Τι είναι ο συμπλέκτης
Ο συμπλέκτης είναι τμήμα του συστήματος μετάδοσης κίνησης του αυτοκινήτου και τοποθετείται ανάμεσα στον κινητήρα και τη μετάδοση (κιβώτιο ταχυτήτων). Η λειτουργία του συμπλέκτη έχει να κάνει με τη μεταφορά της κίνησης και την απομόνωση των αξόνων, μετά το πάτημα του πεταλιού του, για να είναι εφικτή η αλλαγή των ταχυτήτων ή των σταμάτημα του αυτοκινήτου. Ουσιαστικά, με την ενεργοποίησή του, παύει να μεταφέρεται η κίνηση του στροφαλοφόρου άξονα στους κινητήριους τροχούς, μέσω του διαχωρισμού του στροφάλου από το κιβώτιο ταχυτήτων.
Τα είδη του συμπλέκτη
Υπάρχουν πέντε βασικά είδη συμπλέκτη:- Μηχανικός ξηρός: Η λειτουργία του γίνεται με βάση τη δύναμη της τριβής.
- Υδραυλικός συμπλέκτης: Η λειτουργία του γίνεται με βάση την κινητική ενέργεια του υγρού.
- Hλεκτροµαyvητικός συμπλέκτης: Η λειτουργία του γίνεται με βάση την τριβής που παράγει η κίνηση της σκόνης σιδήρου (φερροµαγνητικής σκόνης) μέσα σε ένα µαγνητικό πεδίο.
- Φυγοκεντρικός συμπλέκτης: Η λειτουργία του γίνεται με βάση τη φυγόκεντρη δύναμη.
- Μηχανικο-υδραυλικός συμπλέκτης: Η λειτουργία του γίνεται με βάση το συνδυασμό του υδραυλικού και του ξηρού συμπλέκτη.
Παρ’ όλα αυτά, τα περισσότερα κοινά αυτοκίνητα διαθέτουν είτε μηχανικό ξηρό, είτε μηχανικό-υδραυλικό συμπλέκτη, οπότε κι εμείς εδώ θα ασχοληθούμε κυρίως με αυτά τα δύο είδη.
Από τι αποτελείται ο συμπλέκτης
Τα βασικότερα τμήματα του συμπλέκτη είναι:Πώς να διατηρήσω τον συμπλέκτη μου λειτουργικό για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα
Κανείς μας δεν θέλει να μπλέκεται με περισσότερες από τις απαιτούμενες επισκευαστικές εργασίες. Τόσο λόγω κόστους, όσο και λόγω χρόνου. Στην προκειμένη περίπτωση, η αντικατάσταση του συμπλέκτη είναι και χρονοβόρα, αλλά και σε γενικές γραμμές αρκετά ακριβή. Επιτρέψτε μας λοιπόν, να σας δώσουμε μερικές συμβουλές οι οποίες θα σας δώσουν τη δυνατότητα να αυξήσετε αρκετά τα διαστήματα αντικατάστασης του συμπλέκτη σας.
Αρχικά, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι όσο πιο πολύ μένει πατημένο το πετάλι του συμπλέκτη, τόσο μεγαλύτερη και ταχύτερη είναι η φθορά του δίσκου του συμπλέκτη.
Με βάση αυτό λοιπόν, φροντίστε:Ποια είναι τα διαστήματα αντικατάστασης του συμπλέκτη;
Συνήθως, ο συμπλέκτης ξεκινά να εμφανίζει συμπτώματα δυσλειτουργιών μετά τις 60 με 80.000 χλμ, αν και σε πολλές περιπτώσεις αντέχει μέχρι και για πάνω από 150.000 χλμ. Η διάρκεια ζωής του έχει να κάνει ξεκάθαρα με την προσοχή και το στύλ οδήγησης του χειριστή του οχήματος.
Πώς θα καταλάβω ότι ο συμπλέκτης μου είναι φθαρμένος
Η φθορά του συμπλέκτη μπορεί εύκολα να γίνει κατανοητή, ακόμη και από όχι ιδιαίτερα έμπειρους οδηγούς.
Τα βασικότερα συμπτώματα που υποδεικνύουν τη φθορά του, είναι τα εξής:- Αδυναμία απελευθέρωσης του συμπλέκτη και ανάγκη εφαρμογής μεγαλύτερης δύναμης στον λεβιέ των ταχυτήτων για την αλλαγή των σχέσεων.
- Για να πατηθεί το πετάλι του συμπλέκτη απαιτείται μεγαλύτερη δύναμη από ό,τι συνήθως δύναμη ή/και έχει αυξηθεί η διαδρομή του.
- Ο συμπλέκτης πατινάρει, δηλαδή ξεκινώντας το όχημα από στάση, αυξάνονται οι σ.α.λ. αλλά δεν αυξάνεται η ταχύτητα με την οποία κινείται το όχημα.
- Ο συμπλέκτης κλωτσάει και το αυτοκίνητο “χοροπηδάει”, δηλαδή ο συμπλέκτης μια απομονώνει και μια όχι.
- Ο συμπλέκτης λειτουργεί κάνοντας θόρυβο ανεξάρτητα από τις σ.α.λ. του κινητήρα.
Σημείωση: Το βολάν, συνήθως, δεν διαθέτει αναγνωρίσιμα σημάδια φθοράς, πέραν ίσως από την αύξηση του θορύβου κατά τη λειτουργία του συμπλέκτη ή την παραγωγή δονήσεων. Σε κάθε περίπτωση, η αλλαγή του βολάν παράλληλα με το σετ του συμπλέκτη, αποτελεί τη βέλτιστη λύση για την αποτροπή πρόωρων φθορών και μείωσης του χρόνου ζωής, ακόμη και του καινούριου συμπλέκτη.
Σχόλιο