Οι κινητήρες TiD και TTiD αποτελούν κινητήρες ντίζελ με άμεσο ψεκασμό καυσίμου. Τοποθετούνταν στα οχήματα της Saab από το 1998 μέχρι το 2012. Η συντομογραφία TiD σημαίνει Turbo Injected Diesel και δηλώνει ότι ο κινητήρας είναι εφοδιασμένος με έναν μόνον στροβιλοσυμπιεστή. Το TTiD ή Twin Turbo Injected Diesel δηλώνει ότι ο κινητήρας έχει διπλό στροβιλοσυμπιεστή. Ο πρώτος κινητήρας TiD έκανε την εμφάνισή του το 1998 στο Saab 9-3. Οι εκδόσεις οι οποίες είναι εφοδιασμένες με τον κινητήρα TTiD, κυκλοφόρησαν το 2007. Σχεδόν στο σύνολό τους, οι συγκεκριμένοι κινητήρες κατασκευάζονταν από την General Motors. Κάποιοι ήταν ανεπτυγμένοι συνεργατικά με άλλους κατασκευαστές, π.χ. την Isuzu Motors.
Τα χαρακτηριστικά των κινητήρων TiD και TTiD
Οι κινητήρες TiD και TTiD έχουν μπλοκ από χυτοσίδηρο και κεφαλή κυλίνδρων από αλουμίνιο. Οι πιο πολλοί από αυτούς είναι εφοδιασμένοι με σύστημα ψεκασμού καυσίμου κοινού δοχείου (Common Rail). Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν διαθέσιμες και εκδόσεις χωρίς κοινό δοχείο καυσίμου, στις οποίες η τροφοδοσία του καυσίμου από την αντλία, γίνεται απευθείας στα μπεκ ψεκασμού του καυσίμου. Ο μηχανισμός χρονισμού των βαλβίδων, συνήθως, κάνει χρήση ιμάντα, ενώ η χρήση καδένας είναι πιο σπάνια.
Οι δημοφιλέστεροι κινητήρες TiD και TTiD
Όνομα | Κωδικός | Κυβισμός κινητήρα, Λίτρα | Αριθμός και διάταξη κυλίνδρων | Αριθμός βαλβίδων | Μέγιστη ισχύς, ίπποι | Μέγιστη ροπή, Nm | Έναρξη παραγωγής | Μοντέλα της Saab εφοδιασμένα με αυτό το είδος κινητήρα |
TiD | D223L (X22DTH) | 2.2 | εν σειρά-τέσσερις | 16 | 115 | 260 | 1998 | 9-3 |
TiD | D308L | 3.0 | V6 | 24 | 170 | 350 | 2001 | 9-5 |
TiD | Z19DTH | 1.9 | εν σειρά-τέσσερις | 16 | 150 | 320 | 2004 | 9-3 |
TTiD | Z19DTR | 1.9 | εν σειρά-τέσσερις | 16 | 180 | 400 | 2007 | 9-3; 9-5 |
TiD | Z19DT | 1.9 | εν σειρά-τέσσερις | 8 | 120 | 280 | 1998 | 9-3; 9-5 |
TiD | A20DTH | 2.0 | εν σειρά-τέσσερις | 16 | 170 | 350 | 2010 | 9-5 |
Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των κινητήρων TiD, TTiD
Δυσλειτουργίες | Κινητήρες |
Το σύστημα καυσίμου είναι επιρρεπές στη δημιουργία φυσαλίδων αέρα. | X22DTH (D223L). |
Το φίλτρο σωματιδίων ντίζελ και η βαλβίδα EGR (ανακυκλοφορίας αερίων) φράζουν ταχύτατα. | X22DTH (D223L); Z19DTH. |
Η τροχαλία του στροφαλοφόρου άξονα χαλάει πρόωρα. | X22DTH (D223L). |
Το λάδι του κινητήρα ενδέχεται να εισχωρήσει στα καύσιμα αν ξεραθούν οι ροδέλες που είναι εγκατεστημένες κάτω από τα μπεκ καυσίμου. | X22DTH (D223L). |
Τα ηλεκτρικά τμήματα της αντλίας καυσίμου υψηλής πίεσης συχνά βγαίνουν σε αχρηστία. | X22DTH (D223L). |
Τα πτερύγια στροβιλισμού της πολλαπλής εισαγωγής μπορεί χαλούν εύκολα. | Z19DTH; A20DTH. |
Η πολλαπλή εξαγωγής παραμορφώνεται στις υψηλές θερμοκρασίες. | Z19DTH. |
Τα κύρια ρουλεμάν του στροφαλοφόρου άξονα χαλούν λόγω έλλειψης λαδιού, κάτι που συνεπάγεται το κόλλημα του κινητήρα στις υψηλές σ.α.λ. | A20DTH. |
Οι τσιμούχες του ψυγείου λαδιού του κινητήρα αρχίζουν να αποκτούν διαρροές γρήγορα. | A20DTH. |
Οι ασταθείς σ.α.λ. ενδέχεται να οφείλονται σε ρύπους στη βαλβίδα ελέγχου καυσίμου. | A20DTH. |
Το μπλοκ του κινητήρα είναι ευαίσθητο στις υπερθερμάνσεις. | D308L. |
Σχόλιο