Activematic είναι μια σειρά από αυτόματες μεταδόσεις που έχουν επιλογή χειροκίνητου ελέγχου και τοποθετούνται στα μοντέλα της Mazda. Χάρη στον συνδυασμό των αυτόματων και χειροκίνητων λειτουργιών και στις ποικίλες ρυθμίσεις του λογισμικού τους, οι συγκεκριμένες μεταδόσεις διαθέτουν ισορροπημένα λειτουργικά χαρακτηριστικά, διασφαλίζουν τέλεια δυναμική επιτάχυνσης, ταχεία αλλαγή ταχυτήτων (σχέσεων), οδηγική άνεση και εξοικονόμηση καυσίμων.
Πώς δουλεύει
Το Activematic είναι φτιαγμένο έχοντας ως βάση μια κλασική υδραυλική αυτόματη μετάδοση. Το ειδικό υλικολογισμικό κάνει εφικτή τη λειτουργία AAS (Active Adaptive Shift), η οποία διασφαλίζει την προσαρμοζόμενη αλλαγή ταχύτητας (σχέσεων) με βάση τις οδικές συνθήκες. Για τη μετάβαση στη χειροκίνητη λειτουργία, ο οδηγός τοποθετεί τον λεβιέ ταχυτήτων σε μια ειδική υποδοχή με τη σήμανση “M”. Η μετακίνηση του λεβιέ ανάμεσα στο “+” ή “-” επιφέρει το ανέβασμα ή το κατέβασμα των ταχυτήτων, αντίστοιχα. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν αυτάκια τιμονιού (paddle shifters).
Οι πιο πολλές εκδόσεις παρέχουν επίσης τη λειτουργία DAM (DIrect Activematic), η οποία κάνει εφικτό το ανέβασμα και το κατέβασμα ταχύτητας από τον οδηγό για σύντομη χρονική περίοδο, δίχως να γίνει μετάβαση στη χειροκίνητη λειτουργία, κάτι που είναι βολικό κατά τους ελιγμούς, την οδήγηση σε κατωφέρειες και σε κάποιες ακόμη καταστάσεις.
Οι δημοφιλέστερες μεταδόσεις Activematic
Κωδικός κιβωτίου ταχυτήτων | Κατασκευαστής | Αριθμός σχέσεων (ταχυτήτων) | Μέγιστος κυβισμός κινητήρα, λίτρα | Μέγιστη ροπή κινητήρα, Nm | Είδος κίνησης | Έναρξη παραγωγής | Εφαρμογή σε μοντέλα |
FN4A-EL | Ford | 4 | 2.3 | 200 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | 1999 | Mazda 5; Mazda 3; Mazda 2; Mazda 6 |
FS5A‑EL | Ford | 5 | 2.5 | 250 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | 2005 | Mazda CX-7; Mazda 3; Mazda 6; Mazda 5 |
SJ6A-EL | Aisin | 6 | 5.0 | 480 | Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | 2006 | Mazda MX-5; Mazda RX-8 |
AW6A-EL | Aisin | 6 | 4.0 | 450 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Τετρακίνηση (AWD) | 2004 | Mazda CX-7; Mazda CX-9 |
GF4A-EL | Mazda | 4 | 3.0 | 260 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | 1999 | Mazda Familia; Mazda Capella |
Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των μεταδόσεων Activematic
Δυσλειτουργίες | Μεταδόσεις |
Tα σινεμπλόκ της μετάδοσης χαλούν με το πέρασμα του χρόνου, κάτι που επιφέρει δονήσεις κατά τη λειτουργία της. | GF4A-EL |
Οι ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες χαλούν πρόωρα, κάτι που συχνά επιφέρει τραντάγματα και δονήσεις κατά τη χρήση. | GF4A-EL; FS5A‑EL |
Η μετάδοση ενδέχεται να υπερθερμανθεί αν δεν καθαριστεί έγκαιρα το ψυγείο, κάτι που επιφέρει δυσλειτουργία στα ηλεκτρονικά. | GF4A-EL |
Η φθορά της υποδοχής στερέωσης του πίσω καπακιού της μετάδοσης επιφέρει την πτώση της πίεσης του λαδιού, με συνέπεια το πατινάρισμα και το κάψιμο των δίσκων τριβής. | FN4A-EL |
Οι τσιμούχες, τα λαστιχένια χυτά έμβολα και το φρένο διαθέτουν σύντομο κύκλο ζωής. | FN4A-EL; FS5A‑EL |
Τα ρουλεμάν χαλούν γρήγορα και ο άξονας της μετάδοσης παύει να είναι ευθυγραμμισμένος. | FS5A‑EL |
Το ταμπούρο της πίσω κίνησης χαλάει πρόωρα, καθιστώντας την εμπλοκή της ταχύτητας ανέφικτη. | FS5A‑EL |
Οι ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες της υδραυλικής μονάδας είναι ευαίσθητες στη βρωμιά. Η πολύ σπάνια αλλαγή του λαδιού της μετάδοσης και του φίλτρου της, ενδέχεται να αποβεί βλαβερή για αυτές. | AW6A-EL; SJ6A-EL |
Σχόλιο