Κιβώτιο ταχυτήτων Sportronic: ιδιαίτερα & τεχνικά χαρακτηριστικά

Κιβώτιο ταχυτήτων Sportronic: ιδιαίτερα & τεχνικά χαρακτηριστικά

Η λέξη Sportronic αποτελεί έναν όρο που περικλείει αρκετές έννοιες και αφορά σε μεταδόσεις οχημάτων των Alfa Romeo και Mitsubishi. Στα αυτοκίνητα της Alfa Romeo, το Sportronic αποτελεί μια αυτόματη μετάδοση με λειτουργία χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων (σχέσεων). Η χρήση του γίνεται από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 και συνδυάζει τα προτερήματα τόσο του χειροκίνητου, όσο και του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων. Παρέχει αποδοτικότητα καυσίμων και ιδανικά δυναμικά χαρακτηριστικά. Διασφαλίζει την οδηγική άνεση, επιτρέπει στον οδηγό να πραγματοποιεί περίπλοκους ελιγμούς και βελτιστοποιεί την εκτός δρόμου οδηγική ικανότητα του οχήματος υπό αντίξοες συνθήκες. Επίσης, η συγκεκριμένη μετάδοση είναι προσαρμοζόμενη στο στιλ οδήγησης.

Στα αυτοκίνητα της Mitsubishi, η ονομασία Sportronic αναφέρεται στη λειτουργία χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων (σχέσεων), η οποία είναι διαθέσιμη στα συνεχώς μεταβαλλόμενα κιβώτια ταχυτήτων (CVT), που δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να έχει χειροκίνητα τον έλεγχο της μετάδοσης, ώστε να αξιοποιείται η ροπή του κινητήρα με μέγιστη αποτελεσματικότητα.

Η αρχή λειτουργίας του Sportronic

Η μετάδοση Sportronic της Alfa Romeo έχει ως βάση ένα κλασικό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με υδραυλικό μετατροπέα ροπής και σετ πλανητικών γραναζιών. Ο χειροκίνητος έλεγχος εκτελείται με έμμεσο τρόπο, με τη βοήθεια μιας ηλεκτρονικής μονάδας ελέγχου με ειδικό υλικολογισμικό. Τα δεδομένα που αφορούν στην εκάστοτε επιλεγμένη από τον οδηγό ταχύτητα, μεταφέρονται ως ηλεκτρικά σήματα από ποικίλους αισθητήρες στη μονάδα ελέγχου και στη συνέχεια, η ECU αποστέλλει σήματα εντολών στους ενεργοποιητές, οι οποίοι κάνουν την εμπλοκή της απαιτούμενης ταχύτητας. Για την επιλογή ταχύτητας κατά τη χειροκίνητη λειτουργία, ο οδηγός κάνει χρήση του λεβιέ ταχυτήτων.

Στα αυτοκίνητα της Mitsubishi, ο χειροκίνητος έλεγχος πραγματοποιείται μέσω της χρήσης του λεβιέ ταχυτήτων ή με τα αυτάκια του τιμονιού (paddle shifters).

 Οι δημοφιλέστερες μεταδόσεις Sportronic

Κωδικός μετάδοσης Κατασκευαστής Αριθμός ταχυτήτων (σχέσεων) Είδος μετάδοσης Μέγιστη ροπή, Nm Μέγιστος κυβισμός κινητήρα, λίτρα Είδος κίνησης Έναρξη παραγωγής Μοντέλα αυτοκινήτων εξοπλισμένα με το συγκεκριμένο είδος μετάδοσης
4HP20 ZF 4 Αυτόματη, με μετατροπέα ροπής 330 3.5 Μπροστινή κίνηση (FWD) 1995 Alfa Romeo 166 
AW55-50SN Aisin 5 Αυτόματη, με μετατροπέα ροπής 330 3.5 Μπροστινή κίνηση (FWD) 2000 Alfa Romeo 166 
F1CJA/W1CJA (JF011 E) Jatco Συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση 250 2.5 Μπροστινή κίνηση (FWD), Τετρακίνηση (AWD) 2005 Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW

Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των μεταδόσεων Sportronic

ΔυσλειτουργίεςΜεταδόσεις
Τα κανάλια του σώματος της βαλβίδας φράζουν εξαιτίας της φθοράς των δίσκων τριβής του σετ συμπλέκτη.AW55-50SN
Τα μηχανικά συγκροτήματα μπορεί να φθαρούν ταχύτατα, εξαιτίας της έλλειψης λαδιού.AW55-50SN
Το σώμα της υδραυλικής βαλβίδας και οι τριβείς (σινεμπλόκ) των πλανητικών γραναζιών χαλούν με το πέρασμα του χρόνου.AW55-50SN 
Εξαιτίας της φθοράς του δίσκου τριβής του μετατροπέα ροπής, ο άξονας ξεκινά να δονείται και προκύπτουν διαρροές.ZF 4HP20
Τα τμήματα της αντλίας της μετάδοσης, π.χ. οι τριβείς (σινεμπλόκ), τα ρουλεμάν του στάτορα και του μηχανισμού κίνησης, καταστρέφονται.ZF 4HP20
Οι ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες και ο αισθητήρας θέσης ταχυτήτων χαλούν.ZF 4HP20
Τα ρουλεμάν των αξόνων εισόδου και εξόδου χαλούν πρόωρα.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Ο ιμάντας V (τραπεζοειδής ιμάντας) της συνεχώς μεταβαλλόμενης μετάδοσης (CVT) τανύζεται.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Η βαλβίδα ελέγχου ροής της αντλίας της μετάδοσης φράζει εξαιτίας της μη τήρησης των διαστημάτων αντικατάστασης του υγρού, κάτι που συνοδεύεται από τραντάγματα.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Το βηματικό μοτέρ χαλάει συχνά.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων