Τι είναι το AT; Ορισμός, τύποι, χαρακτηριστικά και τρόπος λειτουργίας

Τι είναι το AT; Ορισμός, τύποι, χαρακτηριστικά και τρόπος λειτουργίας

AT ονομάζεται το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Είναι ένα σύστημα το οποίο αλλάζει τις ταχύτητες μόνο του, ανάλογα με διάφορες παραμέτρους, με κυριότερη την ταχύτητα με την οποία κινείται το αυτοκίνητο. Ένα από βασικότερα προτερήματα της χρήσης των AT αποτελεί η άνεση στο χειρισμό του αυτοκινήτου. Το αυτόματο κιβώτιο κάνει εφικτή την απαλή αλλαγή ταχυτήτων, χάρη στο μετατροπέα ροπής. Ο μετατροπέας ροπής μεταδίδει τη ροπή του κινητήρα στο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο αποτελεί ένα από τα τμήματα του ΑΤ.

 Το δημοφιλέστερα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, είναι τα παρακάτω: 
  • ZF 5HP 24/30 (BMW 5 E39, 7 E38, Z8; Aston Martin DB7; Land Rover Range Rover; Jaguar XJ8; Rolls-Royce Silver Seraph),
  • GM 5L40-E (Cadillac CTS, STS; BMW 3 E46, 5 E39, X5 E53, Z3),
  • Jeep 545RFE (Jeep Grand Cherokee, Commander Wrangler; Dodge Dakota, Durango),
  • Toyota A340 ( Lexus LS, GS; Toyota 4Runner, Supra),
  • Toyota A750 ( Lexus LX; Toyota Land Cruiser),
  • Mercedes 722.4 (Mercedes 190, 200-300 W124),
  • Jeep A904 (Jeep Cherokee XJ, Wrangler TJ, Y),
  • Mazda / Ford FN4A-EL / 4F27E (Ford Transit Connect, Focus; Mazda 3, Mazda 6).

Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του AT με κλασικό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων αποτελεί το γεγονός ότι η ροπή μεταδίδεται από τον κινητήρα στους κινητήριους τροχούς μέσω υγρών. Ένα από τα βασικότερα μειονεκτήματα της συγκεκριμένης μετάδοσης, αποτελεί η υψηλή κατανάλωση καυσίμου.

πλανητικών γραναζιών
 Τα λειτουργικά τμήματα της συγκεκριμένης μετάδοσης, αποτελούν τα σετ πλανητικών γραναζιών, στα οποία περιλαμβάνονται: 
  • γρανάζι «ήλιος»,
  • κορώνα,
  • 2 ή περισσότερα γρανάζια «πλανήτες» (δορυφόρους),
  • πλανητικός φορέας.

Στο σύνολό τους, τα γρανάζια δορυφόροι (πλανήτες), περιστρέφονται στους άξονές τους. Αυτό γίνεται εφικτό γιατί συνδέονται με τον πλανητικό φορέα.

Η χρήση 2 ή περισσότερων σετ γραναζιών πλανητών, σε διάφορους συνδυασμούς, στο εσωτερικό του συστήματος του ΑΤ, κάνει δυνατή την αύξηση του αριθμού των ταχυτήτων. Η αλλαγή τους στα σύγχρονα οχήματα πραγματοποιείται από έναν υπολογιστή. Με αυτό τον τρόπο, επιτυγχάνονται οι ιδανικές συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα, ελαχιστοποιώντας την πιθανότητα υπερφόρτωσής του.

Τα σύγχρονα πακέτα εξοπλισμού με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων δεν διαθέτουν πετάλι συμπλέκτη. Ο λεβιές των ταχυτήτων ενός κλασικού αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων διαθέτει, κατά βάση, τις παρακάτω θέσεις λειτουργίας: κίνηση εμπρός, νεκρά, όπισθεν και στάθμευση.

Το προφίλ σας είναι ο προσωπικός σας βοηθός.

Παρακολούθηση εξόδων, μητρώο αυτοκινήτου, πρόγραμμα αντικατάστασης, αποθήκευση αγαπημένων υλικών, σημειώσεων & εγγράφων