Συντήρηση αυτοκινήτου: τι να κάνετε και πότε

Συντήρηση αυτοκινήτου: τι να κάνετε και πότε

Όλοι όσοι κυκλοφορούμε με αυτοκίνητο, κατανοούμε απόλυτα πως για να αποφύγουμε όσο το δυνατό περισσότερο την εμφάνιση ζημιών, αλλά και δυνητικά τα ατυχήματα που αυτές θα μπορούσαν να προκαλέσουν, θα πρέπει το όχημά μας να είναι συντηρημένο με το βέλτιστο τρόπο και να λειτουργεί με τον τρόπο που ο κατασκευαστής του αποσκοπούσε όταν βγήκε από την παραγωγή.

Για να ισχύουν τα πιο πάνω θα πρέπει να γίνονται στην ώρα τους – και σε κάποιες περιπτώσεις νωρίτερα – τόσο τα προγραμματισμένα, όσο και τα εκτός προγράμματος σέρβις του οχήματος. Ένα από τα βασικά ερωτήματα που έχουν οι περισσότεροι οδηγοί είναι το τι περιλαμβάνει το κάθε είδος συντήρησης του αυτοκινήτου.

Σε αυτή την απορία, έρχεται να βοηθήσει το βιβλίο σέρβις αυτοκίνητου ή όπως είναι επίσης γνωστό, το εγχειρίδιο συντήρησης του οχήματος.Το συγκεκριμένο εγχειρίδιο έχει διπλή λειτουργία, μιας και διαθέτει τα διαστήματα συντήρησης αλλά και σελίδες που συμπληρώνει και σφραγίζει ο μηχανικός ή η αντιπροσωπεία σε κάθε σέρβις, που σας επιτρέπουν από τη μια να παρακολουθείτε τη σωστή συντήρηση του οχήματος αλλά και σε περίπτωση πώλησης του οχήματος, να αποδείξετε την καλή κατάστασή του.

Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τη σημαίνει και τι περιλαμβάνει το μικρό αλλά και το μεγάλο σέρβις του αυτοκινήτου, τα οποία φυσικά αποτελούν προγραμματισμένα ραντεβού συντήρησης.

Τα δύο αυτά σέρβις ονομάζονται αντίστοιχα μικρό και μεγάλο, λόγω της ποσότητας των τμημάτων και των μηχανισμών του οχήματος που αλλάζονται ή ελέγχονται ανά περίπτωση.

Μικρό σέρβις αυτοκινήτου

Μικρό σέρβις αυτοκινήτου

Η συγκεκριμένη προγραμματισμένη συντήρηση, ανάλογα με τη μάρκα και το μοντέλο του οχήματος, πρέπει να πραγματοποιείται ανά περίπου 7 με 10.000 χιλιάδες χιλιόμετρα. Σε αυτά τα σέρβις συνήθως, γίνονται τα πιο κάτω:

  1. Έλεγχος στάθμης λαδιών και ψυκτικού υγρού. Φυσικά, η στάθμη των συγκεκριμένων υγρών θα πρέπει να γίνεται και από τον οδηγό μια φορά το μήνα, αλλά και πριν από κάθε ταξίδι, μιας και αποτελούν τα βασικότερα υγρά λειτουργίας του οχήματος και μπορεί να προκαλέσουν, αν υπάρξει πρόβλημα,  τεράστιες ζημιές στον κινητήρα. Συνήθως, στο μικρό σέρβις, τα λάδια αντικαθίστανται.
  2. Έλεγχος φίλτρου αέρα. Μιας και από εκεί περνάει ο αέρας στο εσωτερικό του κινητήρα, θα πρέπει πάντα να βρίσκεται σε λειτουργική κατάσταση. Βοηθά παράλληλα, όταν είναι λειτουργικό, στην οικονομία καυσίμου και τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων.
  3. Έλεγχος φίλτρου λαδιού. Το συγκεκριμένο φίλτρο επιτρέπει στο λάδι του κινητήρα να παραμένει καθαρό και να λιπαίνει τα κινούμενα μέρητου, να τον  ψύχει, αλλά και να μειώνει της φυσικές φθορές του.  Κανονικά το φίλτρο λαδιού αλλάζεται σε κάθε αλλαγή λαδιών, οπότε η συνηθέστερη πρακτική είναι να αντικαθίσταται μαζί με τα λάδια σε κάθε μικρό σέρβις.
  4. Έλεγχος λαμπτήρων προβολέων, φλας, φρένων και λοιπών φωτιστικών σωμάτων. Τα φώτα του οχήματος βοηθούν τόσο τον οδηγό να βλέπει τη νύχτα, όσο και τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου να εντοπίζουν το όχημα. Δεν χρειάζεται λοιπόν να αναφέρουμε καν τους κινδύνους που υπάρχουν αν κάποιο από τα φώτα δεν λειτουργεί. Σε περίπτωση εντοπισμού προβλήματος φυσικά, γίνεται άμεση αντικατάσταση του λαμπτήρα ή του προβληματικού τμήματος.
  5. Έλεγχος πίεσης ελαστικών και βάθους πέλματος. Τα λάστιχα είναι η «άγκυρα» που κρατά το όχημα στο έδαφος. Η σωστή τους κατάσταση αυξάνει την οδική ασφάλεια αλλά και την οικονομία καυσίμου. Στο μικρό σέρβις, ελέγχονται και είτε αλλάζονται αν το συνεργείο παρέχει τη συγκεκριμένη υπηρεσία, είτε ενημερώνεται ο ιδιοκτήτης του οχήματος για την ανάγκη αντικατάστασής τους.
Έλεγχος πίεσης ελαστικών και βάθους πέλματος

Το μεγάλο σέρβις του αυτοκινήτου

Πραγματοποιείται ανάλογα με τη μάρκα και το μοντέλο ανά 15 με 40.000 χιλιόμετρα. Σε αυτό συνήθως, περιλαμβάνονται όλα όσα γίνονται στο μικρό σέρβις αλλά και τα πιο κάτω:

  1. Έλεγχος και αντικατάσταση, όταν απαιτείται, υγρών μετάδοσης. Το συγκεκριμένο λιπαντικό επιτρέπει στο κιβώτιο ταχυτήτων να εκτελεί σωστά τις λειτουργίες του, τόσο στη μηχανική όσο και στην αυτόματη μετάδοση. Η μη έγκαιρη αντικατάστασή του ενδέχεται να επιφέρει ακριβές ζημιές στο κιβώτιο ταχυτήτων. 
  2. Έλεγχος αμορτισέρ και γονάτων ανάρτησης. Τα συγκεκριμένα τμήματα ελέγχουν τη λειτουργία της ανάρτησης του οχήματος και είναι από τα βασικά τμήματα του συστήματος διεύθυνσης. Η εύρυθμη λειτουργία τους λοιπόν, είναι απολύτως αναγκαία.
  3. Αντικατάσταση ψυκτικού υγρού. Η λειτουργία του ψυγείου νερού είναι να κρατά τον κινητήρα σε θερμοκρασία λειτουργίας και να μην επιτρέπει την υπερθέρμανση που συνήθως οδηγεί σε σοβαρές ζημιές του κινητήρα. Η αντικατάσταση του ψυκτικού υγρού προτού χάσει τις ιδιότητές του, έχει τεράστια σημασία για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος ψύξης.
Το μεγάλο σέρβις του αυτοκινήτου
  1. Αντικατάσταση μπουζί. Η λειτουργία των μπουζί είναι συνυφασμένη με τη λειτουργεία του κινητήρα, μιας και από αυτά προέρχεται ο σπινθήρας για την καύση του μείγματος αέρα καυσίμου.
  2. Έλεγχος και αν απαιτείται αντικατάσταση του εξωτερικού ιμάντα. Ο εξωτερικός ιμάντας δίνει κίνηση σε όλους τους περιμετρικούς μηχανισμούς, δυναμό, αντλία υδραυλικού τιμονιού, συμπιεστή κλιματισμού κ.λπ. Η καλή και λειτουργική του κατάσταση λοιπόν έχει τεράστια σημασία. 
  3. Έλεγχος συστήματος πέδησης και αντικατάσταση τακακιών. Τα φρένα του αυτοκινήτου είναι αυτά που το σταματούν. Δεν χρειάζεται να σχολιάσουμε καν την ανάγκη για την άψογη λειτουργία τους.
Έλεγχος συστήματος πέδησης και αντικατάσταση τακακιών
  1. Έλεγχος διαφορικού/ών, και γενικότερα του συνόλου των συστημάτων του οχήματος για δυσλειτουργίες και αντικατάσταση τμημάτων με φθορές ή ζημιές. Παράλληλα ελέγχεται και ο ιμάντας του εκκεντροφόρου, αν και η αλλαγή του γίνεται κοντά στις 100.000 χλμ ανάλογα με τη μάρκα του οχήματος. Κατά τη διάρκεια του μεγάλου σέρβις γίνεται ένας ολοκληρωμένος έλεγχος όλων των συστημάτων του οχήματος, διασφαλίζοντας την ασφαλή και απρόσκοπτη λειτουργία τους.

Φυσικά, κάθε αναλώσιμο τμήμα του οχήματος μπορεί να απαιτήσει αντικατάσταση οποιαδήποτε στιγμή και δεν είναι δεδομένο πως θα συμπίπτει με τα προγραμματισμένα σέρβις του οχήματος.

Υπάρχουν κάποιες διαφορές όσον αφορά τη συντηρηση κάποιου πετρελαιοκινητου αυτοκινητου, μιας και κάποια συστήματά του είναι διαφορετικά. Και πάλι όμως, κάθε βήμα συντήρησης αναγράφεται στο εγχειρίδιο του οχήματος.

Το κόστος συντήρησης του αυτοκινήτου εξαρτάται απόλυτα από τη μάρκα και το μοντέλο του οχήματος, μιας και από αυτά εξαρτώνται και οι τιμές των ανταλλακτικών και των αναλωσίμων.

Η συντήρηση του αυτοκινήτου μπορεί να έχει κόστος, το οποίο ξεκινά από τα 100 ευρώ σε ένα μικρό οικονομικό αυτοκίνητο για το μικρό σέρβις και φτάνει ακόμη και πάνω από 500 ευρώ για κάποιο ακριβό πολυτελές όχημα. Το ίδιο ισχύει και για το μεγάλο σέρβις που μπορεί να ξεκινά από 200 με 250 ευρώ και να ξεπεράσει ακόμα και τα 1000 ευρώ.

Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *