βενζίνη θα δυσκολέψει τη δουλειά της μίζας τον χειμώνα, οπότε το όχημα δεν θα παίρνει εύκολα μπροστά.
  • Ενδεχόμενο ρεταρίσματος. Μιας και η αιθανόλη έχει πολύ υψηλή πτητικότητα, ενδέχεται να εξαερωθεί ευκολότερα στις υψηλές θερμοκρασίες προκαλώντας ρεταρίσματα.
  • Διαρροές. Η αιθανόλη ενδέχεται να προκαλέσει ζημιές στα στεγανοποιητικά υλικά, τις φλάντζες και τις τσιμούχες του συστήματος καυσίμου, με αποτέλεσμα την εμφάνιση διαρροών.
  • Επικαθίσεις ρύπων στο σύστημα. Λόγω της διάλυσης και των ζημιών στα πιο πάνω υλικά, ενδέχεται να δημιουργηθούν επικαθίσεις σε διάφορα σημεία του συστήματος.
  • Διάβρωση. Η αιθανόλη ενδέχεται να γίνει όξινη και να διαβρώσει τα τμήματα από  αλουμίνιο, ψευδάργυρο, ορείχαλκο, χαλκό και χάλυβα επικαλυμμένου με μόλυβδο ή κασσίτερο.

Φυσικά, όλα τα πιο πάνω ισχύουν για οχήματα μη συμβατά με τη βενζίνη Ε10 και όχι για όλα τα οχήματα.

Αλλαγές θα υπάρξουν φυσικά και στη σήμανση των αντλιών στα βενζινάδικα, για να μειωθεί η πιθανότητα λαθών. Η διαφορά βρίσκεται στο ότι εκεί που έχουμε μάθει να διαβάζουμε την ποσότητα των οκτανίων της κάθε βενζίνης, θα δούμε να τοποθετούνται κυκλικά σχήματα που θα γράφουν Ε5 και Ε10. Το ίδιο ισχύει και για το πορτάκι του ντεπόζιτου των καινούριων οχημάτων που οφείλουν να αναγράφουν το είδος του καυσίμου τους.

Ένα βήμα λοιπόν προτού η ηλεκτρική κίνηση επικρατήσει στην αυτοκινητοβιομηχανία, ένα μέτρο το οποίο θα βοηθήσει αρκετά στην καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου μας χτυπάει την πόρτα. Ας βοηθήσουμε λοιπόν όλοι στη διάσωση του πλανήτη μας, για να έχουμε ένα μέρος να βγάζουμε βόλτα τα αγαπημένα μας οχήματα.

Σχόλια– 2

  • @Νέστωρ
    05.06.2023 14:22
    Μέλος

    Ένα όχημα που έχει προδιαγραφές με βενζίνη Ε10 διατρέχει κίνδυνο αν χρησιμοποιεί βενζίνη με ποσοστό αιθανόλης Ε5; Απλής αμόλυβδης;

    • @Χ. Δ.
      09.11.2023 09:04
      Μέλος

      Γεια σας, είναι καλύτερα να συμπληρώσετε το καύσιμο που προτείνει ο κατασκευαστής· εάν το γεμίσετε μία φορά, μπορεί να μην συμβεί τίποτα, αλλά καλύτερα να μην θέσετε το αυτοκίνητό σας σε κίνδυνο

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων