CommandShift ονομάζεται η λειτουργία χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων στις αυτόματες μεταδόσεις των αυτοκινήτων της Land Rover, η οποία βρίσκεται σε χρήση από το 2003. Κάνει εφικτή τη μίμηση της λειτουργίας του χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων, γεγονός που παρέχει συγκεκριμένα πλεονεκτήματα. Επιτρέπει παραδείγματος χάρη στην αύξηση της ταχύτητας στις προσπεράσεις ή, στην αντίθετη περίπτωση, το φρενάρισμα με τον κινητήρα κατά την οδήγηση σε κατηφοριές. Ο χειροκίνητος έλεγχος κάνει επίσης εφικτό το ξεκίνημα με μεγαλύτερη σιγουριά στις ολισθηρές επιφάνειες και βελτιστοποιεί τις εκτός δρόμου επιδόσεις του οχήματος, κατά την οδήγηση σε πάγο, άμμο και χιόνι. Η συγκεκριμένη λειτουργία είναι αναντικατάστατη για τη σπορ οδήγηση.
Η αρχή λειτουργίας της CommandShift
Οι μεταδόσεις που διαθέτουν τη λειτουργία CommandShift αποτελούν κανονικά αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων με πλανητικά γρανάζια, μετατροπέα ροπής και λειτουργία κλειδώματος. Η διαδικασία για να περάσουν σε χειροκίνητη λειτουργία έχει να κάνει με το μοντέλο και την έκδοση του οχήματος. Παραδείγματος χάρη, στο Discovery Sport, απαιτείται το γύρισμα του περιστρεφόμενου επιλογέα της κεντρικής κονσόλας στη θέση “S”. Το ανέβασμα και το κατέβασμα των ταχυτήτων γίνεται με τα αυτάκια του τιμονιού (paddle shifters).
Στο Range Rover Sport, η επιλογή των λειτουργιών της μετάδοσης γίνεται με τη χρήση του επιλογέα αλλαγής ταχυτήτων. Για να περάσει σε χειροκίνητη λειτουργία, θα πρέπει να τοποθετηθεί ο επιλογέας στη λειτουργία “Sport” και μετά, να πιέζεται προς τα “+” ή “-“, για το ανέβασμα ή κατέβασμα των ταχυτήτων.
Οι δημοφιλέστερες μεταδόσεις που διαθέτουν λειτουργία CommandShift
Κωδικός μετάδοσης | Κατασκευαστής | Αριθμός σχέσεων (ταχυτήτων) | Μέγιστη ροπή κινητήρα, Nm | Μέγιστος κυβισμός κινητήρα, Λίτρα | Είδος κίνησης | Έναρξη παραγωγής | Εφαρμογή σε μοντέλα |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6.0 | Μπροστινή κίνηση (FWD), πίσω κίνηση (RWD), τετρακίνηση (AWD) | 2001 | Land Rover Discovery |
6HP28 | ZF | 6 | 620 | 6.7 | Μπροστινή κίνηση (FWD), πίσω κίνηση (RWD), τετρακίνηση (AWD) | 2005 | Range Rover Sport; Range Rover |
JF506E | Jatco | 5 | 350 | 3.8 | Μπροστινή κίνηση (FWD), τετρακίνηση (AWD) | 2000 | Land Rover Freelander |
TF-81SC | Aisin | 5 | 450 | 4.0 | Μπροστινή κίνηση (FWD), τετρακίνηση (AWD) | 2004 | Land Rover Evoque; Land Rover Freelander |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6.2 | Πίσω κίνηση (RWD), τετρακίνηση (AWD) | 2010 | Range Rover Sport |
9HP48 | ZF | 9 | 480 | 4.0 | Μπροστινή κίνηση (FWD), τετρακίνηση (AWD) | 2013 | Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport |
Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των μεταδόσεων CommandShift
Δυσλειτουργίες | Μεταδόσεις |
Φθορά τον δακτυλίων τριβής (σινεμπλόκ) συμπλέκτη του μετατροπέα ροπής (χύτρα) και στη συνέχεια, του ίδιου του συμπλέκτη τριβής. | 6HP28; 6HP26; TF-81SC |
Οι φλάντζες του κιβωτίου ταχυτήτων χαλούν, εξαιτίας των υπερβολικών κραδασμών, επιφέροντας διαρροές. | 6HP28 |
Παραμόρφωση του πλαστικού κάρτερ. | 6HP28 |
Η μηχατρονική μονάδα, χαλάει τακτικά, κυρίως λόγω της ατμοσφαιρικής ζέστης. | 6HP28; 8HP70; 6HP26 |
Χαλάει η καλωδίωση της μετάδοσης. | 6HP26 |
Οι ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες φράζουν από τους ρύπους και τα προϊόντα φθοράς του συμπλέκτη τριβής και χαλούν. | 6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E |
Χαλάει η βαλβίδα ρύθμισης της πίεσης λαδιού. | JF506E |
Χαλάει ο αισθητήρας περιστροφικής ταχύτητας. | JF506E |
Χαλούν η ζώνη φρένων και το σετ συμπλέκτη. | TF-81SC |
Εμφάνιση αυθόρμητης αλλαγής σε νεκρά. | 9HP48 |
Σχόλιο