Το INVECS I-III αποτελεί ένα έξυπνο σύστημα ελέγχου της μετάδοσης, το οποίο δημιουργήθηκε από τη Mitsubishi Motors για κλασικά αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, αλλά και για CVT. Έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζεται στο στιλ του οδηγού, ενώ διαθέτει και χειροκίνητη λειτουργία αλλαγής ταχυτήτων (σχέσεων) χωρίς τη χρήση συμπλέκτη. Η συγκεκριμένη τεχνολογία έκανε την εμφάνισή της για πρώτη φορά το 1992 και το Mitsubishi Galant αποτέλεσε το πρώτο αυτοκίνητο που ήταν εφοδιασμένο με το συγκεκριμένο σύστημα. Στα σύγχρονα μοντέλα, τοποθετείται πια η τρίτη γενιά των μεταδόσεων INVECS.
Ο τρόπος λειτουργίας του INVECS I-III
Το πρώτης γενιάς INVECS αποτέλεσε ένα περίπλοκο σύστημα το οποίο προσάρμοζε τη λειτουργία της μετάδοσης με το σύστημα μετάδοσης κίνησης, το σύστημα διεύθυνσης και την ανάρτηση. Εργαζόταν μαζί με ένα συμβατικό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων που ήταν εφοδιασμένο με έναν υδραυλικό μετατροπέα ροπής και σετ πλανητικών γραναζιών.
Το δεύτερης γενιάς σύστημα INVECS, συνδυαζόταν και πάλι με ένα συμβατικό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ωστόσο διέθετε αρκετά διευρυμένες λειτουργίες, π.χ. την ικανότητα προσαρμογής σε συγκεκριμένα στιλ οδήγησης και μια χειροκίνητη λειτουργία με αλλαγές ταχυτήτων με διαδοχικό τρόπο.
Το τρίτης γενιάς σύστημα είναι σχεδιασμένο για να λειτουργεί μαζί με ένα συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέσης κιβώτιο, κάτι που κάνει εφικτή την ιδιαίτερα ομαλή αλλαγή των ταχυτήτων (σχέσεων) και την αποτελεσματική χρήση της ισχύος του κινητήρα. Το Sport Mode στον χειροκίνητο έλεγχο έχει 6 προσομοιώσεις ταχυτήτων.
Για τον έλεγχο της μετάδοσης INVECS I-III στη χειροκίνητη λειτουργία γίνεται χρήση του λεβιέ ταχυτήτων, ενώ κάποια αυτοκίνητα έχουν επίσης και αυτάκια τιμονιού (paddle shifters).
Οι δημοφιλέστερες μεταδόσεις INVECS I-III
Γενιά INVECS I-III | Έτος παρουσίασης | Κωδικός κιβωτίου ταχυτήτων | Τύπος μετάδοσης | Αριθμός ταχυτήτων (σχέσεων) | Μέγιστος κυβισμός κινητήρα, λίτρα | Διάταξη αυτοκινήτου | Εφαρμογή σε μοντέλα |
I | 1992 | F4A33 | Αυτόματη με μετατροπέα ροπής | 4 | 3.0 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante |
W4A32 | Αυτόματη με μετατροπέα ροπής | 4 | 3.0 | Τετρακίνηση (AWD) | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante | ||
II | 1994 | F4A42 | Αυτόματη με μετατροπέα ροπής | 4 | 2.8 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | Mitsubishi Carisma; Mitsubishi Galant; Mitsubishi Space Star; Mitsubishi Lancer |
F5A5 | Αυτόματη με μετατροπέα ροπής | 5 | 3.8 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Τετρακίνηση (AWD) | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Eclipse | ||
III | 2000 | W1CJA (JF011E) | Συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση (CVT) | – | 2.5 | Τετρακίνηση (AWD) | Mitsubishi ASX; Mitsubishi Lancer; Mitsubishi Outlander |
Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των μεταδόσεων INVECS I-III
Δυσλειτουργίες | Μεταδόσεις |
Τα σινεμπλόκ και οι τσιμούχες χαλούν εξαιτίας της φθοράς των τμημάτων του μετατροπέα ροπής, προξενώντας την εμφάνιση διαρροών. | F4A33; W4A32 |
Οι δίσκοι τριβής καίγονται εξαιτίας της υπερθέρμανσης, κάτι που προκαλεί προβλήματα στην αλλαγή ταχυτήτων (σχέσεων). | F4A33; W4A32 |
Οι επαφές των ηλεκτρομαγνητικών βαλβίδων συσσωρεύουν ρύπους. | F4A33; F4A42; W4A32 |
Το επίπεδο του λιπαντικού ελαττώνεται, επιφέροντας βλάβη στην αντλία της μετάδοσης. | F4A42 |
Η βαλβίδα ελέγχου ροής της αντλίας της μετάδοσης καταστρέφεται. | W1CJA (JF011E) |
Τα ρουλεμάν των αξόνων εισόδου και εξόδου χαλούν. | W1CJA (JF011E) |
Σχόλιο