Η Sportmatic αποτελεί μια λειτουργία χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων στις αυτόματες μεταδόσεις, που τοποθετούνται στα αυτοκίνητα της Kia. Είναι διαθέσιμη τόσο ως εξοπλισμός τοποθετημένος από το εργοστάσιο, όσο και κατόπιν επιλογής για τις πιο πολλές σύγχρονες εκδόσεις. Η χρήση της γίνεται από το 2001. Η συγκεκριμένη λειτουργία βελτιστοποιεί τις επιδόσεις του οχήματος συγκριτικά με αυτές της κλασικής αυτόματης μετάδοσης.
Η αρχή λειτουργίας της
Η λειτουργία Sportmatic έχει ως βάση τις κλασικές αυτόματες μεταδόσεις με μετατροπέα ροπής και σετ πλανητικών γραναζιών. Το υλικολογισμικό της κάνει εφικτή τη χειροκίνητη αλλαγή ταχυτήτων. Η μονάδα ελέγχου παίρνει τα δεδομένα που αφορούν στην επιλεγμένη από τον οδηγό ταχύτητα (σχέση) και την κλειδώνει σε ένα καθορισμένο εύρος έως κάποια συγκεκριμένη στιγμή. Για τη μετάβαση στη χειροκίνητη λειτουργία, θα πρέπει να μετακινηθεί ο λεβιές ταχυτήτων από τη θέση “D” προς τα αριστερά. Στη συνέχεια, η αντίστοιχη ένδειξη ανάβει στον επιλογέα, ειδοποιώντας σχετικά με τη χειροκίνητη λειτουργία. Για το ανέβασμα ή κατέβασμα, απαιτείται η κίνηση του λεβιέ στο “+” ή “-“, αντίστοιχα.
Οι δημοφιλέστερες μεταδόσεις με λειτουργία Sportmatic
Κωδικός μετάδοσης | Αριθμός ταχυτήτων (σχέσεων) | Μέγιστη ροπή, Nm | Μέγιστος κυβισμός κινητήρα, λίτρα | Είδος κίνησης | Έναρξη παραγωγής | Εφαρμογή σε μοντέλα |
A5GF1 | 5 | 270 | 2.7 | Μπροστινή κίνηση (FWD) | 2005 | Forte TD; Carnival VQ; Opirus LD; Carens UN; Magentis MG |
A5SR2 | 5 | 550 | 5.0 | Πίσω κίνηση (RWD), Τετρακίνηση (AWD) | 2007 | Mohave HM; Sorento BL |
A6LF3 | 6 | 380 | 3.8 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Τετρακίνηση (AWD) | 2009 | Sorento UM; Carnival YP; Sorento XM; Carnival VQ |
A8LF1 | 8 | 350 | 3.5 | Μπροστινή κίνηση (FWD), Τετρακίνηση (AWD) | 2016 | Sorento UM; Carnival YP; Sportage QL; Cadenza YG |
Οι συνηθέστερες δυσλειτουργίες των μεταδόσεων με λειτουργία Sportmatic
Δυσλειτουργίες | Μεταδόσεις |
Τα σετ των πλανητικών γραναζιών χαλούν πρόωρα εξαιτίας του επιθετικού στιλ οδήγησης. | A5GF1 |
Οι ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες καταστρέφονται γρήγορα. | A5GF1 |
Οι αισθητήρες ταχύτητας εισόδου και εξόδου διαθέτουν μικρό κύκλο ζωής. Αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στην υπερθέρμανση της μετάδοσης. | A5GF1; A6LF3 |
Τα κανάλια του σώματος της υδραυλικής βαλβίδας φράζουν, προξενώντας δυσλειτουργίες στη μετάδοση. | A5SR2 |
Οι σφήνες στο περίβλημα του διαφορικού ενδέχεται να καταστραφούν εξαιτίας του τακτικού και συνεχόμενου σπιναρίσματος των τροχών. | A5SR2 |
Το πλαστικό κάρτερ είναι πολύ ευαίσθητο στις μηχανικές βλάβες. | A6LF3 |
Τα σφάλματα του υλικολογισμικού προκαλούν δυσλειτουργίες στη μετάδοση. | A8LF1 |
Σχόλιο