Ποια είναι η διαφορά μεταξύ κινητήρων ντίζελ και βενζίνης

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ κινητήρων ντίζελ και βενζίνης

Μια από τις συνηθέστερες κουβέντες ανάμεσα σε άντρες κυρίως, αλλά και γυναίκες, είναι πιο είδος κινητήρα είναι καλύτερο για το προσωπικό μέσο μετακίνησης. Με λίγα λόγια, αν αξίζει τον κόπο να διαθέτει ή να αγοράσει κάποιος, αυτοκίνητο με βενζινοκινητήρα ή με κινητήρα ντίζελ.

Στην Ελλάδα μέχρι πριν κάποια χρόνια, τα οχήματα με κινητήρες ντίζελ ήταν απαγορευμένα στην πόλη, οπότε για τους κατοίκους των αστικών περιοχών δεν υπήρχαν ως επιλογή. Ήταν κάτι που ενδιέφερε αποκλειστικά τους κατοίκους της επαρχίας. Από την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης και μετά, η σύγκριση ανάμεσα σε αυτά τα δύο είδη κινητήρων εσωτερικής καύσης ακούγεται σχεδόν σε κάθε κουβέντα περί αυτοκίνητου.

Ποιες είναι όμως οι διαφορές, ποιες οι ομοιότητες, πια τα υπέρ και πιά τα κατά; Τι πρέπει να επιλέξει κανείς; Πετρέλαιο ή βενζίνη;

Ας τα πάρουμε λοιπόν από την αρχή. Το 1876 ο Nikolaus August Otto πατεντάρισε τον κινητήρα βενζίνης. Επρόκειτο για έναν τετράχρονο κινητήρα εσωτερικής καύσης που λειτουργούσε με βάση τον «Κύκλο το Όττο», στην ίδια βάση λειτουργούν οι βενζινοκινητήρες μέχρι και τις ημέρες μας. Το κακό ήταν πως στο συγκεκριμένο είδος θερμικού κινητήρα, μόλις το 10% του καυσίμου κινούσε το όχημα με το υπόλοιπο να παράγει απλά θερμότητα.

Το 1878 λοιπόν, ένας άλλος εφευρέτης, ο Rudolf Diesel, αποφάσισε να δημιουργήσει έναν κινητήρα με μεγαλύτερη αποδοτικότητα. Εφηύρε λοιπόν τον γνωστό σε όλους μας πια κινητήρα ντίζελ.

Ουσιαστικά, οι κινητήρες ντίζελ και οι βενζινοκινητήρες μοιάζουν πάρα πολύ. Είναι αμφότεροι κινητήρες εσωτερικής καύσης, σχεδιασμένοι να μετατρέπουν τη χημική ενέργεια από τα καύσιμα σε μηχανική. Η μηχανική ενέργεια είναι αυτή που δίνει την παλινδρομική κίνηση στα έμβολα στο εσωτερικό των κυλίνδρων. Τα έμβολα είναι συνδεδεμένα με τον στροφαλοφόρο άξονα, ο οποίος μετατρέπει την κίνηση προς τα επάνω και κάτω στην περιστροφική κίνηση που χρειάζεται για να γυρίζουν οι τροχοί του οχήματος, οπότε αυτό να μπορεί να κινείται.

Και τα δύο είδη κινητήρων, για να λάβουν ενέργεια από το καύσιμο, πρέπει να το «κάψουν». Για να επιτευχθεί η καύση, απαιτείται μια «έκρηξη» στο εσωτερικό του χώρου καύσης. Η βασική διαφορά των δύο αυτών ειδών κινητήρων, είναι ο τρόπος που επιτυγχάνεται αυτή η έκρηξη και κατά συνέπεια, η καύση. Στους κινητήρες βενζίνης, το καύσιμο αναμιγνύεται με ατμοσφαιρικό αέρα, συμπιέζεται από τα έμβολα και αναφλέγεται με σπινθήρες που παράγουν τα λεγόμενα μπουζί. Στον κινητήρα ντίζελ, όμως, αρχικά συμπιέζεται ο αέρας μόνος του και μόνο στη συνέχεια περνάει το καύσιμο στο θάλαμο καύσης. Μιας λοιπόν και ο αέρας θερμαίνεται κατά τη συμπίεση, αναφλέγεται το καύσιμο.

Μια ακόμη τεράστια διαφορά ανάμεσα στους κινητήρες ντίζελ και τους κινητήρες βενζίνης, βρίσκεται στον τρόπο που γίνεται ο ψεκασμός ή η έγχυση του καυσίμου. Το μεγαλύτερο ποσοστό των κινητήρων βενζίνης, κάνουν χρήση ενός συνδυασμού μπεκ ψεκασμού, τα οποία ψεκάζουν το καύσιμο, με διαφορετικό τρόπο ανάλογα με τις σ.α.λ. του κινητήρα, έξω από τον κύλινδρο. Οι δε κινητήρες ντίζελ χρησιμοποιούν μόνο άμεσο ψεκασμό καυσίμου, δηλαδή το καύσιμο ντίζελ ψεκάζεται απευθείας στον κύλινδρο.

Κάποιοι κινητήρες ντίζελ διαθέτουν έναν προθερμαντήρα. Όταν ο κινητήρας είναι κρύος, ενδέχεται η διαδικασία συμπίεσης να μην ανεβάσει τον αέρα σε αρκετά υψηλή θερμοκρασία για να αναφλεγεί το καύσιμο. Ο προθερμαντήρας ουσιαστικά θερμαίνει τους θαλάμους καύσης για να μπορεί να πάρει μπροστά ο κινητήρας όταν είναι κρύος.

Σε γενικότερες γραμμές, οι βασικότερες διαφορές ανάμεσα στον κινητήρα ντίζελ και τον βενζινοκινητήρα ή για να το αναφέρουμε με τον τρόπο που αναφέρεται συνήθως στα περιοδικά αυτοκινήτου πετρελαιοκινητήρας vs βενζινοκινητήρας:

  • Οι κινητήρες βενζίνης έχουν μικρότερο μέγεθος και βάρος από τους κινητήρες ντίζελ,
  • Η ροπή των κινητήρων ντίζελ είναι υψηλότερη,
  • Οι ίπποι των κινητήρων βενζίνης είναι συνήθως περισσότεροι,
  • Οι κινητήρες βενζίνης δουλεύουν συνήθως μέχρι τις 6 με 7.000 σ.α.λ., ενώ οι κινητήρες ντίζελ μέχρι τις 4 με 5.000 σ.α.λ.
  • Η προσαρμογή υπερσυμπιεστή είναι απλούστερη στους κινητήρες ντίζελ,
  • Οι κινητήρες βενζίνης λειτουργούν με κύκλωμα Otto, ενώ οι κινητήρες ντίζελ με κύκλο diesel,
  • Οι κινητήρες βενζίνης κάνουν χρήση μπουζί για την ανάφλεξη, ενώ οι κινητήρες ντίζελ συμπίεσης και προθέρμανσης (με ή χωρίς προθερμαντήρα),
  • Η απόδοση σε καύσιμο των κινητήρων ντίζελ είναι καλύτερη από αυτή των κινητήρων βενζίνης,
  • Η λειτουργία των κινητήρων βενζίνης είναι πιο αθόρυβη,
  • Το κόστος κατασκευής των κινητήρων ντίζελ είναι υψηλότερο,
  • Το καύσιμο ντίζελ είναι πιο φτηνό από τη βενζίνη.

Ας δούμε τώρα και το σημαντικότερο όλων, το κόστος συντήρησης των κινητήρων diesel vs των κινητήρων βενζίνης.

Για να δούμε το θέμα σφαιρικά, θα πρέπει να ξεκινήσουμε από την αρχή, δηλαδή από την αγορά του οχήματος. Λόγω του υψηλότερου κόστους κατασκευής των κινητήρων ντίζελ, η τιμή πώλησης των οχημάτων ντίζελ είναι πιο ακριβή από αυτή των αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης. Αυτό το ποσό όμως θα μπορούσε ενδεχομένως να αποσβεστεί, αν και εφόσον το κόστος συντήρησης και λειτουργίας τους είναι χαμηλότερο από αυτό των οχημάτων με κινητήρες βενζίνης. Ισχύει όμως αυτό;

Η τιμή του ντίζελ στα βενζινάδικα είναι σαφώς χαμηλότερη από αυτή της βενζίνης. Για να υπάρξει όμως εύλογο κέρδος από τη χρήση του, θα πρέπει το όχημα να κάνει πολλά χιλιόμετρα κάθε μήνα. Μιλάμε δηλαδή για γύρω στα 150 με 200 χιλιόμετρα το μήνα κατά μέσο όρο για να μπορέσει να υπάρξει η απόσβεση της διαφοράς κατά την αγορά.

Πάμε τώρα στη συντήρηση. Οι κινητήρες ντίζελ, από την κατασκευή και τα υλικά τους, είναι ανθεκτικότεροι από τους κινητήρες βενζίνης, γεγονός που κάνει τα διαστήματα των σέρβις πολύ μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα των κινητήρων βενζίνης. Όσον αφορά στο κόστος της περιοδικής συντήρησης είναι περίπου το ίδιο με αυτό τον βενζινοκινητήρων. Αυτό όμως ισχύει μόνο υπό ιδανικές συνθήκες, δηλαδή με σωστή συντήρηση, προσοχή και καλής ποιότητας καύσιμο. Αν ο κινητήρας ντίζελ δεν συντηρείται κανονικά και δεν κάνει χρήση ποιοτικών καυσίμων, οι πιθανότητες ακριβών επισκευών είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές του κινητήρα βενζίνης.

Πέραν όλων αυτών, έχουμε βέβαια και τη χαμηλότερη αξία μεταπώλησης των αυτοκινήτων με κινητήρα ντίζελ, αλλά και τις απάτες που έχουν να κάνουν με την αντιρρυπαντική τεχνολογία που χρησιμοποιούν και τους σχετικούς νόμους χρήσης σε όλη την Ελλάδα. Σε περίπτωση που κάποιος δεν γνωρίζει και αγοράσει ένα όχημα με κινητήρα ντίζελ που συνάδει με τα πρότυπα EURO 4, πολύ απλά δεν θα μπορεί να οδηγήσει το όχημά του στην πρωτεύουσα αλλά και τη συμπρωτεύουσα. Πριν κάνετε κάποια αγορά λοιπόν, ζυγίστε τα υπέρ και τα κατά με βάση τις δικές σας ανάγκες και σε κάθε περίπτωση, πριν αγοράσετε κάποιο όχημα με κινητήρα ντίζελ, τσεκάρετε την αντιρρυπαντική του τεχνολογία.

    Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

    Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων