Κανόνες ρυμούλκησης οχημάτων

Σε όλους μας έχει τύχει να δεχτούμε κάποια στιγμή ένα τηλεφώνημα από φίλο, συγγενή ή γνωστό, ο οποίος θα μας πει «έμεινα με το αυτοκίνητο, έλα να το τραβήξουμε μέχρι το σπίτι». Φυσικά, στις περισσότερες περιπτώσεις, η απάντηση είναι θετική και ακολουθείται από τη διαδικασία της ρυμούλκησης του αυτοκινήτου με διάφορους ερασιτεχνικούς τρόπους. Αυτό που ίσως δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι είναι ότι υπάρχουν συγκεκριμένα τμήματα της νομοθεσίας και κανόνες που αφορούν στη ρυμούλκηση οχημάτων, ανεξάρτητα από την περίσταση.

Οι κανόνες, αναφέρονται στο Ευρωπαϊκό Διάταγμα TS2060604-8 της 27ης Ιανουαρίου 2016 και περικλείει όλα όσα αφορούν τις συγκεκριμένες περιστάσεις. Επίσης, ορίζει ξεκάθαρα πως η ρυμούλκηση οχημάτων επιτρέπεται αποκλειστικά με τη χρήση αυτοκινήτων, ελκυστήρων, ηλεκτρικού εξοπλισμού, ρυμουλκών οχημάτων ή μηχανισμών ρυμούλκησης.

 Όσον αφορά στους μηχανισμούς ρυμούλκησης, αυτοί μπορούν να ανήκουν αποκλειστικά σε μια εκ των δύο πιο κάτω κατηγοριών: 
  • i Μηχανισμοί ρυμούλκησης που δεν απαιτούν καταχώριση/άδεια, και
  • i Μηχανισμοί ρυμούλκησης, που απαιτούν καταχώριση/άδεια.
Μηχανισμοί ρυμούλκησης
 Άσχετα πάντως από την κατηγορία του μηχανισμού, η ρυμούλκηση επιτρέπεται μόνο με τη χρήση: 
  • Σχοινιού ή ιμάντα ρυμούλκησης (δεν απαιτεί άδεια),
  • Ράβδου σύνδεσης (απαιτεί άδεια),
  • Τρίγωνου ρυμούλκησης (απαιτεί άδεια),
  • Μερικής αιώρησης του χαλασμένου οχήματος από το ρυμουλκό (απαιτεί άδεια), ή
  • Μερική αιώρηση του χαλασμένου οχήματος από μηχανισμό ρυμούλκησης (απαιτεί άδεια).
 Ας δούμε το κάθε ένα από τα πιο πάνω, αναλυτικά: 
  • Σχοινί ή ιμάντας ρυμούλκησης αυτοκινήτου. Πρόκειται για μακριά τμήματα με γάντζους ρυμούλκησης στα δύο άκρα που πιάνουν στις ειδικές υποδοχές των οχημάτων, δηλαδή στη βίδα ρυμούλκησής τους, στο εμπρόσθιο και οπίσθιο τμήμα αντίστοιχα. Παράγονται από διάφορα υλικά, όπως υφαντό, μέταλλο, πολυπροπυλένιο κ.λπ. Διαιρούνται σε απλούς ιμάντες και ιμάντες ρυμούλκησης βαρέως τύπου, ανάλογα με το βάρος που μπορούν να έλξουν.
  • Ράβδος σύνδεσης. Πρόκειται για τον γνωστό σε όλους κοτσαδόρο. Στο σφαιρικό του συνδετικό τμήμα, τοποθετείται μεταλλικό τμήμα ειδικά κατασκευασμένο για έλξη.
Ράβδος σύνδεσης
  • Τρίγωνο ρυμούλκησης. Πρόκειται για μεταλλικό τμήμα τριγωνικού σχεδιασμού, το οποίο πιάνει στον κοτσαδόρο του ρυμουλκού και σε δύο σημεία, στο αριστερό και δεξιό μέρος του ρυμουλκούμενο οχήματος. Είναι σταθερότερο από το ίσιο τμήμα, αλλά απαιτεί μεγαλύτερη επιδεξιότητα από τον οδηγό του ρυμουλκού.
  • Μερική αιώρηση από το ρυμουλκό και μερική αιώρηση από μηχανισμό ρυμούλκησης. Και στις δύο περιπτώσεις, το ρυμουλκό είναι εξειδικευμένο όχημα οδικής βοήθειας. Στην πρώτη, το εμπρόσθιο μέρος του ρυμουλκούμενου σταθεροποιείται επάνω στην καρότσα του ρυμουλκού, στη δεύτερη ανυψώνεται ελαφρά από ειδική βάση με πνευματικό μηχανισμό που βρίσκεται προσαρμοσμένη στο οπίσθιο μέρος του ρυμουλκού.

Ο ίδιος κανονισμός αναφέρει ότι στις Εθνικές Οδούς, επιτρέπεται η ρυμούλκηση οχημάτων μόνο από επαγγελματίες με εξειδικευμένα οχήματα. Για οποιαδήποτε άλλη ανάγκη ρυμούλκησης, θα πρέπει να δοθεί άδεια ρυμούλκησης και συνοδεία από την αστυνομία.

Παράλληλα, σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να υπάρχει φωτεινή σήμανση ενεργοποιημένη στο πίσω μέρος του ρυμουλκούμενου. Αν τα δικά του φώτα σήμανσης δεν μπορούν να ανάψουν, θα πρέπει να τοποθετήσει ο οδηγός του ρυμουλκούμενου αντίστοιχούς μηχανισμούς σήμανσης.

Όσον αφορά στη ρυμούλκηση με τη χρήση κοτσαδόρου, απαιτείται άδεια ρυμούλκησης απλά και μόνο για την ύπαρξή του επάνω στο όχημα. Η συγκεκριμένη άδεια αφορά στην τοποθέτηση και χρήση του κοτσαδόρου για οποιαδήποτε είδους έλξη (τροχόσπιτο, τρέιλερ, κ.λπ.) και βγαίνει από την Περιφέρεια ή μέσω Κ.Ε.Π. με την κατάθεση συγκεκριμένων ανά περίπτωση δικαιολογητικών.

Ας δούμε τώρα και μερικούς γενικότερους κανόνες που αφορούν στη ρυμούλκηση αυτοκινήτων.

Στην Ελλάδα, στις περισσότερες περιπτώσεις, στις παροχές της ασφάλισης του αυτοκινήτου περιλαμβάνεται και η οδική βοήθεια. Η υποστήριξη δηλαδή κάθε ανάγκης του οχήματος λόγω ζημιάς στον δρόμο. Αν η βλάβη δεν είναι δυνατόν να επισκευαστεί επιτόπου, το ειδικό όχημα της ασφαλιστικής εταιρίας θα φορτώσει το χαλασμένο όχημα και θα το μεταφέρει στο σημείο που θα ζητηθεί από τον οδηγό. Δεν έχει σημασία αν ο προορισμός είναι το σπίτι του ή κάποιο συνεργείο. Προσοχή όμως, το όχημα δικαιούται μια μόνο μεταφορά ανά βλάβη. Αν το μεταφέρετε στο σπίτι δηλαδή, δεν θα μπορέσετε να κάνετε μετά δεύτερη μεταφορά για να το πάτε στο συνεργείο.

Στην περίπτωση που η ασφαλιστική κατόπιν επιλογής του οδηγού για οικονομικούς λόγους δεν καλύπτει την οδική βοήθεια, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να πληρώσει τη μεταφορά του οχήματός του, με κόστος που ξεκινά γύρω στα ογδόντα ευρώ και αυξάνεται ανάλογα με την απόσταση μεταφοράς και τις ειδικές απαιτήσεις (αλλαγή νομού κ.λπ.).

Σε περίπτωση που για οποιοδήποτε λόγο, η μετακίνηση του οχήματος θα πρέπει να γίνει από ιδιώτες με τη χρήση του οχήματος κάποιου φίλου ή γνωστού όμως, και πάλι τα πράγματα δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολα. Ας δούμε λοιπόν τον τρόπο, αλλά και τις προϋποθέσεις που απαιτούνται.

Ας δούμε τώρα και μερικούς γενικότερους κανόνες που αφορούν στη ρυμούλκηση αυτοκινήτων.

Αρχικά, δεν θα πρέπει να γίνεται ποτέ ρυμούλκηση όταν το χαλασμένο όχημα έχει πρόβλημα στα φρένα, το σύστημα διεύθυνσης, τα ηλεκτρικά ή διαθέτει αυτόματο κιβώτιο και δεν παίρνει μπροστά (οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες απαγορεύουν τη ρυμούλκηση οχημάτων με αυτόματη μετάδοση και τον κινητήρα σβηστό) για λόγους ασφαλείας των εμπλεκόμενων οχημάτων, αλλά και των οχημάτων των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου.

Αν δεν υπάρχει πρόβλημα με κάτι από τα παραπάνω, επιτρέπεται η ρυμούλκηση από άλλο μη επαγγελματικό όχημα, αλλά μόνο εκτός εθνικών οδών, για μικρές αποστάσεις, με ταχύτητες μέχρι 40 χλμ/ώρα και με την προϋπόθεση ότι και οι δύο οδηγοί διαθέτουν δίπλωμα οδήγησης για τα οχήματά τους.

Η διαδικασία είναι απλή και προϋποθέτει την ύπαρξη σχοινιού ή ιμάντα ρυμούλκησης. Θα πρέπει να ανοιχτεί η τάπα που υπάρχει στα περισσότερα οχήματα στο σημείο που βιδώνει η βίδα ρυμούλκησης και να μπει στη θέση της η βίδα με προσοχή. Σε κάποια οχήματα βιδώνει αριστερόστροφα, οπότε ας υπάρχει στη σκέψη και αυτή η προοπτική.

Αφού τοποθετηθούν οι βίδες ρυμούλκησης, η μία στο οπίσθιο μέρος του ρυμουλκού και η άλλη στο εμπρόσθιο μέρος του ρυμουλκούμενου, θα πρέπει να απλωθεί ο ιμάντας ρυμούλκησης ανάμεσα στα δύο οχήματα. Οι ιμάντες έχουν συνήθως συγκεκριμένο μήκος το οποίο βρίσκεται μέσα στο νόμιμο όριο. Αν αντί για ιμάντα, γίνεται χρήση κάποιου άλλου τμήματος, το μέγιστο επιτρεπόμενο μήκος είναι τα 4 μέτρα.

Στη συνέχεια, συνδέονται οι γάντζοι του ιμάντα στις δύο βίδες ρυμούλκησης και οι οδηγοί ανεβαίνουν στα οχήματά τους. Θα πρέπει να ανάψουν και στα δύο οχήματα τα αλάρμ και τα φώτα, αν αυτό δεν είναι εφικτό θα πρέπει να βρεθεί άλλος τρόπος ενημέρωσης των υπόλοιπων οδηγών, είτε με ανεξάρτητους λαμπτήρες είτε με φωσφορίζουσα πινακίδα κινδύνου (κάνει και τρίγωνη πινακίδα που τοποθετείται στον δρόμο όταν μείνει το όχημα, αναρτημένη σε σημείο που να φαίνεται).

Κατά τη ρυμούλκηση απαιτείται τεράστια προσοχή.

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων