Κιβώτιο άμεσης αλλαγής ταχυτήτων (DSG): χαρακτηριστικά, πλεονεκτήματα & μειονεκτήματα

Κιβώτιο άμεσης αλλαγής ταχυτήτων (DSG): χαρακτηριστικά, πλεονεκτήματα & μειονεκτήματα

Το κιβώτιο άμεσης αλλαγής ταχυτήτων (DSG) αποτελεί ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διπλού συμπλέκτη και πολλαπλών αξόνων αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Τοποθετείται σε πλήθος αυτοκινήτων τα οποία παράγει ο Όμιλος Volkswagen. Αναλυτικότερα, με αυτά εξοπλίζονται  οχήματα μαρκών όπως οι Skoda, SEAT, Volkswagen και Bugatti. 

Η συγκεκριμένη μετάδοση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2003, στο Volkswagen Golf Mk4 R32. Αποτέλεσε την πρώτη αυτόματη μετάδοση σε παγκόσμιο επίπεδο, η οποία τοποθετήθηκε σε αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής και παρέχει αυτόματη και χειροκίνητη λειτουργία αλλαγής ταχυτήτων.

Μέχρι και τις ημέρες μας, έχει παραχθεί πλήθος γενιών των συγκεκριμένων κιβωτίων ταχυτήτων. Αρκετές από αυτές, σε συνεργασία με άλλους κατασκευαστές, όπως οι BorgWarner και LuK.

Με ποιον τρόπο λειτουργεί το DSG

Το βασικό προτέρημα του συγκεκριμένου είδους κιβωτίου ταχυτήτων είναι η συνεχής μετάδοση της ροπής περιστροφής, γεγονός που γίνεται εφικτό χάρη στη χρήση δύο συμπλεκτών και δύο αξόνων. Η μια ταχύτητα είναι ενεργοποιημένη με τη δεύτερη έτοιμη για εμπλοκή. Η επιλογή κάθε συγκεκριμένης ταχύτητας γίνεται από την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου, στηριζόμενη στα σήματα διαφόρων αισθητήρων. Η εμπλοκή της ταχύτητας πραγματοποιείται με τη χρήση βαλβίδων ελέγχου, ηλεκτρομαγνητικών βαλβίδων και βαλβίδων ρύθμισης της πίεσης. Για να περάσει το κιβώτιο σε χειροκίνητη λειτουργία, απαιτείται να σπρωχθεί ο λεβιές των ταχυτήτων προς τα δεξιά. Για να αλλάξει η ταχύτητα, θα πρέπει να σπρωχθεί ο λεβιές προς το “+” ή “-“. Σε αρκετές εκδόσεις, παρέχονται και αυτάκια (λεβιεδάκια) τιμονιού για τον χειροκίνητο έλεγχο της μετάδοσης.

Οι δημοφιλέστερες εκδόσεις κιβωτίων άμεσης αλλαγής ταχυτήτων (DSG)

Έκδοση Κωδικός Αριθμός σχέσεων (ταχυτήτων) Μέγιστη ροπή κινητήρα, Nm Μέγιστος κυβισμός κινητήρα, λίτρα Είδος συμπλέκτη Έναρξη παραγωγής Εφαρμογή σε μοντέλα
DSG-6 DQ250 (02E) 6 350 3.2 ξηρός 2003 Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran
DSG-7 DQ200 (0AM) 7 250 2.0 ξηρός 2007 Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7
DSG-7 DQ500 (0BT, 0BH,  0DL) 7 600 2.5 υγρός (ελαίου) 2008 Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Jetta 6
DSG-7 DQ380 (0DE) 7 420 2.0 υγρός (ελαίου) 2015 Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan
DSG-7 DQ381 (0GC) 7 420–430 2.0 υγρός (ελαίου) 2017 Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon
DSG-7 DL382 (0CK/0CL) 7 500 3.0 υγρός (ελαίου) 2015 Volkswagen Phideon

Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των μεταδόσεων DSG 

ΔυσλειτουργίεςΜεταδόσεις
Συχνή εμφάνιση απότομων κινήσεων και κραδασμών κατά τη λειτουργία.DQ250 (02E)
Ενδεχόμενο φραξίματος των ηλεκτρομαγνητικών βαλβίδων, από προϊόντα φθοράς του συμπλέκτη αν δεν αλλαχτουν έγκαιρα τα λάδια της μετάδοσης.DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)
Πρόωρη φθορά του σετ του συμπλέκτη.DQ200 (0AM)
Κάψιμο της ηλεκτρονικής μονάδας ελέγχου.DQ200 (0AM)
Το περίβλημα της μηχατρονικής μονάδας ενδέχεται να ραγίσει εξαιτίας της υψηλής πίεσης του λαδιού.DQ200 (0AM)
Το δίχαλο ενεργοποίησης της 6ης ταχύτητας (σχέσης) παρουσιάζει ευαισθησία στην αποτυχία.DQ200 (0AM)
Ενδεχόμενη υπερθέρμανση της μετάδοσης λόγω φραξίματος του εναλλάκτη θερμότητας.DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)
Δυσλειτουργίες της μηχατρονικής μονάδας.DL382 (0CK, 0CL)
Ταχύτατη απώλεια των λειτουργικών χαρακτηριστικών των υγρών της μετάδοσης, με αποτέλεσμα τη φθορά του ρουλεμάν συμπλέκτη.DL382 (0CK, 0CL)